Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Car brakedown
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 14:01 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 15 jan 2009, 16:45
Inlägg: 173
Jo, dette er vel ikke direkte en "survival" situasjon, men gir en tankevekker endå.

Frugan fikk motorstopp på sin bil i dag. Hun står på en veltraffikert motorvei.
Nödblinkers på, varnings triangel på vägen. -2'C og vind. INGEN stopper, ikke engang politiet som kjörer forbi. TVÅ uniformerte bilar. Hon er kald og frustrerad.
Som tur är så är jag inte jätte långt ifrån och kan komma till rätt snabbt.

KONKLUSJON: Ta alltid med någon varma kläder i bilen. Det blir snabbt kallt när du står där.

_________________
Improvise - adapt - overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 16:54 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Tack vare ditt inlägg fick jag idag äntligen tillräckligt med motivation att packa ihop en bil-GHB i en 30-liters ryggsäck :!:

Bland annat tröja m87, skjorta m59, mössa, vantar, tjocka strumpor, löparskor, regnbyxor (jag har oftast jacka som tål regn på mig), värmeljus, presenning, myggmedel, multitool, stor ficklampa med eget litet stativ, LED-lampa, lite mat och 1,5 liter vatten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tankvärt
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 10:35 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"

Tankvärt

    Det är sant som du säger i alla fall... chansen att någon stannar för
    att hjälpa dig är faktiskt ganska liten jag tror (hoppas) att det är bättre
    ju mindre samhälle man kommer till... Jag har råkat ut för enkla stopp
    (soppatorsk pga trasig tankmätare) flera gånger och det har hänt mer än
    50% av gångerna att någon stannat och frågat om man behöver hjälp.

    MEN det har varit flera gånger då jag inte ens sett antydan till att någon
    skall stanna, eller för den delen ens sakta in... :(



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 10:46 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Jag brukar slänga in en flaska köpe-vatten eller två. Det är inte så dumt med vatten som har en datummärkning långt fram i tiden.

Reflex-väst är ett måste om du får motorstopp, man syns inte annars.

Brukar stanna till om jag hinner när jag ser någonting, men eftersom jag är dålig på motorer så är jag ofta inte till någon hjälp. Men jag har bytt däck på E4. I mittfilen. Inte så roligt med folk som kör förbi en i 110 km/h. Men när polis och ambulans dykte upp, ja då saktade folk ned väldigt fort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 15:53 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
R_Hatt skrev:
Jag brukar slänga in en flaska köpe-vatten eller två. Det är inte så dumt med vatten som har en datummärkning långt fram i tiden.

Reflex-väst är ett måste om du får motorstopp, man syns inte annars.

Brukar stanna till om jag hinner när jag ser någonting, men eftersom jag är dålig på motorer så är jag ofta inte till någon hjälp. Men jag har bytt däck på E4. I mittfilen. Inte så roligt med folk som kör förbi en i 110 km/h. Men när polis och ambulans dykte upp, ja då saktade folk ned väldigt fort.


Saken är ju den att i allmänhet när någon fått ett stopp vid vägkanten så är det endera något enkelt som felar och då kan man hjälpa till medelst startkablar eller ett par liter bensin ur dunken, eller med att låna ut domkraft eller fälgkors. Eller så är det något stort och då kan man skjutsa vederbörande till nästa stad. Idag förutsätter många att man har telefon och har ringt på hjälp om man står vid vägkanten, eller så förutsätter dom att dom inte känner för att stanna. Saken är dock den att man endera inte alltid kan ringa efter hjälp, eller att det inte alltid är läge att ringa efter hjälp. Står jag femton mil hemifrån, men en mil ifrån en mack så ringer inte jag hem efter hjälp att hämta bensin. Hasr jag tomt batteri eller ingen mobiltäckning ringer jag inte heller hem efter hjälp.
Jag antar att vad jag svamlar om helt enkelt är att folk är idioter och borde stanna för att kolla om det behövs hjälp, även om man som jag nio gånger av tio får höra att "min kompis/brorsa/make/kusin är på väg" eller att "bärgaren är på väg". Men den tionde gången så lyser man upp någon stackares dag ordentligt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 16:41 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag körde i diket en gång och då var det många som stannade, fast då var hela bilen nere i snön också. Jag fick skjuts till en bondgård och med bondens stora traktor tog det inte lång tid innan jag var på väg igen.

Jag tror att om man vill att folk ska stanna får man se till att det syns. Vinka, lysa med ficklampa, kanske skriva en skylt där det står "hjälp" eller liknande. Om man står lugnt med varningstriangel ute och varningsblinkers på kan nog många tro att du har läget under kontroll.
Fast jag vet inte hur det var i eran situation, jag vet bara hur jag själv skulle reagera.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 17:36 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
Själv stannar jag aldrig på en motorväg om det inte är en uppenbar trafikolycka eller om någon påkallar min uppmärksamhet. I många fall är det ju så att personen redan kontaktat bärgare eller väntar på hjälp. Att då fler bilar börjar stanna på motorvägen kan ställa till bekymmer.

På landsväg är det lite annorlunda, där är det lättare att snabbt stanna till och fråga.

Jag har bara varit i diket en gång (mindre landsväg) och då stannade en 3 - 4 bilar och en massa folk ville hjälpa till. Tyvärr satt jag så illa så bärgare var enda alternativet. Men det var skönt att folk stannade. Generellt är det nog så att ju kraftigare trafikerad vägen är, desto färre stannar det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 21:08 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
R_Hatt skrev:
Reflex-väst är ett måste om du får motorstopp, man syns inte annars.


Reflex-väst är ett måste enligt lag .... och saknas det får du böter om det är polisen som kör förbi när du står vid din bil och byter däck eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 21:28 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Ingen lag på reflexväst i Sverige... än.

Däremot så är det jävligt bra att ha (och att använda)

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 21:32 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Wolfgang skrev:
Ingen lag på reflexväst i Sverige... än.


Ah , I stand corrected. Ser att bara 13 länder har hunnit klubba igenom denna EU-rekommendation. Men att Sverige inte är av dem.

Däremot Norge.. hum, vafasen de är ju inte ens med i EU. Jaja, är ju iofs en bra sak så klagar inte på det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 21:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Men vi har kvar lagen om varningstriangel va?
När jag besiktade bilen nu här så kollade de inte efter den...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 04 feb 2009, 21:49 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 sep 2008, 01:01
Inlägg: 327
Ort: Skogen Västra Götaland
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
57 §

Där står det om varningstriangelns nyttjande.

Och vad som besiktningen kollar och inte, ibland känns det som ett lotteri att besiktiga bilen. :evil:

_________________
I naturen finns inga straff eller belöningar, bara konsekvenser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 13:23 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 18 feb 2009, 13:22
Inlägg: 14
Däremot Norge.. hum, vafasen de är ju inte ens med i EU. Jaja, är ju iofs en bra sak så klagar inte på det.[/quote]
Dom är nog inte så dumma ändå(Norrmännen) :roll:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 23:27 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 15 jan 2009, 16:45
Inlägg: 173
Nopp... vi är inte det du... :D

_________________
Improvise - adapt - overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 23:57 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
Hamnade mitt i en bilolycka på motorvägen härom dagen, strax utanför Löddeköpinge. En bil hade av någon anledning klippt mitträcket, slitit av ena hjulet och kastats över på andra sidan vägen igen. Det blev såklart en fin, lång kö. Som extra grädde på kakan uppstod strax en olycka till, allvarliga än den första, när en bil brände rakt in i den nästan stillastående kön bakifrån.

Vad lär man sig av detta?

Stå inte längst bak i kön efter en olycka. Om du gör det, var beredd på det värsta. Kan vara en idé med varningsblinkers på, ordentligt avstånd till framför varande och en blick i backspegeln.

De flesta var dock väldigt duktiga på att släppa fram räddningsfordonen som snabbt tog sig igenom kön. Dock var där såklart ett par idioter som försökte "tjuva" genom att direkt följa efter utryckningsfordonen innan kön slutit sig igen. Idioter.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet