Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 08:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Horrorcore skrev:
En annan fördel med häst som är klart otrevligare är ju att du kan äta hästen om du får dåligt med mat.


:lol: Med en häst i BOBen har man ju mat för flera månader!! Gäller bara att ta med femti säckar grillkol och tändvätska också!!

Skämt åsido så är nog hästen rätt viktig i en framtid med teknikkollaps.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 10:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Var lär man sig rida då...?

Alltså, visst, det finns ridskolor runt här, men om man som 40+:are dyker upp där får man som alla barn ställa sig i kö och dessutom roa sig med, som nämndes, att rida inomhus i evinnerliga tider... Jag har ridit, har en hästägande syster som envisades med att alltid försöka övertyga mig, men det är sisådär en tjugofem år sedan och kunskaperna, som redan då var bristfälliga, har ju mer eller mindre upphört att finnas till.

Finns det "snabbkurs för medelålders survivalister"...?

Jag tror att hästen ett strålande tillskott i en situation där vägarna är fyllda med fordon utan soppa, men som sagt, man måste ju veta hur och dessutom åtgår det en hel del hästar för familjen...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 12:07 
ogillar nervösa hästkräk, men gillar arbetshästar

hadde jag haft tid och ork hadde jag gärna haft några arbetshästar, men dom kräver daglig vård och en hel del annat
en fyrhjuling kan stå i garaget i månader utan omsorg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 23:55 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Xamda skrev:
Var lär man sig rida då...?

Alltså, visst, det finns ridskolor runt här, men om man som 40+:are dyker upp där får man som alla barn ställa sig i kö och dessutom roa sig med, som nämndes, att rida inomhus i evinnerliga tider... Jag har ridit, har en hästägande syster som envisades med att alltid försöka övertyga mig, men det är sisådär en tjugofem år sedan och kunskaperna, som redan då var bristfälliga, har ju mer eller mindre upphört att finnas till.

Finns det "snabbkurs för medelålders survivalister"...?

Jag tror att hästen ett strålande tillskott i en situation där vägarna är fyllda med fordon utan soppa, men som sagt, man måste ju veta hur och dessutom åtgår det en hel del hästar för familjen...


Jo då visst finns det "snabbkurser" ta och leta efter olika "Uterittsturer" och "äventyr" till häst.

Kan rekommendera i stockholmstrakten http://www.rundemarsgard.com/ om ni vill ta en tur där och passa på att träffas och få lite tips så kan man höra av sig till mig. Vill man inte träffa mig så kan man bara boka, Elisabeth som sköter stället är väldigt duktig på att avgöra nivå och vad man kan göra.

Annars om man vill ha det mer survivalistinriktat kan man kolla på http://www.uddaaventyr.com där har ni något som är passande.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 09:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Tack för tipsen Ulv! :-) Jag har redan börjat "operation övertalning" på hemmafronten. Har en dotter som inte var svårövertalad alls, men sen stötte jag på lite patrull. Jobbar på det!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 11:43 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Xamda skrev:
Tack för tipsen Ulv! :-) Jag har redan börjat "operation övertalning" på hemmafronten. Har en dotter som inte var svårövertalad alls, men sen stötte jag på lite patrull. Jobbar på det!


Lättaste sättet vore väl isf att du och dottern stack ut och red en gång och tog foton och filmade lite och sen visade upp för den respektive (mamma eller pappa vet ju inte vem av dem du är :P) och sedan bussa dottern med stoooora ögon berätta hur roligt ni hade och nästa gång så bara mååååååste mampa följa med.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 15:35 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Det här luktar "City Slickers" lång väg... :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 18:25 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Hum, jag har funderat lite på det där med hästar. Det är trots allt rätt många kilo kött som står där. Behövs de inte för köttets skull så kanske de kan dra en del. Funderar på om man kan skaffa lite antika jordbruksredskap, hästen är trots allt inkörd, inbillar mig att det inte är jätteskillnad i hanteringen oavsett om det är vagn eller plog pållen drar...

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 19:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det där beror väldigt mycket på temperamentet på hästen .
Många hästar som gått för vagn går aldrig att plöja med . De har inte skaklarna som skydd runt sig så när draglinorna slår mot benen får de panik .
Andra hästar är födda bakrädda och där räcker det med en jordkoka som slår i vagnen för att åka på en skentur .

Det bästa är att få tag i ett gammalt sto som kan och vet , som inte är rädd och som blivit körd framför olika redskap . Sedan så betäcker man henne och låter fölet gå med kortare stunder under alla arbeten och då lära sig att ljud och saker som slår i benen inte är farliga .

Då har man nästan gjort hela arbetet innan unghästen ska köras in på riktigt .

Men allt går bara man har kunskaper nog .


När jag började med travhästarna så var det vanligt att köra drög med dem . En arbetssele en tung vagn och sedan ett stort traktordäck hängande i kedjor bakom .
De hästarna gick det att spänna för nästan allt och det fungerade . Idag får man jobba lite mer .

Då hände det också att både varm- och kallblod fick gå framför harv eller såmaskin hemma på gårdarna , inte för att de måste utan för att de fick lite semester från tävlandet .
Finns fortfarande en tränare i Hudik trakten som tränar sina hästar med jordbrukskörning då och då .

Det här skrev jag för alternativs hanbok tidigare
http://handbok.alternativ.nu/Djur/Bruks ... %c3%a4sten

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 21:56 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Andra sätt att "härda" en häst är att ha en koskälla på den under natten när den går i mindre inhägnad, det ger den högre motståndskraft för underliga ljud.

Att få den att bli baktrygg är att lägga ett rep som hänger runt rumpan på den bundet i någon form av seltyg eller bröstsele eller liknande.

Att få den att bli lugn när man rör sig runt den kan man binda plastpåsar eller jutevävssäckar i samma sele och när de fladdrar till så orsakar de hästen att få ett mindre obehag som den fort vänjer sig vid och gör den trygg med att ha rörelse runtomkring sig.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 22:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Beror på vilket temperament hästen har om det fungerar eller inte .

Köpte en häst som hade blivit förstörd på det viset . Under inkörning så hade den blivit så rädd att den slitit sig lös och skenat in i skogen där tömmarna fastnade runt ett träd och dragit sönder munnen . När dåvarande ägarna hämtade den så band de inte lös det som skramlade det första de gjorde utan lät hästen stiga upp , och då stack den igen . Samma sak att tömmarna fastnade och drog omkull hästen .

När jag startade inkörningen så märkte jag ganska snart att jag inte skulle klara den ensam då hästen visade så stark oro . Så tog kontakt med en travtränare för hjälp med hästen .

Först senare fick jag veta vad som hänt med den hästen av dottern till de förra ägarna .

Tränaren , trots att han hade många till hjälp hade svårt med inkörningen och hästen blev aldrig riktigt pålitlig utan var väldigt svårkörd .

Så det är viktigt att ta reda temperamentet på hästen . Heta hästar travare och fullblod kräver lite annan behandling än kallblod och ponnyer .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 22:58 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dweomer skrev:
Beror på vilket temperament hästen har om det fungerar eller inte .

Köpte en häst som hade blivit förstörd på det viset . Under inkörning så hade den blivit så rädd att den slitit sig lös och skenat in i skogen där tömmarna fastnade runt ett träd och dragit sönder munnen . När dåvarande ägarna hämtade den så band de inte lös det som skramlade det första de gjorde utan lät hästen stiga upp , och då stack den igen . Samma sak att tömmarna fastnade och drog omkull hästen .

När jag startade inkörningen så märkte jag ganska snart att jag inte skulle klara den ensam då hästen visade så stark oro . Så tog kontakt med en travtränare för hjälp med hästen .

Först senare fick jag veta vad som hänt med den hästen av dottern till de förra ägarna .

Tränaren , trots att han hade många till hjälp hade svårt med inkörningen och hästen blev aldrig riktigt pålitlig utan var väldigt svårkörd .

Så det är viktigt att ta reda temperamentet på hästen . Heta hästar travare och fullblod kräver lite annan behandling än kallblod och ponnyer .


Det där är en helt annorlunda sak, det är ju en häst som varit med om en traumatisk upplevelse och det är totalt olikt. Jag talar om hur man bör agera med en häst man vill ha lugn och trygg innan man börjat bruka den.

Bygga ett förtroende med hästen och ge den en trygg upplevelse i början. Viktigt med att börja hantera fötter och ben med så hästen förstår att det inte är farligt, sen börja med att slå lätt med handen på dem så den vänjer sig med skoning och annat skumt som kratsning.

Hetaste som jag varit med om att hantera var vilda islandshästar, araber, nonios, mongoliska stäpphästar, travare, quarter och australiensiska stockhorses hade inte en suck mot dessa. Kan slå vad om att de har huggtänder om man lyckas kolla i truten på dem och att på nätterna så jagar de över vidderna efter kött och blod.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: fre 17 aug 2012, 23:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Araber är lätta att hantera , de är inte heta av sig .
Quarter också väldigt lätta att hantera .
Travare både varmt och kallt hur lätta som helst , inga svårigheter .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: lör 18 aug 2012, 08:51 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Ridäventyr
När jag och min fru gifte oss åkte vi till Marocko. Och där tog vi en 3 dagars ridtur i öknen
Vi red ca 5-6 mil under dessa dagar. Då min riderfarenhet var begränsad till ett antal turer
på Islandshäst tog jag två lektioner på en Svensk ridskola innan vi åkte.

I och med att jag är ganska stor (100+kg) så ordnade arrangören så att jag fick två hästar.
En för FM och en för EM.. Hästarna var en blandning av Arab och Berber.

Tempot var högt och en kvart efter att vi kommit upp på hästryggen var det galopp i öknen. :mrgreen:

Vansinnigt roligt och ett minne för livet...

Så jag tror absolut på hästar som fortskaffningsmedel i en krissituation nackdelen är att underhålla
dem annars... (Bor nu i en lägenhet)


Länkar till resebolaget vi använde.
http://www.greenways.se/
http://www.greenways.se/ridresorna/afrika-2/marocko/

Edit:
Om någon skall åka dit rekommenderar jag att man skaffar hotell på plats...
Mycket billigare. 795 kr/natt jämfört med 50-100 kr/Natt bokat på plats
Och då är de billigare hotellen renare och frächare...

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ingen som tänkt på en häst?
InläggPostat: lör 18 aug 2012, 14:21 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: sön 30 okt 2011, 13:33
Inlägg: 277
Jag har faktiskt funderat på att lära mig rida just för att det är det bästa sättet att ta sig fram i en SHTF scenario.
Va en vän som skulle lärt mig rida förra året men blev aldrig något av.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet