Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Min sjukvårdsväska
InläggPostat: ons 29 apr 2009, 23:59 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Bilderna är klickbara :D

Bild

Här är väskan packad, med en penna som jämförelse, den tar förvånansvärt lite plats. Har även en väska i bilen med lite andra prylar, däribland nödfilt i aluminium, "mun mot mun" mask, och lite annat.

Bild

Här är väskan uppackad, och numrerad så att ni kan få en uppfattning om vad jag har i den.

1: Packlista till Förbandsväska 8, den är nästan i orginal, aspirinet saknas och en massa saker har tillkommit då jag anser att de behövs.
2: Handbok sjukvårdsman, lite teori på området skadar ju inte.
3: Förbandsväska 8, förvaring för sakerna.
4: 3st första förband
5: 2st Kirurgisk microporös tejp
6: Trubbig förbandssax
7: Steril kompress 10*10cm 5st i förp
8: 12st säkerhetsnålar
9: 5st gummisvampskiva
10: Binda elastisk 5m*12cm
11: Binda 5m*8cm
12: Snabbförband
13: Noskapin, hostdämpande, är man gömd i skogen vill man absolut inte hosta vid fel tillfälle, används vid torr rethosta.
14: Ibumetin, Mild smärtstillande
15: Reliv, samma som alvedon, paracetamol, mild smärtlindring, förstärker Ibumetin och andra smärtstillande.
16: Citodon: Starkare smärtstillande, opiat
17: Tradolan: Starkare smärtstillande, opiat (tror jag)
18: Dalacine: Antibiotika
19: Ögondroppar
20: Leukoplast, underbart för att skydda fötter och annat som skaver
21: Stop, hemo: Blödningsstoppande vadd
22: Plåster, vattentåligt
23: Steri strip: Suturtejp, för att slippa sy mindre skärsår
24: Nasin: vanlig nässpray
25: Klorhexedin, sårtvätt
26: Kropspuder, bra mot infanterield och skav av svett och kläder.
27: Compeed, skavsårsplåster
28: Häftplåster


Synpunkter på vad som mer borde ingå? Känns helt ok som hemberedskap och som komplement till en BOB. greppar den jag har i bilen med om det skiter sig.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Tips
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 02:28 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Litet tips

Byt ut kartongerna och alla onödiga förpackningar mot ziplock påsar
så tar det upp mindre plats, och blir fuktskyddat


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 02:45 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Bara 3 första förband, varför inte fler ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 09:49 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Morgan_cat skrev:
Litet tips

Byt ut kartongerna och alla onödiga förpackningar mot ziplock påsar
så tar det upp mindre plats, och blir fuktskyddat


Helt klart en idé. Men jag tror det lätt blir rörigt då, jag gillar att ha förpackningarna för det är lätt att identifiera och lokalisera det man just för tillfället behöver.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 09:52 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Storm skrev:
Bara 3 första förband, varför inte fler ?


Det är alltid en avvägning mellan nytta och plats. Jag vet inte riktigt hur ofta jag kommer sätta yxan i benet, men jag hoppas det inte blir så ofta ;)
I väskan är det ju även kompresser, gasbinda, tejp och snabbförband, det räcker jävligt långt och länge. Fler första förband tar upp mer plats helt enkelt.

Jag har även första förband i byxfickan och i bilen.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 11:10 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
jojjenda skrev:
Morgan_cat skrev:
Litet tips

Byt ut kartongerna och alla onödiga förpackningar mot ziplock påsar
så tar det upp mindre plats, och blir fuktskyddat


Helt klart en idé. Men jag tror det lätt blir rörigt då, jag gillar att ha förpackningarna för det är lätt att identifiera och lokalisera det man just för tillfället behöver.


Klipp ut fram och baksidan av kartongen och lägg i fram och baksidan av Ziplockpåsen så får du bägge delar.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 30 apr 2009, 22:41 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Köpte du citodonet och tramadolen online?

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Sax
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 00:11 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 13 dec 2008, 01:16
Inlägg: 106
Saxen ser ut som den som jag har i min förbandskudde och den verkar vara för att i första hand klippa upp kläder med, så att jag kompleterade med en förbandssax från Apoteket för 30 kr. Tänkte även påminna om Röda korsets första hjälpen handbok "Första hjälpen" som kan vara bra att ha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 10:31 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
Carl skrev:
Köpte du citodonet och tramadolen online?


Det gjorde han nog inte eftersom dom är märkta med Apotekets lilla klisterlapp.

För övrigt ser kitet bra och genomtänkt ut, Jojjenda. Det är som du säger att man sätter nog inte yxan i benet så väldigt ofta. Ser, i mina ögon, ut som du har gjort en analys baserad på dina egna förväntade behov och utifrån det moddat ett befintligt kit. Sjv väska 8 är en mycket bra, och billig, bas till ett sånt här skräddarsytt kit.
Snyggt presenterat är det också!!

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 10:31 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Carl skrev:
Köpte du citodonet och tramadolen online?


Näe, vore tråkigt att fastna i tullen med dylika preparat.

Jag skramlade runt bland vänner å bekanta, det är ju alltid läkemedel kvar i skåpen hemma hos folk. Man får en förpackning utskriven och behöver bara två tre stycken osv.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 10:37 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
BySmed skrev:
Carl skrev:
Köpte du citodonet och tramadolen online?


Det gjorde han nog inte eftersom dom är märkta med Apotekets lilla klisterlapp.

För övrigt ser kitet bra och genomtänkt ut, Jojjenda. Det är som du säger att man sätter nog inte yxan i benet så väldigt ofta. Ser, i mina ögon, ut som du har gjort en analys baserad på dina egna förväntade behov och utifrån det moddat ett befintligt kit. Sjv väska 8 är en mycket bra, och billig, bas till ett sånt här skräddarsytt kit.
Snyggt presenterat är det också!!

/////BySmed


Japp, jag kommer nog att glida mer mot småsår och obehag tror jag, de stora katastroferna av kirurgiska proportionerna är antingen sällsynta eller relativt dödliga. Medans plåster, suturtejp, skavsårsgrejjer och sårrengöring är förbrukningsvara. Skall även kompletteras med tvål (bra att tvätta skrubbsår med) och Aco's lindrande kylbalsam (För solsveda är ett hot, och jävligt obehagligt.) Även vätskeersättning (resorb, eller hemblandad) och aktivt kol skall ned så småningom mot matförgiftningar

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sax
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 10:38 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Mr T skrev:
Saxen ser ut som den som jag har i min förbandskudde och den verkar vara för att i första hand klippa upp kläder med, så att jag kompleterade med en förbandssax från Apoteket för 30 kr. Tänkte även påminna om Röda korsets första hjälpen handbok "Första hjälpen" som kan vara bra att ha


Jag har testat klippa gasbinda med den, och det fungerar bra, därimot tjockare saker som plåster på rulle och leukoplasten går den bet på, i dagsläget använder jag kniven till det, men en liten vass sax skall jag nog kompletera med.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 10:40 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Tack för kommentarer och feedback, och jag hoppas att jag kanske inspirerar någon som själv vill sätta ihop ett liknande kit. Har ni förslag på vad som mer kan vara bra att stoppa med är det bara att säga till. Det är alltid kul att höra hur ni tänker gällande självsjukvård.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 11:09 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:41
Inlägg: 56
Ort: Norra delen av landet
Tycker det verkar som en genomarbetad väska. Känns dock ganska allround med så mycket mediciner, kanske överväga att dela upp matrialet med en väska för akutmedicin och en för mindre brådskande? (mediciner, litteratur)

Tips kan vara att fästa saxen i en bit paracord, minskar risken att den försvinner. Tenderar att bli lite kaos om man ska ta hand om skadade, särskilt om det är många. Boken skulle jag nog lämna hemma, men klart att den kan vara bra att ha med.

Engångshandskar och handsprit kanske? BCB har små smidiga förpackningar med handsprit, de kostar dock lite mycket med tanke på innehållet. Engångsvåtservetter för sårtvätt?

Termometer? Peang kanske? Pincett för att kunna plocka glass med mera? Anteckningsbok? I bilen så är ju en nackkrage guld att ha.

_________________
Sibi totique


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 01 maj 2009, 11:42 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Westfalia skrev:
Tycker det verkar som en genomarbetad väska. Känns dock ganska allround med så mycket mediciner, kanske överväga att dela upp matrialet med en väska för akutmedicin och en för mindre brådskande? (mediciner, litteratur)


Det är lite tanken med det hela, allt på en plats, oavsett om jag yxar mig i benet, får skavsår, infanterield eller vanlig huvudverk så är allt på ett och samma ställe, i väskan med det röda korset på. Så slipper jag fundera på vad som hamnade i vilken väska.

Westfalia skrev:
Tips kan vara att fästa saxen i en bit paracord, minskar risken att den försvinner. Tenderar att bli lite kaos om man ska ta hand om skadade, särskilt om det är många. Boken skulle jag nog lämna hemma, men klart att den kan vara bra att ha med.


Ja, boken kan man nog lika gärna lämna hemma, då man vid en ev black out rent kunskapsmässigt antagligen inte har tid att läsa den, den agerar lite snuttefilt just nu, det känns tryggt att ha den med helt enkelt :)

Westfalia skrev:
Engångshandskar och handsprit kanske? BCB har små smidiga förpackningar med handsprit, de kostar dock lite mycket med tanke på innehållet. Engångsvåtservetter för sårtvätt?


Handskar utgår till förmån för tvål och vatten eller handsprit. Sårtvätt sker med tvål eller vatten eller sårtvättvätskan. Alcogel överväger jag att inskaffa, har inte bestämt mig där ännu.

Westfalia skrev:
Termometer? Peang kanske? Pincett för att kunna plocka glass med mera? Anteckningsbok? I bilen så är ju en nackkrage guld att ha.


Febertermometer vore inte dumt, peang är överkurs för mig, pincett ska nog med, men inte för glas(s) (mums! ;) ) Utan snarare för stickor och liknande som har en tendens att leda till inflammation och smärta.

Anteckningsbok har jag i annan packning.

Många bra förslag, tack och bock!

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet