Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 23:00 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
BushMan var och en som läser dina inlägg både i denna och andra trådar förstår att du tycker väldigt mycket om Fällkniven och aldrig försummar ett tillfälle att tala om det. Vi kan bara gratulera Fällkniven till ett så hängivet fans.

När det gäller våra knivar, så vore det bättre att du frågar när du känner dig fundersam så hade du sluppit bli så uppretad av rena missförstånd:

  • När det gäller CrMoV 18 stålet, så användes ordet "vårt stål" som förkortning av "det stål vi använder i våra knivar". Det betyder på intet sätt att vi uppfunnit det eller på andra sätt har exklusivitet på det. Jag tror snarare att det har använts av andra bl a Spyderco, som du själv nämner.

    Här är jämförelse mellan "vårt" stål och VG-10 (http://www.zknives.com/knives/steels/st ... hrn=1&gm=0)

    Här är jämförelse mellan "vårt" stål och 440B (http://www.zknives.com/knives/steels/st ... hrn=1&gm=0)

    Dessutom kan vi väl i ärlighetens namn säga att vi lagt ganska mycket tid och kraft på att välja ut ett stål som vi tycker har bäst egenskaper för de knivar vi ville göra. Eftersom det är ett av de dyraste CrMoV stålen, så är det dock inte så vanligt utanför Kina. Dock används det i kinesiska premium knivar. Däremot är det mindre vanligt i exportknivar eftersom många internationella tillverkare i stället väljer svenska, japanska eller amerikanska stål i denna prisklass. Och till kunder som inte vet bättre så säljer kineserna alltid varianter av CrMoV 13 eftersom de är billigare, lättare att bearbeta och kostar mindre i tillverkning. Vi har stor tilltro till att framtida knivtester kommer visa att vi gjorde rätt val när vi valde ett Kinesiskt CrMoV 18 även om det åtminstone kortsiktigt kanske hade varit marknadsföringsmässigt bättre att välja ett svenska, japanska eller amerikanska stål.

  • När det gäller våra Knv2 slidor, så påstår du att de inte är formpressade efter knivarna!? Knv2 slidorna är så formpressade efter kniven som en slida bara kan bli! Här är en "gör det själv" video som visar processen för att framställa en slida liknande den som kommer med Knv2 (http://www.youtube.com/watch?v=2pR3mu9_8xU). Snart lanserar vi även Knv1 med denna typ av slidor.





Till lipoptena och Ongrid med flera:

  • De flesta som hållit på med försäljning kan intyga att för att sälja en produkt på en konkurrensutsatt marknad så måste man framhäva produktens styrkor. Däremot har vi alltid på fötterna om det som står i vår marknadsföring. Vi har sålt jaktutrustning ett bra tag nu och inte någon som har köpt eller testat våra produkter har ansett att de utfästelser vi gjort varit felaktiga. Snarare tvärt om om du läser omdöme från kunder eller tester i jakttidningar. Våra eftersökslampor, våra kolvkamshöjare och så här långt Kniv Knv1 har samtliga testats och i olika ordalag omskrivits som överraskande välgjorda, funktionella och prisvärda.

  • Dessutom så erbjuder vi en av marknadens generösaste garantivillkor. Inom ramen för vår 100% nöjd kund garanti så får varje kund 30 dagars öppet köp på alla varor. Skulle någon kund mot förmodan inte vara 100% nöjd så betalar vi till och med returfrakten. För knivarna är det dessutom en 3 år produktgaranti.

  • När det gäller era erbjudanden om att tester Knv2 så är vi naturligtvis jättetacksamma och smickrade över dessa. Dock har vi redan flera knivar ute på långtidstest och vi har fog att tro att det kommer fler förfrågningar framöver. Därför har vi tyvärr tvingats prioritera och i första hand erbjuda testexemplar till de medier och forum som bedöms ha störst genomslag på våra kundgrupper. Det enda som i så fall skulle kunna vara intressant är om ni kör ett ordentligt side-by-side test med Fällkniven F1 och videodokumenterar hela testet. Dessutom att testet omfattar hela registret från passform på slidan till bryttest . De har ju lagt mycket mycket reklampengar på att övertyga marknaden om att "ingen annan kniv kan mäta sig med en F1", och det är ju ok. Men de har även lagt betydande tid och resurser på att försöka stoppa oss, bla från att annonsera på Blocket och dessutom utan saklig grund utpeka oss som kriminella på sin hemsida, och det är inte ok. Så även om vi inte bryr oss om deras verksamhet, så tycker vi att alla har rätt att veta hur Knv2 och F1 står sig mot varandra och vilken kniv som är bäst i verkligheten.

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 00:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Blir bara lite tveksam när det står en mängd olika saker som känns osannolika... smidd ur ett homogent stycke. I princip inga serietillverkade knivar smids idag. Dom fräses och slipas ur plattjärn och härdas och slutbearbetas därefter. Att det sedan skrivs att en slida i något som ser ut som zytel eller annan gjutplast, är gjord i fiberglasförstärkt polymer känns ju bara märkligt.
Det skulle vara trevligt att se tillverkningsprocessen med dom smideskunniga små kineserna som sedan handslipar knivarna. För att inte tala om hur man blandar glasfiber i polymergjutningen för att öka hållfastheten i knivslidan. Men det förståss.... det är kanske svårt att visa såna saker... sånt som man från Fällkniven inte har problem alls med att fixa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 01:04 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
Ongrid skrev:
Blir bara lite tveksam när det står en mängd olika saker som känns osannolika... smidd ur ett homogent stycke. I princip inga serietillverkade knivar smids idag. Dom fräses och slipas ur plattjärn och härdas och slutbearbetas därefter.


Det ena utesluter inte det andra, ett "homogent stycke" kan ha vilken form den vill så länge den är "homogen". Dvs grundformen kan mycket väl vara utskuren med laser eller annat verktyg. Det hindrar inte alls att man sedan noggrant och manuellt använder smide som en viktig del i framställningen.

Ongrid skrev:
Att det sedan skrivs att en slida i något som ser ut som zytel eller annan gjutplast, är gjord i fiberglasförstärkt polymer känns ju bara märkligt.
Det skulle vara trevligt att se tillverkningsprocessen med dom smideskunniga små kineserna som sedan handslipar knivarna. För att inte tala om hur man blandar glasfiber i polymergjutningen för att öka hållfastheten i knivslidan. Men det förståss.... det är kanske svårt att visa såna saker... sånt som man från Fällkniven inte har problem alls med att fixa.


Jag vet inte om du blandar ihop slidan för Knv1 och Knv2? De har slidor tillverkade på helt olika sätt och helt olika material:

  • Knv1 har en slida som görs efter form (ej efter kniven) i fiberglasförstärkt polymer och om du läser vad Zytel är (http://en.wikipedia.org/wiki/Zytel) så ser du att det överensstämmer väldigt väl....
  • Knv2 har å andra sidan en slida som är formpressad direkt efter kniven i ett kompositmaterial som har MYCKET stora likheter med Kydex (http://en.wikipedia.org/wiki/Kydex)

Men eftersom vi vill vara säkra på att den information vi ger till kunden är korrekt har vi valt att inte använda dessa namn (registrerade varumärken), då materialen mycket väl kan vara köpt av någon av deras konkurrenter med likvärdiga material men under annat namn. Jag tror snarare att det finns både en och annan knivtillverkare som skulle behöva revidera sina produktbeskrivningar om de var lika noggranna som vi i sin fakta koll.

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Senast redigerad av Svartfot tis 05 nov 2013, 01:26, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 01:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jo, smide är väl en bred beskrivning av att bearbeta stål genom upphettning och slagdeformering, och det är fortfarande oerhört ovanligt bland moderna tillverkare att man smider någonting. Som sagt, jag håller det för osannolikt att kniven är smidd, och skulle vilja se nån form av bevis på detta.
Att slidan sen skulle innehålla glasfiber är ju självklart fullt möjligt, men som jag ser det så har man tillverkat Fällkniven-kopior i åratal i Kina, och de jag har sett har haft en normal injektionsgjutplast som bas i sina slidor, men det förståss, -era slidor kan ju mycket väl vara annorlunda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 10:14 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Svartfot skrev:
  • När det gäller era erbjudanden om att tester Knv2 så är vi naturligtvis jättetacksamma och smickrade över dessa. Dock har vi redan flera knivar ute på långtidstest och vi har fog att tro att det kommer fler förfrågningar framöver. Därför har vi tyvärr tvingats prioritera och i första hand erbjuda testexemplar till de medier och forum som bedöms ha störst genomslag på våra kundgrupper. Det enda som i så fall skulle kunna vara intressant är om ni kör ett ordentligt side-by-side test med Fällkniven F1 och videodokumenterar hela testet. Dessutom att testet omfattar hela registret från passform på slidan till bryttest . De har ju lagt mycket mycket reklampengar på att övertyga marknaden om att "ingen annan kniv kan mäta sig med en F1", och det är ju ok. Men de har även lagt betydande tid och resurser på att försöka stoppa oss, bla från att annonsera på Blocket och dessutom utan saklig grund utpeka oss som kriminella på sin hemsida, och det är inte ok. Så även om vi inte bryr oss om deras verksamhet, så tycker vi att alla har rätt att veta hur Knv2 och F1 står sig mot varandra och vilken kniv som är bäst i verkligheten.

Du väljer naturligtvis själv vilka medier du skickar ut testknivar till. Själv har jag testat och recenserat knivar för Karesuandokniven och testar just nu en ESEE3, den kommer recenseras innan november månads utgång. Jag använder inte video utan har tagit fram en mall där jag i text och bild strävar efter att täcka in följande rubriker:
Citera:
Första intryck.
Bladet. Form, slipning, längd, tjocklek etc.
Grepp. Material, form, hur den ligger i handen etc
Mekanism, typ, funktionalitet, säkerhet, spärr etc (ffa fällknivar och liknande konstruktioner)
Slida, material, upphängning, etc (om sådan finns)
Hygien, hur lätt är kniv (och slida) att rengöra?
Test: täljbarhet, bra att veta inte minst för späntning av tände till brasan.
Test: urtagning och flåning.
Test: styckning
Test: skära av rep, förslagsvis 8 mm nylonrep och/eller paracord.
Skärpan. Hur håller skärpan under testerna? Är det svårt att bryna upp kniven till ny hög/godkänd skärpa?
Sammanfattande omdöme

Det har jag i samråd med andra jägare bedömt som relevant att veta för den potentielle jägarkunden. Dvs en systematisk belysning av relevanta egenskaper till skillnad från t.ex. den recension ni fick av Knv1 i Jakt & Jägare

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 17:44 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Du har redan framfört din åsikt om stålet Svartfot :lol:

Hur är det med svar på mina andra frågor?

Vad anser du vara en konventionell egg?
På vilket sätt är er egg 30% bättre?

Och du... jag tillverkar själv kydex-slidor så jag är väl medveten om tillvägagångsättet.
Bland dina bilder på slidorna till Knv2 så har du två olika inser jag lite så här i efterhand och den som
är märkt med tryck har inte en 100%ig passform men det verkar faktiskt som att den andra har det =)

Jag ÄR ett stort fan av Fällkniven OCH alla andra kvalitetsknivar!
Jag är knivsamlare, knivsmed, jägare och allmänt intresserad av allt som har med skog och utrustning därtill att göra.

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 23:24 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
lipoptena skrev:
Att inte jag heller förstår detta är väl helt naturligt:
Citera:
Knivarna har handslipad full V-egg som ger upp till 30% bättre skärpa än konventionella knivseggar*

Citera:
* beräknad skärpeförbättring i jämförelse med konventionellt slipad jaktkniv med sekundäregg och normal 25 graders primäregg.


Vilket testinstitut har man anlitat för att på ett vederhäftigt sätt kommit fram till påståendet vore intressant att veta. Vad en konventionellt slipad jaktkniv är vore också intressant att veta, det finns ju rätt många olika slipningar att välja på bland jaktknivar (och har så gjort i alla tider).



Nej det är inte helt naturligt att du inte förstår det, om du är så duktig på knivar som du säger. Men det är trots allt förlåtligt! :)

Enligt mitt tidigare påpekande så gäller det återigen att man läser vad det står, och inte vad man tror att det står. Då ser man att det står "beräknad skärpeförbättring" och inget annat.

De flesta håller med om att en nyslipad filekniv känns vassare än en nyslipad yxa och en knivkännare bör kunna följa resonemanget utan att ens ta fram papper och penna enbart baserat på grundkunskaper om hur olika eggtyper uppför sig.

Men för den som vill sätta lite siffror på det hela och verifiera att vårt påstående är konservativt så är detta en källa till kunskap (http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigonometrisk_funktion)

a = 2,75mm (halva knivtjockleken)
b = 31mm (höjden på kniven)
A = ska ni räkna ut och jämföra med de 25 grader (ger total eggvinkel 50 grader) som är grov eggvinkel för jaktknivar (obs glöm inte omvandlingen till radianer). Eller 20 grader (ger total eggvinkel 40 grader) vilket är en vanligt förekommande vinkel.

Bild
Bild
Bild

Enligt vår syn och erfarenheter så är det framför allt den första delen av eggen (det vi kallar primär eggen) som ger känslan och karaktären på bladet, speciellt när man täljer eller gör finarbeten i hårda material.
[När man hugger eller gör grovarbeten har sekundäreggen och själva bladet större betydelse, men vid den typen av arbeten är också "skärpan" underordnad i betydelse].

Om man då isolerat jämför vår eggvinkel (som för den som gjort sin matematik visar sig vara ca 5+5 grader) med den vanligt förekommande på 40 grader så inser man att Knv2 får en helt annan precision och finmotorik i snittet. Denna ökade precision och finmotorik i snittet har vi valt att kalla "bättre skärpa" eftersom det är exakt så det känns.

Enligt samma analogi går det att säga att vår kniv skulle behöva göras ca 23 mm tjock för att den med nuvarande slipning skulle kännas lika "trubbigt" som en kniv med 40 graders primär egg, när man arbetar i hårda material.

Som ni ser i figuren ligger en konvex egg någonstans där emellan.

Detta gäller även våra egna knivar. Knv2 är därför mycket lättare att tälja med än Knv1 trots att Knv2 är 1 mm tjockare. Däremot ska man väl inte överdramatisera detta. Alla ägare av en Knv1 kommer med tiden göra eggen mer eller mindre konvex efter ett par slipningar, och redan det är ju ett steg i ritningen mot känsla av "bättre skärpa". Dessutom har vi konstaterat att effekten i praktiken är mindre märkbar när man skär kött/slakt, eftersom Knv1 gör mycket bra i från sig i dessa avseende även utan eggförändringar.

Vad är nackdelarna/varför gör inte alla knivar med full V-egg:

  • Det är mycket dyrare och mer komplicerat och tidsödande att göra
  • Det ger en åtminstone teoretiskt sett något svagare egg än motsvarande kniv med de andra slipningarna (ju mer material på sidorna ju starkare egg). Detta går dock att kompensera dels genom att överdimensionera själva knivbladet (5,5 mm) och dels genom att välja stål som är så hårt och segt att det tål den extra belastningen. CrMoV 18 tycker vi har visat sig göra det på ett fantastiskt bra sätt, eftersom vi plågat våra testknivar ordentligt. I praktiken har V-eggen på Knv2 dessutom snarare visat sig vara "tåligare" eftersom den brantare eggvinkeln ger mindre belastning och mindre slitage på eggen under i stort sett alla typer av arbeten vilket gör att den håller skärpan längre.

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Senast redigerad av Svartfot ons 06 nov 2013, 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 00:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
En normal Fällkniven F1 har i stort samma bladform som er kniv, med en rak eggvinkel från ryggen och ner, och sedan en primäregg som slipats dom sista millimetrarna ner till eggens yttersta yta. En Fällkniven F1 har en total primär eggvinkel på 40 grader, alltså 20 grader per sida av bladet mätt från eggens centrumlinje.
En normal morakniv har 22 graders total eggvinkel, och där går ju primäreggen ända upp till kanten av slipfasen, cirka en centimeter upp. En morakniv har en, för friluftsknivar räknat, väldigt snäv eggvinkel.

Hur i hela friden får du då er vinkel till att motsvara 5 grader? Dom enda blad som ligger på så smala vinklar är rakblad och skalpeller och knappt ens det! Vad jag förstår av ditt inlägg så menar du att ni har en helt rak egg, som därmed möjliggör en tunnare eggvinkel i stil med en morakniv, men då ännu tunnare för ökad skärförmåga.
Men på bilderna av er kniv syns tydligt en kort primäregg som helt fysiskt omöjligen kan ha 5 graders eggvinkel!

För övrigt är ert stål inte lämpat för så tunna eggar som en teoretiskt möjlig 5 graders egg skulle vara. Den skulle direkt flisas och brytas om man skar i nåt som var hårdare än rent kött.

Jag tycker du snackar skit Svartfot, en jäkla massa skit som du öser ur dig tillsammans med krångliga utsagor om vetenskap och undersökningar, men inget ändrar det enkla faktumet att du säljer en billig kinakniv dyrt, och att du dessutom i princip kopierat en känd svensk design.


Senast redigerad av Ongrid ons 06 nov 2013, 00:43, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 00:31 
Begreppen primär och sekundär eggvinkel tycks ibland användas för olika delar av eggen i svartfots text och i bilden där dessa delar visas.

Jag kommer att använda begreppen så här: Den primära eggvinkeln är den vinkeln som eggen i huvudsak har. Den sekundära eggvinkeln är en liten del av eggen längst ut, som görs trubbigare för att göra eggen starkare.

Om en kniv har en full V-slipning så saknar den helt en sekundär egg. Om eggvinkeln då verkligen är 5 grader så skulle det innebära en oerhört vass kniv, men med en mycket känslig egg som knappast tål de påfrestningar man förväntar sig att en jaktkniv skall tåla. En del moraknivar har denna typ av egg, särskilt de som är särskilt avsedda för att tälja med. Det kallas ofta för en "scandi grind".

Därför antar jag att Knv2 inte har en full V-slipning utan även har en liten sekundär slipning längst ut, med en vinkel som är avsevärt större än 5 grader. Denna sekundära egg skapas genom att ta bort den streckade delen av eggen som visas på den sista bilden.

Finessen med en konvex egg är att den kan bli skarpare än en egg med primär och sekundär egg, vilket tydligt visas i näst sista bilden. Där är en egg med primär och sekundär egg inritad med rött. Och den konvexa eggen kan i sin helhet ritas upp innanför den röda markeringen. Jag antar att syftet med den illustrationen är just att förklara varför en konvex egg kan vara skarpare än en med primär och sekundär egg.

Även om det är möjligt att göra en konvex egg skarpare än en med sekundär och primär egg, så är det inte alltid så. Istället kan eggen göras lika skarp, men avsevärt starkare. Eller ett mellanting. Detta illustreras bra av de två översta illustrationerna.

En annan ofta nämnd fördel med en konvex egg är att den rundade ytan ger en mycket liten kontakt i sidan med materialet som eggen skär igenom. Det kan innebära lite mindre friktion.

Nackdelen med en konvex egg är att den är svårare att slipa snabbt och effektivt. Det blir dyrare.

Det är normalt ganska enkelt att manuellt slipa om en kniv med primär och sekundär egg så att den blir mera konvex och därmed starkare och skarpare. Det tar någon timme. Och man tappar några millimeter av knivbladets höjd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 00:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Oavsett om Svartfot betecknar sekundäregg eller primäreggen olika i bilderna så snackar han skit om han tror att han har 10 graders total eggvinkel. En sådan kniv skulle inte tåla det minsta i termer av punktbelastning som man får i kontakt med ben eller liknande, för att inte tala om att primäreggen skulle gå ända upp till bladryggen, vilket det tydligt syns på bilderna av kniven att så inte är fallet. Bullshit i kubik ändrar inte att det fortfarande är bullshit.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 01:06 
Om någon undrar vad den med rött överstrukna texten säger så finns ursprunget(?) till den bilden här:

http://backyardbushman.com/?page_id=25

Tillägg:
Om man tittar på närbilder på Knv2 (finns tidigare i denna tråd) så ser man tydligt att det finns en liten sekundär egg med en vinkel som är större än den primära.

Alltså är det inte frågan om en full V-slipning utan om en V-slipning med sekundär egg. Eller möjligtvis full flat med sekundär egg.

Den sekundära eggvinkeln är intressant när det gäller hur skarp kniven upplevs. Den är troligen avsevärt mycket större än 5 grader.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 01:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag ids inte diskutera mer kring den här kniven, säljaren får väl fortsätta fantisera ihop diverse... Hur det gick i diskussionerna på Robsoft är väl signifikant för hur han hanterar sanningen och sin version av den.
För övrigt är ju hans jaktradios också kinaradios som han kränger med vad jag misstänker är en rätt hygglig marginal, men jag kan inte hitta vilken modell och vilket märke dom är av... Huawei, Feidong, ja gud vad dom heter allihopa.
En femma till den som hittar vad hans 155WP heter i Kina, och vad den kostar med frakt till Svedala! :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 09:31 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
En sista kommentar. Noterar en del snömos i Svartfots sifferdribblande förklaring, men där har vi tidigare skribenters kritik så jag behöver inte tillföra något. Men jag förstår fortfarande inte vad Svartfot menar med en konventionell knivegg. De vanligaste slipningarna ser ut såhär:
Bild
Jag har jaktknivar med samtliga slipningar och när jag i min forskning arbetat med äldre knivar så ser vi också att alla sorters slipning förekommer. Har till och låtit analysera en 2700 år gammal kniv från småland med hög slipfas (full grind).

Skit samma. Jag har har bättre saker för mig än att käfta med en säljare som försöker argumentera för sin produkt.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 10:55 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Ongrid skrev:
Oavsett om Svartfot betecknar sekundäregg eller primäreggen olika i bilderna så snackar han skit om han tror att han har 10 graders total eggvinkel. En sådan kniv skulle inte tåla det minsta i termer av punktbelastning som man får i kontakt med ben eller liknande, för att inte tala om att primäreggen skulle gå ända upp till bladryggen, vilket det tydligt syns på bilderna av kniven att så inte är fallet. Bullshit i kubik ändrar inte att det fortfarande är bullshit.



Om det ens hade varit 10 grader total eggvinkel men han hävdar 5 grader total. :D

Mao. en "rakkniv" som man kan bryta upp jaktstugan med :lol:
Inte ens Darth Vaders lasersvärd borde kunna klara av detta ;-)

Nää!
Nu skiter jag också i det här.
Svartfot har visat tydligt hur mycket han begriper sig på knivar och hur tunna argumenten är för hans produkt.

Lycka till Svartfot!

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 11:45 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 23 maj 2013, 12:33
Inlägg: 15
Skogsbonde skrev:
Begreppen primär och sekundär eggvinkel tycks ibland användas för olika delar av eggen i svartfots text och i bilden där dessa delar visas.


Jag håller med om många av dina resonemang och vill därför bygga vidare på det med följande tillägg:

  • Ja, vi pratar båda om samma egg även om du kallar den sekundär egg (för att den är mindre) och jag kallar den primär egg (eftersom den är det första som kommer i kontakt med det som ska skäras).

  • Vår kniv är tillverkad för att ligga så nära en "Extrem V" som det bara varit tekniskt möjligt, dvs eggen ligger "innanför" traditionell konvexegg ända upp till knivryggen. Se bild

  • Vi gör en utfästelse om "30% bättre skärpa än konventionella knivseggar" och vi har specificerat att vi jämför mot en kniv slipad till 25 grader per sida (eggvinkel 50 grader). Det betyder att så länge vi ligger med en vinkel som är mindre än [25*0.7=] 17,5 grader så uppfyller vi vår utfästelse. Med en teoretiskt perfekt V-egg och vinkeln på 5 grader hade vi i stället uppnått en [(25-5)/25=] 80 % "skärpe" förbättring. I jämförelse med en eggvinkel på 40 grader blir skillnaden i stället [(20-5)/20=] 75 % "skärpe" förbättring osv

  • Det man också bör beakta är att den antydan till (enligt din definition) sekundär egg som trots allt finns även på vår kniv, pga imperfektioner mellan teori och praktik, är en mycket brant/lågvinklig konvexegg. Därför kan den allra yttersta och mest känsliga delen av eggen till viss del dra nytta av konvekeggens styrka och tålighet



Målsättningen med våra inlägg var att få en chansa att förklara vår kniv, hur den är gjord och varför vi gjorde den på det sätt vi gjorde. Vi anser att vi har uppnått det nu.

Jag vill tacka för att vi har fått medverka här och göra det. Så att alla kan bilda sig en egen uppfattning.

Den som har ytterligare frågor eller synpunkter får gärna kontakta mig (Magnus Collin) på tel 0739-010 962 eller magnus.collin@jaktkit.com

Ha det bra!
Magnus



P.s. vår förhoppning är att återkomma när vi fått lite mer testresultat från oberoende testare, eftersom vi förstått att många är intresserade av det.

Bild

_________________
Jaktknivar som klarar alla jägarens utmaningar


Senast redigerad av Svartfot ons 06 nov 2013, 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet