Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: ons 14 aug 2013, 22:07 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Några av mina tankar:

Utöver slitage och mindre träffsäkerhet som nämnts med stålkulor bör man vara medveten på att de är bra på att studsa tillbaka, till exakt samma ställe där de kom ifrån (2cm ifrån ögat). Använd därför bra skyddsglasögon (vilket man alltid bör göra vid skytte osv).

Angående julas luftgevär, jag har deras 500sek gevär (art nr 777375) (som just nu är på rea för 300sek) och den skjuter helt OK för sitt pris. Det är ju ett rent kinagevär... Och ja, den har potential till att krossa fingrar (ty underspännare). Man bör med alla underspännare hålla spänst med handen när man lägger in skottet. Det låter jobbigt men det går smidigt med en hand och mage/armhåla etc. Detta gevär har en säkring så att det inte ska gå att dra avtryckaren om armen är nedfälld (men det betyder inte att haspen till fjädern kan halka). Om man inte har något luftgevär så kan den vara bra som lekgevär.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: tor 15 aug 2013, 19:42 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Det finns ju redan blyfria pellets i olika storlekar för luftgevär så vad är problemet?
Om nån tänker skaffa protein med luftgevär efter SHTF så har jag ett par tips.
Köp en Titan XS fjäder för geväret på postorder av John Knibbs. Satsa också på lite reservdelar. Packningen på kolven brukar ta stryk vid demontering, det sitter vassa kanter vid avtryckarmekanismen.
Vad gäller gevär så skippa .177 (4.5mm) och gå direkt på .22 (5.5) eller .25 (6.35).
För kaliber .22 skaffas lite tyngre ammunition ifall de lättare kommer upp i för hög hastighet för att flyga rakt (300m/s). Flatnosade vadcutters gör större hål än spetsiga pellets så satsa på dem.

Efter SHTF då nöden påtvingar - monteras den starkare fjädern i bössan. Den borde då ge tillräckligt med anslagsenergi för duvor och andra småkräk.

Jag uppmanar ingen att montera montera en starkare fjäder så länge 10J är den lagliga gränsen, men det kan vara en bra idé att ha en stark fjäder och reserv-/trimdelar i lager.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: tor 15 aug 2013, 19:49 
grova luftgevär är bra
men vid normaljakt så är det bäst effekt i viltet med relativ låg hastighet, 180 m/s är ju kravet vid skyddsjakt, men vid kontroll av hastighet på den jag annvänder för skyddsjak var det närmare 160 än 180, men effekten är perfekt

värt att tänka på är en kulgjutingsutrustning för luftgevär
kostar en del, men sedan kan man göra precisionsprojektiler för luftvapen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: fre 16 aug 2013, 20:01 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Är inte 5.5 en fråga för farbror 10 veckor+? varför då inte gå på en bössa i 22 istället?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: fre 16 aug 2013, 22:25 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 aug 2013, 17:17
Inlägg: 167
Ort: Utomhus
skogsstjärnan skrev:
Är inte 5.5 en fråga för farbror 10 veckor+? varför då inte gå på en bössa i 22 istället?


5,5 och 22 är "samma" sak bara det att vi i sverige oftast pratar 5,5 om luftvapen och 22 i patronladdade vapen.
cal 5,5= mm
cal 22 = 5,56 mm
Tråden handlar ju från start om licensfria luftvapen och bly/stål ammo.
Eller missförstog jag dig ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: fre 16 aug 2013, 22:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
ja, varför söka licens för ett luftvapen om man kan söka på ett krutvapen för jakt på småvilt?

Är det någon som ens sett en stålkula till salu i en affär för ett luftvapen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: fre 16 aug 2013, 23:22 
det finns ju dom som har pre 92 :mrgreen:

visst finns stålkulor
oftast bb guns, men slätborrad pipa, i praktiken rena leksaker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: lör 17 aug 2013, 08:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Hurricane har ju en hiskla massa ammunition som inte är blybaserad, om man nu inte vill riskera att förgifta omgivningen. Men stålkulor med plastmantel torde väl inte vara så positivt i miljön heller


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: lör 17 aug 2013, 21:47 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 aug 2013, 17:17
Inlägg: 167
Ort: Utomhus
Nu är jag med på vad du menar, men han kan ju inte skaffa en riktig 22 pga vet inte, men för den som har möjlighet så är det väll absolut ett vettigare alternativ.

Enda fördelen med luftvapen är att det är riktigt billigt att skjuta mycket, men flera av kvalitets vapnen kostar ju skjorta, byxor,skor o strumpor.
Jag menade ju tidigare att räfflade luftvapen inte är gjorda för stål ammo, men som Grym påpekar så finns det ju även luftvapen som är avsedda för det.

Sen förstår jag inte riktigt logiken i att välja ett slätborrat luftvapen framför ett räfflat om det handlar om att få mat på bordet för att miljökompensera pga blyspridning.
Då kan man ju lika gärna slänga sten på fågelstackarn med samma resultat.

Alternativt så skiter man i allt vad vapen heter och skaffar ett fågelbord, sätter ett fångstnät över som man kan släppa över och går loss med badminton racket. :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: lör 17 aug 2013, 21:59 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
+1

Fångst skulle vara betydligt mer effektivt som du beskriver det. Det är ju räfflorna som gör det. Att prata om vapen utan räfflor för jakt .. troll! :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: lör 17 aug 2013, 22:09 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 aug 2013, 17:17
Inlägg: 167
Ort: Utomhus
Litar bara på ett slätborrat vapen för jakt, hagelsprutan.

Kanske inte på småfågel dock :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: mån 19 aug 2013, 08:35 
sedan kanske en del har barn som ska lära sig skytte med, då passar luftgevär extremt bra, även en 4.5' funkar för jakt på ex småfågel, även om det inte är lagligt i sverige
det är lätt att ha ett par luftgevär liggandes och en 10k skott med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: mån 19 aug 2013, 22:28 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 aug 2013, 17:17
Inlägg: 167
Ort: Utomhus
grym skrev:
sedan kanske en del har barn som ska lära sig skytte med, då passar luftgevär extremt bra, även en 4.5' funkar för jakt på ex småfågel, även om det inte är lagligt i sverige
det är lätt att ha ett par luftgevär liggandes och en 10k skott med

Sant, mycket bra introduktion till skytte. Och det kan väll hända att det har strykit med någon fågel nån gång eller två :notme:

Seriöst så är det ett väldigt bra komplement till licensbelagda vapen, nöden har ingen lag men fram tills dess så är det numer papptavlor och ölburkar som gäller.
Men man bör som sagts tidigare välja någon av de grövre kalibrarna som 22 eller 25.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 08:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Autocrazy skrev:
Men man bör som sagts tidigare välja någon av de grövre kalibrarna som 22 eller 25.



Varför tycker du att det måste vara en grövre kaliber ?

Som jag ser det så uppvägs fördelen av grövre/tyngre kula av en del nackdelar med .
Farten miskar , luft och co vapnen tappar trycket fortare mm mm .

Mindre kaliber håller bättre fart och det är en av de delar som ger anslagsenergin inte bara kulvikten , och den är ju lägre för de grövre kalibrarna . Utbudet är inte så stort än av grovkalibrigt i sverige så tycker inte de som finns här lever upp till standard för bra skytte .

OK att 5,5 kan vara en kompromiss .

Annars så ska man få komma upp i de här vapnen som finns i tex usa innan man har riktig nytta av grov kalibrigt .

Evanix har ju några fina modeller .

Avundsjuk på norge nu och deras lagar på luftvapen :x

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stålkulor istället för bly. Luftvapen
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 08:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte, men jag kan tycka att kaliber 22 dödar bättre än 4,5... Jag har haft båda och enligt min erfarenhet är en halvsnabb 22a med flat spets bland det mest effektiva på mindre vilt (kråka, mås, mm)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet