Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 19:30 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Skogsmullen skrev:

Amerikanernas taktik om att skydda sin familj och försvara med vål kommer bara att skapa en ond cirkel där våld föder våld jag har sett slutresultatet i mitt hemland hur det blir med rör inte mitt det blir fasansfullt och kommer att trappas upp steg för steg.

Skogsmullens Fru


Mycket bra skrivet!
Kunde inte sagt det bättre själv.

Men man hoppas ju att det är en fördom, men jag vet inte... (:)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 19:59 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Helt klart tror jag det är så att de flesta som har det bra mycket bättre än de som har det riktigt dåligt kommer i första hand skydda sig själv och det dom har.
En del som har ett överskott kommer kanske att dela med sig till andra....
Beror förstås på hur akut situationen har blivit. Handlar det om akuta livräddande insatser så hjälper man om man kan (om man inte är en riktig "Krösus sork"), men inte om det är ett långsamt sluttande plan. Då ser man om sitt eget i förasta hand!

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 20:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, det är ju sant, "Slösare" kan inte förvänta sig någon hjälp från min sida heller kan jag ju för visso lova...

(Proteintillgång tror jag inte kommer att bli det primära problemet... Blir till att baka mycket skeppsskorpor så att man klarar sig på en högproteindiet så tror jag att man reder sig bra... Min fasta övertygelse är att vi kommer att ha tillgång till en i praktiken outsinlig proteinkälla... :notme: )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 00:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 07 okt 2013, 13:03
Inlägg: 12
Ort: Skaraborg
MulenDag skrev:
Skogsmullen skrev:
Under min flykt med min familj som var pa 3 månader från min hemby till sverige stötte jag på bara med känsla och vänlighet.
. . .
Folk öppnade sina hem för oss och delade med sig av den lille mat dom hade av ren medkänsla.


Jag undrar; tror du att ni hade fått samma vänliga bemötande om de som gav er skydd och mat hade svultit själva?

När alla har det illa ställt hjälps de flesta åt, åtminstone verkar det så i fattiga områden men kanske är det jag som inte ser tillräckligt. I rika områden verkar alla bara hålla hårdare i sitt när det kärvar till. Generositet verkar vara omvänd till rikedom, ju mindre man har dess mer delar man med sig - dock till en gräns, när man själv svälter tror jag att man slutar dela.

Är väl rationellt, om alla har det dåligt vet jag ju inte när jag ramlar över kanten så om jag hjälpt andra har jag lite gentjänster att be att få tillbaka. Om alla har det bra så behöver man normalt inte hjälpa varandra och den som får det dåligt kan ju inte återgälda på samma nivå, fallet är mycket längre, därför hjälper man i såna fall inte varandra på samma sätt. Kan det ligga något i det?


/MulenDag


Nu kan inte jag svara för min fru men vad jag har upplevt när jag har besökt hennes hemland så slås jag av givmildheten inte alls den västerländska mentaliteten.
Tror mycket kan grunda sig i att dom är en kristen minoritet i sitt land därför har jag förstått att vi känslan är stark och man tar hand om sin nästa som man själv vill bli bemött.
Jag anar att hur dom har levt under generationer med konstant hot från omvärlden har skapat ett en mycket stark grupptillhörighet som gjort att dom tar hand om de sina, det har vi aldrig upplevt under så länge i västvärlden där av är tankebanorna olika.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att en familj där som levde på gränsen skulle kunna dela med sig till dom som hade det sämre, såg till och med hur dom tog hand om en fattig gumma vars make hade gått bort och hon inte kunde försörja sig själv dom delade med sig av det lilla dom hade till henne och tro mig ingen i byn har det gott ställt efter år av oroligheter.
Skulle du däremot skada eller behandla någon av dem illa i byn då har du väckt en mycket stor björn som sov.
Det är helt olik västvärlden där mycket handlar om att klara sig själv och hur många man kör över är det ingen som bryr sig om.
Som en minoritet i sitt land konstant utsatta för andra grupper då kan man säga att dom har flera hundra års erfarenhet av att vara survivalister där har vi mycket att lära

Ställde din fråga till min fru
Jag undrar; tror du att ni hade fått samma vänliga bemötande om de som gav er skydd och mat hade svultit själva?

tillhör du den minoriteten så är svaret JA om inte NIX


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 01:08 
Skogsmullen skrev:
Ställde din fråga till min fru
Jag undrar; tror du att ni hade fått samma vänliga bemötande om de som gav er skydd och mat hade svultit själva?

tillhör du den minoriteten så är svaret JA om inte NIX


Tack för ditt svar, och för att du frågade frun. :) Intressant hur det är olika.

Jag kan förstå att man hjälper andra även om man har det kärvt själv om man lever i ett samhälle där alla har det kärvt. Jag kan också förstå att man är mindre benägen att hjälpa andra om alla har det gott.

Nu tänker jag i allmänna termer: Att ge så man själv eller ens familj svälter för att hjälpa en främling är svårare för mig att förstå. Kan det vara så att givaren i sin tur räknar med att omkringvarande kommer att hjälpa givaren eftersom vem som helst kan hamna i den sitsen en dag?

Solidaritet (laddat ord, jag vet men hittar inget bättre) tror jag växer och fungerar bäst bland dem som inte har så mycket. Dels för att man har lite att förlora och dels för att det behövs lite för att göra skillnad. Framför allt kanske för att motsvarande lilla kan göra avgörande skillnad för en själv när man har det extra dåligt. Jag menar; det är mycket lättare att ge nån ett mål mat än en ny SUV om de är de saker som gör skillnad mellan dem som har och inte har i två grupper. Men nu spårar jag ur lite, sorry.

Slutsatsen är väl i alla fall att om man omges av, eller befinner sig bland, givmilda människor blir man givmild och omvänt. Hur omger jag mig med givmilda människor samtidigt som vi har det gott ställt allihop. Möjligt?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 01:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 07 okt 2013, 13:03
Inlägg: 12
Ort: Skaraborg
MulenDag skrev:


Slutsatsen är väl i alla fall att om man omges av, eller befinner sig bland, givmilda människor blir man givmild och omvänt. Hur omger jag mig med givmilda människor samtidigt som vi har det gott ställt allihop. Möjligt?

/MulenDag


Intressant tanke tror dock att så länge vi har det gott ställt så är statusprylarna mer värda för många.
Jag har turen att ha en del vänner omkring mig som jag har ställt upp för och har ställt upp för mig tillbaka på otroliga sätt som jag inte trodde var möjligt.
tror mycket kommer att handla om vilka man har runt sig när det brakar och i byn där jag bor nu finns vännerna omkring mig och vi kanske har lite (:) varning men vi har redan pratat om att när det brakar så stänger vi av vägen in till byn genom att fort gräva bort den så vägen in antingen är över torvmosse med gungfly eller vattenvägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 01:53 
Skogsmullen skrev:
i byn där jag bor nu finns vännerna omkring mig och vi kanske har lite (:) varning men vi har redan pratat om att när det brakar så stänger vi av vägen in till byn genom att fort gräva bort den så vägen in antingen är över torvmosse med gungfly eller vattenvägen.


:hm: Fel del av landet, rätt tänk... :notme: :mrgreen: Det är bara att gratulera! :D

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 11:25 
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig och risken är att det blir lite ot men jag tycker nog att dagens Sverige är ett ganska polariserat land. Nu är jag inte så gammal att jag minns men vad jag förstått hade man på Per-Albins och Tages tid en helt annan sammanhållning. Efter Tage kom Olof som istället förde in en retorik och ett resonemang som snarast kunde vara hämtat från extremistiska rörelser. Grupper ställdes nu mot varandra och den enes olycka sades bero på den andres framgång. De som argumenterade emot kategoriserades som "ondskans och illviljans kolportörer". Denna polarisering lever i högsta grad kvar. Jag som väl får anses tillhöra den så kallade "arbetarklassen" ser ständiga exempel i min omgivning på vad som knappast kan beskrivas som annat än hat mot de som är lite mer framgångsrika. Man drar sig inte heller för att bita handen som föder en om man bara först kan se en kortsiktig vinning i det.

Lägg till det en segregation som skapats av en totalt misslyckad integrationspolitik med hela enklaver som lever i arbetslöshet och utanförskap. Här torde misstänksamheten mot "de andra" vara ömsesidig. Hittills har väl bruna krafter inte riktigt lyckats etablera sig men jag tror inte det behövs mycket för att det skall ändra sig. Tänk kravallerna i Husby men i en större skala.

MD nämner solidaritet som ett laddat begrepp och jag kan bara hålla med. Även om det kanske inte är vad MD syftade på så tycker jag att begreppet och dess innebörd har perverterats. Det handlar inte om att dela med sig till sämre bemedlade utan om att kräva mer av någon annan. Inte om att dela med sig av sitt konservlager till behövande av generositet eller medkänsla utan om att med hot om våld i majoritetens namn helt enkelt lägga vantarna på den bättre förbereddes förråd.

Dessutom anser jag att Sverige är ett extra känsligt land av flera anledningar. En är att vi är exportberoende vilket gör att vi lätt påverkas även av oroligheter i omvärlden. En annan den kraftiga hävstången i form av vår väl utbyggda välfärd. Ett förlorat arbetstillfälle gör att en person går från att betala hög skatt till att motta höga bidrag vilket gör att statens ekonomi snabbt kan försämras vid en ekonomisk kris.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 16:16 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 jan 2013, 15:59
Inlägg: 117
Heinkel skrev:
Dessutom anser jag att Sverige är ett extra känsligt land av flera anledningar. En är att vi är exportberoende vilket gör att vi lätt påverkas även av oroligheter i omvärlden. En annan den kraftiga hävstången i form av vår väl utbyggda välfärd. Ett förlorat arbetstillfälle gör att en person går från att betala hög skatt till att motta höga bidrag vilket gör att statens ekonomi snabbt kan försämras vid en ekonomisk kris.


Bra skrivet. Kan tillägga det bistra klimat vi har här uppe i Norden. Inget vi lider och märker av så mycket så länge som elen fungerar, bränsle finns på våra bensinstationer och butikernas hyllor är fulla med mat. Men med tiden lär vi bli påminda om varför det var så glest befolkat på dom här breddgraderna förr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 19:21 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mmm... Jag funderar ibland om detdär är beroende av läge och breddgrad här, har noterat att folk bryr sig mer och är mer öppna om man lever i mindre grupper mot om folkmängden inte medger att var och en kan ta fullt personligt ansvar och folk börjar distansiera sig och sas gömma sig i mängden, skulle ju även förklara den "Amerikanska mentaliteten" tror jag. :hm:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: tor 02 jan 2014, 19:37 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 04 okt 2013, 15:02
Inlägg: 95
Ska försöka svara ur mitt perspektiv

Som frun säger "jag tänker inte svälta" vi har en mindre bondgård och det gör att vi klarar "sämre tider" men inte total katastrofer. Har ett levande lager av mat för 25-35 personer per år. Räknar med att behöva arbetskraft så det borde finnas folk som är beredda att försvara så att säga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: lör 01 feb 2014, 13:07 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 19 jan 2014, 08:19
Inlägg: 24
Ort: Västerås
Jag tror inte på någon undergång eller total ekonomisk kollaps. Däremot tror jag på en radikal förändring av vårt sätt att leva och i den omställningsperioden kommer det att vara tuffa tider som men behöver förbereda sig mot. Har skrivit lite om de scenariot i min blogg.
Jag tycker man ser en del av förändringarna redan nu med en säkerhetspolitik som är "ála Struts" och en gradvis förlust av nationella tillgångar och resurser bla livsmedelsproduktion och utländska prospekterare av våra natur tillgångar.

_________________
"Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen" US marines
"Om man hamnar i helvetet är det bara att fortsätta att gå" Winston Churchil

http://personligberedskap.wordpress.com/
[url]https://www.facebook.com/personligberedskap
[/url]


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 07:15 
Jag resonerar så här: Just nu flyter dagarna bra. Men som många andra är jag övertygad om att resurserna inte kommer räcka i den takt det förbrukas idag. Många funktioner i samhället är redan, i min mening, under gränsen för vad man skall acceptera.

För min egen del har jag resurser idag att försöka se till att min framtid ser ljusare ut genom att förbereda mig på en fortsatt nergång. Självförsörjande är inte mitt mål. Mitt mål är att skära ner mina kostnader till ett minimum, utan att leva på ett minimum. Egen el. Eget vatten. Solvärme året runt. En liten, väl fungerande odling. Jakt och fiske runt min BOL. Några enkla att sköta djur. Och jag har en del kunskaper som jag räknar med skall fungera som bytesvaror. Gott om gårdar i närområdet där mycket av det jag inte har resurser till att göra, finns. Varför uppfinna hjulet igen. Jag är ingen bonde. Jag kan annat. Så målet är inte att kunna allt, utan göra det jag klarar av och är bra på. Andra gör det dom är bra på.

Annars skulle det bli övermäktigt för mig, och det skulle bli mer ett råttrace, som jag inte skulle uppleva som "positiv stress" Min egen nivå ligger på ett plan där det känns bra att kunna fokusera på allt det positiva preppning faktiskt för med sig. Jag sätter upp långsiktiga och kortsiktiga mål. Varje gång du når ett av dom är en tillfredsställelse som ger mer energi att fortsätta till nästa mål. Och att lägga upp nya.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 12:24 
Jag tror på en långsam nedgång där vi blir tvungna att jobba mer och slita hårdare. Orsaken kan var många allt ifrån världskrig till ekonomiska kollapsar. Tror vi kommer se flera fattiga och hemlösa i Sverige.

Jag planerar så jag kan leva billigare (självhushåll) och påsikt inte vara så elberoende. Lagrar mat och andra resurser så man kan klara sig tills odlingarna är mogna.

Jag hoppas att jag har fel men världen känns negativ just nu. När länder har svårt att hålla ihop landet pga kriser så har det historiskt sett lett till krig. Krig är lönsamt för då får man en gemensam fiende, håller egen sysselsättning uppe och kan erövra naturtillgångar osv.

Frågan är. Är vi där nu?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur resonerar ni?
InläggPostat: ons 14 feb 2018, 23:46 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
1. Jag preppar för att det är ansvarsfullt. ”Ansvarsprincipen” väckte inte mig men är en ganska god förklaring ändå. Den som sörjer för något i fred gör det det i krig/kris. Hushållen ser alltså till att det finns mat. Är det ok då att stå där när allt svartnat, vattnet slutat rinna och kylan tränger på och förklara för sin fru/man och barn att ”det här kunde väl inte mamma/pappa vetat, vi brukar ju köpa hämt-pizza, det vet ni ju”. Skulle barnen tagit mer ansvar och tänkt efter före?

2. Hur länge klarar man sig och sen då? Tänk om någon stjäl lagret? E t c. Alla sådana typer av ifrågasättanden är ganska oväsentliga eftersom det aldrig, oavsett, skulle vara fördelaktigt att inte ha förberett sig. Hur omfattande man förbereder sig beror på många faktorer men längre uthållighet är bättre ceteris paribus och det är aldrig försent att ge upp. Man kan ta självmord ett halvår efter de flesta andra om man vill följa efter men att köpa tid innebär större möjligheter och större handlingsfrihet hur man än vrider och vänder på det. Om många dör kommer begränsade resurser bli mindre begränsade eftersom färre slåss om dom och då kanske en vändning hägrar för de som höll ut.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet