Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 14:26 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Man kan köpa ganska nya böcker på antikvariat, men annars så förutsätter jag faktiskt att det var bättre läs och skrivinlärning i skolan förr, endera det, eller så beror alla som går ut nian som funktionella analfabeter idag på invandring, miljögifter och inavel (inte nödvändigtvis kopplade till varandra), snarare än på att lågstadiets förmåga att lära barn att läsa skriva och räkna har försämrats. Beror skolans försämrade resultat på sämre läroböcker i läsning och räkning? eller på sämre lärare? eller på sämre lärartäthet? Jag vet inte, men jag vet att man nådde ganska bra resultat med fyrtio och femtiotalets böcker. Jag vet inte heller hur dagens räkneböcker ser ut, men utgår jag ifrån de vi fick på lågstadiet så var de av en engångsnatur, du gjorde dina uträkningar i den bok som samtidigt instruerade dig, sådana böcker vill jag inte ha för att lära kommande generationer barn att räkna, då är det avsevärt bättre med böcker som kräver separata skrivböcker.
Apropå sådana förresten, har ni ett lager med skrivutensilier? rimligen torde blyertspennor ha lång lagringstålighet, vanliga kollegieblock lagras hyfsat så länge de är i en mörk sval miljö, men hur är det med tillgången till syrafritt skrivpapper? Finns sådant hos bokhandeln?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 19:22 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Jag tror nog att det är lättare att lära sig ur moderna böcker. Bildningsförfallet har nog andra orsaker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 19:54 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Glöm inte alla familjebilder som nu för tiden ligger på datorn eller på skiva! När SHTF sker så kanske inte datorn vill starta som förr och det kan vara trevligt med pappersbilder. Så använd skrivaren!

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 20:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
sprithitler skrev:
Apropå sådana förresten, har ni ett lager med skrivutensilier? rimligen torde blyertspennor ha lång lagringstålighet, vanliga kollegieblock lagras hyfsat så länge de är i en mörk sval miljö, men hur är det med tillgången till syrafritt skrivpapper? Finns sådant hos bokhandeln?


Du har ju papper av märket Svenskt arkiv, men jag tror inte att det är värt att lagra sådant. Köp du istället vanligt kopierings-papper på låda. Där du får 5 buntar inpackade i separata paket i kartongen. Hålls de bara fuktfria så borde de hålla tillräckligt bra. Samt att du får väldigt mycket papper för pengarna. Och ett förråd där du kan förvara saker torrt, det har du väll redan?

Edit. Jag kollade priserna på ett ställe, nämligen kontorsvaruhuset.se:

Papper Kontor Brilliant Copy.
Ett vitt papper för kopiering, laser, offset, fax och svart/vit bläckstråle. Åldringsbeständigt enligt ISO 9706. 80 g. Totalt klorfritt (TCF) och Svanenmärkt. 500 ark/förp., 2500 ark/kartong.
47 kronor per förpackning.

Papper Kontor Svenskt Arkiv A4 80 g
Produktbeskrivning:
100% lump och oplacerat vattenmärke. Godkänt av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut som arkivbeständigt och rekommenderas för handlingar som ska bevaras under lång tid. Ett ECF-papper. 500 ark/förp., 2500 ark/kartong.
480 kronor per förpackning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 23:51 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
När det gäller den svenska skolan är det faktiskt inte så svart som många verkar tro. Sverige ligger på mellan andra och sjunde plats i världen när det gäller elevernas kunskapsnivå (de två senaste undersökningar jag tog del av). Det vi är riktigt usla på är mattematik och det är trots allt rätt allvarligt (särskilt om man som jag och Platon tror att mattematik är viktigt för att kunna resonera abstrakt och hantera logiska resonemang på ett bra sätt).

Den finska skolan är en av de absolut bästa i världen och det man ser att de gör annorlunda mot Sverige är att de har en striktare disciplin samt att den finska skolan är betydligt mer etniskt homogen. Invandrare från länder utanför Skandinaven (samt Estland) har svårare att klara sig i språk och SO-ämnen i den svenska skolan vilken tar upp en del resurser. Det här bekräftas av att betygen hos elever i invandrartäta skolor är sämre inte bara bland de som är invandrare utan även bland etniska svenskar. Det är svårare att undervisa en mer heterogen elevgrupp helt enkelt.

Ledsen att jag inte kan styrka med några bra källor det här är bara lite saker som jag snappat upp under lärarutbildningen och när jag diskuterat med folk.

Genithos skrev:
Gå in till en skola och fråga var de gör av sina gamla böcker. Kanske håller de på att rensa ut just nu och du kan få med dig en hög. Den enda typen av böcker som blir omoderna är geografi och i viss mån historia.


Samhällskunskap också, märkte jag när jag försökte använda en bok som var bara några få år gammal som underlag för att undervisa om EU. EU hade precis gjort vissa ändringar och ökat antalet medlemsländer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 mar 2009, 00:21 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En förpackning bra lumppapper och några kartonger ISO 9706 certifierat papper ser ut att vara vad man ska ha, och hålla lumppapperet borta från små fingrar med kritor.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 20:17 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
När det gäller läsning så är bibeln oslagbar. Den är en av de vanligare läseböckerna i Afrika och Sydamerika. Och har varit en läsebok inom undervisningen under minst tusen år. Luthers lilla katekes är också en beprövad bok.

Har man inte tillgång till ovan nämnda skrifter kan man ta vad som helst. Mor är rar, far är rarare, bror ror mig över gränsen...
Att läsa och skriva kräver papper, penna och djävlar anamma.
Mattematik i högre nivåer är svårare.
El-lära, mekanik och sådant blir ännu svårare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 20:48 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
R_Hatt skrev:
När det gäller läsning så är bibeln oslagbar.


Jag tycker nog att bibeln är ganska svår läsning. Dessutom rent olämplig att ha med sig i en apokalyptisk värld då den berättar om hur världen var för 2000 år sedan istället för hur det var på 2000-talet. Frågan är om vi vill att de som skapar om världen skall ha med sig så mycket krig och hat som bibeln beskriver i jahves mördarturnéer och kidnappning av jungfrur kring Palestina.

"Så dräp nu alla gossebarn, och dräp alla kvinnor, som haft med män, med mankön, att skaffa. Men alla flickor som inte haft med mankön att skaffa, dem mån ni låta leva för er räkning"
Numeri 31:17-18

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 26 mar 2009, 21:16 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
När jag läser vad du skriver så kan jag bara tänka på Matteusevangeliets 13 kapitel, fjärde versen, där Jesus förklarar varför han talar i liknelser:
"Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta.

Men det tar inte ifrån mig min respekt för den kunskap du har i många andra frågor.

Även om jag själv inte kan se en survivalism utan kristendomen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 01:38 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
När det gäller bibeln så är det ju den andliga kärnan som är det viktiga, man får försöka skala bort det som är kulturellt och historiskt specifikt för de som skrev den om man ska förstå den på ett bra sätt. Den andliga och moraliska aspekten är fortfarande giltig som jag ser det (men många lagar specifika för det judiska folket, vilket man får komma ihåg också).

Är man inte kristen så förstår jag om man väljer andra böcker istället dock, det vore ju mycket märkligt att använda en bok för att undervisa sina barn vars världssyn och moral man inte delar själv. (Lika märkligt som att skicka dem till en skola som inte lär ut den moral och världsåskådning man själv har i dagens samhälle.)

Religion är ett känsligt ämne och jag hoppas att vi kan försöka att vara extra försiktiga när vi diskuterar det så att det inte uppstår onödig osämja. Samma sak med politik egentligen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 03:28 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Något som de flesta normala ateister och kristna borde kunna enas om är de mänskliga rättigheterna. De är ju grundade på den delen av bibeln som inte lär ut massmord och våldtäkt, och sålunda ett mycket bättre val.

Den starkaste kritiken mot de mänskliga rättigheterna är faktiskt att de har en alldeles för stark kristen vinkling, och är skapade av länder i väst med stark kristen tradition. Undantaget för kristna länder som gillar de mänskliga rättigheterna är dock USA som valt att ställa sig utanför tillsammans med de mest islamistiska länderna (vilket troligen hör ihop med deras syn på FN som antikrists trupper, se annan tråd om det).

Annars är ju det klassiska att man skall lära av sina misstag så en rejäl historiebok kanske också hade varit lämpligt att ta med för att barnen skall ha något att läsa.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Känn din historia
InläggPostat: fre 27 mar 2009, 09:52 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Känn din historia

Ett känt talesätt är att: Den som inte kan sin historia är dömd att upprepa den..
Tror att en bunt med historieböcker kan vara mycket bra läsning.

Men man får inte glömma böcker för dess underhållningsvärde en bra, rolig
och spännande bok med många timmars verklighetsflykt kan vara en skön
avkoppling om allt rasat runt omkring dig. Min fru har en udda böjelse för
böcker och det står därför 8 smockfulla Billy bokhyllor med böcker hemma.
(Det blir ett mindre bibliotek när vi skaffar hus :) ) och det är väldig skönt
att alltid kunna ta en bok och läsa om man vill. Kom ihåg att man lär sig ju
lättare att läsa om man läser något kul jmf med att bara läsa fakta.

Idag kan man köpa bra böcker på en loppis för ca 5 kr/st även gamla uppslagsverk och liknande har ju sina användningsområden...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 jun 2009, 18:11 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Underhållning i strömlös tillflykt. Efter en del år är vilken konserverad musik som helst avsevärt bättre än ingen,

http://www.blocket.se/uppsala/Trattgram ... ?ca=10&w=1

[spoil]Det är alltså frågan om en trattgramofon med ett åttiotal stenkakor till[/spoil]

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 02:22 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 04 jan 2009, 12:29
Inlägg: 483
Fan, en gammal trattgrammofon har jaglänge velat ha, åtminstone om det fungerar att spela LP-skivor på den. Mail till säljaren har skickats. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 13:18 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Ett bra grej att ha är en bunt ukulelesar samt böcker med låtar och noter och en bok om ackord och notläsning. Ukulele är ett instrument som är lätt att börja spela på. Då kan man spela och underhålla sig själv och andra under en lång tid. Sen när lagret med strängar är slut får man göra nya av djurtarmar.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet