Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: tis 13 dec 2011, 00:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 12 dec 2011, 03:02
Inlägg: 13
Ort: Kalmar
Hejsan! Första Postningen.
Jag har en sommarstuga som jag har tänkt lite som min tillflykt vid en katastrof. Den ligger ensligt i skogen vid en sjö och har utedass och egen vattenpump från sjön.

Nu funderar jag på att så smått börja få den mer och mer självständig. Jag tänker då närmast på elektricitet och funderar lite över vilka alternativ som finns. Skulle också vilja veta lite hur mycket som krävs i form av rening för att sjövattnet ska vara tjänligt. Nu köper jag vatten i flaska och tvättar mig bara i sjövattnet som går genom ett filter som farfar installerade sent 80tal. Öppen spis finns inomhus för värme och matlagning och satta land finns i trädgården.

Vad finns det mer som man borde tänka på förutom kanske matförråd?
PS Finns också jordkällare DS

_________________
I talk to planets, baby


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: tis 13 dec 2011, 04:03 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
Berkeyfilter, gaskök och solceller för småelektronik, kanske?

Det är klart att det finns bättre och mer permanenta lösningar, men den här lösningen kostar lätt under 10.000 för ett antal års oberoende, och alla lösningar är off-the-shelf, så det är minimalt arbete inblandat. En vedkamin är förmodligen att föredra framför ett gaskök, men det kan förmodligen få både kostnad och arbete att dra iväg rätt rejält. Dock löser det även värmefrågan, vilket en öppen spis inte gör särskilt bränsleeffektivt.

Vad du måste rena från vatten varierar en hel del beroende på vad det rör sig om för vatten. Är inte läget anmärkningsvärt dåligt så behöver du i normalfallet inte bry dig om att rensa bort kemikalier, då räcker kokning för att ta bort bakterier och virus. Det gör ingenting åt varken färg eller smak, dock, vad som då återstår är ett syrefritt vatten som sannolikt är säkert att dricka, men inte nödvändigtvis mer än så. En skogssjö är rätt känslig för försurning, vilket kan få vattnet att smaka rätt jävligt, men det är inte farligt. Hur ser den ut, rent allmänt?

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: tis 13 dec 2011, 09:30 
finns ett antal trådar om småskalig el

men solpaneler ihop med litet vindkraftverk för små behov

sedan elverk eller ex tegmoduler om det börjar komma funktionabla modeller till spisen

ett litet attenkraftverk vore inte fel :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: tis 13 dec 2011, 10:33 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Välkommen till forumet.
Gratulerar till ett sådant utmärkt utgångsläge! Sjö, jordkällare och grävda land.. Nog många forumister som blir lite avundsjuka..

Hur är vattnet till att börja med? Köper du flaskvatten av en anledning eller bara för säkerhets skull? Oftast är ju sjövatten i Sverige helt ok. Om det inte är det finns det smidiga filterlösningar, sök på forumet så hittar du mycket info.

El-biten blir det ju lite pill med. Där får man fundera lite. Har du tex 'vanlig el' i stugan i nuläget? Vill du i så fall ha kvar den så länge det fungerar, eller vill du koppla bort dig redan nu?
Befintliga ledningar kan ju användas till belysning 12/24v om det är led-lampor som inte drar något, men för större strömkonsumenter måste du börja titta på tjockare kablar när du går ned i spänning.

Pallar du inte att börja med vindsnurror och solceller på en gång, rekommenderar jag dig att börja byta ut grejer mot 12v (24 har sina fördelar men bugetmässigt är 12 nog enklare vad gäller att hitta prylar) lite i taget. Varför inte börja med vattenpumpen och lite belysning? Så länge kan du ladda batterierna från vanliga nätet, eller köp ett billigt elverk. Det har du nytta av även senare.
Nu fokuserar jag lite på budget, samt att ta det ett steg i sänder, men vad vet jag du kanske har andra förutsättningar 8)

Kök och varmvatten vill du nog inte ha via el om du ska offgridda (trevligt verb där f.ö.) Instämmer angående gasolkök, smidig och billig lösning. Lätt att bunkra upp med mycket gasol, inga problem att hitta ett par begagnade tuber så man har en extra årsförbrukning eller så.
Kolla även varmvattenberedare för gasol, de minsta går att få nya för runt 3000kr. Givetvis bör du även ha vedspis med vattenvärmare. Men det kanske är ett jätteprojekt beroende på hur det ser ut nu i köket, var murstocken går osv.

Synd att det var en öppen spis och inte rörspis/kakelugn. Jag hade kikat på insatser eller någon annan lösning för att bättra på effekten där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: tis 13 dec 2011, 14:05 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 12 dec 2011, 03:02
Inlägg: 13
Ort: Kalmar
http://i.imgur.com/FgrrN.jpg
Det finns ett mystiskt fläktsystem kopplat till eldstaden så man kan pumpa ut varmluft i vardagsrummet. Men det går ju såklart på el.
I nuläget är det väldigt haffsig 50tals-el inkopplat. Men det kommer jag behålla tills det faller bort.

Själva sjön är ju vättern :notme: . Men när det kommer genom kranen ser det hyffsat klart ut och det funkar helt rimligt att borsta tänderna med.

Ett primuskök låter som den rimligaste lösningen för matlagning.

_________________
I talk to planets, baby


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 09:49 
kolla på fläkten och se om du inte kan bygga om det till 12v

då har du ju möjlighet att köra det på batteri
med solpaneler kan du få lite flös på det även på vintern
nuförtiden så finns det ju bra 12v fläktar
och naturligtvis kan du köra det på 230v via en väggvårta


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 14 dec 2011, 13:08 
Pandalia skrev:
Jag tänker då närmast på elektricitet och funderar lite över vilka alternativ som finns.

Vad finns det mer som man borde tänka på förutom kanske matförråd?
PS Finns också jordkällare DS


Vad ska du ha elektriciteten till? Laptop/mobil, frys, varmvatten, ljus..?

Om du har jordkällare behövs ju ingen kyl, läs på lite om konservering och torkning så kan du spara mycket energi.
Hur är vedförrådet och isoleringen i stugan? Det går åt mycket ved att hålla sig varm genom vintern... En solvärmepanel kanske kan vara något. Finns många tips på nätet hur man bygger en. Både för varmluft och varmvatten.

Ljus kan det nog behövas led-lampor och solceller. Kanske är lättare i början att hugga ner några träd för att få in mer dagsljus och måla innerväggarna i en ljus färg? Stearinljus ej att förglömma också.
Såg i en bok en kille som tog två framrutor från kvaddade bussar och gjorde ett takfönster i sin stuga. Han lade dem på varandra för att få "dubbelglas". Krångligt, men billigt och mycket ljus blev det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 02:04 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 12 dec 2011, 03:02
Inlägg: 13
Ort: Kalmar
http://www.blocket.se/kalmar/Solpaneler ... ?ca=18&w=1

Tror man att denna skulle kunna utveckla nog för lite data och ledlampa i vintermörkret? Kanske nått litet element en stund?

_________________
I talk to planets, baby


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 11:18 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Pandalia skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Solpaneler__omvandlare_39443447.htm?ca=18&w=1

Tror man att denna skulle kunna utveckla nog för lite data och ledlampa i vintermörkret? Kanske nått litet element en stund?


GLÖM elelement! När man bygger för att klara sig själv blir el en lyxvara och kilowattpriset därefter, att då slösa bort det genom att skapa värme är både dyrt och onödigt. Om man ska driva ett 2kw-element behöver man ju alstra 2kw i panelerna, de billigaste solpanelerna jag hittat kostade 10kr/watten. Så det blir 20 000kr för att få värme i elementet... Lägg där till att när solen strålar tillräckligt för att generera de där 2kw så behövs nog ingen värme i huset, alltså tillkommer batterier och omvandlare och laddregulator... I alla dessa blir det förluster så egentligen behövs ännu mer solpaneler...

Men låter 40 lök för ett sketet element vettigt så kör på!

Jag vet att man egentligen bör räkna på årsvisa kWh men jag tror alla förstår kontentan i alla fall...

(Skrivet på telefonen, så ni får själva googla siffror, jag tog mina från minnet...)

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 11:55 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 12 dec 2011, 03:02
Inlägg: 13
Ort: Kalmar
Inget element. Got it :)

Jag funderar på hur mycket gas man kan ha på sin tomt för att driva matlagningsmöjligheter.
Det känns ju inte helt rimligt att ha ett för stort lager gas liggande.

_________________
I talk to planets, baby


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 12:51 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Efter vad jag kan förstå så verkar solpanelerna på blocket verkar vara en helt ok deal, men som föregående talare säger, det är ingen bra ide att försöka driva el-element på sol-el.
Däremot för laddning av batterier för att driva belysning, laptop och andra mindre förbrukare.

Någon annan är säkert mer insatt i reglerna kring förvaring, men man får ha gasol för eget behov, typ 60 liter utan tillstånd. Lämpligtvis två tuber, en som används och en full i reserv, så du inte står utan när gasolen tar slut just när pastavattnet är uppkokat och affärerna stängda. Det är hursomhelst inga problem att förvara tillräckligt med gasol för att klara tex matlagning och varmvattenberedare.

Vi kan väl säga att en vanlig "köksplatta" drar ca 150g/h (på fullt flås) En P11 gasoltub innehåller 11kg gasol. Om du använder två plattor när du lagar mat räcker en sådan tub 11 000/300 = 36 timmar effektiv matlagning. Mesta tiden går ju spisen inte på högsta effekt dock, så räkna med att det blir avsevärt mycket längre tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 13:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
horisontspanaren skrev:
Efter vad jag kan förstå så verkar solpanelerna på blocket verkar vara en helt ok deal, men som föregående talare säger, det är ingen bra ide att försöka driva el-element på sol-el.
Däremot för laddning av batterier för att driva belysning, laptop och andra mindre förbrukare.

Någon annan är säkert mer insatt i reglerna kring förvaring, men man får ha gasol för eget behov, typ 60 liter utan tillstånd. Lämpligtvis två tuber, en som används och en full i reserv, så du inte står utan när gasolen tar slut just när pastavattnet är uppkokat och affärerna stängda. Det är hursomhelst inga problem att förvara tillräckligt med gasol för att klara tex matlagning och varmvattenberedare.

Vi kan väl säga att en vanlig "köksplatta" drar ca 150g/h (på fullt flås) En P11 gasoltub innehåller 11kg gasol. Om du använder två plattor när du lagar mat räcker en sådan tub 11 000/300 = 36 timmar effektiv matlagning. Mesta tiden går ju spisen inte på högsta effekt dock, så räkna med att det blir avsevärt mycket längre tid.


klarade ca en månads matlagning på en P11 när jag långtidsbodde i husvagn för att tjäna pengar på traktamentet vid bygge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 18:56 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
El skall inte användas till att direkt generera värme annat än avseende motorvärmare och kupevärmare. Den är också väl använd i värmeväxlare/värmepumpar.
I alla andra fall så är energi från förbränning eller solvärme i form av vatten eller luftburna solfångare att föredra.

Rent allmänt så är det ekonomiskt vansinne att ersätta nätel med solel. rent ekonomiskt kan man inte räkna hem det.
Ur ett prepperperspektiv kan det dock vara väldigt tillfredsställande att ha solel.
För uppvärmning och matlagning rekommenderas en vedspis och en braskamin. För matlagning när stugan redan är varm, kanske för varm, rekommenderas spritspis, gasolspis, vedspis utomhus, eller varför inte bygga en solspis.
Vid en stuga som skall användas som BOL rekommenderas att alltid ha en beräknad årskonsumtion av ved plus en femtioprocentig marginal.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Offgridda existerande sommarstuga.
InläggPostat: ons 28 mar 2012, 22:04 
bor man vettigt till, läs norden, där man har ved, så är ved det enda långsiktiga uppvärmnings och matlagnings energin man har efter skiten i fläkten
solpaneler funkar för att gör energi med hög kvalitet, som kan driva frys, div radio belysning o.s.v, inget man slösar med i onödan


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet