Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BOL på en Ö - för och nackdelar.
InläggPostat: fre 25 feb 2011, 00:04 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 feb 2011, 01:49
Inlägg: 144
Ort: Uppsala
Läderlappen skrev:
Fiskmås skrev:
Det bor ca 100 personer på ön året runt så bevakningen blir väl inga större problem.

Hur menar du?

Att du eller din grupp ska försörja dessa hundra, eller att ön kan försörja dem via jordbruk/fiske?


Att ön kan försörja dessa personer. Det finns mycket odlingsmark och tillgången på fisk är ganska god, jaga kan man göra på fastlandet när saker har lugnat ner sig. Fördelen är att det finns många bönder och fiskare på ön, så matfrågan är nog inte det mest akuta problemet. Däremot är större skockar med desperata människor det, så det gäller att ha en god bevakning av bron och vattnet runtomkring. Därför är det bra med att ha såpass mycket folk tillgängligt, har de inga användbara kunskaper får de agera muskelkraft (dra plogar, ro fiskebåtar, hugga ved, vakta "gränserna" etc.), det finns dessutom många hästar på ön.

_________________
Det en vet, vet ingen. Det två vet, vet två. Det tre vet, vet hela världen. (OpSec regel nr 1)

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BOL på en Ö - för och nackdelar.
InläggPostat: fre 08 apr 2011, 23:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Läderlappen skrev:
Inte för att pissa på någons parad, men var finns det öar som är tillräckligt stora, och som ligger tillräckligt långt från bebyggelse/infrastruktur, för att hysa en sådan befolkning att man kan ha en rimlig 360 graders bevakning 24/7? Nästa fundering är hur den blir befolkningsfri, om inte hela ön ska köpas upp i förväg? Det här med att folk kommer kasta sig in i städerna för att aldrig återvända låter lite för idealiskt i mina öron...



[url=Kråmö]http://www.trosakramo.se/index.html[/url] utanför trosa. Jag tror att den kan söka ny arrendator. Skärgårdscamping med plats för 64 gäster i stugorna. Hade permanentboende bonde fram till 60-talet(?). Han lever nog fortfarande och bor på fastlandet. På kråmö har man också jakt-turism på sjöfågel.

Jag har inget intresse av att bedriva skärgårdsliv men om jag fick möjligheten skulle jag göra så här:

Campinganläggningen arrenderas ut till min överlevnadsgrupps företag. Ett par av oss har som heltidssysselsättning att driva campingen och eventföretaget. Sommartid kommer turister och bor i de stugor som finns på ön. Det bekostar arrenderingen av ön och ger förhoppningsvis ett litet överskott till företaget. Om skiten träffar fläkten finns möjlighet att husera hela gruppen och fler om det skulle behövas.
En del resurser måste läggas ned på att föra dit ett stort lager av mat, och annan utrustning. En del rotation av mat går att ordna genom försäljning till campinggästerna.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet