Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 01:53 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Drickbart grundvatten finns det på mängder av öar runt Sverige och annars så regnar det rätt mycket i Sverige så med rätt planering kan man i bästa fall hålla sig med dricksvatten genom regnvatteninsamling,
Vad gäller att transportera byggmaterial till en Ö så är det inga stora problem, en motoriserad flytbrygga, en pråm byggd på tunnor eller en större roddbåt/öppen plastbåt räcker för att transportera allt byggmaterial om man är beredd att göra många resor och om man väljer att bygga på rätt sätt.
Det finns dock alltjämt många legitima invändningar mot att bosätta sig på en ö. ligger den i havet så är frågan om havsytehöjning värd att ta på allvar.
Jag har hört larm senaste veckan eller så om att inlandsisarna, även på antarktis, smälter snabbare än väntat. är din Ö hög nog för att dina barnbarn skall leva gott på den?
I mitt sökande efter lämplig BOL så är det prioriterat att den ligger på minst 65 meter över nuvarande havsnivå samt att den ligger säkert för regnskapade översvämningar eller liknande prroblem.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: ons 25 nov 2009, 11:31 
Att bygga nytt hus/bostad är inte omöjligt, det tar bara väldigt lång tid att genomföra och frakta allt. Sen vet jag att om man bygger själv så tar det t.ex. 100 timmar men är det två personer som bygger så går det undan på 35 timmar.

Men vist finns det massor med öar med gamla hus och det är kanske bäst att köpa och renovera ett sånt hus. Det kan t.o.m. bli billigare :-) . Jag gillar faktiskt den tanken mer och mer :P !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: tor 26 nov 2009, 22:56 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Kanske vore en lite större ö ett alternativ. En som har bofast befolkning gör att du får grannar med olika kunskaper som kan hjälpa dig, läs skogsbondes teorier om grannsamverkan. En sån ö går det också bevisligen att överleva på eftersom folk har gjort det i hundratals år. Plus att du då kan köpa ett redan befintligt hus som du sen kan göra off-grid. Men som Sprithitler sa, tänk på höjningen av havsnivån.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: tor 26 nov 2009, 23:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Försök få tag i en gammal blinkfyr, så har du lite höjd att kompensera med vid ev. havsnivåförändring. :mrgreen:
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article202208.ece

Till salu: en egen svensk ö
http://sydsvenskan.se/sverige/article322886/Till-salu-en-egen-svensk-o.html

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: fre 27 nov 2009, 12:01 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Jag tror att en ö kan vara en utmärkt tillflyktsort. Det beror helt på förutsättningarna samt hur van/förberedd man själv är på att bli öbo.

* Ska man bo på en ö så behöver man naturligvis en båt, eller gärna flera, och så bör man kunna hantera dem också. Vatten kan ju både hindra och underlätta transporter, och det är den som är bäst förberedd/anpassad som kan dra störst nytta av att bo på en plätt land omgiven av vatten.

* Tillgången på färskvatten är ju grundläggande. Ligger ön i en sjö är ju tillgången given. I skärgården brukar alla öar av någon sådär storlek vara grundvattenförande, så en borrad brun kan man nästan alltid ha. På sommaren när det är torrt kan brunnarna sina eller ta in saltvatten, men det brukar gå att lösa genom att åka och hämta vatten. Det kanske låter jobbigt, men det är betydligt enklare att hämta vatten med en båt än med någon landburet transportsätt. En båt kan transportera åtskilligt med vatten i en enda tur, så man brukar bara behöva göra det en eller ett par gånger en riktigt torr sommar.

* Tillgången på mat är det som mest tilltalar mig. Förutom att jordbruk, husdjursuppfödning och jakt kan bedrivas (nästan) lika bra på en ö som på landbacken så har man även tillgång till fisk, sjöfågel, säl osv.

* Skydd är också ett starkt skäl att bosätta sig på en ö. Under menförestider går det inte att närma sig ön alls och när vattnet ligger öppet så krävs det en båt. Det är bara när isen ligger som det går att närma sig till fots, men det går inte att närma sig dolt.

* Skyl är lite knepigare. En ö kan ju granskas väldigt noggrannt både från fastlandet, andra öar och från passerande båtar. Byggnader och odlignar går ju att dölja genom att anlägga dem en bit upp i skogen, men brygga och båt är svåra att dölja, men med kreativt användande av terräng och kamoflage kan man komma ganska långt.

* Kommunikation och transporter är a och o i skrägården och längst kusten. I insjöar är det viktigare ju större sjön är eller om det finns anslutande, farbara vattendrag. Det gör också att man kan sprida ut sig, t.ex. kan man bo på en ö, ha potatisåkern på en annan ö, hålla får på en tredje ö osv. Även om en av ens utposter blir upptäckt och plundrad så finns det ingen stig eller annat som kan leda vidare till nästa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: tor 17 dec 2009, 00:11 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Transporter till och från!
http://www.blocket.se/lulea/Hydrokopter_Amfibion_3000_25147567.htm?ca=1_9&w=0

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: tor 17 dec 2009, 01:10 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 22 nov 2009, 02:47
Inlägg: 18
Riktigt nice. Har nog aldrig sett en en sån där tidigare. :D

_________________
Let man's petty nations tear themselves apart. My land's only borders lies around my heart.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: tor 17 dec 2009, 01:26 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tor 17 dec 2009, 00:12
Inlägg: 45
Ort: Dalarna
det finns ju öar i sötvatten sjöar, jag tror det skulle funka bättre ute på en sådan om man redan har ett stort lager med mat som håller längre tider, då kan man fiska, jaga och leta mat så man kan få den lagrade maten räcka längre.

_________________
Hellre för mycket än för lite!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: fre 18 dec 2009, 02:52 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 20:41
Inlägg: 106
Jag tror då inte för en sekund att det är någon somhelst fördel att hålla till ute på en ö.
Det spelar ingen roll hur stor den än skulle vara ,ju större ö ju fler nyttjar den i nuläget.
Att arrendera mark på manön och skjuta lite hare räcker nog inte så länge...

Någon nämde Hindersön i norrbottensskärgård , hur länge skulle viltet räcka till alla?



Detta trots att det är en ganska stor ö. Enda ön norr om stockholm som någon fortfarande orkar odla marken och leverera
några liter mjölk ifrån.
Jag känner folk därifrån och jag vet vilket slit och släp det är att bo på en ö.
Det jag också vet är att det finns nog ingen ö som inte längre får oönskat besök , och detta nu i freds tid.

Att inbilla sig att man automatiskt är skyddad/fredad eller säker ute på en ö är inte en verklighet.

Det är förhållande vist enkelt att ta sig till alla öar som kan komma ifråga för en sådan här sak.

Dessutom är det nog inte så många öar som lämpar sig för odling av någon form i större skala.

Jag skulle nog hellre tro att risken att bli inspärrad/dina flyktvägar avskärs på ett förödande sätt är stora.

Som någon här skrev tidigare , tom 08;rna har båt och säkert också kunskap att använda dem.

Att sitta och trycka några veckor med konserverad mat javisst , men det kan göras var som helst.
Någon fördel för ö alternativet gentemot ett land baserat alternativ där du har obegränsade resurser och dessutom möjligheten att i skydd
kunna smyga undan om antagonisterna för stunden utgör ett hot/fara.

Någon skrev att fienden har svårt att närma sig oupptäckta en bosättning på en ö , det är möjligt att det är sant ( om ön har duktig bevakning 24/7 ) vilket jag tror blir svårt. Om vi antar att detta antagande skulle vara sant gäller ju även det omnämda,nämligen att det nog är svårt att fly från en ö obemärkt.
Färdmedel: Att kunna färdas fram och tillbaka kommer att kräva sitt.Vi antar att öborna vill dryga ut sitt förråd av vilt och beger sig till land
för att jaga,de kommer då exponera sig väldigt mycket även för andra än ortsbefolkningen. Det kommer även att åtgå energi i någon form,
låt oss ponera att drivmedlet för öborna är slut. Således kommer hydrokoprar/svävare / skotrar och motorbåtar vara ur spel.
Återstår då att ro,ja det går nog bra om det är flera som ätit sin gröt, men vidare effektivt blir det inte.
Dessutom har folket på land koll på allt och alla på en ö.
En fördel för ö alternativet vore dock att de kanske har lättare att finna goda fiskevatten , kanske i skydd bakom ön deras.

Nu vet jag ju inte med säkerhet hur det ser ut överallt , men att finna nå många öar som sträcker sig 65 m över havet verkar för mig som en svår uppgift.
Även att finna bra dricksvatten kan nog vara en ganska svår detalj , även om det låter konstigt.
Alla betingelser ute på en ö blir besvärliga och energikrävande i onödan.
Ang hydrokopern förresten så är ljudnivån på dessa väldigt hög och hela uppenbarelsen är inte någon höjdare.
Ingen undgår att lägga märke till en hydrokopter så vill du vara anonym , glöm det...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: fre 18 dec 2009, 14:22 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Nordbo skrev:
Att inbilla sig att man automatiskt är skyddad/fredad eller säker ute på en ö är inte en verklighet.

Automatisk fredad är man ingenstans. Oavsett var man slår ner sina bopålar så måste man vara beredd på att skydda/försvara sig, och en ö erbjuder goda möjligheter till det för den som förstår att utnyttja dem.

Nordbo skrev:
Dessutom är det nog inte så många öar som lämpar sig för odling av någon form i större skala.

Nej, det finns inte många öar som lämpar sig för odling i större skala, dvs en skala som kräver skördetröska etc. Däremot så finns det på de flesta öar goda möjligheter till småskalig odling. För hundra år sedan försörjde enbart skärgårdstorpen fler människor än vad som bor i Stockholms skärgård totalt idag.

Nordbo skrev:
Någon skrev att fienden har svårt att närma sig oupptäckta en bosättning på en ö , det är möjligt att det är sant ( om ön har duktig bevakning 24/7 ) vilket jag tror blir svårt.

Det beror på hur många man är. Sex man kan hålla ett fyratimmarsschema rullande i stort sett hur läne som hellst och fortfarande få gott om tid över till väsäntligheter som att sova, skaffa mat etc.

Nordbo skrev:
Om vi antar att detta antagande skulle vara sant gäller ju även det omnämda,nämligen att det nog är svårt att fly från en ö obemärkt.

Att fly från den ö där man har sin fasta boplats, sina förråd och sina största chanser för överlevnad är inget man gör i första taget. I synnerhet inte utan att bjuda motstånd först.

Tillägg: Dessutom så finns det en viktig skillnad: Från en ö har man uppsikt på havet runt om (är ön stor får man ha flera utkikar eller en patrullstig). Från en båt kan man bara ha en sida av en ö under uppsikt. Den andra sidan (baksidan) syns inte.

Nordbo skrev:
Låt oss ponera att drivmedlet för öborna är slut. Således kommer hydrokoprar/svävare / skotrar och motorbåtar vara ur spel. Återstår då att ro,ja det går nog bra om det är flera som ätit sin gröt, men vidare effektivt blir det inte.

Att segla har inte fallit dig in? Det är tyst, det är energisnålt och det är det sätt som kust- och skärgårdsbor i alla tider har tagit sig fram med.

Nordbo skrev:
Nu vet jag ju inte med säkerhet hur det ser ut överallt, men att finna nå många öar som sträcker sig 65 m över havet verkar för mig som en svår uppgift.

En sådan ö verkar vara synnerligen opraktisk ur nästan alla perspektiv. Om det är global havsvattenhöjning man är rädd för så verkar det vara ganska dumt att söka sig till en ö redan från början. Då är det bättre att söka sig till en lämplig, högt belägen plätt och vänta på att den sakta men säkert förvandlas till en ö.


Senast redigerad av eskil lör 19 dec 2009, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: fre 18 dec 2009, 17:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Nordbo skrev:
Någon nämde Hindersön i norrbottensskärgård , hur länge skulle viltet räcka till alla?

Såvida "alla" andra av våra medmänniskor finns kvar så har jag svårt att se att man behöver uttnyttja sin tillflykt i skarpt läge, för mig så används tillflykten i ett sådant läge där stora delar av befolkningen antingen flytt, försvunnit eller avlidit. Jag har fört denna diskussion med fokus på att världen är i ett postapokalyptisk skeende.

Nordbo skrev:
Detta trots att det är en ganska stor ö. Enda ön norr om stockholm som någon fortfarande orkar odla marken och leverera några liter mjölk ifrån.

Mjölk är gott, ÖL är godare. Det är konstigt, för 50 år sedan fanns det kor i varenda liten bondgård norr om dalaälven. Idag verkar den tanken helt omöjlig.

Nordbo skrev:
Jag känner folk därifrån och jag vet vilket slit och släp det är att bo på en ö.

Livet är varken rättvist eller roligt, och den dage oljan tryter kommer vi alla få våran beskärda del slit och släp.

Nordbo skrev:
Det jag också vet är att det finns nog ingen ö som inte längre får oönskat besök , och detta nu i freds tid.
Det jag vet att det finns ingen plats i Sverige idag som inte är under hotet av oönskat besök. Oavsett om du bor i Victoria Park eller i enslig by, Kriminella finns överallt. Förr var det ingen som låste dörren, eller bilen. Tvärtom så satt nycklarna i om man behövde komma in.

Nordbo skrev:
Att inbilla sig att man automatiskt är skyddad/fredad eller säker ute på en ö är inte en verklighet.

Det är ingen som inbillar sig någonting här, men jag kan se fördelar av att ha en BOL på en ö.

Nordbo skrev:
Dessutom är det nog inte så många öar som lämpar sig för odling av någon form i större skala.

Hur stor skala är det vi pratar om här? 100Ha? Den odling du tänker på är mätt med dagens jordbruksmått. Återigen backar vi bandet 50-60 år och ser hur dom gjorde då, då var de flesta bondefamiljer självförsörjande av mat sånär som på kaffe/socker och salt. En odling bestående av potatis/morötter etc räcker det med ett större potatisland. Och dom tar inte upp många kvadratmeter låt oss dra till med 0.2Ha och då har du ett stort land.

Nordbo skrev:
Alla betingelser ute på en ö blir besvärliga och energikrävande i onödan.

Vet du varför det "känns" så, därför att vi här på fastlandet har tillgång till El, Maskiner, Diesel & Bensin och nära till affärer. Men lek med tanken att vi skulle tappa Elen och drivmedel. Då kommer våran tillvaro kännas besvärlig och vääääldigt energikrävande.

Eskil skrev mycket bra, så jag svarar inte på allt du skrivit Nordbo.

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: ons 03 feb 2010, 00:01 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Jag ska slå ett slag för om inte öln, så i alla fall kusten. Den största belastningen på fiskbestånden är människans beskattning av dem. vid ett TEOTWAWKI scenario kommer denna industriella beskattning att minska eller upphöra, vilket efter några år torde ge en avsevärd återhämtning av fiskbestånden kring våra kuster och därmed bra garnfiske och bra proteintillgång.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 21:19 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: ons 26 jun 2013, 22:43
Inlägg: 6
Jag tror absolut på den här idén. Det finns mängder av öar som folk bodde och försörjde sig på förr i tiden som idag är obebodda. Ett exempel är Vannholmarnasöder om Marstrand. Den ön har tidigare försörjt flera personer som dessutom kunde skapa ett överflöd som de handlade med. http://blueskagerrak.bohusmus.se/22/2253.htm. Det finns en utmärkt naturhamn för en segelbåt, i övrigt är ön svår att komma iland på. Så lägger man några väl placerade hinder strax utanför tilläggningsplatsen så är ön nog så svårtillgänglig för den som inte känner till det korrekta sättet att navigera in till den.

Jag tror definitivt på det där, att dra till den ön med några andra vänligt sinnade människor, och med den som bas bedriva handel med en segelbåt mellan de i övrigt rätt isolerade samhällena som ligger i närheten. Ett tag efter att undergången så tror jag det är där, längs kusten, som samhällena byggs upp igen. På samma sätt som för länge sedan. Det känns betydligt mer konstruktivt än att försöka överleva inne i någon skog. Visst, det är en risk att leva närmare andra människor, men också en jäkligt stor fördel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 19:15 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Har funderat i samma banor rätt länge, men i vanlig civil fredstid och icke zombieapokalyptiskt kris scenario så att säga så är det två saker som ställer till det, det första är att nästan samtliga öar är skyddade och har så gott som total nybyggnads förbud. Det andra och mer viktiga är att staten äger så gott som alla öar och motsvarande och som regel hyr bara de boende marken eller har motsvarande avtal av hävd, dvs man äger väldigt sällan tomt och sådant som stugan står på som man kan göra på land. Därför är fria ö-stugor ofta oproportionerligt dyra.

Ut till öarna hos oss går det på några timmar med båt, kanske en halv dag för en oerfaren person som mest tror jag då landbacken skyddar en heldel är det inte särskilt avancerad sjövana som krävs vanliga dagar sommartid. Att segla med enbart segel en vanlig dag med normal blåst tar hela dagen tur och retur och är inte heller så extremt svår segling direkt (Seglade dit tillsammans med en numera avliden släkting med hans gamla tunga 70 talare och det gick ganska lugnt och sävlig.).

I Ryssland avhåller otillgängliga sjö platser och liknande tyverr inte alls från metallstölder och liknande av kringdrivande patrask (eller möjligen mer troligt halvkriminella fattiga och halvalkoholiserade fiskare som alltså har stor eller hyfsad sjövana (men uppenbart inte längre några vodkapengar av fångsten...)) vilket nog ger en indikation om hur läget troligen kommer att se ut vid ett SHTF.


.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ön
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 20:39 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Som skärgårdsboende på en större ö i Sthlmsregionen. Så har jag nog många ggr funderat på en ev tillflykt till någon mindre ö.

Beroende på vilken typ av skeende som ställer till med "katastrofen" så blir utgången av mitt handlande olika.

Dvs om det handlar om
Upplopp i mitt närområde Sthlm
Pandemi
Plundring
....så skulle ett öliv kunna funka som första handsalternativ.

Men å andra sidan så skulle jag nog hellre lägga många fler mil ifrån mitt nuvarande boende
för samma punkter som ovan. Å få med orosmolnen.
Ryssland
Forsmark
Svält
Osv....plus det ni kan fylla på med....

Dvs fly fältet! Till ett i mina ögon tryggare boende norrut. Där befolkningstätheten inte är så stor.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet