Gollum skrev:Ubehagelig lyd kaninen lager før den blir slaktet!
Mener du at dette er riktig måte å slakte på. Uten avblødning etter slaget.
Vanligvis skal vel dyr bedøves med et slag, før halspulsåren kuttes for avblødning?
smuggas skrev:Slakta en kanin/hare är ganska enkelt, har inte riktigt hittat nån video som beskriver hur jag gör, men detta är ett sätt https://www.youtube.com/watch?v=757I9J8gMZc Jag själv har jagat kanin när jag bodde söderöver och slaktade och flådde lite snyggare men det är ju en smaksak.
OBS! Är du känslig så kan det vara ide att inte se detta!
smuggas skrev:Denna avdelning handlar om jakt och fiske i överlevnadssituation. Jag tror att de flesta inte har regelboken i bakfickan när man väl är där och ska avliva och slakta. Det gäller att ha det i åtanke och inte vifta med paragrafer överallt.
Dweomer skrev:smuggas skrev:Denna avdelning handlar om jakt och fiske i överlevnadssituation. Jag tror att de flesta inte har regelboken i bakfickan när man väl är där och ska avliva och slakta. Det gäller att ha det i åtanke och inte vifta med paragrafer överallt.
Vi har som policy på vapenfrågor sagt att vi inte ska prata om olagligheter här så länge svensk lag gäller och sas inte uppmana till sånt heller eller dra hit såna som gärna börjar trolla såna frågor och trådar .
Vad är det för skillnad när det handlar om jakt ska inte samma inställning råda här att så länge som lagen gäller håller vi oss till den ?
Att få prata om lämpliga jaktvapen efter samhällets fall är något som ofta raderas och plockas bort , och eftersom jakt ofta har med vapen att göra så bör samma hänsyn gälla här .
Och även om inte jaktvapen används så ska djuret avlivas .
Så har vi en policy på en del av forumet så bör den även gälla här . Att hålla sig inom lagen och inte uppmana till annat .
Var väl en tråd om ungefär samma som blev raderad för nåt tag sen pga detta ?
Dweomer skrev:Du skrev at det var vedertaget att bara knacka kaninen i huvudet och anse den död utan avblodning och det är väl regelbrott ?
Någon anmärkte på det så då förtydligade jag bara .
Dweomer skrev:Om kaninen eller haren dödas på jaktligt sätt med bössa eller i snara så krävs ingen avblodning , men så fort den dödas på ett sätt som talas om i djurskyddslagen för tamboskap , dit även kanin hör så ska den avblodas för att räknas som död annars är den bara bedövad .
Dweomer skrev:Om kaninen fångas i snara så är det jakt och snaran ska ses till var dag , alltså kan djuret ha suttit nån timme i den då och vara så död och stel den kan , inte så lätt att avbloda .
Om kaninen skjuts på en åker som jaktbart vilt så bör den blöda ut snabbt pga skottet och i jakt sås es det annorlunda på det hela .
Men är man så nära djuret att man kan hålla i det vid dödstillfället så är det tamt och ska dödas som tamdjur .
Jämför med att döda en vildkanin på åkern eller döda din tamkanin som rymmt , båda dödas med gevär på samma håll men olika regler gäller efter djurskyddslagarna och jaktlagstiftningen .
Om jag nu startar en tråd om jaktarmborst så ska den alltså få vara kvar efter de här nya reglerna som gäller på forumet om att prata om olika sätt att jaga utanför lagen efter samhällssammanbrottet ??
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster