Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Äggpulver från Sverige Finland
InläggPostat: lör 18 dec 2010, 15:02 
Jag håller på att undersöka möjligheter att köpa lite större kvantiteter heläggspulver.

Det är denna artikel som intresserar mig: http://www.djurdoktorn.nu/shop/?cat_id=202

Jag har varit i kontakt med dem och det kommer troligen att kosta ca 400:- för en 1kg förpackning.

1 kg torkat äggpulver motsvarar ca 4 kg ägg. Motsvarar ca 80 ägg.

Men de verkar vara lite oroliga för att ta hem eftersom hållbarheten är begränsad.

Min tanke är att intresserade här kan komma överens om att lägga en beställning, exempelvis i januari. Sedan kan djurdoktorn ta in en större kvantitet som de redan har beställning på, och leverera allt i februari. Jag har föreslagit detta, får se vad de säger.

Jag har också frågat dem om hållbarheten. Jag tror att om man delar upp 1kg i några påsar, som man förvarar i frysen, så kan man ha äggpulver i minst ett par år. Kanske längre? Tacksam för synpunkter på det.

Normal hållbarhet i rumstemperatur anges till minst 8 månader.

Det handlar alltså inte om ett gruppinköp i vanlig bemärkelse, snarare ett samordnat inköp så att leverantören kan ta hem en större kvantitet färsk vara och säkert veta att det finns avsättning, genom att det lagts beställningar i förväg. Kanske att vi vid beställningen anger en "kampanjkod" som "Samordnat Äggpulverinköp Januri 2011". Kanske det gör lite på priset?
Citera:
Torkat äggpulver
Det här gyllengula pulvret är för människoanvändning och tillverkat av livsmedelskontrollerad anläggning.
Äggen kommer från höns i Sverige och Finland. Vi kallar det även "guldpulvret" eftersom det är värt sin vikt i guld tack vare den energi det ger och den knappa vikten samt det lilla utrymme det tar. Det är ett heläggspulver, vilket innebär att både äggvitan och äggulan finns med.
Inom kort kommer vi att börja sälja portionsförpackat och flerportionsförpackat äggpulver.
Äggpulvret passar utmärkt till

* båtfolk
* vandringsmänniskor
* bakning
* omeletter
* matlagning
* kompakt näring

Innehåll:
Pastöriserat och torkat heläggspulver.
Ingredienser:
100% heläggspulver.
Näringsvärde:
Protein 48%, fett 41%, kolhydrat3,5%, energi 2450 kj per 100 gram.
Torrsubstans:mer än 96%
pH-värde:8-9,5.
Hållbarhet: Om produkten förvaras torrt och vid ca 20 grader är den hållbar i minst 8 månader.Förvaring i sval temperatur förlänger hållbarheten ytterligare.
Hur många ägg motvarar pulvret?
100 gram pulver motsvarar 400gram helägg vilket blir ca 8 ägg.
Användningsinstruktioner:
1 del pulver blandas med 3 delar vatten. Låt stå i 15 minuter före användning.
Framställning: Pulvret tillverkas genom knäckning av kontrollerade ägg och separering av äggmassa från skal. Efter pastöriseringen spraytorkas heläggsmassan. Ett normalstort ägg väger ca 65 gram och ger ca 29% gula och 56% vita.

Intresserade?

Inläggsrubrik: Re: Äggpulver
InläggPostat: sön 19 dec 2010, 03:07 
Skall man äta HELA myran?

Jag kan nog teckna mig för ett kilo per år, typ.

InläggPostat: mån 20 dec 2010, 12:15 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Ja för tusan, jag tar ett kilo på en gång.
Om mina matlagningsexperiment med äggpulver faller väl ut så kan jag nog tänka mig mera.

Angående hållbarheten så gäller 8 - 9 månader om det förvaras som torrvara. Syrefritt (vacuumförpackat, inert gas, syreätare och allt sånt där ni vet) förpackat så är hållbarheten det tiodubbla.

InläggPostat: mån 20 dec 2010, 16:49 
skulle kunna köpa ett kilo, mest för att prova hur det är att annvända
och test av lagring i frysbox

Inläggsrubrik: Re: Äggpulver från Sverige Finland
InläggPostat: tis 21 dec 2010, 22:16 
Då vi verkar ha två olika leverantörer har jag delat upp den tidigare tråden i två. Det finns nu även en annan tråd rörande köp av äggpulver från en tysk leverantör.

Jag kommer att dra vidare lite till på "Djurdoktorn" som leverantör. Får se vart det hamnar.

Det är naturligtvis fritt fram att handla var som helst. Denna tråd handlar egentligen INTE om ett grupp inköp, utan om ett samordnat inköp i tiden. Tanken är att vi genom att beställa samtidigt (januari) skall kunna förmå leverantören att ta hem lite mer färsk vara för säker avsättning i februari, kanske med lite bättre pris. Men det är inte alls säkert.

InläggPostat: lör 25 dec 2010, 10:57 
Sorry, det blev inget napp på att samordna inköpet. Så det blir att hålla ögonen öppna och se när det får hem. Jag kommer att beställa 1 kg, mest för att testa.

InläggPostat: mån 12 sep 2011, 22:48 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Hej,

Hur gick det med beställningen, hur gick det att baka med eller vilka "tester" har du gjort?

InläggPostat: fre 16 sep 2011, 00:55 
Användarvisningsbild

Antar att detta snarare handlar om äggens egenskaper i matlagningen, än ett proteinlager?

800 kr/kg rent protein är rätt mycket.

Som jämförelse här med sojafärsen jag håller i, 200 kr/kg rent protein. Och finns billigare.

Visst är ägg mångsidigt.... jag ser framför mig en swiss egg knife där man kan fälla ut alla
olika grejer man kan göra med ägg. (:) :)

Är jag trist om jag nämner att dessa pulver sannolikt kommer från de hönor som haft
det jävligast?

Btw! Vi måste ju ha en plan för att när shtf tömma burarna i äggfabrikerna och ta med hönorna
till ett bättre liv... eller hur! :twisted:

InläggPostat: fre 16 sep 2011, 09:54 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det är enkelt att göra eget äggpulver .
Det är äggulan som blir dålig först , och gula och vita har nästan samma proteininnehåll .

Så använd gulan i matlagningen och häll vitan på ett fat och ställ undan . Den torkar väldigt sb´nabbt ihop toll ett torrt skinn som går att smula ner och förvara på lämpligt sätt .

InläggPostat: fre 16 sep 2011, 21:30 
Användarvisningsbild

Tomahawk skrev:
Btw! Vi måste ju ha en plan för att när shtf tömma burarna i äggfabrikerna och ta med hönorna till ett bättre liv... eller hur! :twisted:

Humpf nu ser jag hur detta låter... det är givetvis inte fråga om stämpling till brott. När SHTF kommer en del djur att bli övergivna och då kan vi ta hand om dem och göra två flugor på smällen liksom.

InläggPostat: fre 16 sep 2011, 22:40 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Finns endel fågelsjukdommar som inte är så tevliga som man därför vaccinerar mot och det görs i de flesta större hönserier .
Det gör att de djuren inte går att blanda med ovaccinerade då de "bär på smittan" så ovaccinerade kan bli sjuka .
Hönseri hönsen har också sämre motståndskraft så att de är svårare att hålla än de höns som finns ute på mindre gårdar .

Så med tanken på att de är känsligare och kan bära med sig smittor så vill inte jag ta in dem i min besättning .
Blir onödigt mycket problem .

Visst finns det de som gör det men ...

InläggPostat: fre 16 sep 2011, 22:48 
Användarvisningsbild

Ah... ok..., ja så roligt ska vi väl inte ha det då...
Men vi som inte har några kan väl starta de novo? :idea:

Fast jag förstår att "lanthöns" är tåliga, fabrikshönorna
är ju också så hårt avlade på stora, många ägg och liten kroppsvikt... :(

InläggPostat: fre 04 nov 2011, 22:43 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Tomahawk skrev:
Tomahawk skrev:
Btw! Vi måste ju ha en plan för att när shtf tömma burarna i äggfabrikerna och ta med hönorna till ett bättre liv... eller hur! :twisted:

Humpf nu ser jag hur detta låter... det är givetvis inte fråga om stämpling till brott. När SHTF kommer en del djur att bli övergivna och då kan vi ta hand om dem och göra två flugor på smällen liksom.

Jag tror vi alla förstod vad du menade!
En ovärderlig sak som jag hittat på en loppis är en "äggseparator", dvs en pryl i aluminium som på ett enkelt sätt separerar äggulan från äggvitan. Har bara haft kulturhistoriska tankar med det köpet men ser nu att det kan finnas andra nledningar att vara nöjd med köpet.

InläggPostat: fre 04 nov 2011, 23:47 
Tränar vakthöns

Kan vara bra att Ni har med Er varsin gasmask om Ni ska springa runt och ägg möka hela tiden. :-g

Vad säger Ni om man skulle köpa lite protein tillskott typ gainers eller whey eller liknande. Det innehåller väl allt en vuxen man behöver... ???

InläggPostat: lör 05 nov 2011, 00:45 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

skogsstjärnan skrev:
Kan vara bra att Ni har med Er varsin gasmask om Ni ska springa runt och ägg möka hela tiden. :-g

Vad säger Ni om man skulle köpa lite protein tillskott typ gainers eller whey eller liknande. Det innehåller väl allt en vuxen man behöver... ???

Näe, det innehåller oftast bara protein, ibland lite kolhydrater.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]