Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 00:47 
Har tittat seriöst på en liten gård och börjar fundera över hur man lämpligen förbereder sitt fritidshus för att fungera som BOL. Förutsättningen för förberedelserna är långvarigt totalt bortfall de flesta sorters samhällservice.

Det finns förstås massor att tänka på men just el känns som en bra grej att starta med. Infrastrukturen för el slås lätt ut och el påverkar många många saker. Ju mer elgrejer man har dess sämre rustad är man när elen försvinner. Visserligen finns kanske en handpump, fotogenlampor och en bykgryta men utan rutiner för dess användande blir övergången tung. Dem ger man sig kanske inte på bara för att det är kul och för att öva, mer än undantagsvis. Vänjer man sig vid att använda el blir man kanske beroende av el?

Kod:
Avsikten med inlägget är att diskutera vanans makt och hur mycket svårare den gör saker när det blir allvar. Jag önskar också diskutera vad som är en rimligt plågsam nivå att hålla innan man blir illa tvungen. Principen (om man nu ska ha nån sån) bör väl vara att inte använda el till något där man saknar en fullt fungerande elfri ersättning?

Det gäller också att se till att övriga familjemedlemmar inte kräks på upplägget så vissa kompromisser krävs i goda tider. Det gör inte saken lättare.


/MulenDag


Senast redigerad av MulenDag mån 17 mar 2014, 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 00:47 
Jag kan nog komma undan med rätt mycket när det gäller simplifiering, typ fotogenlampor, vedbastu, vedspis etc. Samtidigt vill jag/vi inte leva riktigt 1800-talsliv innan det är nödvändigt. Så jag tänker på hur långt man lämpligen driver det redan från början. Jag räknar med att ha tillgång till lite el från solceller - kanske ett par kWh/dygn - under lång tid.

Kan det vara lämpligt att t.ex. byta till minsta möjliga elabonnemang (ofta innebär det 1-fas 230V 16 A) och att använda el bara till sånt som ger verkligt mycket komfort eller nytta? Exempelvis för vattenförsörjning, klädtvätt, ett fåtal lampor och ett par elektriska kokplattor.

En luft-luft-värmepump och ett eller ett par små elelement för att hålla undan värsta råheten när stugan står oanvänd känns rimligt. Att förse en webkamera och en internetuppkoppling med el likaså.

Så länge världen är som vanligt skulle jag gärna ha en vedklipp http://www.kellfri.se/SE/Catalog/vedhan ... KK200.html vid BOL men den kräver 3-fas och går därför bort tror jag. Å andra sidan ger den möjlighet att lägga upp sjukt stora lager på rätt kort tid jämfört med motorsåg (eller handsåg) och yxa.

Så vad gör man med ett (halv-)modernt ställe?
* Elsystemet reduceras.
* Flertalet lampor byts mot fotogen eller stearinljus.
* Elspis byts mot vedspis och ev ett par kokplattor.
* Varmvattenberedaren bort, ersätts av stor kastrull med tappkran eller att vedspisen har en inbyggd varmvattentank eller en kökspanna med självcirkulation.
* All VVS mer avancerad än kran och diskbänk med avlopp rivs ut.
* Badrum rivs ut och ersätts med vedbastu i separat byggnad.
* Toalett ersätts med utedass eller möjligen urinseparerande torrtoa inne.
* Vattenpump byts till en enfas lågeffektsvariant, komplettera med en tank högt i huset och en handpump.
* Tvättmaskin med intag för varmt och kallt vatten skaffas (varifrån?) och varmvattnet tas på "något smart sätt" från vedeldning, kompletteras med bykgryta.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 00:52 
Med upplägget ovan blir tillvaron bekväm nog för resten av familjen samtidigt som elanvändningen hålls låg.

När det lägger ned blir det en omställning till att klara sig med än mindre el men eftersom det ändå finns lite blir förändringen inte fullt så drastisk. När den egna elen börjar haverera har man redan vant sig vid en snålare nivå och kan lättare ta sista stegen till att vara helt utan. Inbillar jag mig... :hm:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 01:26 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 08:04 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Som jag har tänkt så måste man lösa de mest arbetsintensiva uppgifterna först. De flesta såna finns inom jordbruket och vedanskaffning. Bekvämlighetsprepp är för mig prio 2.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 08:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Precis , vill man ha en spannmålstork eller en kvarn att mala säden både åt djur och folk så krävs mer el . Du kanske kommer på att huset är lite felbyggt eller vill bygga om . Vill du då stå med handverktyg ?

Kylskåp kan man klara sig utan om man har ett skafferi med "värmeväxlare" under jord . Har länkat tidigare till växthuset och deras projekt . Tvättmaskin en annan detalj som kanske kan vara störande att vara utan på en semester , tar tid och är jobbigt att tvätta för hand , speciellt om det inte också finns varmvatten i kran .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 12:56 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Måste också hålla med här, trefas är något jag saknar även i lägenheten i stan ibland, vårt enfas i detta land är alldeles för klent för det mesta om man jämför med Norge, Storbritannien tex. Det duger verkligen inte mycket till sett till kapaciteten här om man kommer till saker som resevuppvärmning och eldrivna lantbruksrelaterade maskiner osv. Annars är du normalt begränsad till 10A max praktiskt uttag (ibland inte mer än 6A i en del äldre installationer).

Du kommer alltså inte ens att kunna koka soppa och grädda bröd samtidigt som du tex har ett element eller en elkamin/varmvattenberedare, etc på. I allafall så kommer det att innebära en massa bök att få allt att klaffa utan irritation.

Motorvärmare är deffinitivt ett måste utanför staden, det går inte att komma runt, som du säkert vet. (Gassol och liknande blir hiskeligt dyrt i längden till vardagsfordon (dessutom är det ganska dyrt att konvertera en modern bil på ett säkert sätt till gas om man räknar med allt som behöver ändras (diesel och bensinvärmare är ännu dyrare i drift om det inte är motiverat av andra skäl, som tex arbetsfordon att åka till och från skogen, entreprenadjobb, etc där man inte kan koppla in sig på elnätet, men skall man köra bensinvärmare varje dag under större delen av vinterhalvåret går det rätt många liter på ett år här.) så sådana lösningar passar bara till arbetsmaskiner man behöver kunna använda hela året utan tillgång till el, som tes skogsmaskiner och liknande ute i fält.)
Både till bilar och andra fordon som tex traktorer (men de går ju för visso att köra dem olika tider, men räkna med att du kan behöva värma traktormotorer och liknande i ett par timmar här uppe, och det är ju ändå ganska långt ifrån riktigt lapplandsklimat...) :)

Jag skulle nog ha börjat i andra änden och försöka att minska ner på onödiga småförbrukare och göra ett enklare men mer robust system.
Finns ju milioner smågrejer som äter el i onödan i ett modernt hushålle om man ofta har saker och ting i standby läge, aldrig drar ur väggvårtor, mm mm You name it.

Stora förbrukare som motorvärmare, maskinmotorer, etc är svårare att komma ifrån men å andra sidan så har man för det mesta koll ganska exakt på körtider för sådant så att man kan planera körtider och användande (tex så kör vi beräkningstabeller baserade på en dynamisk skala som följer utetemperaturen när man räknar fram hur länge motorvärmaren behöver vara inkopplad, osv, här finns det säkert gott om utrymme för fantasi. :) ).
Tänk på att det inte är givet att en modern billig motor drar mindre ström än en äldre bara för att den senare kan förbruka mer just vid starten pga den större massan, men sedan uppnår den som regel ett jämnviktsförhållande där mindre effekt avgår som värme till ingen nytta, vilket kinamotorn kommer att göra konstant även om den förbrukar mindre ström vid starten.
(Finns för visso svindyra moderna motorer, men man skall nog köra extremt mycket om det skall löna sig att byta, inte ens fabriken jag jobbade på förut ansåg det värt att byta då man prioriterade de äldre motorernas högre driftsäkerhet och i princip obegränsade livslängd före ett byte som på sin höjd gett mindre en 1% även om vi tar svindyra moderna motorer med "supermaterial" så blir inte vinsten mer än runt maximalt 4-5% och då snackar vi riktigt extrema motorer med nära 100% verkningsgrad, dessa typer är för dyra att använda i större motorer undantaget vissa sportbilar. och jämför detta med riktigt gamla klumpar från 30-talet (även om de senare har rejält mycket större vikt och volym sett till den genererade kraften). Jag har kollat och det stämmer hyfsat. Dock är det extremt få motorer över modellstorlek som presterar dedär sista procenten i effektivitet eftersom de som regel innehåller dyrbara material som är svåra att framställa.) Med äldre utrustning finns det således ytterligare en orsak att planera drift tider mer noga och förbereda i god tid med det man tänkt göra.

Vi kör all ved här med motorsåg idag men det förutsätter då att värmeanläggningen klarar hel, okluven kastved i enmeterslängder, vilket den gör här, men talar vi en gammal oissolerad kåk med värmesystem som förutsätter kluven småved snackar vi kanske 20-30 kubik om året (löst) och det är helt enkelt för mycket att köra ensam för hand utan maskiner... Dessutom måste du klyva nästan varenda litet djäkla vedträ för att det skall gå smidigt att elda (jag vet för vi kör detta i stugan, mina föräldrar skruvade dit en luftvärmepump för några år sedan... Tro mig, man blir tyverr inte yngre med åren även om man velat det som du nog vet... :( )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 13:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag skrev:
Jag kan nog komma undan med rätt mycket när det gäller simplifiering, typ fotogenlampor, vedbastu, vedspis etc. Samtidigt vill jag/vi inte leva riktigt 1800-talsliv innan det är nödvändigt. Så jag tänker på hur långt man lämpligen driver det redan från början. Jag räknar med att ha tillgång till lite el från solceller - kanske ett par kWh/dygn - under lång tid.

Kan det vara lämpligt att t.ex. byta till minsta möjliga elabonnemang (ofta innebär det 1-fas 230V 16 A) och att använda el bara till sånt som ger verkligt mycket komfort eller nytta? Exempelvis för vattenförsörjning, klädtvätt, ett fåtal lampor och ett par elektriska kokplattor.

En luft-luft-värmepump och ett eller ett par små elelement för att hålla undan värsta råheten när stugan står oanvänd känns rimligt. Att förse en webkamera och en internetuppkoppling med el likaså.

Så länge världen är som vanligt skulle jag gärna ha en vedklipp http://www.kellfri.se/SE/Catalog/vedhan ... KK200.html vid BOL men den kräver 3-fas och går därför bort tror jag. Å andra sidan ger den möjlighet att lägga upp sjukt stora lager på rätt kort tid jämfört med motorsåg (eller handsåg) och yxa.

Så vad gör man med ett (halv-)modernt ställe?
* Elsystemet reduceras.
* Flertalet lampor byts mot fotogen eller stearinljus.
* Elspis byts mot vedspis och ev ett par kokplattor.
* Varmvattenberedaren bort, ersätts av stor kastrull med tappkran eller att vedspisen har en inbyggd varmvattentank eller en kökspanna med självcirkulation.
* All VVS mer avancerad än kran och diskbänk med avlopp rivs ut.
* Badrum rivs ut och ersätts med vedbastu i separat byggnad.
* Toalett ersätts med utedass eller möjligen urinseparerande torrtoa inne.
* Vattenpump byts till en enfas lågeffektsvariant, komplettera med en tank högt i huset och en handpump.
* Tvättmaskin med intag för varmt och kallt vatten skaffas (varifrån?) och varmvattnet tas på "något smart sätt" från vedeldning, kompletteras med bykgryta.

/MulenDag


Varför riva ut fungerande system? Vad är vinsten med att avveckla elspisen till förmån för kokplattor? Elspisen lär ju dra lika mycket/litet som kokplattorna om du använder den i motsvarande omfattning, eller missar jag något här?

Bättre är väl att komplettera befintliga system med sådana som fungerar efter att elen helt är borta och behålla det andra som det är idag?

Belysning med fotogen luktar och är dyrt jämfört med el (byt i stället till lågenergilampor så har du ljus från den el solpanelerna ger väldigt länge), spara fotogenen tills det inte verkligen behövs.

Bekvämligheternas nytta skall inte underskattas - om allt annat är jävligt är det skönt att slippa pulsa ut i meterdjup snö för att gå på dass eller tvätta av sig. Att byta ut vattentoan är dock inte stort avkall på bekvämligheten, det har jag har levat med under många år (torrdass inomhus).

Tänker det är bättre börja i den änden...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 22:00 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
För husfriden skull - riv inte ut något befintligt, utan bygg bastu och SHTF-kök i en separat SHTF-byggnad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 22:18 
Enligt uppgift på webben från den aktuella leverantören kan man nyteckna enfasabonnemang även till enfamiljshus.

Jag kanske missförstår kommentaren om bekvämlighetsprepp men att slippa tvätta arbetskläder, handdukar och sängkläder för hand är en rätt stor grej i min värld.

Få av de elverktyg jag använder (undantaget svets) kräver mer än 230 V 10 A trög säkring.

Kokplattorna är endast till för matlagning sommartid när jag verkligen inte vill ha vedspisen igång.

Det är just för småveden som jag kan tänka mig att ha en klipp och därmed ett trefassystem.

Självklart används fotogen bara om solpanelerna inte klarar lasten. LEDar har jag börjat använda i större utsträckning hemma, det funkar bra. Bott lite på fritidsbåt så jag har ett hum om hur jag vill använda olika källor.

Har man t.ex. varmvatten från kran och är van vid det och ett varmvattensystem som förutsätter varmvattenberedare blir det jobbigare att fixa varmvatten den dag elen försvinner än om man redan har rutiner för det och kanske kommit på andra lösningar.

Verkar som att jag varit otydlig. Jag tänker mig att stället är i ordning, att det nu handlar om att vänja sig av med elnäts-el utan att det blir för jobbigt och utan att resten av familjen får spel.

Eller så tänker jag fel. :smack:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 22:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man kan inte belasta den där enfasen hur mycket som helst så om du snickrar så kanske du inte kan ha kyl&frys igång och inte värma vattnet samtidigt . Du får stänga ner vissa system för att ha ström till andra .

Tex uppe i min stuga så kan jag inte ha alla element på samtidigt på hög effekt . Då håller inte säkringarna . Jag får välja att värma ett rum i taget och när det är minus trettio ute så är det inte så skönt att vakna i plus tre grader på morgonen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: mån 17 mar 2014, 22:41 
Kod:
Avsikten med inlägget är att diskutera vanans makt och hur mycket svårare den gör saker när det blir allvar. Jag önskar också diskutera vad som är en rimligt plågsam nivå att hålla innan man blir illa tvungen. Principen (om man nu ska ha nån sån) bör väl vara att inte använda el till något där man saknar en fullt fungerande elfri ersättning?

Det gäller också att se till att övriga familjemedlemmar inte kräks på upplägget så vissa kompromisser krävs i goda tider. Det gör inte saken lättare.


Dweomer skrev:
Man kan inte belasta den där enfasen hur mycket som helst så om du snickrar så kanske du inte kan ha kyl&frys igång och inte värma vattnet samtidigt . Du får stänga ner vissa system för att ha ström till andra .

Tex uppe i min stuga så kan jag inte ha alla element på samtidigt på hög effekt . Då håller inte säkringarna . Jag får välja att värma ett rum i taget och när det är minus trettio ute så är det inte så skönt att vakna i plus tre grader på morgonen .


Precis som jag vill ha det. :mrgreen: Den dag det allmänna elnätet försvinner kommer den situationen att vara normal. Eller som nån bloggare skrev: "Collapse now and avoid the rush."

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 01:23 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag är en stor fantast av kökspannor, det verkar vara helt oslagbart att kunna vedelda och utnyttja en mycket högre effekt än att bara vedelda en panna.

Skulle själv vilja ha in ett alternativt svagströmssystem som kunde gå runt på all belysning på ett solcellssytem samt värmeväxlare som kan ge extra värme.
Skulle gärna ha ett sånt som ger varmvatten till ett eget system som man kan dusha ifrån.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 13:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
En idé kunde ju vara att hyra ett soldattorp från t ex 1800-talet någon/ra veckor och prova på livet helt utan el. Efter det så vet du troligen ganska väl vad du verkligen saknar i dagens moderna liv och vad du kan undvara utan allt för stora problem. Har man inte provat själv så vet man inte. Och när man vet vad man egentligen behöver så kan man ju sedan fatta sina beslut med ett bra beslutsunderlag. Min gissning är att det går förvånandsvärt bra att vara utan el, och det blir inte alls så svårt som man kanske föreställt sig.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förbereda BOL?
InläggPostat: tis 18 mar 2014, 18:09 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Svårast i köket skulle jag nog ha att klara utan ugn tror jag, koka och steka är ganska lätt över vedspis eller öppen eld, men gamla vedugnar i köks spisar av mycket gammalt snitt är ganska svåra att lära om, om man vill ha samma resultat som i en modern elugn. (Ej att förväxla med bakstugeugnen men den kräver ju flera timmars uppvärmning (sedan går det dock enkelt att underhålla den magasinerade värmen) så man måste planera en hel dags användande om man tänkt baka hällbrö om man har tillgång till en sådan, den använde man inte heller till vardagsbakning förr utan till att fylla förrådet med hållbart och gott knäckebröd till jul (men har man den ändå igång så kan man ju även passa på att slänga på några mjuka hällbröd för direktkonsumtion.). En sådan ugn är guld värd om sådan finns.)

Dilemmat med veden som jag som sagt också ser det är att du kommer att få svårt att fixa det utan el eller petroleumprodukter och båda kommer nog att bli svåra att komma över i SHTF, så enligt min högst personliga uppfattning så skulle jag lägga mest krut på att bli oberoende av petroleumprodukter och motsvarande om man skall se det hela ur ett rent SHTF perspektiv.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet