Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Få eller många barn.
InläggPostat: tis 02 apr 2013, 13:10 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Jag tror att framtiden kommer att innebära ekonomiska kollapser och svårigheter med med resurser som tar slut/blir svåråtkomliga på jorden.
Jag har nu börjar fundera över hur många barn det är lämpligt att skaffa sig. I de flesta länder där livet är fattigt och hårt skaffar sig folket många barn och i goda tider minskar barnafödandet.
Nackdelen med många barn är ju att det är många att försörja men samtidigt är det många som kommer att kunna försörja en själv när man blir gammal.
Hur resonerar ni andra som tror på liknande scenarion?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tis 02 apr 2013, 13:35 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Känslig och komplicerad fråga, jorden är överbefolkad samtidigt som Sverige har låg befolkningstäthet, Ryssland har minskande befolkning mm. Ska man se krasst på siffror så borde fler barn adopteras från utlandet för utjämning av befolkningstrycket (tillsammans med ökad invandring men nu pratade vi om unga).

Pratar man känslomässigt så tycker jag man ska skaffa så många barn att man kan ge dem den tid och omsorg, kärlek mm som vart och ett av dem behöver. Varken fler eller färre om det sedan är genetiskt egna eller adopterade spelar ingen roll i mina ögon.

Att avla barn i ekonomiskt syfte har spelat ur sin roll här och är inget vi ska eftersträva tycker jag. Om vi skulle ramla tillbaka till 1800-tals nivå eller där vi får tillbaka en väldigt hög barndödlighet pga resistenta bakterier mm så kanske jag får ompröva mina funderingar men just är det detta som gäller för mig.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: ons 03 apr 2013, 14:58 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
MacGyver skrev:
Jag tror att framtiden kommer att innebära ekonomiska kollapser och svårigheter med med resurser som tar slut/blir svåråtkomliga på jorden.
Jag har nu börjar fundera över hur många barn det är lämpligt att skaffa sig. I de flesta länder där livet är fattigt och hårt skaffar sig folket många barn och i goda tider minskar barnafödandet.
Nackdelen med många barn är ju att det är många att försörja men samtidigt är det många som kommer att kunna försörja en själv när man blir gammal.
Hur resonerar ni andra som tror på liknande scenarion?


Går detta ens att fundera och planera inför? Jag menar, de flesta av oss har ju en tjej som även hon har åsikter i frågan så vad just vi tycker och tänker vad gäller antal är kanske inte något vi kan kontrollera? :)

Min tjej, som är betydligt yngre än mig, vill ha barn någon gång tror hon, men max 1. Jag däremot skulle gärna ha flera barn, gärna igår. Vad det blir i slutänden har jag ingen aning om, börjar så smått vänja mig vid tanken att inte få barn. Tror att det är bra att skaffa många ungar, då får ens liv en tydligare riktning, man slipper tänka så förbannat mycket på sig själv, och man slipper bli uttråkad pga för lite att göra. Jag tror en stor familj enbart är av godo, så är det upp till dig vad gäller antalet, just go for it! 3-4 är nog lagom.

Många gamla idag försummas rejält av sina barn och barnbarn eftersom det är så dagens skitsamhälle fungerar (släktingar är bara belastningar och hinder för vår konsumtion och "självförverkligande"), så man får se till att lära sina barn värdet av gammal god familjesammanhållning så de finns där den dag man behöver dem!

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: ons 03 apr 2013, 15:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte... jag har två barn nu, men skulle nog kunna tänka mig tre... Men sen finns ju en liten hake i det att man gärna vill räcka till för dom också. Jag fattar ärligt inte hur folk som har tio ungar hinner med att ge dom en vettig fostran med tid för var och en av dom. Jag har fullt upp att skjutsa till träningar, gå på utvecklingssamtal, hitta på kul grejer på helgerna, åka skidor, skoter, läsa böcker med dom och allt annat, och då har jag TVÅ barn!
Jag känner att det är en omöjlighet om man har tio... Och att skaffa många barn bara för den händelse att samhället kollapsar känns som en dålig idé.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: ons 03 apr 2013, 19:19 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 22 mar 2013, 13:59
Inlägg: 14
Ort: Jämtland
Har själv inga barn men hoppas på några i framtiden. Det är som Gnaug säger, man är inte ensam om att bestämma hur många etc men om jag fick bestämma själv så skulle det nog bli 3 eller 4.

Jag är uppvuxen med flera syskon och vet hur mycket det ger, speciellt om man är nära i ålder. Man kanske inte är bästa vänner alla gånger när man växer upp men senare i livet så är det värt väldigt mycket att ha syskon. Jag känner att jag vill ge mina barn samma sak som jag hade när jag växte upp.

Sen är ålderdomen en faktor som jag faktiskt tänkt på också. Om det nu skulle skita sig så har man större chanser ju fler man är som kan jobba tillsammans, speciellt om man är äldre.

MacGyver skrev:
I de flesta länder där livet är fattigt och hårt skaffar sig folket många barn och i goda tider minskar barnafödandet.
Nackdelen med många barn är ju att det är många att försörja men samtidigt är det många som kommer att kunna försörja en själv när man blir gammal.


Är det inte så att man skaffar många barn i fattigare delar eftersom det är högre barnadödlighet? Alltså man räknar krasst med att en viss % inte kommer att leva till vuxen ålder och därför "garderar" sig med flera


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: ons 03 apr 2013, 20:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
Jag har valt att sterilisera mig redan på ruta 0. För mig är det en försäkring mot barn.
Och skulle jag mot förmodan vilja ha ungarn nån dag så är det adoption eller dylikt som gäller, jag är inte biologist.

Ur ett fläckt-perspektiv så tror jag att inga barn är klokt, förutsatta att vi inte kommer råka ut sör en ny istid så kommer det vara sådanna enorma flyktingströmmar som drar över jorden och en hel del av dem kommer nog hamna i vår del av världen så brist på männsikor kommer det inte vara. Egna ungar skulle inte vara ett plus, snarare ett minus.

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: ons 03 apr 2013, 23:43 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Att man inte själv har kontroll låter lite trist, är man karl för sin hatt har man väl alltid något att säga till om.
Annars kan ni ju gå in med samma resonemang oavsett vad det gäller i prepper-sammanhang. Det är väl ingen som köper en gård utan att vara överens med frugan om det.
Ang antalet så tycker jag att 3-5 låter rimligt men som Ongrid säger så ligger i alla fall min begränsning i hur många man kan uppfostra och ha tid för. Hänger förstås också på hur långt det är mellan varje barn.
Att inte ha några barn tror jag är farligt i en SHTF situation eftersom det är få man kan lite på mer än sin närmaste familj.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 07:51 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Jag har själv två och nr tre på väg, både jag och min fru kan tänka oss en ytterligare men tiden ska räcka till alla och allt. Att ha barn under en SHTF situation skulle jag knappast kalla tryggt. Om du tyckt att du oroat dig innan så tar det helt nya dimensioner när barn kommer in i bilden.

Som tonåringar blir det säkert lite annorlunda, då oroar man sig fortfarande men då anser jag att skyddad verkstad tiden är slut, men barn ska få vara barn.

Man är alltid två om att skaffa barn och det beslutet ska inte tas lättvindigt av någon av parterna, men kvinnan är den som fysiskt ska lösa det och vi har fortfarande inte nollat riskerna för barn och mor vid förlossning så hon har sista ordet i min värld.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 08:28 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Klart det beror på vilken typ av SHTF som kommer att uppstå. Är det globalt kärnvapenkrig, zombieapokalyps eller pandemi som dödar 99% så vill säkert de flesta varken ha barn eller ens överleva själva. Har också två barn så jag förstår oron. Men som jag skriver inledningsvis så förväntar jag mig snarare ekonomisk nedgång och minskade resurser, typ återgång till 1800-tal med tekniska modifikationer. Blir det på det viset tror jag det är bättre att ha 3-5 barn än att inte ha något alls.
Tycker ju inte heller att man ska skaffa barn om det bara är kvinnan som vill, det bör vara ömsesidigt helt klart. Tror ingen motsäger sig det men det lät bara lite trist att allt hänger på kvinnan, i vårt förhållande är vi två :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 08:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att vi vuxna ska ta hand om barnen tills de är myndiga och linda dem i bomull är nog vad som hindrar många idag . Man ska hinna med ungarna och hitta på saker för dem på helgerna och liknande sägs det mycket i den här tråden .

Förr då man hade många barn så var barnen de som gav tryggheten , att ha barn var att ha gratis arbetskraft så föräldrarna hade tid att jobba hela dagarna . Även de minsta 3-5 år hade sina dagliga arbeten och alla växte upp med ett ansvar om att se till så gården fungerade och gav mat åt alla . Många barn dog pga sjukdommar såna som vi idag inte ens kallar sjukdom utan bara nåt man drabbas av .
Så många barn var viktigt då för att ha en trygghet både som yngre då arbetsbördan var som störst och som äldre då de inte orkade ta hand om sig själva .

Längst uppe i norr ibland is och isbjörnar så var barnen så viktiga att inuiterna lånade ut sina fruar till förbipasserande . Kunde mannen inte ge barn åt familjen så kanske de kunde få på det viset .

En granne till mig för många år sedan berätade om när hon växte upp . När de skulle mjölka korna och sköta övriga djur så sattes den här kvinnan i en kalvkätte där hon hade leksaker . Spelade ingen roll om hon var ledsen bara att gilla läget . Ute så satt hon i lina som en hund för att inte springa bort eller skada sig då ingen hade tid med henne då de arbetade hemma .

Så beroende på hur vi ser oss själva opch den framtiden vi kommer att ställas för så kommer nog synen på barn att ändras .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 11:11 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Dweomer skrev:
Att vi vuxna ska ta hand om barnen tills de är myndiga och linda dem i bomull är nog vad som hindrar många idag . Man ska hinna med ungarna och hitta på saker för dem på helgerna och liknande sägs det mycket i den här tråden .

Förr då man hade många barn så var barnen de som gav tryggheten , att ha barn var att ha gratis arbetskraft så föräldrarna hade tid att jobba hela dagarna . Även de minsta 3-5 år hade sina dagliga arbeten och alla växte upp med ett ansvar om att se till så gården fungerade och gav mat åt alla .


Jag hörde ett intressant radioprogram för ett tag sedan och där nämndes just detta, att idag har barn liksom ingen uppgift, utan är snarare mest assesoarer åt de vuxna, nästan som såna där små gulliga minihundar som en del sätter på kläder och smycken.

Detta sades det kunde leda till problem för barnen (på kort eller lång sikt), att de tidigt känner tomhet och meningslöshet. Någon rekommenderade därför att man skulle ge sina barn ansvarsområden så de fick (rimliga) uppgifter i hemmet som de skötte, dagligen, och ansvarade för, vilket gav dem en känsla av meningsfullhet och lärde dem att bli ansvariga och nyttiga. Jag tyckte resonemanget lät bra, och stämmer med mina egna erfarenheter av hur jag själv aldrig fick möjlighet att lära mig något vettigt som liten av mina (tyvärr) rätt dåliga föräldrar, något som tar mycket tid att förändra själv som vuxen. Motorsåg fick jag lära mig först när jag gjorde värnplikten, nåja, bättre sent än aldrig.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 18:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
Längst uppe i norr ibland is och isbjörnar så var barnen så viktiga att inuiterna lånade ut sina fruar till förbipasserande . Kunde mannen inte ge barn åt familjen så kanske de kunde få på det viset .


Det finns ju på betydligt mycket sydligare breddgrader... swingersklubb heter det :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 18:45 
Mina tankar.... Jag tycker om barn helt klart har en gudson samt är morbror till 3 st härliga kidz, men skaffa mig några egna nej jag tror inte det. Världen är ett lustigt ställe och ibland ett helvete på jorden vet ej om jag skulle vilja sätta ett liv här med allt det innebär.........?? !!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 18:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ongrid skrev:
Citera:
Längst uppe i norr ibland is och isbjörnar så var barnen så viktiga att inuiterna lånade ut sina fruar till förbipasserande . Kunde mannen inte ge barn åt familjen så kanske de kunde få på det viset .


Det finns ju på betydligt mycket sydligare breddgrader... swingersklubb heter det :D



Man går väl inte dit i första hand för att skaffa sig ett barn ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Få eller många barn.
InläggPostat: tor 04 apr 2013, 19:59 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 03:33, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet