Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bo på hotell
InläggPostat: ons 16 okt 2013, 18:32 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Hej, hittade inte någon uppenbar plats för detta, hoppas en ny tråd är rätt grepp.

Jag bor på hotell. Inte hela tiden, men många gånger om året. Ibland kommer jag tillbaka till ett hotell där jag bott förut, ibland är det ett nytt, ibland är det i landet där jag bor, ibland är det i något annat land. Här följer vad jag gör varje gång. Hur gör du?

1. Checka in.
2. Kolla var nödutgången finns.
3. Gå in på rummet och kolla hur mycket dricksvatten som finns.
4. Dra en förnöjd suck om det finns flykthuva eftersom jag inte släpar andningsskydd.
5. Lägg över spetsiga verktyg och vatten i EDC (från eventuellt incheckat bagage respektive rummet).
6. Provgå till nödutgången, beroende på konstruktion antingen till trappan eller om dörren inte är larmad hela vägen ned och ut.
7. Häng upp ytterkläder så att man får dem med sig fort om det är kall säsong där man befinner sig.
8. Fortsätt med syftet med resan.

När det är läggdags och jag kommer tillbaka till rummet kör jag faktiskt lite brandmansstuk på det hela: Kläder ligger framlagda i den ordning jag tar dem på mig, och sedan står EDC så jag stöter till den vid dörren. På EDC, i därför avsett fack, finns pannlampa lättillgängligt, och dessutom brukar jag lägga ned nyckeln/kortet (det går efter min erfarenhet alltid att få ett extra nyckelkort, om det krävs att man har en i på-med-strömmen-hålet) i ett av ytterfacken. Under EDC står skorna, möjligtvis de två viktigaste ägodelarna i en utrymningssituation.

Varför gör jag då detta? Jag är nojig för att vakna i ett nytt rum, ibland med jetlag, av att det går ett brandlarm och jag har ingen aning om var jag är. Då inbillar jag mig att allt måste vara förberett om det ska funka i huvudet. Av just denna anledning provgår jag kedjan i rummet efter att jag släckt. Greppa telefonen, hitta klädtraven, hitta väskan, hitta skorna, få upp dörren.

Så gör jag - hur gör du?

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: ons 16 okt 2013, 18:54 
nu bor jag inte på hotell så ofta men

ha ficklampa med sig, kolla så man hittar nödutgångarna och att dom verkar vettiga

svårast var en överfart på färja , övernattning i uslaste hytten som låg långt ner och krångel att ta sig upp
men samma sak där

hm, sover alltid i sådanna fall i mjuka kortbyxor och tshirt, då kan man sticka på en gång rakt av

och japp, jag har råkat ut för skarp larm mitt i natten, visserligen liiiten brand men jag garanterar att man inte vet det när man hör det
jag var ute på under 30 sekunder, först ut och många brydde sig inte ens


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: ons 16 okt 2013, 19:36 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 04:59, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: ons 16 okt 2013, 19:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kollar vart jag har fått rum
Kollar av nödutgångarna och ser så de verkligen fungerar !
Sedan ta tag i allt vanligt som ingår i resan

Varför jag gör så här är för att på ett hotell så fanns det nödutgångar på alla våningar men ingen fungerade ! Det var brandtrappor utvändigt och LÅSTA dörrar ut . Varför låsta , jo för att killarna/gubbarna släppte in kurviga saker i kortkort och nätstrumpor den vägen efter en kväll på stan , och för att få bukt med den trafiken så låstes alla nödutgångar .
Var ner i receptionen och frågade hur det var tänkt att man skulle ta sig ut .
Ja antingen så springer vi upp genom trapphuset för att låsa upp om inte ni som bor på våningarna kan springa ner :shock:
Ett trapphus blir ju som en enda stor skorsten rakt genom en bygnad så trodde inte speciellt på deras förslag .
Så vi var många som krävde att dörren på vår våning skulle låsas upp eller så fick de flytta ner oss till markplan .
Hotellet låg högt på ett berg och det var högt att hoppa ut genom fönstren och brankåren skulle inte ha haft en chans att komma åt ett enda rum på baksidan .

Hotellet har brunnit efter det här och det blev inte en så kul upplevelse .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: ons 16 okt 2013, 22:03 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
1: Lägger bagage på sängen
2: Tar en dush
3: Tar en öl
4: Sover

M.a.o ingen direkt tanke på SHTF senario, kanske skulle bli bättre på den punkten

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: ons 16 okt 2013, 22:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
1. Checkar in
2. Kollar på kartan i entrén hur mitt rum ligger i förhållande till resten av huset och eventuella utgångar.
3. Packar upp mitt bagage och ögnar på evakueringskartan i rummet
4. Ställer ficklampan vid sängen
5. Sätter kniven i byxorna

Klart :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: tor 17 okt 2013, 15:02 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Instagram! Att jag inte tänkt på det. Äntligen en anledning att skaffa det då...

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 16:11 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Häromdagen hamnade jag förresten på ett hotell där man hade alla nödutgångar låsta. Japp. "Vi låser upp dem centralt och automatiskt om en nödsituation uppstår". Nu var detta visserligen i ett land där man har mycket hög teknisk tillförlitlighet och god disciplin i allmänhet... men ändå. Tyvärr kom jag dit alldeles för sent för att kunna göra något åt det. Jag provgick min vana trogen hela vägen ned till närmsta nödytterdörren och gjorde bedömningen att det antagligen var sant som de sa. Gick till två andra dörrar och dessa var låsta på "samma sätt" men inte märkta med begripliga skyltar. Här bor jag inte igen, tänkte jag, men var tillräckligt trött och välvilligt inställd för att inte flytta på stubben. Som sagt, detta utspelade sig i ett land av kanske fyra i världen där jag skulle lita på sådan teknik. Svårt dock att sätta upp en allmängiltig ekvation för detta: Om klockan mer än x och sömnunderskottet mer än y är säkerhetsrisk av nivå z acceptabelt...

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 16:31 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: fre 20 mar 2009, 14:49
Inlägg: 265
När jag är ute ser jag ofta utrymningsvägar som är larmade. Hur gör ni i en sådan situation?
Rycker ni i dörren och ser om den går att öppna (och utlöser larmet) eller hoppas ni på att den skall gå att öppna om det börjar brinna?


Jag har nästan alltid en ficklampa med mig i en byxficka, det sista som händer innan jag drar täcket över huvudet är att jag ställer
den på nattduksbordet bredvid telefonen så jag snabbt kan få ljus (tänker scenarion med strömavbrott och utrymning nattetid).

Har tidigare haft både en resebrandvarnare och ett reselarm, som man satte i dörrspringan, har dock slutat med dessa.
Jag hade en tendens att bli full och glömma bort att sätta upp dem och sedan blev det ren lathet att inte sätta upp dem...
Nu tar jag inte ens med dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 16:43 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Själv har jag aldrig avsiktligt dragit ett larm men heller inte bott på ett hotell där jag varit orolig för tekniken på väldigt länge. Enda undantaget från denna långa räcka av hotell med (bedömt) tillförlitlig teknik var en sväng i våras till ett u-land men där hade jag förmånen att bo på hoppbar höjd så då gjorde det inte så mycket att utgångsdörrmekanismen lämnade en del att önska. (Ja, jag kollade att jag kom ut genom fönstret).

Som en bonus har de tre hotellen där jag bor oftast alla nödutgångar som inte är larmade och alltså lättkontrollerade (dock får man vara lite försiktig, för slår dörren igen bakom dig får du gå runt den långa vägen). Dock ligger de alla i länder där jag misstänker att nattportieren inte har synpunkter på hur sent eventuella andra gäster kommer till rummet så länge vederbörande är tillräckligt propert klädd.

("How many keycards will you be needing this stay sir?" - eh... ett.)

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 19:33 
1. checka in.
2. kolla rummet ifall det finns något utav intresse (minibar,tv,utsikt)
3. Placera ryggsäck och väska om man har en sån med sig på så smart ställe som möjligt.
4. Ta en dusch.
5. KOlla om jag har alla mina EDC prylar på rättställe.
6. Gå ut och ragga brudar eller festa!

Har aldrig haft ett jobb där jag reser så bara bott på hotel vid semestor osv. Då är det väl party som gäller :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 21:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Beroende på vilka länder så har jag med mig egen minibrandvarnare samt ett dörrlarm liknande detta:
http://www.goplanetgo.com/index.php/pro ... stop-alarm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: fre 15 nov 2013, 17:13 
Offline
Skall man äta HELA myran?

Blev medlem: tis 14 apr 2009, 14:43
Inlägg: 297
På hotell kollar jag alltid var jag befinner mig och tittar snabbt efter vart nödutgångar (minst två) finns. Föreställer mig hur man tar sig till den krypande längs golvet i totalt mörker, typ "ta direkt höger, följ väggen förbi en korridor, andra dörren höger, högerhängd dörr som öppnas utåt".

I rummet ställer jag alltid min medhavda ficklampa bredvid sängen och håller koll på var jag har alla grejor. Men det gör jag å andra sidan alltid, oberoende av var jag är.

När jag sätter mig i ett flygplan är jag lite "skadad" av att ha flugit själv en gång i tiden. Jag gör alltid en liten "passenger pre-flight check" och kollar alltid att flytvästen sitter där den ska, samt att jag kollar närmaste nödutgång, dess konstruktion (hur man öppnar) och räknar antalet sätesrader för att komma dit. Har alltid skor på vid start och landning.

Jag tycker jag är diskret, men en gång för ett par år sedan när jag flög med SAS råkade en äldre flygvärdinna (så där gamla som de bara tycks bli på SAS) snappa vad jag gjorde när jag vände mig om och tittade efter aktre nödutgången med safety-sheeten halvt gömd i handen. Hon kom på studs fram och förklarade sig vara mycket imponerad. hon hade jobbat på SAS i över 20 år och aldrig sett någon göra så. Det hade gjort hennes dag, sade hon. Kul att man kan roa någon:-).

För den som är nojig mot flygkapare och stökiga flygpassagerare - och vet hur man använder den - rekommenderas att köpa en Tax-free vin/spritflaska av lämplig konfiguration innan man kliver på. Ta många "nät" runt den då de kan vara bra att ha. Händer inget spännande är den alltid bra att ha på hotellrummet...

Det låter som jag går omkring och ser faror överallt... Det gör jag inte, men jag har nog skaffat mig några harmlösa men udda ovanor genom åren:-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: lör 16 nov 2013, 14:13 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 nov 2012, 12:13
Inlägg: 12
Bor ju en del på hotel i asien när jag är på plats. Säkerheten på Filipinska hotel är för det mesta ganska bra, lite tack vare det amerikanska inflytandet, mao, hotellägaren kan bli rejält stämd om saker och ting inte fungerar när det behövs, men det händer att man försöker ta genvägar.

[list=]
[*]Kollar alltid nödutgångar, på vägen mot rummet och direkt när man kommit in. Ju högre upp desto viktigare. Jag behöver inte springa hela vägen ner, men jag vill veta var den finns och att dörren går att öppna. Har bott några gånger på +30 våningar, då vill man inte att det är någon skraltig stege på utsidan av huset direkt.
[*]Min dagliga väska (edc) alltid strategisk placerad. Viktiga dokument som pass/resehandlingar alltid inlåst, rånrisken är större än brandrisken.
[*]Har planer på att skaffa flykthuvur, men budgeten har inte hållit för det ännu. Det kommer nog till nästa resa....
[*]Har alltid med mig ett reselarm från clas ohlsson (http://www.clasohlson.com/se/Reselarm/36-2709). Hotel i filippinerna har i stort sett alltid vakter, och vakterna där nere knatar omkring med en pump-hagel över axeln, men det skadar aldrig.
[*]Har också alltid med mig en portabel router (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara ... bel_router). Det är inte helt ovanligt att hotellet bara tillåter en enhet per rum uppkopplad mot sin wifi, eller att dom bara har trådbunden uppkoppling tillgänglig, hur som helst, en liten router kan vara riktigt bra att han med.[/list]


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bo på hotell
InläggPostat: mån 02 dec 2013, 16:25 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Teashirt skrev:
När jag sätter mig i ett flygplan är jag lite "skadad" av att ha flugit själv en gång i tiden. Jag gör alltid en liten "passenger pre-flight check" och kollar alltid att flytvästen sitter där den ska, samt att jag kollar närmaste nödutgång, dess konstruktion (hur man öppnar) och räknar antalet sätesrader för att komma dit. Har alltid skor på vid start och landning.


Det där gör jag med. Har hänt flera gånger att jag har fått be om en flytväst.

Försöker också provgå till dörren och klappa sätena med rätt hand (en dutt på varje tills det blir max fyra - mer än så är jag inte glad i) eftersom jag inbillar mig att "muskelminnet" kanske hjälper en om man är lite skakad efter att ha överlevt en kraschlandning... Om du flugit bredvid mig hade du nog sett att jag även diskret öppnar och stänger bältet ett par gånger innan pushback, av samma (förmodligen överdrivna) anledning.

Och skor på "until the fasten seatbelt sign has been switched off" :)

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet