Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 23:20 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 21 apr 2013, 21:23
Inlägg: 18
Jag vet att det mesta vatten går att dricka om man filtrerar det lite och kokar men min frågeställning antar jag handlar om långvarigt/permanent bruk. (:)

Jag vet inte om detta har någon betydelse då man kokat vattnet och så men jag googlade på några vattendrag som ligger i närheten och fick fram info om de på Viss (http://www.viss.lansstyrelsen.se/).

Båda har enligt Viss för hög halt kvicksilver "Kvalitetskravet för kemisk ytvattenstatus avseende kvicksilver och kvicksilverföreningar är Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus"
och ett av vattendragen får Ja på punkten försurning "Bedömningen är baserad på att vattnet är målområde för kalkning".

Ang kvicksilvret så står det även att " I Sverige idag överstiger kvicksilver gränsvärdet i alla ytvattenförekomster; sjöar, vattendrag och kustvatten." Det står även att det oftast går bra att äta fisken trots detta.

Det finns även en bäck i närheten som inte är testad och det vattnet kommer från en massa myrar, är det generellt bra vatten?

Sammanfattningsvis:
Är kvicksilverhalten något att ens bry sig om och går det isåfall att filtrera eller nåt?
Är försurning pga kalkning något att bry sig om och vad gör man isåfall åt det? (Ån i fråga ser fin ut och har forsande vatten där den är som närmast mig)
Har bäckar som kommer från myrar generellt sett bra vatten?
Edit: Undrar även om kallkällor i skogen är något att ta dricksvatten från, det är ju stillastående så det kanske inte är lika bra?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 23:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
När man kalkar vatten och mark så binder det aluminiumet till sig och bildar föreningar som är mindre skadliga .

Och om vattnet i de marker du kollar på är bra eller inte det beror ju delvis på hur mycket surt regn det komer som kan lösa ut alun ur marken .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 13:51 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Nisk skrev:
Jag vet att det mesta vatten går att dricka om man filtrerar det lite och kokar men min frågeställning antar jag handlar om långvarigt/permanent bruk. (:)

Jag vet inte om detta har någon betydelse då man kokat vattnet och så men jag googlade på några vattendrag som ligger i närheten och fick fram info om de på Viss (http://www.viss.lansstyrelsen.se/).

Båda har enligt Viss för hög halt kvicksilver "Kvalitetskravet för kemisk ytvattenstatus avseende kvicksilver och kvicksilverföreningar är Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus"
och ett av vattendragen får Ja på punkten försurning "Bedömningen är baserad på att vattnet är målområde för kalkning".

Ang kvicksilvret så står det även att " I Sverige idag överstiger kvicksilver gränsvärdet i alla ytvattenförekomster; sjöar, vattendrag och kustvatten." Det står även att det oftast går bra att äta fisken trots detta.

Det finns även en bäck i närheten som inte är testad och det vattnet kommer från en massa myrar, är det generellt bra vatten?

Sammanfattningsvis:
Är kvicksilverhalten något att ens bry sig om och går det isåfall att filtrera eller nåt?
Är försurning pga kalkning något att bry sig om och vad gör man isåfall åt det? (Ån i fråga ser fin ut och har forsande vatten där den är som närmast mig)
Har bäckar som kommer från myrar generellt sett bra vatten?
Edit: Undrar även om kallkällor i skogen är något att ta dricksvatten från, det är ju stillastående så det kanske inte är lika bra?


Det enklaste är nästan alltid att söka efter vatten som är högre belägen än åkermark. Men är det mycket jordbruk eller mycket industri i området är det nog bättre att köpa vatten på flaska.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 16:00 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 22 apr 2013, 15:52
Inlägg: 1
"Är kvicksilverhalten något att ens bry sig om och går det isåfall att filtrera eller nåt?"

Osäker, men tror att det är mest ett problem för toppredatorer som äter från vattendraget.

"Är försurning pga kalkning något att bry sig om och vad gör man isåfall åt det? (Ån i fråga ser fin ut och har forsande vatten där den är som närmast mig)"
Man kalkar för att motverka försurningen, det är inte orsaken. Nej, försurning är inte ett problem när du ska dricka vattnet.

"Har bäckar som kommer från myrar generellt sett bra vatten?"
Nej, vatten från myrar är brunt och smakar humus ("dy") även om det inte är farligt.

"Edit: Undrar även om kallkällor i skogen är något att ta dricksvatten från, det är ju stillastående så det kanske inte är lika bra?"
Vatten från kallkällor är det bästa vattnet du kan hitta i skogen. Men står vattnet stilla så är det inte en kallkälla, från källor rinner alltid vattnet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 16:44 
Nisk skrev:
Är försurning pga kalkning något att bry sig om och vad gör man isåfall åt det? (Ån i fråga ser fin ut och har forsande vatten där den är som närmast mig)
Har bäckar som kommer från myrar generellt sett bra vatten?
Edit: Undrar även om kallkällor i skogen är något att ta dricksvatten från, det är ju stillastående så det kanske inte är lika bra?


Kalkning höjer ph-värdet i sjöar och marker och förhindrar försurning. Vill inte vara besservisser, du kanske bara skrev fel. :)

Friskt forsande vatten är alltid att föredra framför stillastående. Även om vattnet innehåller mycket humus och dylikt gör det höga syrehalten att nyttiga bakterier (bl.a nitrifieringsbakterier) gör vattnet renare och hindrar "skadliga" bakterier från att ta överhanden.

Att koka och filtrera vatten taget från den livligaste delen av forsen är vad jag skulle ta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 19:46 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 21 apr 2013, 21:23
Inlägg: 18
Tack för alla bra svar, nu förstår jag lite mer iaf. Om något jag skrev var konstigt så är det pga att jag har noll koll.
Angående kallkällorna så gick jag ut och kollade och mycket riktigt så rinner det vatten där, något som jag helt missat tidigare. En av källorna ligger dessutom så till att jag kan få självtryck genom en slang till gården.
Vad är det som gör vattnet i kallkällor så bra?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 20:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är rent grundvatten och inte ytvatten .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattendrag med försurning och kvicksilver?
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 20:55 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Det mesta kvicksilvret som hamnar i grundvattnet har väl kommit uppifrån p.g.a förångat kvicksilver?

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet