Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hållbarhet på frystorkad mat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 09:03 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Har en hel påse med "blåband expedition meal" hemma.
Tyvärr så gick den ju ut förra året.
Är det någon som vet hur länge efter frystorkad mat har gått ut som man vågar äta den.
Amerikansk frystorkad mat verkar ju ha en betydligt längre hållbarhet än "svensk". Ibland 25 år mot 5 år för den "svenska".

Är det någon som har lite kunskap i detta som kan förklara för mig vad skillnaden är mellan "svensk" och "amerikansk".

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på frystorkad mat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 09:35 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Jag vet inte men misstänker att livsmedelsreglerna i Sverige är hårdare och att tillverkarna måste sätta ett lägre datum. Känns som alla svenska produkter har det men jag tror inte det är nån fara alls att käka frystorkat efter BF-datum. Har provat 2-3 år "gamla" och inte känt nåt speciellt med dom.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på frystorkad mat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 11:21 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Om man t.ex tar Mountain House frystorkade mat så håller deras påsar med 1-2 portioner också 5 år. Deras större burkar "tins" håller i 25 år. Samma mat och båda är förpackade med syreätare, så då antar jag att det är själva förpackningen som är avgörande för den slutliga livslängden. Möjligt att påsarna släpper igenom lite syre som med tiden gör maten sämre.

Har du förvarat maten rätt, dvs torrt och svalt så är den säkert fullt ätbar. Öppna, lukta och smaka. Verkar det okej så är det säkert det också!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på frystorkad mat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 11:55 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 11:28
Inlägg: 303
Ja det är förpackningen som avgör. Blå band, Real och övriga är ju en slags papperspåsar som är gjord för att laga maten och inte långtidsförvaring. Därför håller de bara några år. Syrehalten blir för hög och sakerna och fukt och annat tränger in. Dessutom tror jag kvaliten är sämre överlag hos många sportmärken. De är helt enkelt designade för att konsumeras tämligen omgående.

Blå band då de gjorde mat till försvaret då hade man någon slag hinkar i stål(?) samt en mycket mer gedigen förpackning om jag inte minns helt fel.

Mountain house har flera produkter.

Deras små påsar har 5 år, deras Pro-Pak påsar har 7 år.
Mindre hinkarna har 10 år och de stora ligger på 25 år.

Nu verkar de emellertid som att de kan höja påsarna till tio år enligt deras hemsida: http://www.mountainhouse.com/M/shelf_lif.html

Sen går det såklart att äta produkter som gått ut för flera år sedan och det är sällan några problem såtillvida förpackningen inte är skadad och de lagrats på ett bra sätt.

Det gäller således att planera efter behov. Tänk även på att vatten kan vara en bristvara även i Sverige. Dock troligtvis bara under en kortare period och lokalt i landet. Själv gillar jag survival bars och mat som inte kräver vatten i BOB medan jag kan tänka mig längre storage time för saker i en BOL.

_________________
/DP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på frystorkad mat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 12:13 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
swehank skrev:
Jag vet inte men misstänker att livsmedelsreglerna i Sverige är hårdare och att tillverkarna måste sätta ett lägre datum. Känns som alla svenska produkter har det men jag tror inte det är nån fara alls att käka frystorkat efter BF-datum. Har provat 2-3 år "gamla" och inte känt nåt speciellt med dom.


Jag har samma erfarenhet från egna försök, men det var ju lite dyrare rätter som kosta ca 80-90 kr/pot. Smakade bra flera år efter bästföre. Jag antar dock att näringsvärdet för all lagrad mat avtar över tiden.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet på frystorkad mat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 12:14 
Jag har några av försvarets tidigaste frystorkad MRE. Sista förbrukningdag är slutet av 80 talet.
De har aldrig varit goda :) men är påsen hel så går det att äta. Finns säkert väldigt lite näring i maten men jag har kvar dem för skoj.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet