Jag håller på att undersöka möjligheter att köpa lite större kvantiteter heläggspulver.
Det är denna artikel som intresserar mig:
http://www.djurdoktorn.nu/shop/?cat_id=202Jag har varit i kontakt med dem och det kommer troligen att kosta ca 400:- för en 1kg förpackning.
1 kg torkat äggpulver motsvarar ca 4 kg ägg. Motsvarar ca 80 ägg.
Men de verkar vara lite oroliga för att ta hem eftersom hållbarheten är begränsad.
Min tanke är att intresserade här kan komma överens om att lägga en beställning, exempelvis i januari. Sedan kan djurdoktorn ta in en större kvantitet som de redan har beställning på, och leverera allt i februari. Jag har föreslagit detta, får se vad de säger.
Jag har också frågat dem om hållbarheten. Jag tror att om man delar upp 1kg i några påsar, som man förvarar i frysen, så kan man ha äggpulver i minst ett par år. Kanske längre? Tacksam för synpunkter på det.
Normal hållbarhet i rumstemperatur anges till minst 8 månader.
Det handlar alltså inte om ett gruppinköp i vanlig bemärkelse, snarare ett samordnat inköp så att leverantören kan ta hem en större kvantitet färsk vara och säkert veta att det finns avsättning, genom att det lagts beställningar i förväg. Kanske att vi vid beställningen anger en "kampanjkod" som "Samordnat Äggpulverinköp Januri 2011". Kanske det gör lite på priset?
Citera:
Torkat äggpulver
Det här gyllengula pulvret är för människoanvändning och tillverkat av livsmedelskontrollerad anläggning.
Äggen kommer från höns i Sverige och Finland. Vi kallar det även "guldpulvret" eftersom det är värt sin vikt i guld tack vare den energi det ger och den knappa vikten samt det lilla utrymme det tar. Det är ett heläggspulver, vilket innebär att både äggvitan och äggulan finns med.
Inom kort kommer vi att börja sälja portionsförpackat och flerportionsförpackat äggpulver.
Äggpulvret passar utmärkt till
* båtfolk
* vandringsmänniskor
* bakning
* omeletter
* matlagning
* kompakt näring
Innehåll:
Pastöriserat och torkat heläggspulver.
Ingredienser:
100% heläggspulver.
Näringsvärde:
Protein 48%, fett 41%, kolhydrat3,5%, energi 2450 kj per 100 gram.
Torrsubstans:mer än 96%
pH-värde:8-9,5.
Hållbarhet: Om produkten förvaras torrt och vid ca 20 grader är den hållbar i minst 8 månader.Förvaring i sval temperatur förlänger hållbarheten ytterligare.
Hur många ägg motvarar pulvret?
100 gram pulver motsvarar 400gram helägg vilket blir ca 8 ägg.
Användningsinstruktioner:
1 del pulver blandas med 3 delar vatten. Låt stå i 15 minuter före användning.
Framställning: Pulvret tillverkas genom knäckning av kontrollerade ägg och separering av äggmassa från skal. Efter pastöriseringen spraytorkas heläggsmassan. Ett normalstort ägg väger ca 65 gram och ger ca 29% gula och 56% vita.
Intresserade?