skogsstjärnan skrev:
Finns det något sätt att testa att en kedja är tillräckligt vass typ som att man skrapar med en vass kniv på en nagel eller liknande? Hur märker man att en kedja är slö eller slut utan att ha använt den först?
kan ju finnas fler i familjen som använder grejerna och sen bara ställer tillbaka det som om det regnat

sen får bror duktig .. ja ni fattar.
Man kan känna med handen på eggarna. Ungefär som ditt nageltest. Och så kan man titta att det finns en blank slipfas, som inte har blivit matt/smutsig av sågning. Men även om det känns bra, och ser bra ut, så kan kedjan vara "sned". Så att sågen inte sågar rakt, utan svänger lite. Blir lätt så om man slipar för hand och man tar lite olika på de olika sidorna, eller om sågen stött i någon liten sten eller liknande och bara en eller ett par länkar blivit slöa på ena sidan. Det märker man bara om man sågar. Bra att ha en bit timmer att såga av rondeller av, för att verifiera att sågen sågar helt rakt. Kan bli grytunderlägg till uteplatsen.
Det är bra med en elektrisk slipmaskin med en bra fixtur som tar precis lika mycket på båda sidor. Då kan man återställa en sned kedja. Jag slipar ibland om grannarnas kedjor som blivit sneda.
skogsstjärnan skrev:
Till er som blandar själva dvs inte kör med aspen 2. vad kör ni med för olja? hur länge kan blandningen stå om man jämför med aspen2?
Det finns särskild 2-takt olja att köpa. Tror inte att den begränsar lagringsbarheten alls. Och har nog i sig ingen begränsad lagringsbarhet. Möjligen är det bra att skaka dunken en gång om den stått länge. För att blanda bra.
Så egentligen är det bäst att lagra 4-takt aspen och vid behov blanda. Då kan man använda bensinen till fler saker.
Jag brukar ha i en skvätt aspen 2 takt i min 4-takt åkgräsklippare när jag klipper för sista gången för säsongen. Inbillar mig att det smörjer och håller efter bra. Den är 12 år gammal, så helt fel är det nog inte. :X