Instruktör i självskydd

allmänt under träning och utbildning.

Instruktör i självskydd

Inläggav N59E12 » fre 30 jan 2009, 15:14

Visst låter det jättemacho eller hur.

Nu är det faktiskt Civilförsvaret som har utbildningen så det blir inget krigiskt. http://www.civil.se/utbildning/instr_sjalvskydd.pbs

Det är tre gånger fem dagar och behandlar Säkerhet och överlevnad, Hitta Vilse, Kattis och Roffe samt Hembert.
Det är ju lite åt survivalisthållet och hur barnen inte skall bli vargmat.

Är det någon som gått den utbildningen?
N59E12
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Re: Instruktör i självskydd

Inläggav smuggas » fre 30 jan 2009, 18:39

N59E12 skrev:Visst låter det jättemacho eller hur.

Nu är det faktiskt Civilförsvaret som har utbildningen så det blir inget krigiskt. http://www.civil.se/utbildning/instr_sjalvskydd.pbs

Det är tre gånger fem dagar och behandlar Säkerhet och överlevnad, Hitta Vilse, Kattis och Roffe samt Hembert.
Det är ju lite åt survivalisthållet och hur barnen inte skall bli vargmat.

Är det någon som gått den utbildningen?

Nä, inte den utbildningen, men däremot FRG-utbildningen i Borås Civilförsvarsförening, kändes lite som lekskola för kommunpolitiskt intresserade... Jag vill hellre veta vad vi ska göra vid ett krisläge. Visst är det bra att kunna organisationen, men jag som sambandstekniker/signalist vill gärna veta vilken utrustning jag ska hantera... Nää, inte en aning fick jag om detta.

Jag har dessutom många år bakom mig inom försvaret som signalist, men tyvärr saknades det väsentliga för min uppgift. Jag valde att inte vara medlem i fortsättningen.
smuggas
Nybyggt utedass!

Inläggav Lucretius » fre 06 feb 2009, 20:07

Gick en Hitta Vilse-stig med barnen. Svårt att veta hur mycket de skulle komma ihåg om de gick bort sig i skogen; men jag tror att det var bra för dem.

Man skulle bara följa en stig markerad med blå band mellan stationer där man kunde testa olika grejer som kan vara bra - signalering, regnskydd, osv. Efteråt frågade jag barnen vad man skulle göra om man gick vilse. Minstingen svarade "Följa de blå banden!" :shock:

Men de lite större verkade ha lärt sig några bra färdigheter för att överleva och bli funna!
Användarvisningsbild
Lucretius
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Inläggav Genithos » lör 07 feb 2009, 12:30

smuggas skrev: FRG-utbildningen i Borås Civilförsvarsförening, kändes lite som lekskola för kommunpolitiskt intresserade..

Jag har nu bestämt mig för att göra ett djupdyk i Civilförsvarsförbundet. Utbildningar som jag anmält mig till är FRG i Göteborg, Energiberedskap i Göteborg och Kriskommunikation i Malmö. Återkommer med min uppfattning om hur "prisvärd" den är i Göteborg.

Lucretius: Welcome back :!:
Genithos
Har du flinta och stål jag kan låna?

Inläggav Lucretius » lör 07 feb 2009, 19:46

Genithos skrev:
smuggas skrev: FRG-utbildningen i Borås Civilförsvarsförening, kändes lite som lekskola för kommunpolitiskt intresserade..

Jag har nu bestämt mig för att göra ett djupdyk i Civilförsvarsförbundet. Utbildningar som jag anmält mig till är FRG i Göteborg, Energiberedskap i Göteborg och Kriskommunikation i Malmö. Återkommer med min uppfattning om hur "prisvärd" den är i Göteborg.

Lucretius: Welcome back :!:

Tack!

Alla kurser Civilförsvarsförbundet erbjudit mig har varit gratis för medlemmar, och således mycket prisvärda!
Användarvisningsbild
Lucretius
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Inläggav N59E12 » ons 18 mar 2009, 20:35

Jag kan meddela att jag inte blev uttagen till utbildningen :(

Jag tycker att det är ett ganska märkligt beteende hos Civilförsvaret.
På deras sida att man skulle anmäla sig senast 27/2. Det är ju i slutänden inte JAG som söker, det är ju föreningen som har ett behov och därför anmäler någon de anser skulle passa/ är intresserad från deras håll.
Det finns inget på blanketten där man anger huruvida man är skogsmullewannabee eller superöverlevnadsexpert när man söker. Därför blir chocken (ganska uttjatat men ändå) när ett brev anländer som säger att det var 36 sökande till 25 platser och att det var många med bra kvalifikationer men att jag inte fick vara med. Ingen frågade mig om kvalifikationer, när blev det något som skulle vägas in i "uttagningen"?

Så, de nio som inte fick vara med, skall de få förstatjing nästa år? Uppenbarligen var det så i år. Om det nu är så många som föreningarna anser borde gå, kan då inte Civil köra TVÅ kurser med kanske 18 i varje?
Vem vet vad jag gör NÄSTA år, och ännu mindre om ett och ett halvt år.

Civil får skärpa sig, det är ju inte direkt god medlemsvård att först erbjuda en utbildning (utan maxantal eller krav på kvalifikationer) för att sedan dumpa 25% av de som anmält sig.

SRV gjorde exakt samma sak förra året. "Sök till vår EU-styrka si och så". När man sedan sökt och dessutom fått hjälp av antagningspersonalen på SRV hur man skall skriva, då får man inte vara med eftersom de hade krav på max BMI. Det stod inget om det i ansökan.
N59E12
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Inläggav Genithos » ons 18 mar 2009, 22:55

Jag antager att det var FRG som du sökte till. FRG är en utbildning som beställs av kommunen och eftersom det är de som betalar är det också de som anger antalet platser och hur ofta utbildningen får köras.

Civilförsvarsförbundet organiserar och administrerar utbildningen men många av utbildningstillfällena är det inhyrda instruktörer och det går därför inte att köra utbildningen hur ofta som helst eftersom det oftast är svårt att hitta tid i dagens samhälle.

Jag blir mycket förvånad att du inte kunde ange kvalifikationer någonstans på anmälan. I Göteborg hade vi ett stort fält där vi fick ange våra tidigare erfarenheter som kunde vara relevanta. Det är tredje gången som Göteborg utbildar FRGare nu (en gång i halvåret) och tyvärr skall jag säga att det inte varit något större problem att det är fullt, snarare tvärtom. Kan också bero på att vi inte riktigt kommit igång än. Kommunens juridiska avdelning håller på att ta fram kontrakt just nu och skall vara klart innan sommaren.

Civilförsvarsförbundet har i år fått ytterligare ett kontrakt med Energimyndigheten och det är utbildning i Energiberedskap. Efter utbildningen kan man hålla korta möten (cirka 1,5 timme) med intresserade grupper bland allmänheten och får rätt hyfsat betalt för detta (340 kronor / möte med minst 12 deltagare i snitt). Det kan också vara något att söka som dessutom ger lite extra cash.

Som alla frivilligorganisationer är Civilförsvarsförbundet också präglat av informella kontakter. Jag tog på mig kostymen och gick på årsmötet som första insats efter jag blivit medlem. Där träffade jag alla jag behövde känna under trevligare former och har inte haft några problem med att komma in på de kurser jag velat ha.
'Corpore sana in congruens armamento'
Genithos
Har du flinta och stål jag kan låna?

Inläggav Andersson » ons 18 mar 2009, 23:02

Vad fick du för svar av verksamhetsledaren när du anmälde dig, kanske redan finns instruktör/er i ditt område?
Man brukar ju gå igenom med verksamhetsledaren angående kvalifikationerna.
Om jag har rätt så kommer de som inte kommer med i år få förstatjing nästa år, om det behövs en instruktör runt ikring där du bor.
Andersson
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Återvänd till Allmänt