Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: solceller och dator
InläggPostat: tor 30 aug 2012, 21:40 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
jag tror minna barn barn kommer att upskatta mina sollceller och lapptop eller smartphone om "det" händer.
Jag tror det kan vara bra att slösa lite energi på det för att få övergången till ociviliserat samhälle lite mjukare.
Sollcellerna i sig ska hålla riktigt länge värre med batterier men det är ju då frågan om en övergång på nått år iallafall.
och musik och film kan ju vara skönt att ha kvar för alla (förutom nedtankad literatur om allt möjligt bra att ha men orkar inte skriva ut hyllmeter saker).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: tor 30 aug 2012, 23:23 
och hur länge håller hårdvaran?

elektronik håller inte särskillt länge nuförtiden, speciellt inte när ickretsarna har så tunna leadare i sig att fåtalet cesiumatomer som förorening kan slå ut en ledare när den sönderfaller

någonstans runt 286/386 är hållbarast, men gärna rymdvarianterna med extremt stor kiselstruktur som tål strålning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: fre 31 aug 2012, 00:17 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
När skiten skvätter på väggarna så är jag glad om jag har värme, vatten och mat.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: fre 31 aug 2012, 08:57 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 11 aug 2012, 19:43
Inlägg: 103
Jag tycker att det verkar som en bra idé, och har själv funderat på något liknande. I och med att jag tror på en långsam övergång från den standard vi har idag till en betydligt lägre, så kan nog solceller hjälpa under de perioder som elen är utslagen (så länge el finns att tillgå). Sedan har jag nog tänkt mig solceller till andra saker än film, men det är något annat :)

_________________
Fall seven times. Get up eight.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: fre 31 aug 2012, 11:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om "det" händer så lär inte laptop och smartphone vara prio ett för mig... men solenergi är väl aldrig fel. Du kan ju driva andra saker med den också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: fre 31 aug 2012, 14:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Det är definitivt ett bra köp. Det räcker t.o.m med en enda panel, regulator & batteri.
Räcker gott för att ladda batterier, lampor, mobiler mm.

Jag hade gärna sett något liknande som i spanien(har jag för mig), när ett nytt hus byggs skall det också monteras in viss
del solpaneler/solvärme.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: fre 31 aug 2012, 23:34 
solpaneler och radio är vettigt i vilket fall som helst
egenteligen ska man ha en gammal transistorradio, med några få transistorer och sedan byta kondingarna i dom till så bra man kan hitta, en sådan kan hålla i många många år


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 04:36 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
grym skrev:
byta kondingarna i dom till så bra man kan hitta, en sådan kan hålla i många många år


Det är också min erfarenhet att det första som ryker är kondensatorerna på kretskorten.
Har märkt att en del tillverkare av moderkort bl.a börjat "skryta" över att de använder japanska MIL standard kondensatorer.
Det ligger nog någonting i det...


Senast redigerad av Rafe tor 06 sep 2012, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 08:32 
problemet är att elektrolytkondingar har begränsad livsläng, som kortas extremt mycket med ökad temperatur och har ett inre motstånd som gör att om dom belastas så värms dom upp

och konstruktörerna av idag som inte vill belasta designen med 3 öre extra väljer storlek så dom precis klarar kraven när det är nytt

med ökad ålder så ökar resistansen i dom och värmen stiger och då ökar resistansen och värmen stiger o.s.v
mycket vanligt fel i switchade nätdelar, speciellt om man nyttjar dom i närheten av max ström :smack:

att elektrolytkondingar har organisk elektrolyt gör att dom åldras av den saken gör inte livet för dom lättare

som jag ser det så håller transistorer, motstånd , trafos, alla kondingar utom elektrolyt väldigt länge

det som ställer till det är
elektrolytkondensatorer
högpackade ic, som procesorer och minnen
lysdioder åldras, men oftast i gradvis med sämre ljusutbyte, med rätt kylning håller dom i 50-100,000 timmar

kristaller kan gå sönder

så gamla transistorprylar där man byter kondingarna kan hålla väldigt länge


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 09:16 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Rafe skrev:
grym skrev:
byta kondingarna i dom till så bra man kan hitta, en sådan kan hålla i många många år


Det är också min erfarenhet att det första som ryker är kondensatorerna på kretskorten.
Har märkt att en del tillverkare av moderkort bl.a börjat "skryta" över att de använder japansla MIL standard kondensatorer.
Det ligger nog någonting i det...


Har haft ett antal datorer där det första som gett sig är kondingarna och det till följd av en alltför varierande spänning i nätet .t.e.x vid åskväder
så en dator som skall köras på sol/batteri blir nog en ganska dyr och avancerad historia om man skall få det att funka någon längre tid..

Vidare håller jag med Trollebo..

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 10:12 
som jag ser det så finns det lite ljuspunkter med

en vettig mobiltelefon har en hel del av det som krävs, låg energiförbrukning, ledbelysning (inte ccfl)
en sådan finns det rimliga möjligheter att hålla vid liv ett tag framöver, om man ordnar batteri delen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 13:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nu var väl frågan om en dator för barnen...? :-)

Själv skulle jag klara mig utan i ett absolut katastrofscenario, men jag skulle hellre ha ett par fungerande enheter och det tror jag att jag kan ordna mycket lång tid efter en total katastrof, möjligen med undantag av en solstorm/attack kärnvapen och där i ingående EMP där bara ett par av mina enheter faktiskt idag är skyddade...

Att ladda små bärbara datorer eller surfplattor är ju inte otroligt krävande, men att driva ett värmekraftverk i form av en stor speldator lär bli extrem onödig lyx, om än inte helt omöjligt.

Precis som trådstartaren tror jag att användandet av datorer och motsvarande enheter skulle vara bra för barnen, såväl små som stora, för att skapa en känsla av normalitet och ge en aning möjlighet till verklighetsflykt (vilket jag tror kan kännas väldigt bra i lagom doser).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 15:23 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Rafe skrev:
Det är definitivt ett bra köp. Det räcker t.o.m med en enda panel, regulator & batteri.
Räcker gott för att ladda batterier, lampor, mobiler mm.

Jag hade gärna sett något liknande som i spanien(har jag för mig), när ett nytt hus byggs skall det också monteras in viss
del solpaneler/solvärme.



Tanken är god, men hur man än vrider och vänder på det så ligger inte Sverige och Spanien på samma breddgrad...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: sön 02 sep 2012, 16:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Alex Supertramp skrev:
Rafe skrev:
Det är definitivt ett bra köp. Det räcker t.o.m med en enda panel, regulator & batteri.
Räcker gott för att ladda batterier, lampor, mobiler mm.

Jag hade gärna sett något liknande som i spanien(har jag för mig), när ett nytt hus byggs skall det också monteras in viss
del solpaneler/solvärme.



Tanken är god, men hur man än vrider och vänder på det så ligger inte Sverige och Spanien på samma breddgrad...


Det är ju sant, men sommarhalvåret i Sverige bjuder på väldigt mycket dagsljus fördelat över dygnet, i norr nästan dygnet runt, så under några månader om året är solenergi mycket bra även i Sverige.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: solceller och dator
InläggPostat: tis 04 sep 2012, 21:43 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Trevligt att ni gick igång på det hela ;)
Som övergång grej tror jag inte det är problem med hållbarhet.
det är bara en av 6 datorer jag bytit under 25 år som gått sönder dom andra har blivit för slöa.
Och nu har jag kvar min gammla dator (6 år minst) som extra film uppspelare när dom andra tre datorena är upptagna och som sagt så har jag själv 3 redundanta datorer plus två smartphones som barn stora som små kan roa sig med och glömma bort elendet med.
Och givetvis prioriterar jag LED lyse vintertid för det tror jag kan vara riktigt guld att kunna sitta och spela brädspel eller göra syslor i fullt ljus säg 4-8 W LED medans andra i bästa fall har några ljusstumpar eller fotogenlampa.
och datorer behöver inte dra så mycke WII drar 11W då är det värre med skärm eftersom jag inte bytit ut dom mot LED.

Sedan givetvis så kan man ladda lampor, leksaker, nattlampor, radio, walkitalki, telefon/smartphone(musik spel läsa lampa gps karta morse sändare radio) med solcellerna som kan vara för nytta och nöje.

Dock ett litet sidospår ni snackar om radio som lägger av pågrund av ålder (jag har en radio som jag har haft i 23- 24 år inge problem) vem tror ni sänder ex fm radio efter kolaps av någe slag jag tror det tysnar kanska snabbt.
Men vist den som kan laga saker kommer att vara kung när saker börja fallera och det inte finns övergivna att bara plocka. dels därför dels miljö har jag börjat att anstränga mig att laga och fixa saker för att lära både mig och barnen hur man kan göra och vad man kan använda.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet