Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rädsla + Kunskap = Respekt och Respekt - Kontroll = Rädsla
InläggPostat: tis 08 feb 2011, 10:14 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
http://cornucopia.cornubot.se/2011/02/r ... spekt.html

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rädsla + Kunskap = Respekt och Respekt - Kontroll = Rädsla
InläggPostat: ons 09 feb 2011, 19:09 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:49
Inlägg: 144
Ort: Uppsala
Mycket vettigt skrivet! Detta är något som jag själv har tänkt på när det gäller hur människor reagerar i olika situationer och på olika saker. För att ta ett exempel: Det finns många som är flygrädda, vad är de rädda för egentligen? hundratals bilar kör av vägen varje dag bara i Sverige, det dör ca 2 personer om dagen i trafiken. Hur ofta störtar ett flygplan? 1-2 gånger per år max. Men de har inga problem med att ta bilen till flygplatsen.
Vi är rädda för det okända och det vi inte kan kontrollera, precis som du skriver.
Ett annat bra exempel är vapen (nu är jag ingen vapenfantast men jag har inga problem när det gäller vapen heller), ur mitt perspektiv som jägare så ser jag på bössan som ett redskap som skall behandlas med respekt (jag avskyr alla dessa skjutspel). Men tyvärr så ser många ett skjutvapen som någonting livsfarligt (som det är om man inte hanterar det med respekt), dvs. har man ett vapen så kommer man att börja skjuta hejdlöst omkring sig om man for chansen.
Efter att den allmänna värnplikten togs bort så få fler ett större avstånd till vapen och mindre kunskap, fler bor i städer och har därmed inget naturligt förhållande till jakt osv. Detta leder till fler begränsningar som leder till mindre förståelse och så hamnar vi i en ond cirkel.
Det enda sättet att bryta detta mönster är utbildning och information! Om fler jägare och sportskyttar skulle ha informationsmöten i städerna och satsa på att införa vildmarkskunskap i skolan så hoppas jag att vi kan få ett öppnare samhälle med en sundare inställning till jakt (och därmed slippa dessa j**la djurrättsterrorister) och skytte. Samt att öka fokus på den illegala vapenhandeln i vårt samhälle.
Sorry om det blev för OT, men jag tycker att detta behöver sägas.

_________________
Det en vet, vet ingen. Det två vet, vet två. Det tre vet, vet hela världen. (OpSec regel nr 1)

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rädsla + Kunskap = Respekt och Respekt - Kontroll = Rädsla
InläggPostat: ons 09 feb 2011, 20:30 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
En anledning till rädslan för flyg är väl känslan av brist på kontroll. Man går in i en svart låda och lämnar sitt liv helt i händerna på pilot och flygledare och tekniken. Man kan inte som i en bil bara säga "nej, jag vill inte vara med, stoppa bilen och släpp av mig".

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rädsla + Kunskap = Respekt och Respekt - Kontroll = Rädsla
InläggPostat: ons 09 feb 2011, 20:44 
Cornucopia skrev:
En anledning till rädslan för flyg är väl känslan av brist på kontroll. Man går in i en svart låda och lämnar sitt liv helt i händerna på pilot och flygledare och tekniken. Man kan inte som i en bil bara säga "nej, jag vill inte vara med, stoppa bilen och släpp av mig".


Det stämmer väldigt bra för mig. Vägrar flyga, pga kontrollbrist, men hade mer än gärna satsa på flygcertifikat. För att göra det i lite mindre skala så är jag sugen att testa motor paragliding någon gång i framtiden. Bild


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet