Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: lör 08 mar 2014, 23:04 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Hur ser era förberedelser ut för att skydda hemmet mot brand?

Jag har för egen del två brandsläckare (2 kg pulver) hemma och två brandfiltar. Brandsläckare+filt finns i köket och vid ytterdörren. Brandvarnare finns 2 st, en i hallen och en utanför sovrummet (också en "hall-ish").

Har också börjat en liten städning av onödigt material hemma - gamla böcker, papper, pärmar från studietiden och jobb som jag inte jobbar på längre. Allt för att minska mängden material som kan brinna.

I den bästa av världar hade jag haft bättre brandsläckare, större och dessutom helst vatten för att inte förstöra huset med pulver. Att det blev just de brandsläckarna var att de "blev över" vid en försäljning. Skulle gärna ha brandvarnare som "pratar med varandra" som de säger i reklamen, för att kunna sätta i garaget, i tvättstugan, mfl platser där man sällan är och inte skulle märka en pyrande brand på väldigt länge.

Hur har ni gjort?
Har ni några konkreta tips på vad jag bör ha/göra?

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:20 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 aug 2013, 09:53
Inlägg: 61
Ort: Snö och kallt 6 månader, bara kallt ytterligare 6.
Hos oss har vi det på följande vis.
Förutsättningarna är "normalstort" enplans trähus med skapliga avstånd till grannar. Kamin finns.

3 pulversläckare i huset. 6 kg i huvudsovrum. 4 kg i hallen. 2 kg i garage. Godkända och "vända" med jämna mellanrum.
5 fungerande och kontrollerade brandvarnare (inte sammanlänkade). Sovrum x 3, hall/v-rum och kök.
2 brandfiltar. Kök och hall vid kamin.

Mina tankar kring detta.
Enplanshus gör att man lätt kan komma ut på marken genom fönster. Och kommer bara jag ut så kommer jag att såklart (försöka) gå in i barnens rum utifrån (om inifrån inte går). Deras sängar är pga detta inte placerade i fönstrets direkta närhet för att minska risk av glasrelaterade skador. Jag ska framöver investera i sammanlänkade brandvarnare, i alla fall 2 st så att jag har en i garaget som pratar med en inne i huset. Brandyxor ämnad för att vara just brandyxor skall också inhandlas (vill ha en inomhus och en utomhus). Skall också införskaffas något skydd (tjockt mattaliknande) att lägga över krossade glasrutor för att minska skaderisk vid in-utgång/utsläpning. Onödigt material som är brandfarligt finns det i massor, ska jag titta vidare på. Finns lite att tänka på kring detta gällande skydd av egendom, men får jag ut familjen spelar det andra inte så stor roll.

Mvh PennTroll


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:30 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:53, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:44 
@xsive: Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde sammanställa en enkel översikt över alla beteckningar du presenterade, jag blev lite yr. :)

Bor i ett enplanshus utan vedeldning. Har 2 st skumsläckare och 1 st brandfilt i huset, en släckare och filten i köket. 3 brandvarnare. Eftersom jag bor lite avsides så hade jag när barnen var små en 10 m3 ovanjordsbassäng på tomten som jag aldrig tömde. Mitt i vintern var den inte mycket värd men resten av året en bra komplettering till det lokala brandförsvaret som bara hade (om jag minns rätt) 3 kubik i släckbilen.

Har släckt lite oljebränder med tungskum och är klart impad av det men släckaren hemma är väl nån slags fjuttskum. Efter att ha läst xsives inlägg blir det nog att inhandla ett par pulversläckare.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 00:53 
Jag bor i lägenhet i betonghus på 3e våning. Har 1 brandsläckare och en brandfilt i hallen. Och ett ihopvirat rep vid balkongen så jag kan ta mig ner till markplan vid brand i trappuppgången.

Halonsläckare förstör inte elektronik. Kan ju vara värt att investera i om man har en dyr hifi-stereo...

EDIT: Och innan någon besserwisser påpekar att Halonsläckare inte kan köpas av privatpersoner i Sverige så säger jag det. Men inte så svårt att få tag på om man tänker efter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 01:01 
Då besserwissrar jag med ett annat argument... :P

Halon är sjukt dåligt för ozonskiktet. Är du orolig för stereon kan du ju köpa en fet CO2-släckare istället. :) Men f.ö. är ju halon rätt cool. Sett (på film) en gasexplosion släckas mitt i explosionsfasen av halon, helt otroligt.

Ja just det, befinner du dig i det rum där du utlöser en halonsläckare har du nog inte mycket glädje av stereon, men det är klart, arvingarna får ju en sjysst anläggning i alla fall. :mrgreen:

/MD


Senast redigerad av MulenDag sön 09 mar 2014, 01:02, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 01:02 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:55, redigerad totalt 7 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 01:03 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Har en 8 kg i köket och tre små "snabbsläckare" som inte smutsar ner så mycket och som fungerar om man agerar snabbt. En 2kg i varje sovrum och en ovanför trappan, en 6 kg pulver.

Totalt 5 riktiga släckare och 3 snabbsläckare.

två brandvarnare på varje plan, totalt 6 varnare

En brandfilt i pannrummet och en i köket.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 08:34 
Bor i lägenhet och har brandvarnare och en släckare. Plus två vägar ut.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 15:21 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Pulver släcker bäst om man sätter tummen över munstycket och får det att sprida ut sig i ett "V" mönster, sen blåser man det framför elden och sen in mot (sikta på marken precis framför elden).

Då kommer pulvret att fungera som bäst, särskilt mot "B" typer av bränder.

Ska se om jag kan hitta en bild som visar hur jag menar om någon inte förstår.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 15:27 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Bor i hus på landet med källare + två våningar ovanpå det. Kombipanna ved + pellets i källaren och en vedkamin på nedre våningen.
Har fyra brandvarnare som kommunicerar med varandra via någon form av radioförbindelse, larmar en larmar alla. Har valt detta då vi sover på översta våningen och jag vill få ett så tidigt larm som möjligt om det tex börjar brinna i källaren.
En 6-kilos pulversläckare (43A 233B C) per våningsplan samt ytterligare en utanför pannrummet. Brandfilt i köket.
Har skaffat en utfällningsbar utrymningsstege så vi kan komma ut från övervåningen om trappan är blockerad:
Bild
Nästa steg för att förbättra brandsäkerheten är att bygga om pannrummet till egen brandcell vilket det borde vara och vilket sotarn helt riktigt anmärkte på vid senaste brandskyddskontrollen.

Det var invändigt. Jag har också gjort vissa åtgärder för att skydda mot en annalkande skogsbrand. Växtlighet intill huset har tagits bort, träden i trädgården har tunnats ut och trädgårdsslangen räcker runt hela huset. Vattenpumpen lägger av om det blir strömavbrott så någon form av motorspruta står också på önskelistan.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 15:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
I bostad (enplans med källare) finns följande:

3 brandfiltar och 4 pulversläckare, placerade enligt följande filt+släckare vid öppen spis i vardagsrum, filt+släckare i köket, filt+släckare utanför pannrum och en släckare i föräldrasovrummet.

Utöver detta finns tre brandvarnare, ej länkade, placerade i hall som leder till alla sovrum på bostadsplanet, en i trapphus ned till källaren och en i hall utanför det sovrum som finns i källaren (vilket också blir utanför dörr till garage).

I BOL finns samma mängd utrustning, men även ett par rejäla yxor, en evakueringsstege, ett antal hinkar med lock i vilka vatten redan finns (tjänar dubbelt syfte) och där är brandvarnarna länkade.

Pannrummen är egna brandceller i bostaden respektive BOL.

Lämpligt material för att lägga i fönster efter att de krossats skall införskaffas (möjligen kan ju en lämplig matta placeras i varje rum... hm...), hade inte ens tänkt den tanken :oops:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 17:09 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 21:10
Inlägg: 158
Xamda skrev:
I bostad (enplans med källare) finns följande:

3 brandfiltar och 4 pulversläckare, placerade enligt följande filt+släckare vid öppen spis i vardagsrum, filt+släckare i köket, filt+släckare utanför pannrum och en släckare i föräldrasovrummet.


Jag funderar kring placeringen: Jag har alltid tänkt att brandsläckare/filt INTE ska sitta där jag tror det kommer brinna. Detta med med tanke på det tänkbara scenariot att branden inte upptäcks innan det står lågor och då vill jag inte springa in/fram mot branden för att hämta brandsläckaren. Jag tänker mer att man ska ha brandsläckare vid utgången för då behöver man aldrig någonsin springa in i något för att hämta den. Möjligen att brandsläckare finns på vägen in i ett rum med eldstad. Låter det rimligt?

_________________
Så länge man är torr är man inte sur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 17:18 
Bästa är väl att ha brandsläckare i dom rum man oftas vistas i så dom är nära till hands.
I sovrummet är ju ingen dum idé.
Bodde jag i villa hade jag haft en brandsläckare i sovrummet, en i köket och en i/vid garaget.

Men börjar man så är det lätt man sätter upp 3-4 brandsläckare i varje rum, "bara ifall om att..." (:)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brandberedskap i hemmet
InläggPostat: sön 09 mar 2014, 18:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
pinnstol skrev:
Xamda skrev:
I bostad (enplans med källare) finns följande:

3 brandfiltar och 4 pulversläckare, placerade enligt följande filt+släckare vid öppen spis i vardagsrum, filt+släckare i köket, filt+släckare utanför pannrum och en släckare i föräldrasovrummet.


Jag funderar kring placeringen: Jag har alltid tänkt att brandsläckare/filt INTE ska sitta där jag tror det kommer brinna. Detta med med tanke på det tänkbara scenariot att branden inte upptäcks innan det står lågor och då vill jag inte springa in/fram mot branden för att hämta brandsläckaren. Jag tänker mer att man ska ha brandsläckare vid utgången för då behöver man aldrig någonsin springa in i något för att hämta den. Möjligen att brandsläckare finns på vägen in i ett rum med eldstad. Låter det rimligt?


Det är ju korrekt som du säger... Av den anledningen hr jag brandsläckare i vårt sovrum så jag kan få med mig den direkt. Brandsläckaren i köket kan lätt nås innan man tar sig till öppna spisen och vice versa, så om det är i full fart vid öppna spisen så kommer jag ta brandsläckaren i köket, men ramlar det ut något och börjar brinna vid öppna spisen hinner jag nog med att ta den som är närmast.

Vid ytterdörren vore förstås kanske en tanke, men det är kort väg till alla platser i huset så jag är tämligen säker jag når åtminstone ett par släckare om det inte är så att allt är mer eller mindre övertänt och då är brandbekämpning sista åtgärden...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet