Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 28 okt 2013, 01:02 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
Bodis skrev:

Ser intressant ut hur är stålet tro, hur är härdningen? Den kan bli en klassiker om det visar sig att stålet och härdningen är topklass. Gillar slipningen och slidan även storleken. Finns det någon oberoende recention än?

Tillägg: Ser att det finns två omdömen på er hemsida dom ger bra betyg.


Omdömena som du redan läst ger en första inblick i vad kunderna tycker om stålet/härdningen/eggen på våra jaktknivar. Vi hoppas att det kommer fler omdömen nu när jaktsäsongen har hunnit komma igång ordentligt.

Vi ser gärna att Knv2 kommer med på oberoende test mot konkurrerande alternativ, eftersom vi tror att den har mycket att vinna på det.

Kniven har redan uppmärksammats i jaktpressen så det finns goda förutsättningar att den kommer med i något test av jaktknivar framgent. Men ledtiderna är ofta långa då mycket redaktionellt material förbereds lång före publicering.

Extra glädjande är att den väckt intresse även utanför jaktsfären eftersom den är en allsidig brukskniv för hårda tag.

Så vi har stor tilltro till att Knv2 kommer att bedömning utifrån ordentliga och oberoende test.


Naturligtvis önskar vi även att de som uttalade sig så starkt i debatten om vår första kniv Knv1, först testat den eller åtminstone hållit i den eller sett den.

Den enda av alla dessa kritiker som faktiskt köpte en Knv1 för att ha underlag för sina påståenden, vilket vi tycker att han ska ha all heder för, begränsade sin negativa kritik till att konstatera att Knv1 är lik F1 samt att den kommer förpackade i vad han ansåg var typisk kinesisk bubbelplast. Denna negativ kritik har vi naturligtvis tagit till oss internt, men jag tror samtidigt att det är många jägare som har överseende med dessa två tillkortakommanden för en i övrig prisvärd kniv ;)

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Senast redigerad av Svartfot tis 29 okt 2013, 17:41, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 28 okt 2013, 02:20 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
BushMan skrev:
Stålet heter med andra standardbeteckningar AISI 440b, DIN 1.4112.
Bara att googla...

En liten länk för den som gillar att fördjupa sig i knivstål =)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_blade_materials

Står dock inget om "superstålet" CrMov18 men eftersom det är detsamma som 440b så går det att läsa om det.


CrMoV 18 betyder bara att det är ett CrMoV stål och att kromhalten är 18. Du verkar syfta på ett stål med namn X90CrMoV18, som dock skiljer sig från vårt.

Vårt stål har följande komposition:
C: 0,85-0,95
Cr: 17-19
Mo: 1-1,3
V: 0.07-0,12
etc


440B
C: 0,75-0,95
Cr: 16-18
Mo: 0,75
Mn: 1
Si: 1
etc


Så det stämmer att avseende kol (C) och Krom (Cr) ligger det övre intervallet för 440b i linje med vårt stål. Däremot har vårt stål väsentligt högre halter Molybden samt Vanadin (V) vilka skapar den mycket hårda och slitstarka eggen.

Så även om stålen har flera likheter så skiljer de samtidigt på några enligt vår bedömning vitala områden.

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 16:45 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Intressant!

Tror du verkligen att du kan smälla i folk att ert (lägg av nu... du har inte utvecklat detta mer än jag har utvecklat pytt i panna) knivstål slår ut hela världens knivelit? (läs fällkniven AB, Spyderco, Benchmade, Cold Steel, Esse... ...)

Du eller ni har inte utveckat det stål du pratar om och dessutom om det nu vore så överlägset så skulle
andra högt aktade fabrikat ha funnit detta innan er eller åtminstånne ha häng på upptäkten då de bedriver omfattande forskning
på området...

En helt annan sak Svartfot:
Vad anser du vara en konventionell egg och på vilket sätt anser du att er egg är annorlunda och dessutom
enligt dina egna ord:
"ger upp till 30% bättre skärpa än konventionella knivseggar "
...

Om du vill få ut din kinakniv på marknaden och få respekt för denna så bör du sluta upp att komma med en massa lösa påståenden
som retar upp knivkunniga svenskar och dessutom kopierar ETT av de fabrikat som ligger närmast hjärtat.

"Kompositslidan är formpressad exakt efter kniven för optimal passform"
Stämmer INTE! Kom igen nu! Jag är väl ändå inte den ende som kan se att slidan INTE är gjord för just den här kniven eller iaf inte
är exakt efter kniven som du påstår?!

BTW:
Ser att den nu har blivit taktiskt också...

Great!!!

Spela inte offer...

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 00:45 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: fre 27 aug 2010, 21:50
Inlägg: 77
Handslipad egg dessutom, jorå så att........ :smack:
Den tror jag vad jag vill på.

//t

_________________
Don't trust the guy with shiny gear!
Beware the man who only has one gun. He probably knows how to use it!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 20:06 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Nu är jag lite petig men industriell tillverkning av knivblad innehåller väl nu för tiden inga moment av smide, däremot datorstyrd fräsning och slipning. Blir därför inte så lite skeptisk när jag på hemsidan läser:
Citera:
Hela kniven är smidd i ett homogent stycke högkvalitativt CrMoV 18 stål

Kanske beror min petighet på att jag gått en temin på Bäckedal och då endast pysslat med att SMIDA eggverktyg. Men byter man ut ordet smidd mot tillverkad så håller reklamen.

Att inte jag heller förstår detta är väl helt naturligt:
Citera:
Knivarna har handslipad full V-egg som ger upp till 30% bättre skärpa än konventionella knivseggar*

Citera:
* beräknad skärpeförbättring i jämförelse med konventionellt slipad jaktkniv med sekundäregg och normal 25 graders primäregg.


Vilket testinstitut har man anlitat för att på ett vederhäftigt sätt kommit fram till påståendet vore intressant att veta. Vad en konventionellt slipad jaktkniv är vore också intressant att veta, det finns ju rätt många olika slipningar att välja på bland jaktknivar (och har så gjort i alla tider).

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 20:53 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
lipoptena skrev:
Nu är jag lite petig men industriell tillverkning av knivblad innehåller väl nu för tiden inga moment av smide, däremot datorstyrd fräsning och slipning. Blir därför inte så lite skeptisk när jag på hemsidan läser:
Citera:
Hela kniven är smidd i ett homogent stycke högkvalitativt CrMoV 18 stål

Kanske beror min petighet på att jag gått en temin på Bäckedal och då endast pysslat med att SMIDA eggverktyg. Men byter man ut ordet smidd mot tillverkad så håller reklamen.

Att inte jag heller förstår detta är väl helt naturligt:
Citera:
Knivarna har handslipad full V-egg som ger upp till 30% bättre skärpa än konventionella knivseggar*

Citera:
* beräknad skärpeförbättring i jämförelse med konventionellt slipad jaktkniv med sekundäregg och normal 25 graders primäregg.


Vilket testinstitut har man anlitat för att på ett vederhäftigt sätt kommit fram till påståendet vore intressant att veta. Vad en konventionellt slipad jaktkniv är vore också intressant att veta, det finns ju rätt många olika slipningar att välja på bland jaktknivar (och har så gjort i alla tider).


Adekvata funderingar.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 23:57 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
lipoptena skrev:
Nu är jag lite petig men industriell tillverkning av knivblad innehåller väl nu för tiden inga moment av smide, däremot datorstyrd fräsning och slipning. Blir därför inte så lite skeptisk när jag på hemsidan läser:
Citera:
Hela kniven är smidd i ett homogent stycke högkvalitativt CrMoV 18 stål

Kanske beror min petighet på att jag gått en temin på Bäckedal och då endast pysslat med att SMIDA eggverktyg. Men byter man ut ordet smidd mot tillverkad så håller reklamen.

Att inte jag heller förstår detta är väl helt naturligt:
Citera:
Knivarna har handslipad full V-egg som ger upp till 30% bättre skärpa än konventionella knivseggar*

Citera:
* beräknad skärpeförbättring i jämförelse med konventionellt slipad jaktkniv med sekundäregg och normal 25 graders primäregg.


Vilket testinstitut har man anlitat för att på ett vederhäftigt sätt kommit fram till påståendet vore intressant att veta. Vad en konventionellt slipad jaktkniv är vore också intressant att veta, det finns ju rätt många olika slipningar att välja på bland jaktknivar (och har så gjort i alla tider).


Är med dig på samtliga punkter.

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 00:37 
Det där "upp till" är innehållslös information. Det innebär att det kan vara allt i från -100% till +30% och fortfarande stämmer påståendet "upp till" 30%. Hur man nu skulle kunna mäta eller beräkna det...

Mer intressant är påståendet "minst". Det är förpliktigande. Exempelvis: Minst lika stark egg som de flesta andra knivar. Men då bör man också tala om hur jämförelsen gjordes.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 00:57 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Skogsbonde skrev:
Det där "upp till" är innehållslös information. Det innebär att det kan vara allt i från -100% till +30% och fortfarande stämmer påståendet "upp till" 30%. Hur man nu skulle kunna mäta eller beräkna det...

Mer intressant är påståendet "minst". Det är förpliktigande. Exempelvis: Minst lika stark egg som de flesta andra knivar. Men då bör man också tala om hur jämförelsen gjordes.


Sant!

Mitt bredband är upp till 24 mbit, men jag har aldrig kommit över 8...

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 12:50 
Alla vi har bilar som inte drar så lite som spec säger eller hur, inte nån som startar en biltillverkarehatar tråd då eller ? En tanke det är väl ingen som tror på det som står i tidningen heller eller ?

Plagiat finns det snart på precis allt i hela världen men jag hetsar inte upp mig ändå. Falsk marknadsföring tycker jag inte heller om men det är inget som jag blir förbannad över eller ligger sömnlös för den delen heller. Jag tycker det finns roligare saker att lägga min energi på, bara lite tankar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 14:09 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
ensamkvar skrev:
Alla vi har bilar som inte drar så lite som spec säger eller hur, inte nån som startar en biltillverkarehatar tråd då eller ? En tanke det är väl ingen som tror på det som står i tidningen heller eller ?

Plagiat finns det snart på precis allt i hela världen men jag hetsar inte upp mig ändå. Falsk marknadsföring tycker jag inte heller om men det är inget som jag blir förbannad över eller ligger sömnlös för den delen heller. Jag tycker det finns roligare saker att lägga min energi på, bara lite tankar.


Ja lite väl hårda påhopp innan man ens testat kniven. En del håller jag dock med om att man kan förvänta sig en replik på från Svartfot eller ett förtydligande på hemsidan vad som menas. Men om stålet är bra härdat står jag fast vid att kniven är intressant.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 16:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Kniven kan mycket väl fungera som en tämligen normal kniv... och dom flesta knivar grejar att bli hyfsat vassa, och dom flesta går inte av pga att man bänder lite med dom. Men att dom man påstår på sidan, att kniven är smidd, handslipad, testad och vederhäftigen konstaterad vara 30% bättre än andra, det är skitsnack för att få sälja... iofs samma skitsnack som många andra säljare ägnar sig åt.
Sättet att sälja sina produkter på det sättet signalerar dock lite väl mycket hemmasnickrad vetenskapsman för att jag ska lägga några kronor på en sån kniv.

Jag har testat några av dom andra kines-F1-orna, och dom funkar helt ok i en normal jaktsituation, men då har ju inte kineserna spenderat tiden att komponera ihop några lovsånger på websidorna heller. Tilläggas bör att dom ju kostar omkring hundringen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 22:26 
Bodis skrev:
ensamkvar skrev:
Alla vi har bilar som inte drar så lite som spec säger eller hur, inte nån som startar en biltillverkarehatar tråd då eller ? En tanke det är väl ingen som tror på det som står i tidningen heller eller ?

Plagiat finns det snart på precis allt i hela världen men jag hetsar inte upp mig ändå. Falsk marknadsföring tycker jag inte heller om men det är inget som jag blir förbannad över eller ligger sömnlös för den delen heller. Jag tycker det finns roligare saker att lägga min energi på, bara lite tankar.


Ja lite väl hårda påhopp innan man ens testat kniven. En del håller jag dock med om att man kan förvänta sig en replik på från Svartfot eller ett förtydligande på hemsidan vad som menas. Men om stålet är bra härdat står jag fast vid att kniven är intressant.



Klart att den går att skära och hugga med tror jag i alla fall :-) har inte testat den så jag ska inte kasta skugga över den. Den fungerar säkert bra för dom flesta människor om behöver en kniv för lite jakt o fisk eller tälja en och annan barkbåt i skogen. Men det kan vara så att massa lögner retar upp folk/knivexperter/survivelnissar/folk i allmänhet om man inte kan leverera det man lovar såklart.

Man behöver ju inte köpa dom eller hur?.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 15:57 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Skrev några rader om Knv2 på bloggen:
http://lipoptena.blogspot.se/2013/11/kn ... ation.html

Erbjöd mig att testa och recensera, får se om Jaktkit svarar på den inviten.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 18:11 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Svartfot: Skicka mig gärna en kniv så kan jag göra ett oberoende test på den. Dvs användning i skogen under en dag eller helg. Vad tror du om det?

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet