Gammal tråd men det var ju den här som fick mig att söka runt och hitta det som jag tänkte tipsa om så det får bli här.
Hej förresten, nyreggad på forumet och det här får bli mitt första inlägg.
Jag preppar egentligen inte för något men självklart så finns det lite bra att ha saker i hushållet, några kilo skruv här, lite takpapp där och mer vatten än Svensson (Läs några liter)
Det jag tänkte tipsa om är en app till telefonen som jag nu har testat i några dagar som heter Prep & Pantry den finns till Android och IOS
http://prepandpantry.com/ , det finns även ett youtube klipp som visar delarna i appen (gammal version dock)
https://www.youtube.com/watch?v=M85PDhodhdwI stora drag så läser man av streckkoden (med hjälp av kameran) på allt man tar in, lägger till bäst före datum och sparar. När man sen har förbrukat en produkt så läser man streckkoden igen och tar bort den.
I bakgrunden så kör utvecklaren en egen databas så man kan om man vill låta programmet gå online och leta info när man scannar en streckkod, skulle den inte finnas i databasen så skriver man in egen info som sen skickas upp till databasen för andra att använda samtidigt som det sparas i en lokal databas.
Vill man hålla sig lite mer hemlig så kan man stänga av online söken och köra med sin egen lokala databas på telefonen/plattan som man då får bygga upp ifrån grunden.
Jag har nu använt appen i några dagar samtidigt som jag har städat ur skafferiet och snart kylskåpet, runt 90% eller kanske mer av streckoderna jag har kommit över har inte hittats i online databasen men då och då så dyker man på nått som redan finns (en viss producent av socker verkar alltid finnas)

, det har ju självklart betytt att jag har fått lagt till mycket information och att det nu finns en hel del mer produkter inlagda som kanske kan vara av intresse för oss i sverige.
Appen finns i 2 versioner en gratis variant med max 10 varor i den lokala databasen (tror jag det var) och en köpevariant utan den spärren, vill ni prova appen så ladda ner gratis varianten och lägg in de varor som ni använder och köper mest av och testa den en tid.
Det finns även en delningsfunktion så att man kan ha flera enheter synkade mot samma "förråd" och om jag har förstått det rätt så ska en funktion för att komma åt datan ifrån din vanliga dator vara på gång.
Det var mitt tips, nu ska jag gå och blåsa in lite mer varor

Har ni några frågor så skriv och jag ska försöka besvara dem.
Edit : Jag glömde ju det viktigaste.
Eftersom jag är en slarver så finns det ALLTID gamla varor i kyl/frys/skafferi som måste slängas och det var ju egentligen skälet till att skaffa den här appen, IOM att man hela tiden matar in bäst före datum så kan man ju också enkelt få fram en lista där varor sorteras i ordning när de "går ut".
Förhoppningsvis så ska jag få in användningen av appen i min vardag och därmed kunna använda varor i rätt ordning mer än vad jag gör nu, lyckas jag med det så kommer inköpet av appen betala sig mångdubbelt väldigt snabbt