Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Vad är din off-grid energi lösning?
Vind turbin generator 7%  7%  [ 9 ]
Vatten turbin generator 2%  2%  [ 2 ]
Solpanel 21%  21%  [ 28 ]
Ång-generator 0%  0%  [ 0 ]
Stirling motor 0%  0%  [ 0 ]
Handvevad generator 3%  3%  [ 4 ]
Elverk Bensin 17%  17%  [ 22 ]
Elverk Diesel 8%  8%  [ 10 ]
Traktordriven generator (Diesel?) 1%  1%  [ 1 ]
Har ingen lösning 5%  5%  [ 7 ]
Planerar bygge i framtiden 14%  14%  [ 19 ]
Ficklampsbatterier 14%  14%  [ 18 ]
Har hemmasnickrat kärnkraftverk i källaren 1%  1%  [ 1 ]
Flux kapacitator 2%  2%  [ 3 ]
Samla lurviga survivalister och överleva på delad kroppsvärme 2%  2%  [ 2 ]
Planerar visa mina prepp-kvitton och koppla in en generator till min frus käkparti 3%  3%  [ 4 ]
Nåt helt annat jag delar med mig av längre ned i tråden 2%  2%  [ 2 ]
Antal röster : 132
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 12:37 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 05 jul 2013, 03:08
Inlägg: 6
Hej vänner,

Är det många här som har byggt egna off-grid system här?

Planerar ett litet projekt själv, en liten vindsnurra.

Har ni några inverter-tips, en bra billig inverter med ren/äkta sinus våg, måste vara tillräckligt kraftig för att driva leksakerna. (Dvs minst ett par tusen Watt)

Om det finns nåt intresse så kan jag dokumentera projektet och lägga upp det så ni får titta? (Vem vet, det kanske kan ge några idéer till era egna lösningar)

Simma lugnt,

/Silverbullit


Senast redigerad av Silverbullit lör 06 jul 2013, 17:45, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 12:57 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Några praktiska tips på vägen är att börja med att koncentrera vad man verkligen behöver elkraft till och vad som kan ersättas med andra lösningar.

Nu är det inte ett äkta offgrid system här i den bemärkelsen, men vid långvariga strömavbrott löses saken här med ett litet mobilt elverk som kan driva cirkulationspumpar i längre intervall.

Mat kan man laga med gassol/sprit eller ved kortare perioder (om några veckor tex).
Har man en riktig vedkamin ersätter den utan problem en elektrisk spis helt med litet träning.
(ugnen är litet mer pysslig att lära men det går när man vant sig, kom ihåg at den skall ha ett värmeutjämnande lerskikt som kan behöva renoveras om man återanvänder en äldre spis. Det finns färdiga blandningar för detta i bygghandel som saluför byggnadsvårdsprodukter (men det skall vara baserat på kalk och salt/humus(organiska föroreningar)fri blålera magrad med salt (salt förstör och beter sig underligt när det upphettas samt orsakar korrosion och pulversprängning när det tar åt sig fukt ur luften därför kan man inte alltid använda havs sand, inte heller i murbruk och motsvarande även om den ser fin och frestande ut annars) och humusfri sand.)

Vatten kan ordnas med en liten bärbar pump, tex batteri eller petroleumdriven.
(sedan pumpar man upp i lagringsbehållare) Toavatten måste man nästan ha självtryck till om det skall vara rimligt, men det finns ju gott om alternativa lösningar för detta.
Duschen kan man ju också lösa på annat vis än genom elvärme.

Håller denna kalkyl klarar man sig ofta med en liten batteribank av parralellkopplade (seriekoppling om man behöver öka spänningen) fordonsbatterier och solceller och eller vindkraft, etc. En transformator (eller idag inverter som beskrivs i inledningen, riktlinje som vanligt, välj hellre en dyrare som innehåller mer koppar än en billig där man snålat med värdefulla metaller då den med mer metall sannorlikt kan hålla en betydligt lägre intern resistansbortfall samt ha betydligt mer kapacitet i förhållande till storlek osv (enligt Ohms lag)) kommer att äta någon/ra procent men är annars en smidig och ekonomisk lösning för förbrukare som kräver litet högre spänning, resten får man räkna på med utgång i Ohms lag och det som vanligt. En sak som är viktig att tänka på i sammanhanget är att man inte använder för klen kabelarea i kritiska förbindelser då den i så fall kommer att fungera som en resistor som bromsar bort värdefull energi till värme utan att man tänker på det, och hursomhvar så kan det minska praktiskt användbar effekt hos vissa typer av förbrukare.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 13:17 
Jag har inget offgrid elsystem för hushållsel. Däremot har jag sätt att pumpa vatten, värma huset och laga mat utan el. (Handpump, kakelugnar och köksspis.) Dessutom några mindre solceller för att kunna ladda några ficklampsbatterier. Och någon dunk fotogen till matlagning och belysning. Och ett rejält förråd med stearinljus.

Funderar på att göra en lite större soldriven laddstation i pannrummet, den skulle även kunna fungera som reservkraft till min energisnåla cirkulationspump och kanske möjliggöra eldning i vedpannan. Kanske även begränsad belysning inne.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 13:20 
Håller med Mizza.

Jag har och planerar utrustning. Innan jag började köpa grejer funderade jag rätt mycket över vad jag verkligen behöver el till.
* Liten radio
* Jaktradio / 27 MHz
* Liten laptopPC med någon form av mobilt internet
* Mobilladdare
* Begränsad belysning (LED)
* Vattenpump (24 V)
Sen ett par lyxgrejer
* Tvättmaskin
* Frys (och ev kyl på sommarhalvåret)

Undantaget lyxgrejerna klarar jag mig bra på ca 1 kWh per dygn och det är nog grunden till en fungerande installation - att skära ned behoven. Alla kan klaras utan el men det blir väldigt väldigt mycket bekvämare med ovan nämnda saker. Känns annars lite meningslöst att bygga upp tillvaron på att den egna elen ska funka om det blir problem med reservdelar.

Jag har idag (ännu ej monterat) 4 x 230 W 24 V solpaneler + en i reserv och tvekar mellan fler paneler och en vindsnurra. För dåligtväderdagar oktober-februari skulle det vara fint med en vindsnurra men med ett pris på 15-20 kr/W utan mast, kablar och regulator känns det tveksamt. Solpanelerna fick jag för 8 kr/W och de kräver inget mer än lite kabel och en regulator (laddare) som jag fick tag i billigt.

Eftersom sinuskonverterare är dyra http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=129_25_82 räknar jag med att ha en som klarar nånstans mellan 350 och 800 W vilket räcker för mina behov. Det som känns tveksamt är kyl och frys men jag får se var det landar. Hemkonservering och en bra jordkällare räcker ganska långt.

Tvättmaskinen räknar jag med att köra på ett bensinelverk (bensin för att alkylatbensin har lång lagringstid) eller om jag får tag i en tvättmaskin med separat varmvattenintag eller en med gasvärmning kanske jag kan driva den på den egna elen men det är inte genomtänkt.

Alltihop ska sitta på BOL - ett bekymmer där är stöldrisken. :(

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 13:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det fanns många flummiga off-grid recept bland de man kunde rösta på men saknade en punkt för traktordriven generator .
Det finns här på gården plus lite annat .

Sista investeringen kommer att ta nåt år att bli skuldfri från och det är ett nytt styrskåp till kraftstationen och rälningen där landar på 150.000-200.000 kronor :-g

Men sedan så ska båda turbinerna vara igång och ström sändas ut på nätet , så räknar med gratis ström under de här åren men inga pengar in för det som går att sälja av :-g

Men blir ett ombygge och motorn tas ut och en generator tas in så att det går att köra bara hem om det blir strömavbrott från elverkets sida .

Skulle det blir för dyrt det här så går det sen att koppla loss sig från nätet och köra en turbin bara på strömmen hem så mer går till elverket och inga räkningar kommer i retur för "köpt" el .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 13:46 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, ang tvättmaskiner och liknande så tror jag på en lösning där man kan skifta om så att alla andra förbrukare (som inte absolut måste vara på just samtidigt) kan tillfälligt kopplas bort medan man kör tvättmaskinen tex.

Ang lågvolts cirkulationspumpar har jag också länge funderat i samma banor men att tex driva en lågvoltspump från en solcell som är monterade på en solpanel för varmvatten sommartid men öka arean på solpanelen så att den kan försörja hela systemet (om man inte har självcirkulation, men svårigheter kring detta finns beskrivet i en annan tråd här jag skapade tidigare).

Ang stöldrisk så finns det ju idag mycket utrustning som tillfälligt går att montera ner och ta med sig eller låsa in om den sitter utsatt. Men sitter panelerna tex på ett tak eller liknande tror jag att de borde vara litet mindre stöldbegärliga om det medför mycket krångel att snabbt komma åt dem. Man kan ju ha dem på en vridbar ställning i allafall menar jag om man behöver trimma in vinkeln för maximalt utbyte.

Även en liten vindsnurra går ju att göra så att den går att lyfta av, tex lås med bultar, och skruva av rotorbladen så att man kan ta den med hem eller låsa in den när den inte behövs på de flesta mindre modeller.
De större torde ju vara ungeffär lika svåra för tjyven att plocka med sig som att ta ned för ägaren tycker man... Går säkert att göra så att man kan plocka ur vitala och värdefulla delar så att det blir svårare att kränga för tjyven och på så vis mindre stöldbegärligt måhända..
(brukar göra så på en del fordon här så att de inte går att köra från platsen)-

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: lör 06 jul 2013, 17:01 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Det är svårt att vara helt off grid i en lägenhet i centrum, men jag jobbar på det.

12V reservbatterier till belysning vid köksbordet, 12V reservbatterier även till radiokommunikation och laddning av AA-celler för ficklampor och annat som drivs med det. Gas och spritkök till matlagning och det inte helt oviktiga kaffekoket :)

Porta-potti på vinden som kan tas ner vid behov samt vatten från älven 200m härifrån.

Allt förvaras i det dolda och kommer fram när det behövs. Den dagen vi har strömavbrott kommer det att lysa hos oss åtminstone ett par dagar, kanske undrar grannarna varför vi har ström ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 11:28 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: fre 11 nov 2011, 22:36
Inlägg: 83
Har inga planer på att bli helt off grid men har bensinelverk som kan driva vattenpumpen och div annat. Gasolgrill och ett antal olika spritkök/fotogenkök till matlagning. Den hygieniska biten löses av en vedeldad bastu med rostfri varmvattenbehållare uppe på aggregatet. känns som en lagom nivå i nuläget, skulle klara oss bra en relativt lång period utan el utifrån.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 13:15 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Dåliga förberedelser

Ingen lösning idag förutom batterier till ficklampan och en liten solcellsladdare.
Finns dock kortvarigt tillgång till bensin elverk..

Däremot flera idéer som skulle kunna bli något..

* Har kollat på en stor lösning med solpaneler för att generera el. (Hoppas bara på lite bättre priser..)

* Har 3 st UPS:er som skulle kunna bli någon form av Inverter/Batteribank i framtiden.. (Funderar nytt projekt)

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 15:27 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag har en 140W 12V solpanel, en 12V/230Vac grid tie inverter, en 300W 12V/230Vac inverter, en 500VA UPS och ett 60Ah 12V fritidsbatteri.
Två bensindrivna elaggregat står i standby. Ett 2500W 4t för att driva huset vid kortare elavbrott och ett 850W 2t bärbart som lätt kan flyttas dit det behövs.
Något borde gå att ordna ifall det kniper. Det som saknas är en laddningsregulator och ett stativ till solpanelen.
Fler solpaneler kommer att inhandlas vartefter pengar rasslar in på lönekontot. Solpanelerna borde betala sej själv inom några år då de tillsammans med grid tie invertern tar hand om en del av husets bottenförbrukning.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 16:42 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 05 jul 2013, 03:08
Inlägg: 6
Hej vänner,

Det var ingen dålig feedback! :)
Mycket intressant att läsa om era alternativa lösningar och förslag.
TACK!!!

Ni väcker både ideer och frågor.
Kan någon berätta hur ni som kopplat upp er till nätet gått till väga, och om "grid tie inverter" vore jag tacksam.

Själv tjuvstartade jag på vind projektet och gjorde omgående en minnesvärd vurpa.
Jag vill dela med mig av bra dåliga lärdomar men det kanske är bäst att jag startar en separat tråd om detta projekt?

Uppskattar all er feedback vänner, och ser fram emot fler inlägg.

/Silverbullit


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 21:20 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Silverbullit skrev:
Hej vänner,
Kan någon berätta hur ni som kopplat upp er till nätet gått till väga, och om "grid tie inverter" vore jag tacksam.
/Silverbullit

"Grid tie power inverter" är knappast godkänd av ellererantören. De är CE-märkta, vilket antagligen betyder "China Exports" i det här fallet.
Solpanelerna kopplas in på en sida. En helt vanlig nätsladd, likadan som till en bordsdator, kopplas in på andra sidan. Ifall panelerna producerar ström och det finns spänning på nätsladden så omvandlar invertern ström från panelerna till nätet.
Ifall nätspänningen försvinner eller nån drar ur kontakten så slutar invertern omvandla genast. Det går att dra ut kontakten ur väggen och lägga den rakt i handen, jag har själv provat.
Elmätaren är inte tvåvägs och jag har inte tillstånd att leverera el till nätet, så invertern ska bara användas till att täcka en del av det vi själva förbrukar. På det sättet kan vi sänka elräkningen.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 21:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Så får det inte vara kopplat . Om strömmen försvinner från nätet då du är borta så skickar du ut ström på elnätet , där ev montörer kan komma till skada .

Strömmen ska brytas automatiskt samtidigt som strömmen på nätet försvinner . Finns såna anordningar men de kostar endel i inköp .
Har diskuterats om det förr på forumet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 21:37 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Dweomer skrev:
Så får det inte vara kopplat . Om strömmen försvinner från nätet då du är borta så skickar du ut ström på elnätet , där ev montörer kan komma till skada .
Strömmen ska brytas automatiskt samtidigt som strömmen på nätet försvinner . Finns såna anordningar men de kostar endel i inköp .
Har diskuterats om det förr på forumet .

Det var ju det jag skrev.
"Ifall nätspänningen försvinner eller nån drar ur kontakten så slutar invertern omvandla genast."

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur många har/bygger off-grid system här?
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 21:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En inverter är inte godkänd som "avstängare" mot elnätet , inte ens att skruva ur propparna är säkert .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet