Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 11:17 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Citera:
Varje gång jag gått i närkamp med ilskna björnar så brukar jag anfalla först, visa vem som bestämmer, jag rusar mot den, fintar åt höger men går åt vänster, duckat under dess utsträckta arm och rundar den, klättrar upp på ryggen, lägger vänster arm runt nacken på den bakifrån och den fria högerhandens lång- och pekfinger kör jag in i näsborrarna på den och drar björnens huvud kraftfullt uppåt/bakåt, vilket oftast leder till att den trillar bakåt åt sidan och sedan i chock spelar död när den inser att den har med en riktig viking att göra.


Skönt. Varje gång jag slåss med björn så brukar det sluta med att jag kittlar den tills den svimmar, vilket händer varje dag nästan.
OBS ironi OBS


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 11:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
I min hemby har vi en kille som dom kallar för björnknu**arn.... Man undrar hur han hanterar mötena med sagda vilt :shock:

Skämt åsido har jag bara sett björn en gång, och den avlägsnade sig med högsta hastighet ifrån mig. Om det skulle hamna i ett läge där man inte blir kvitt björnen direkt så tror jag definitivt på att agera dominant och aggressivt, gärna med höga ljud. Dom höga ljuden alstrar man då företrädesvis med skjutvapen :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 12:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
På den här firman där jag finns så bygger vi skogsbilvägar då och då , och i ett område så är det alltid björnmöte . Så när du går från bilen till grävaren , kan varoera från ca 100 meter till en km väg att gå genom skogen , så brukar björnen komma och spåra dig . Det har sen hänt att björnen har stannat kvar runt grävmaskinen under dagen och även funnits i närheten på kväällen då arbetet är sluta och du ska hitta bilen igen . Björnarna brukar vara väldigt intresserade av de ställen du stannar och pissar på .

En gubbe som fotograferade ett par björnar blev jagad till bilen av hanen som ville ha sin stund i fred .

Så var inte så bombsäkra på att björn är ofarlig .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 12:10 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Underlevaren skrev:
Första du gör vid björnmöte är att ta upp kameran och filma/ta kort. Att hantera en björn är döfött. Var lugn och njut av tillfället. Om björnen är tokig och anfaller är det inget du kan göra för att stoppa den. En sak du dock inte bör göra är att försöka springa ifrån den då det kan väcka jaktinstinkten till liv hos den...


Allt detta stämmer om man inte heter Benjamin Lilly

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 12:43 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Dweomer skrev:
På den här firman där jag finns så bygger vi skogsbilvägar då och då , och i ett område så är det alltid björnmöte . Så när du går från bilen till grävaren , kan varoera från ca 100 meter till en km väg att gå genom skogen , så brukar björnen komma och spåra dig . Det har sen hänt att björnen har stannat kvar runt grävmaskinen under dagen och även funnits i närheten på kväällen då arbetet är sluta och du ska hitta bilen igen . Björnarna brukar vara väldigt intresserade av de ställen du stannar och pissar på .

En gubbe som fotograferade ett par björnar blev jagad till bilen av hanen som ville ha sin stund i fred .

Så var inte så bombsäkra på att björn är ofarlig .


Gissar jag rätt om jag gissar att detta är nästan så långt upp i norr man kan komma här i landet?

Jag kan tänka mig att björnar som är ovana eller aldrig sett människor inte har lärt sig att undvika oss, och björnar är inte lättskrämda eftersom de är vana att stå i näringskedjans topp, i deras hjärnor säkert en bra bit ovanför oss människor.

Lars Monsens björnmöte i Kanada, jag tror jag länkat till den förrut men den är alltid sevärd:
https://www.youtube.com/watch?v=hFGwX-BjHX8

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: tor 20 jun 2013, 13:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är inte längst i norr utan södra norrlands inland .
De ska få skjuta en björn här nu som härjar i bigårdar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 21 jul 2013, 22:49 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 21 jul 2013, 22:04
Inlägg: 6
jag har mött grizzlybjörn några gånger under några jakt och fiskeresor i Alaska.
Dom flesta gångerna har jag och björnen bara tittat på varandra och sedan gått åt var sitt håll.
Men engång när jag var och fiskade så var en ungbjörn väldigt intresserad av min fångst och jag kunde inte skrämma den med gap och skrik.
Då var pepparsprayen min vän för på grund av att jag inte var ute på jakt så var bössan och jaktpilbågen inte med :smack:

Och pepparspray går att få tag i lagligt genom
http://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarsspray.htm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 21 jul 2013, 22:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
andre skrev:
jag har mött grizzlybjörn några gånger under några jakt och fiskeresor i Alaska.
Dom flesta gångerna har jag och björnen bara tittat på varandra och sedan gått åt var sitt håll.
Men engång när jag var och fiskade så var en ungbjörn väldigt intresserad av min fångst och jag kunde inte skrämma den med gap och skrik.
Då var pepparsprayen min vän för på grund av att jag inte var ute på jakt så var bössan och jaktpilbågen inte med :smack:

Och pepparspray går att få tag i lagligt genom
http://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarsspray.htm


Jag har faktiskt prövat både dog defense och inferno sprayen på mig själv och det är överraskande men inte smärtsamt eller direkt obehagligt. Det är långt ifrån pepparspray och mil ifrån bear mace tyvärr.
Hej och välkommen hit! Låter spännande med bågjakt, berätta gärna mer!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 22 jul 2013, 11:20 
Björnen lär nog vara mer rädd för dig än vad du är för den. Det bästa sättet att hantera björn är att undvika att stöta på en, helt enkelt.

1. Var uppmärksam! Den största risken finns hos honor med ungar, och ungarna är ofta lekfulla och för oväsen och klättrar i träd. Hör du något i stil med rivande i träd så bör du alltså undvika att gå dit. Många bärplockare har också kommit i kontakt med nalle då de har haft näsan i marken och inte tagit sig tid att lyfta blicken då och då.

2. Om du kan, för oväsen. Detta behöver inte vara mer än att bara gå normalt och inte smyga. Björnen har bra hörsel.

3. Omgivning, omgivning, omgivning! Ser du färska björnspår, björnskit eller upprivna myrstackar: Vänd om!

4: Var försiktig med lukter. Häng upp allt som doftar matigt (käk, tandkräm etc.) i en plastpåse högt i en gren ett par hundra meter från sovlägret. Besparar mycket trubbel med nattvandrar-nallar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 22 jul 2013, 13:20 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 21 jul 2013, 22:04
Inlägg: 6
Björngrillarn skrev:

4:[b] Var försiktig med lukter. Häng upp allt som doftar matigt (käk, tandkräm etc.) i en plastpåse högt i en gren ett par hundra meter från sovlägret. Besparar mycket trubbel med nattvandrar-nallar[/b].



Det är ett bra råd ....Har en vän vars kurskamrater var och fotograferade björnar i finland för deras fotoutbildning.
Några utav hans kurskamrater fick en tyckte dem bra ide att spara lite på köttet dom skulle ha i foderåteln så dom la bara ut hälften och hade resten i gömslet :smack:
var bara det att det kom en björn från " fel " håll


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 22 jul 2013, 13:55 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 21 jul 2013, 22:04
Inlägg: 6
Ulv i fårakläder skrev:
andre skrev:
jag har mött grizzlybjörn några gånger under några jakt och fiskeresor i Alaska.
Dom flesta gångerna har jag och björnen bara tittat på varandra och sedan gått åt var sitt håll.
Men engång när jag var och fiskade så var en ungbjörn väldigt intresserad av min fångst och jag kunde inte skrämma den med gap och skrik.
Då var pepparsprayen min vän för på grund av att jag inte var ute på jakt så var bössan och jaktpilbågen inte med :smack:

Och pepparspray går att få tag i lagligt genom
http://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarsspray.htm


Jag har faktiskt prövat både dog defense och inferno sprayen på mig själv och det är överraskande men inte smärtsamt eller direkt obehagligt. Det är långt ifrån pepparspray och mil ifrån bear mace tyvärr.
Hej och välkommen hit! Låter spännande med bågjakt, berätta gärna mer!


Bågjakten är min favorit jaktform mest på grund av att den kräver en hel del av jägaren och jag älskar utmaningar.
Du måste komma väldigt nära djuren för att lyckas upp till c:a 20 meter längre skulle jag inte rekommendera.
Det korta avståndet gör att man får vara inställd på att i dom flesta fallen så hör djuret dig och försvinner men det är en del av charmen med jaktformen , jägaren är i underläge.
Ännu är inte bågjakt tillåtet i sverige men vi har grannländer där man får jaga med dom nya pilbågarna och för att få internationell bågjägarexamen så måste man ha gjort den vanliga jägarexamen och gått bågjägarförbundets utbildning.
i förhållande till kulvapen är mina erfarenheter av jakt med riktig jaktpilbåge att det blir en mycket lugnare jakt inte på grund av balistiska egenskaper utan som jag upplevt det att det är ingen knall som skrämmer djuren , jag kan ta ett exempel som jag upplevt.
Vi var några stycken som jagade vitsvanshjort i Usa och när jag satt på ett bra pass kom det fram en hjortflock i slänten framför mig.
jag började sakta och försiktigt smyga mig fram med pulsslag som lät som dom ekade över dalen.
När jag kom inom skjutavstånd så laddade jag och sköt av pilen , hjorten gjorde ett litet skutt på 2 meter och ställde sig sedan och spanade vad det var för att sedan efter vad som kändes som en evighet hostade till och sjönk ihop. ( handlade säkert bara om sekunder men det kändes som en evighet )
Djuren i flocken stod kvar och tittade undrande vad som hände och gick sakta därifrån.

Jaktpilbågen är en del av mitt survivalkit på grund av att även om jag har laddkit så kommer krut och tändhattar med tiden att ta slut pilar kan jag göra själv.

Gå gärna in på http://www.bagjakt.org/ där finns det mer om denna underbara jaktform :D

Mvh Andre


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: mån 22 jul 2013, 16:36 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Kasta fram katten bara !
https://www.youtube.com/watch?v=57VbE0J9niw

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: lör 19 okt 2013, 20:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För en av elitbandyspelarna kan säsongen vara över efter att han mötte björn under älgjakten .

http://helahalsingland.se/ovanaker/1.63 ... sbyspelare


Sedan har en jägare i dalarna jagat för sista gången i år i vart fall efter att ha skjutit två vargar som attackerat hans jakthund . Vapenbrott utreds .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 11 maj 2014, 09:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Viltvårdarna har ju kommit fram till att björn är bara farlig om man har vapen i hand och ute på jakt efter att ha sammanställt rapporter om attackerande björnar .
De kanske får ta ett nytt beslut nu ?
En man i 80-årsåldern som var på väg till båten för att vittja sina mjärdar blev attackerad och skadad . Han är van skogen och har mött björn förr .
Det skedde ca en mil från det här stället och mannen är känd av oss

Man sköt både björnhonan och hennes tre ungar under gårdagen , så var ett litet pådrag här i skogen . Den här björnhonan har visat sig aggressiv mot människor vid flera tillfällen och är ökänd i trakten . Hon brukar komma förbi min stuga och hälsa på också .

http://helahalsingland.se/ovanaker/edsb ... jornattack

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hanterar man björn???
InläggPostat: sön 11 maj 2014, 09:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Vi hade en björn på fotbollsplan i veckan... undra om han ville spela? :lol:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet