Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 16:49 
Idag var jag för första gången ute med mina nya Tegsnässkidor. De är grundade med tjära och när jag tittar på Tegsnäs hemsida står det inget om att det ska vara något annat än tjära på dem.

Utan överdrift kan jag säga "Det gick inte så bra...", stora klumpar av snö fastnade under dem och det blev mer av att gå på skidor än åka. Temp -3C ungefär och en dryg dm snö. Fick lite lera att frysa fast under också. :roll:

Önskar att ni som har erfarenhet av träskidor skriver ned era tips om hur man sköter dem, företrädesvis tips som inte inbegriper massa olika vallor för olika temperaturer. Det är ingen sportåkning det är frågan om utan lämplig preparering för att i en taskig situation kunna ta sig fram med så lite krångel som möjligt - jag lär ju inte släpa runt på ett valla-kit under SHTF. (Jag avser att lägga in de tips som kommer hit i wikin sedan.) http://wiki.prepper.nu/index.php/Tr%C3%A4skidor

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 17:32 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Om du tog ut skidorna ur värmen och satte ner dom i snön direkt så förstår jag varför snön fastnade :lol: Ett vanligt misstag.
Låt dom stå mot vägg och bli kalla 20-30 min före!

Jag själv kör med 220cm Vita blixten och norska alu-stavar upp till armhålan... totalt 300:- helt oanvänt, såg att Tegnässkidan kostar runt 3000:- här i lokala butiken.
Mina skidor är också bara tjärade, men glidvalla framför och bakom foten hjälper en hel del på plant underlag som packad snö, stearin räcker i nödfall, men slits ner fortare än kommersiell glidvalla, det är viktigt att sickla vallan så att det bara blir ett tunt jämnt lager.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 18:17 
smuggas skrev:
Om du tog ut skidorna ur värmen och satte ner dom i snön direkt så förstår jag varför snön fastnade :lol:


:oops: Jo, jag funderade lite i de banorna. Men ok, det är bara att hålla dem tjärade och sen lägga på tunt med stearin då. Tack för det! BTW tror jag din lokala butik är rätt dyr. Jag fick mina i present. :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 19:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Kul att man kan köpa vita blixten kopior för 3 papp. :shock:

Vad är det för skillnad på grejerna?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 19:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det var tegsnäs skidorna som hade det priset inte vita blixten .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 19:17 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nej, fattade det men kul att man kan köpa en KOPIA för 3000 kr, frågan är för mig som bara har provat det billigare märket vad som skiljer dem åt?

Varför betala 3000kr när man kan betala 300kr?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 19:26 
Kvalité kostar?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 19:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tegsnäs är ingen koppia av vita blixten det är helt skilda typer av skidor .
Tegsnäs http://www.tegsnas.se/tegsnasskida

Vita blixten är ett helt vanligt par skidor men militära

Så inte äkta eller kopior utan helt olika .

Här finns en tråd om det här med att välja skidor och skillnaderna mellan dem vilka-skidor-om-man-maste-skida-ut-t4392-15.html?hilit=lappskidor

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 21:31 
Tack för tips och den gamla länken, den hade jag glömt. :oops: Varför Tegsnäs är dyrare än vita blixten vet jag inte men Tegsnäs känns lätta för sin storlek och bindningen (Epoch) känns helt ok. Har åkt lite Telemark utför och det känns som att jag skulle kunna ge mig på att försöka det med dessa.

Jaja... Åter till frågan, hur ska jag sköta skidorna för att kunna åka 10 mil eller mer i skiftande terräng och väder post SHTF? (Vill inte släpa på ett valla-kit).

Tjära och stearin är det jag fått fram av tråden hittills, fler förslag?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 21:58 
Har inte så stor erfarenhet men har som nämnts tidigare använt stubbtjära som grundvalla och paraffin som glidvalla på vita blixten. Jag la på tjära så tunt som möjligt med pensel och värmde sen in med blåslampa (ja jag hade ingen gasolbrännare som fungerade :oops: ). Överflödet torkades bort med trasa. Gjorde det under sommaren och sen fick skidorna vänta till vintern innan de användes. Vet inte hur det stämmer men jag har hört äldre folk här omkring säga att för gammalt tjärade man in skidorna på våren och sen fick de stå mot en solvägg under sommaren för att tjäran skulle bränna in.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 23:17 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Jag vet inte hur bra det funkar jämfört med andra mer kända alternativ, men jag minns att farsan sagt att den bästa valla han använde i sin ungdom var nersmälta stenkakor (78-varvare alltså). Stenkakor kan vara lite svårare att få tag i idag mer än 50 år senare, men enligt google brukade dom bestå av shellack som inte bör vara några problem att få tag i. Vet tyvärr inga fler detaljer och det är för sent för att fråga efter såna, men nån mer som är nyfiken får gärna testa och dela med sig av resultatet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 23:42 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
De svåraste förena att valla för är när det ät runt 0. Riktigt vinterföre, under -5, är lätt som en plätt och då räcker det med enbart trätjära som värmts in. Sen när det blir riktigt kallt då hjälper ingenting, det blir som att åka på sand.

Nysnö är också svårt, går tyngre än gammal snö och är tempen runt noll och det snöar kan det vara riktigt jobbigt att åka. Underfruset, när snön fryser fast på belaget är riktigt jobbigt och det finns få vallor där det hjälper. Annars är grundregeln att när det är varmare ska vallan vara fetare och när det är kallt ska den vara hård och torr sen är det bara att botanisera bland de komersiella vallorna, de fungerar bra.

Tegsnässkidan är en lössnöskida, åtminstone den modell som heter Rajd. Den är lång (över 8 fot) med ett mjukt och långt brätte för att få bärighet och styrning upp ur snön. Sen har den en rygg så att snön ska rasa av skidan.

Vita blixten är en konventionell skida avsedd mer packad snö eller redan spårad terräng. Den sjunker djupt i lössnö och blir jobbig att åka med men fungerar fint mot vårsidan när snön sjunkit ihop efter några bliddagar.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: lör 18 jan 2014, 23:51 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Förresten, varför är det jobbigt att valla? Två burkar i fickan så klarar man 95 % av alla fören. Åtminstone här uppe. När jag var liten och vi skulle på skolutflykt så hade man valla med sig och samma när vi var på andra turer. Föret kan ju ändra sig under dagen så det gäller att vara beredd. Även längre tillbaka kokade folk ihop sina vallor och recepten var många gånger hemliga.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: sön 19 jan 2014, 17:24 
Nytt försök idag.
1. Smetade på tjära, värmde med varmluftpistol, strök ut varma tjäran till ett tunt lager på ena skidan.
2. På andra skidan samma sak men jag la också till att jag efteråt värmde på tjärlagret ordentligt med varmluftpistolen och gned med en trasa. Råkade bränna två små fläckar. :cry:
3. På främre tredjedelen av skida 2 droppade jag stearin som jag sedan smälte med varmluftpistolen och gned ut.

Skidorna fick sedan stå ute i ca 20 minuter (-1C) och därefter gav jag mig iväg.

Yta 1 blev betydligt bättre än igår, lite snö fastnade men jag hade visst glid.
Yta 2 blev bättre än yta enligt 1, än mindre snö fastnade, hyfsat glid.
Yta 3 blev bäst, ingen snö fastnade, glidet delades med 2 så jag kan inte säga så mycket om det.

Det verkar alltså som att tipsen hjälpte, tack för det! :D Bästa testade varianten hittills är:
* Tjära skidan, gnid ut tjäran under uppvärmning.
* Värm den utgnidna tjäran ordentligt (akta skidan) och torka av överflödet.
* Droppa smält stearin på glidytorna (antagligen inte under foten, då blir det kanske bakhalt) och gnid ut det smälta stearinet med en trasa så det bara blir en hinna.
Testat i temperatur straxt under 0C.

Invändningar, förbättringar?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Valla träskidor?
InläggPostat: sön 19 jan 2014, 20:14 
Det låter som du har hittat rätt. Om du inte visste det kan du med ett papper och skidorna på golvet se ditt "spann"

Det kanske man inte ska göra med nytjärade skidor inomhus, kan bli kladdigt.

Stå på skidorna på ett jämnt underlag. För ett vanlig A4 under foten fram och bak. Där det tar stopp där har du "gränsen" mellan glid och fäste.
Detta kan ändras allt efter skidornas ålder och din vikt. Så ska du skida med ryggsäck så är det du ska prova spannet med.

Lycka till


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet