Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ett hål i marken.
InläggPostat: fre 04 apr 2008, 04:01 
Offline
Har lärt mig äta med spork!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 28 jan 2007, 00:50
Inlägg: 197
Ort: Södertälje
Ett hål i marken att gömma sig i när det krisar vore ju inte helt fel, det borde gå relativt snabbt att gräva ett hål på 4x4 meter, lägga några mindre stockar eller träbalkar över och täcka över med presenning och jord, för att slutligen maskera med taggiga buskar av något slag så obehöriga känner olust att närma sig kojan, kanske tar det en vecka eller två att fixa till en sådan?

Här är en rolig länk jag hittade om en snubbe som gav sig på ett sådant projekt, och som om inte det vore nog så får vi även se hur man tillreder en orm!

Det som kan vara lite trist är om det läcker in vatten, som vi får se där i slutet på sidan 7, men det borde kunna avhjälpas genom anlägga hålet i en kulle och placera en presenning upp mot kullen på ett sådant sätt att regnvattnet kan rinna förbi och inte in i kojan.

Några funderingar angående detta?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 05 apr 2008, 01:11 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Tror att du kan hitta relevanta tips i SoldF (handboken, inte hemsidan som förvisso också kan vara bra). Ståvärn med splitterskydd och lucka.
Tar ett tag att gräva ut ett bra värn, sedan skulle jag timra väggar i hålet och fylla tillbaks jord eller sand utanför, taket består av åtminstone 1dm tjocka pinnar som täcks med en halv meter jord. i Värnet läggs golvet åtminstone 1 dm över botten och består av trätrall eller motsvarande. Utöver denna skyddsdecimeter behövs givetvis en adekvat dränering, fördel om grundvattenytan ligger på 3 meter eller djupare.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 20 apr 2008, 13:44 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
John Wisemans överlevnadshandboken (tror även den är känd som sas överlevnadshandbok) beskriver hur man kan klara en kärnvapenexplosion med hjälp av ett hål i marken. Hans nya version tar dessutom upp hotbilden för terroristattacker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: ANg hål i marken
InläggPostat: ons 21 maj 2008, 12:36 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Googla på Earthhome de bygger väldigt stabila hus med gamla bildäck
en enkel metod tydligen... Finns massor av video om dem på Youtube


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 aug 2008, 12:17 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Hittade av en slump detta och tänkte genast på denna tråd....



http://www.jordkallare.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 aug 2008, 20:54 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 24 jul 2008, 07:23
Inlägg: 117
Ort: Kiruna
Jag tror du menar Earthship?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 19 aug 2008, 21:46 
Här är ett exempel på hur man kan bygga ett beboeligt hål i backen. Klart intressant.

http://www.norishouse.com/PAHS/UmbrellaHouse.html

Eller här:

http://www.earthshelters.com/

och här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_sheltered_house

Tanken är alltså att man gör/gräver ut en kulle. Avleder nederbörd / vatten så att jorden nära huskroppen blir helt torr. Och så isolerar man uppåt. Det sker då en begränsad värmetransport. Istället fungerar de omgivande massorna som ett temperaturutjämnande värmemagasin. Luftkanaler genom jordmassorna kan genom självcirkulation ventilera/värma/kyla byggnaden. Viktigt att grundvatten inte tränger upp och fuktar jordmassorna. Genom att ha en viss solinströmning så behöver man ingen extra värmekälla alls, om man lyckas dimensionera rätt...

Liknande principer borde gå att tillämpa í lite mindre skala för att skapa en dold BOL som också är ett förråd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Fel av mig
InläggPostat: ons 20 aug 2008, 11:08 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Jo jag hade nog skrivit fel där earthship/earthhome

Mycket intressant någon som har erfarenheter av
hål i backen ??? Byggt ett själv eller liknande...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 19 sep 2008, 13:31 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Vill man bo i ett skyttevärn så får man väll göra det :D Efter empiriska tester har jag dock kommit fram till att jag föredrar att bo ovan jord. Det är svårt att flytta skyttevärnet, jag hade föredragit att vara mer lättrörlig.
Sen krävs det ju även en betydande arbetsinsats för att gräva ut ett dylikt värn.


Om man nu bygger ett skyttevärn varför inte fixa ett vettigt tak av stockar och 30 cm jord.

Han skall ha en eloge för att han dragit ut internet till sitt hål i marken :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 sep 2008, 17:43 
Finessen med vissa avancerade hål i backen är att man, om man gör rätt, slipper värma huset. Räcker med instrålningen genom fönster och magasinering av värme i marken runt/under huset. Så även efter den stora katastrofen kan man slippa frysa. Kan vara intressant idag också, med tanke på elpriser.

Fast det är kanske ett dyrt sätt att bygga, och det kan kanske vara jobbigt att få bygglov...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 sep 2008, 19:31 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Uppvärmningen blir givetvis billigare om man bara har markkylan att isolera ifrån. Sen får man det ju svalt på sommaren.

Jag har en backstuga från mitten av 1800talet, tre sidor av huset är helt under mark. Innomhusmiljön är bedrövligt rå under höst vinter och vår, men det är frostfritt. Överbyggnaden på huset är från 1929 och den har hållit sig förvånansvärt bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 sep 2008, 22:24 
Går kanske att dränera så att marken blir torrare runt backstugan? Göra en variant ab ett umbrella house?

http://www.norishouse.com/PAHS/UmbrellaHouse.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 10:06 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
skogsbonde skrev:
Går kanske att dränera så att marken blir torrare runt backstugan? Göra en variant ab ett umbrella house?

http://www.norishouse.com/PAHS/UmbrellaHouse.html


Intressant länk ! men jag undrar ifall inte solinstrålningen blir lite för liten på vintern, 44 grader nord (Montana) är ju trots allt samma breddgrad som södra frankrike. Sedan tycker man ju att han borde isolera under huset/högen, det borde ju ledas bort en hel del värme den vägen.

Jo det går säkert att dränera backstugan bättre, problemet är att den är omgiven av andra byggnader, murar, mm. Kanske blir att man gräver ner lite plast för att leda bort vattnet. Vilken plast skulle i så fall vara att rekomendera ? Vanlig byggplast känns inte så hållbart.
Nu när jag tänker på det så saknar taket stuprännor, det skall definitivt åtgärdas..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 12:29 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Storm skrev:
Uppvärmningen blir givetvis billigare om man bara har markkylan att isolera ifrån. Sen får man det ju svalt på sommaren.

Jag har en backstuga från mitten av 1800talet, tre sidor av huset är helt under mark. Innomhusmiljön är bedrövligt rå under höst vinter och vår, men det är frostfritt. Överbyggnaden på huset är från 1929 och den har hållit sig förvånansvärt bra.


Kanske sätta en luftburen solfångare på sydväggen som alltid blåser in luft som är lite varmare och torrare än omgivningen? Det borde kunna åtgärda mycket av grundkylan och grundråheten. Höja baslinnjen så att säga så att det går snabbare och lättare att få varmt och torrt när man börjar elda i kaminen för att bebo stugan.
Är den eller annan någorlunda beboelig stuga långt nog ifrån huvudbyggnaden för att vara skyddad vid brand? kanske läge att vacuumförpacka några ombyten kläder, lite pengar, kopior på viktiga handlingar och extra bilnycklar och gömma där?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 16:14 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
En solfångare kanske inte är en så dum ide. De jag hittade drevs av en fläkt, det bästa hade ju varit i fall man kunde få det att fungera med självdrag.

Om man eldar kontinuerligt i stugan så tror jag att man kan få ett hyffsat innomhusklimat. Men det skulle som du säger varit trevligt med mindre fuktighet även i normalfallet.

Tyvärr ligger backstugan alldeles brevid huvudbyggnaden, så risken är att båda ryker ifall någon börjar brinna.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet