Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Först på plats vid trafikolycka
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 20:15 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Var förra lördagen och köpte en extra varningstriangel till bilen, fyndade en i nyskick för 1 euro på loppis (de brukar ju inte nötas så där oerhört mycket heller, vanligen tillbringar de hela sina liv i fodral). Har förstått att på 80-talet rekommenderades det att man har två varningstrianglar i bilen (en för varje riktning ifall). Den som Volvo bjöd på förvaras tillsammans med reservdäcket och bilens verktyg i vår V40. För att komma åt den är det lite krångligt, man ska lyfta ur en skyddsskiva i plast och sen öppna en lucka i bagageutrymmet (nån kan ju inflika att varför jag förvarar den första på så krångligt ställe, nåväl, har två nu i varje fall).

Tro det eller ej men den kom till användning samma kväll. Hade varit med frun och yngsta barnet (baby) på ett bröllop och var på väg hemåt på landsvägen mot en halv tolvtiden. Hade just kört om en bil som körde 70 km/h på 80-väg då jag märkte att en bil framför bromsar och lägger på nödblinkers, noterade på vänster sida billyktor i diket och rök som stiger upp (var väl kylarvätskan som ångade iväg konstaterades det senare). Jag satte själv på nödblinkers, tryckte min telefon i näven på min fru och sade var vi var nånstans [norr om X] och gick själv och tog fram den nygamla varningstriangeln från bagageutrymmet (och det var en j*kla tur att jag handlat en innan, för att komma åt den "ordinarie" skulle jag ha varit tvungen att riva ur barnvagn och diverse bråte ur bagageutrymmet för att få fram den). Samtidigt som jag började jogga tillbaka därifrån vi kom (där det var sämst sikt i och med att vägen sluttade svagt upp mot olycksplatsen) så ropade jag åt min fru och de från bilen som också stannat [bilen vi kört om brydde sig inte i att stanna... :nono: ] att kolla hur många skadade det var och om de andas, då jag lagt ut triangeln hämtade jag den gamla förstahjälpenväskan som hängt med rätt länge som något försäkringsbolag sponsrat eller sålt. Då jag kom fram till haveristen så svarade de att det är bara en person och att han andas (och talar, så det var inte så illa ställt med typen).

Det var fråga om ett rattfyllo som hade änglavakt (eller kanske fyllevakt....), inte en skråma och det kanske för att han i alla fall begrep att använda bilbälte trots sitt tillstånd. Han hade kanat ner i diket en bra bit, färden slutade till sist så att bilen var i nästan 45 graders vinkel upp emot ett viltstängsel, föraren hängde sålunda i bältet mot förardörren. Jag tog upp dörren sen han inte på egen hand lyckats få vrida om startnyckeln till vänster (och blev sen ensam med typen, de andra gick upp igen på vägen, i samma veva hade frun i den andra bilen som stannat utbrustit att "hur vågade ni gå nära bilen?!?", hon hade väl sett hollywoodfilmer där minsta kollision -> boom). Sen var det bara att föröka få typen att fortsätta prata, han var bergsäker på att det vara bara att skuffa upp den igen så kan kunde fortsätta sin färd och ville inte lämna bilen. Jag försökte få ut honom med små vita lögner som att "kom ut nu så väntar vi på traktorn som bogserar upp bilen". I någon veva försökte han starta bilen och eftersom jag kände en svag lukt av bensin beslagtog jag nycklarna och fick sen ut honom ur bilen. Sen var det bara att fortsätta med historien att "nä, nu tar vi det lugnt och inväntar traktorn, annars riskerar vi att buckla bilen mer än vad den redan blivit skrynklig, jag drog till med att hans Honda har såpass klena plåtar att bogseringen ur diket måste göras med eftertanke för att undvika ytterligare skador [kofångaren var intryckt i motorrummet där bilen törnat emot en stolpe i viltstängslet] ;)

Efter en evighet kom så en brandbil och jag upplyste brandmannen att killen troligen är berusad (man kan förstås aldrig riktigt veta, en sjukdomsattack eller kollisionen i sig kan förstås göra en lite yr och trög i skallen). Sen hämtade jag min varningstriangel [var hög tid att fortsätta hemåt, var en bra bit kvar och vår tremånaders baby gillade inte uppehållet utan protesterade högljutt över störd dygnsrytm och att behöva vistas i stillastående bil] och i samma veva kom ytterligare en brandbil och en ambulans till platsen. Då vi väl körde iväg utbrast jag likt Homer Simpson "Doh!", kom på att i handskfacket hade jag en fönsterhammare som det skulle ha gått att få sönder rutan med ifall vi inte hade fått upp förardörren, övriga dörrar var låsta. Den inbyggda bälteskäraren kunde även ha varit bra att ha. Man ska förstås vara aktsam med att ta ut skadade ur fordon (rygg- och nackskador kan förvärras), men om det luktar bensin och man gör bedömningen att situationen kan eskalera så får man väl ta initiativ själv och varsamt ta ut personen, minimera risk helt enkelt. I samma veva kom jag även på att jag ju nog hade en liten 2kg:s pulversläckare i bilen också... nåja, får komma ihåg det till nästa gång.

Min fru höll med om att ja, nu var det ett lyckat inköp som minsann behövdes. Efteråt skrattade vi åt hur vi måste ha sett ut, min fru i högklackat och jag i vit skjorta som sprang ner bland det blöta slyet i diket.. Dagen efter var jag efter en ny förstahjälpenväska att ha i bilen vars innehåll är á jour.

Bild
Det kändes som en evighet, men telefonen skvallrar om att det bara tog 15 minuter från det att vi stannade tills vi for då två brandbilar + ambulans kom till platsen.


Har ni hamnat att agera på en olycksplats?

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Först på plats vid trafikolycka
InläggPostat: fre 13 jul 2012, 23:33 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Jag har hamnat först på olycksplats vid två tillfällen. Det första var inte så allvarligt skademässigt, bara chockade personer som satt som förstenade i sina bilar efter en sidokrock i låg hastighet(kanske 40 km/h) men så otroligt svårt det var att bedöma skador trots att bara en bil hade krockuddar utlösta... Det är en av dom svårare uppgifter vid en olycka, att bedöma skador alltså. Vi ringde 112 och efter 20 min var ambulans och polis på plats och vi kunde lämna platsen efter lite kort intervju av dessa. Det enda man kan råda de skadade att göra då är att sitta stilla tills ambulans kommit och faktiskt att hålla handen och prata med dom på ett lugnande sätt.

Det andra tillfället var allvarligare då föraren av bilen omkommit, det var ett rattfyllo(av lukten och vad som fanns i bilen att döma) som kört av vägen i en vänsterkurva på en smal grusväg och frontat bilen mot en stor sten. Då lämnade vi platsen efter att polis kommit till platsen, sen läste jag i tidningen att det var misstänkt nånting/psykiskt.

Det jag kan säga om dessa två tillfällen är att när personer är skadade och ropar efter andra eller ännu värre, gör inget alls utan bara sitter still är värre än om jag vet vad som gäller då det är tydliga skador eller dödsfall som vid det andra tillfället.

Det andra stora problemet är att för 112 beskriva var exakt man befinner sig, detta var på länsvägar lite i periferin(som vanligt) jag upplevde detta båda gångerna och det är otroligt frustrerande att inte veta positionen. Detta var innan jag hade gps och fick berätta ungefär hur långt jag kört sedan senast kända plats, i detta fall en korsning.

Båda gångerna hade vi svårt att sova på natten, pratade mycket om det och nån gång på småtimmarna somnade vi till slut, båda olyckorna inträffade fredag eftermiddag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Först på plats vid trafikolycka
InläggPostat: lör 14 jul 2012, 17:15 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Jag kör hoj ofta nästan alltid för fort och på vägar som är inspirerande ,och med likasinnade.

Jag har suttit och fixerat alltför många vänner i väntan på ambulans för att se till att se till att ha baskunskaperna för det jag kan ge för att rädda liv.

Olyckor är fruktansvärt traumatiska för alla, jag vet inte hur jag skulle hantera det om jag kom fram till en helt okänd person men jag hoppas och tror att jag skulle göra som vanligt, nu har jag aldrig kommit först till en olycka med någon jag inte känner men funderingarna har vandrat i huvudet.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Först på plats vid trafikolycka
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 11:27 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Bra jobbat!!!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Först på plats vid trafikolycka
InläggPostat: tis 31 jul 2012, 22:17 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Var i helgen med familjen på en kvick tvådagars "semester", startade med bil efter jobbet på fredagen. Efter en relativt kort bit så kom vi fram till ännu en trafikolycka där några andra bilister stannat men räddningstjänsten inte ännu hunnit fram till (denna gång bättre förberedd med ny första-hjälpenkit + extra varselväst).

En röd bil (red ones goes faster heter det väl? ;) ) låg i diket och en trälyktstolpe var knäckt (den i bild ifall det intresserar nån), en vajern som förankrade stolpen hängde delvis över en körbanan. Vi hade inte tid att stanna (baby i bilen som inte gillade att sitta/ligga i babyskyddet och som dessutom var trött på kvällen plus att det var en cirka 400 km kvar att köra), men jag stannade iaf. fram och tillbaka och pratade med ett par som stod och vinkade åt inkommande trafik:

- Tjenare, hur är det ställt med olycksbilen, är folk i skick, andas och sånt?
- Jo de klarade sig men en elkabel hänger över vägen [pekar på några typer som står och håller upp en vajer, elkabeln slets väl av då stolpen knäcktes].
- Har nån funderat på att sätta ut varningstriangel eller klä på sig varselväst? [ingen hade satt på vare sig varningsblinkers eller placerat ut triangel eller klätt på sig väst..]
- Näej, polisen är på väg så de får ta hand om detta med dirigering.
- Öh, jahaa... ni kan ju exempelvis sätta på varningsblinkers så fartdårarna som kör bättre än genomsnittsbilisten förstår att ta det försiktigt.


I och med att det var bara att konstatera att vi inte kunde bidra till den lilla skara som stod likt kommunalarbetare som ser på då en kloak grävs upp så fortsatte vi färden och mötte strax därefter en del utryckningsfordon på väg mot platsen.

Typiskt att folk ska vara så himla passiva, att varna övrig trafik är ju minsann inte bara polisens uppgift utan är man rädd om det egna skinnet så ser väl de första hjälparna på plats att även underrätta övrig trafik om att det rör sig om en olycksplats så att man inte hamnar på en fartdåres motorhuv på kuppen... Eller så resonerar jag i alla fall.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet