Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Preppa modernt hus
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 23:07 
Jag har nog varit inne på liknande men repetition är inlärningens moder så... :mrgreen:

Mitt hus är/har
* 1,5-plan, modernt, regelstomme.
* Frånluftsvärmepump vilket innebär mekanisk ventilation med små tilluftdon i sovrummen samt vardagsrum och hall.
* Vattenburen värme med små klena rör, tre kretsar lågtemperatursystem som cirkulerar m.h.a. elektrisk pump.
* Vid strömavbrott varken värme eller varmvatten.
* Huset har ingen vedeldningsmöjlighet - mek frånluft gör att jag har undertryck i huset så det är inte trivialt att sätta in en kamin. Antingen måste den vara tät mot rummet eller så måste ventilationen slås av när den används, annars sugs röken in i huset.
* Egen grävd brunn en bra bit från huset nere i en backe, enfas pumpautomat förser oss med vatten. Ingen handpump och redigt jobbigt att ta sig upp för den branta backen om man ska bära vatten.
* Eget avlopp, trekammar med infiltration.

Jag hejdar mig där och ber om förslag på hur jag ska preppa mitt boende att klara:
1) Två månaders strömavbrott.
2) En framtid utan el.
Kod:
Det är mina scenarion, vänligen håll er till dem. Jag vill inte ha bunkerförslag eller översvämningsskydd. Snälla, snälla, håll er till ämnet.
:roll:

Inga ekonomiska hänsyn, jag kan sortera bort det som ger för lite per krona själv.

Det jag har idag är ett elverk av god kvalité som inte kan ge tillräckligt med el för värme i huset men kan driva vattenpump, kyl, frys och lite annat samt bränsle nog för en dryg timmes drift per dag under en längre period. Jag har dessutom ett par feta gasollampor och gasol nog för att hålla värmen i en dryg vecka.

Om nån är på humör så...

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 23:52 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
* Huset har ingen vedeldningsmöjlighet - mek frånluft gör att jag har undertryck i huset så det är inte trivialt att sätta in en kamin. Antingen måste den vara tät mot rummet eller så måste ventilationen slås av när den används, annars sugs röken in i huset.


Jag hejdar mig där och ber om förslag på hur jag ska preppa mitt boende att klara:
1) Två månaders strömavbrott.
2) En framtid utan el.



Vid strömbortfall har du inget undertryck i huset eftersom frånluften inte har el.
Ditt enda sätt att rädda kåken på över tid då är att just skapa ett undertryck eftersom din isolering (gissningsvis modern konstruktion med ångspärrar och skit) går åt helvete utan undertryck.

I det läget blir det helt plötsligt väldigt viktigt att du har en kamin som alltså är en stor luftförbrukare och bygger undertryck. Dvs utan el så är det nog bara att elda på.

För att kaminen ska fungera även med FX igång så behöver man installera en tilluftskanal utifrån direkt till kaminen. I vissa fall behövs även en rökgasfläkt direkt på kaminens rökrör som säkerställer att det hela tiden är högre undertryck i kaminen än huset.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: fre 17 jul 2015, 23:59 
Självklart lägger ventilationen av när strömmen går. :-) Köper jag mig en finfin kamin vill jag gärna kunna använda den även före T. Och det kan lösas med dina förslag. Känns bara surt att bli beroende av än fler mojänger som ska fungera tills T/SHTF. Jag blir så trött på tekniska lösningar som pajar. Har haft min beskärda del här i huset.

Men, ja, jag ska ta en funderare till på någon slags kaminlösning. Fler förslag...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 08:16 
du ska inte ha undertryck i huset i normala fall , inte mycket, annars är ventilationen feljusterad, gör om, gör rätt

kamin , med intag direkt utifrån ger många fördelar, bara till att ordna

el, svårare, men solpaneler på vår sommar höst funkar nog för att få frys och kyl att gå då
på vintern är kylen utanför och frysen ska annvändas så långt man har kraft för den

vinterel, svårt, vindkraft?, elverk, kanske gengasdrivet elverk , och nyttja spillvärmen till huset

vatten, ordna 12v pump, ev ha en dumptank på övervåningen, en 600 liters ibc, då kan man ha en liten 12v pump som går när det finns kraft för den, och man klarar sig ganska länge på 600l


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 10:33 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
du ska inte ha undertryck i huset i normala fall , inte mycket, annars är ventilationen feljusterad, gör om, gör rätt


Finns det en ångspärr så inte bara skall det, utan då måste det vara undertryck för att säkerställa att luften rör sig från isoleringen och inåt istället för innifrån och utåt. ENDA gången ett hus med ångspärr inte behöver detta är om huset står med tillräckligt många luftavfuktare igång som säkerställer att luften i husets absoluta luftfuktighet (gram vatten per kubik) är lägre än utomhus.

Det behöver dock inte vara mycket undertryck men ett konstant sådant.

Om du har en annan åsikt så är den dessvärre fel, jag har försörjt mig bra på försäkringsärenden där folk lyckats knasa till detta i moderna huskonstruktioner.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 10:55 
håller i stort sett med dig, vintertid ;) , sommartid kan man få det tvärt om, om det är varmare ute än inne, och då drar in luft som kyls vid innersidan och kondenserar vatten, inte så vanligt i sverige, inte denna sommaren i varjefall :x ;)

dessutom så om man har difftemp mellan tak och golv har man ett difftryck med på ett antal pascal

att ha ett sådant undertryck att det ställer till det för en kamin, så har man fel injusterad ventilation



och, jag vet mycket väl hur pass illa det har gått för många hus som haft fel på dom här sakerna

och till ts, en urörsmanometer av en bit slang för koll kostar inte många kronor, och är värd det även om den skulle kosta flera tusen, hm, det gäller nog alla som har eget boende


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 11:06 
Vi kan släppa det med undertryckets nivå och acceptera att det är som det är i mitt hus, jag har min tro och kommer inte att sänka fläkteffekten på frånluften.

Förslag som känns bra hittills:
* Kamin
* Solpaneler för el.
* 12 V-grejer går bort. Dels finns det fina växelriktare, dels tänker jag inte dra 100+ meter kabel för 12 V utan kör hellre elverket och har en pumpautomat i reserv.

Själv har jag funderat på solvärmefångare. Några såna ger värme men framför allt varmvatten stora delar av året. En annan fundering jag haft - trots undertrycksgrejen - är att kasta ut elspisen och ersätta den med en vedspis + ett tvålågigt gasolkök. Tankar på det?

Fler förslag?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 11:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vedspisen är väl inte enklare än kaminen om du har undertryck inne ? Det blir ju samma sak ?
Men jag vet de som stänger fläkten de gånger de vill elda i spis eller kamin för mysfaktor eller vid elavbrott . Samt att de öppnar vädringsspringor i fönster eller ventiler .

Här i huset sitter det ventiler som är självjusterande utan att el behövs för justeringen . Och de är blockerade med en bricka för att aldrig kunna stänga helt utan släpper alltid in ny luft utifrån .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 11:18 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Värme+varmvatten:
Eldstaden får gärna vara en kamin med kokplatta, eller en köksspis. Då går det att värma vatten till tvätt och matlagning.
Vatten:
Solpanel, batteri och 12V tryckpump (+reserv) för att få upp vatten till huset. Det finns tryckvattenpumpar som är gjorda för båt/husvagn med inbyggd pressostat. Då pumpen ger upp är det hink och apostlahästar som gäller.
EDIT: sätt pumpen, en solpanel och ett batteri vid brunnen, då slipper du dra kabel dit.
El:
Generator går väl en tid, men inte i långa loppet. 12V-system med solpaneler och batterier borde fungera i 20 år ungefär. Jag har förklarat fördelarna med 12V system jämfört med 24V/48V i en annan tråd. Diverse batteriladdare, 12V ledarmaturer, brytare och elledning kommer att behövas i lager.
Kyla för mat:
Kylskåpet går på generatorn en tid eller så länge bränslet räcker. Efter det borde det finnas ett kylskåp för 12V eller gas alternativt jordkällare. I långa loppet är det jordkällare som gäller.
Mat:
I början är det egna matlager som gäller. Inga konstigheter där. Efter det, har du möjlighet att odla? Har du tillräckligt med mark för att odla? Ifall det inte finns mycket mark så satsa på växter som ger mycket skörd på liten yta, typ potatis. I värsta fall går det att odla i pallkragar och hinkar. Nån kubik med svartjord i säckar på lager kan inte vara helt fel.
Ved/bränsle:
Bränslen borde lagras utanför huset, och helst på två olika platser (inte alla ägg i samma korg). Om du inte har ett förråd med lås så är det dags att skaffa ett.
Har du möjlighet att skaffa ved?

Alternativ i långa loppet:
De som har skog, odlingsjord och djur kommer att sakna annat nödvändigt. Min farmor bytte skor mot smör och ägg, då skor var en bristvara under kriget i Finland. Ha sånt som vi vet kommer att bli bristvara på lager för att byta till dej det som du inte kan skaffa fram själv.
Här är en lista på 100 saker som kommer att bli bristvara:
http://www.thepowerhour.com/news/items_ ... rfirst.htm
Jag skulle sätta toalettpapper som nummer 4 på listan och skor på nummer 9.

Allt annat kan göras senare, men jag skulle sätta eldstad som prio nummer 1.
Går det inte att göra så skaffa BOL och rusta den istället.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 11:24 
går det att ordna matkällare/jordkällare? som komplement till kylskåp


nu börjar solpaneler bli så billiga att man kan fundera på solpaneler och elvarmvattenberedare istället för solfångare för varmvatten
fördelen är att man kan få el till annat med, och ingen frysrisk

kan du ha kvar elspis och ha i vedspis?
gasol, helt ok, men gärna en elplatta med
ugn?
där är el trevlig och gasol lite bökigare, och ved halvjobbigt
det finns ju vedeldade köksspisar som man kan ansluta till vattenburenvärme, inte så bra, men funkis för kortare tid


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 12:32 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Att öppna ett fönster när man eldar i kaminen är nog den innefektivaste åtgärd man kan göra om syftet är uppvärmning.

All luft som brasan förbrukar och sen skickar ut som rökgaser genom skorstenen sugs då in via fönstret = massiva tillskott av kalluft in i det/de rum man vill värma upp. En tilluftskanal direkt till kaminen eller brasan gör att värmeöverskottet blir mycket högre vid eldning. Eldar man bara för mysfaktorn så är det dock ett alternativ att öppna upp. Notera dock att det finns äldre hus vars ventliaton behöver att brasan förbrukar luft om huset ska må bra. Att byta till värmepump och installera kamin med tilluftskanal är ingen höjdare i ett sådant hus om man inte samtidigt övergår till F/FX ventilation också.

Ang tidigare funderingar kring sommaren vs vinter och undertryck.
Det är alltså på vintern när temperaturdifferensen mellan inne och ute kan vara 40-50C som problemet är att lägga större vikt vid, på sommaren är det vanligen runt 22-24C inomhus och även när det är 25-30C utomhus så är skillnaderna inte så stora att det är någon jätteko på isen.

På sommaren i ett hus med F eller FX ventilation sätter man lämpligen bara in ett myggnät i ett eller ett par fönster och håller de öppna sen är problemet med varmare luft (fukt) som vandrar från husets utsida in i isoleringen negligerbart då trycket ute och inne då är utjämnat. (Problemet uppstår alltså om man har ett undertryck på den kalla sidan.)

Ska man tvunget ha AC inomhus så bör man bo i ett hus med betong eller stenkonstruktion, se huskonstruktioner kring medelhavet. I Sverige behövs dock inte detta och det är absolut ganska puckat att ha i ett trähus.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 13:06 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Derzu Uzala skrev:
All luft som brasan förbrukar och sen skickar ut som rökgaser genom skorstenen sugs då in via fönstret = massiva tillskott av kalluft in i det/de rum man vill värma upp. En tilluftskanal direkt till kaminen eller brasan gör att värmeöverskottet blir mycket högre vid eldning. Eldar man bara för mysfaktorn så är det dock ett alternativ att öppna upp. Notera dock att det finns äldre hus vars ventliaton behöver att brasan förbrukar luft om huset ska må bra. Att byta till värmepump och installera kamin med tilluftskanal är ingen höjdare i ett sådant hus om man inte samtidigt övergår till F/FX ventilation också.

En ganska vanlig missuppfattning om att man sparar jättemycket med tilluftsrör till eldstad.
För att bränna ett kilo ved behövs ungefär 6m3 luft. Det väger ungefär 5kg (1,2kg/m3) då det värmts upp till 20'C.
Luftens värmekapacitet är 1,00kJ/kg*K. För att värma upp luften från -20'C till +20'C går det alltså åt 1,00kJ*5kg*40K = 200kJ = 200/3600 kWh = 0,055kWh.

Genom att bränna 1kg ved i kamin får vi ca 3,8kWh *,75 verkningsgrad = 2,85kWh.

Besparingen blir då 0,055 / 2,85 = 2%, eller i praktiken mindre då luften ändå kommer att värmas upp i kaminen.
I en öppen spis är läget ett helt annat.
Derzu Uzala skrev:
Ska man tvunget ha AC inomhus så bör man bo i ett hus med betong eller stenkonstruktion, se huskonstruktioner kring medelhavet. I Sverige behövs dock inte detta och det är absolut ganska puckat att ha i ett trähus.

En annan feluppfattning som jag inte ens tänker besvara. Varifrån får du allt?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 13:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jaakko skrev:
Derzu Uzala skrev:
All luft som brasan förbrukar och sen skickar ut som rökgaser genom skorstenen sugs då in via fönstret = massiva tillskott av kalluft in i det/de rum man vill värma upp. En tilluftskanal direkt till kaminen eller brasan gör att värmeöverskottet blir mycket högre vid eldning. Eldar man bara för mysfaktorn så är det dock ett alternativ att öppna upp. Notera dock att det finns äldre hus vars ventliaton behöver att brasan förbrukar luft om huset ska må bra. Att byta till värmepump och installera kamin med tilluftskanal är ingen höjdare i ett sådant hus om man inte samtidigt övergår till F/FX ventilation också.

En ganska vanlig missuppfattning om att man sparar jättemycket med tilluftsrör till eldstad.
För att bränna ett kilo ved behövs ungefär 6m3 luft. Det väger ungefär 5kg (1,2kg/m3) då det värmts upp till 20'C.
Luftens värmekapacitet är 1,00kJ/kg*K. För att värma upp luften från -20'C till +20'C går det alltså åt 1,00kJ*5kg*40K = 200kJ = 200/3600 kWh = 0,055kWh.

Genom att bränna 1kg ved i kamin får vi ca 3,8kWh *,75 verkningsgrad = 2,85kWh.

Besparingen blir då 0,055 / 2,85 = 2%, eller i praktiken mindre då luften ändå kommer att värmas upp i kaminen.
I en öppen spis är läget ett helt annat.
Derzu Uzala skrev:
Ska man tvunget ha AC inomhus så bör man bo i ett hus med betong eller stenkonstruktion, se huskonstruktioner kring medelhavet. I Sverige behövs dock inte detta och det är absolut ganska puckat att ha i ett trähus.

En annan feluppfattning som jag inte ens tänker besvara. Varifrån får du allt?


Kul kille.
Innan jag svarar dig ska vi först reda ut en sak - Om du har koll på vad du säger skriver du då bara vinklat för att jävlas eller fattar du verkligen inte?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 13:48 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Derzu Uzala skrev:
Kul kille.
Innan jag svarar dig ska vi först reda ut en sak - Om du har koll på vad du säger skriver du då bara vinklat för att jävlas eller fattar du verkligen inte?


Kul när nån pissar på ens val i livet utan att ens motivera, säger Jaakko, luftvärmepumpsägare och vedeldare utan tillluftsrör i trähus sen 1999.
Luftvärmepumpen (AC på sommaren) är bland de bästa investeringarna jag nånsin gjort. Den har inte behövts mer än ett par dagar den här sommaren, men tidigare somrar har den varit ovärderlig. Jag kan inte sova då det är 30'C inomhus och sover jag inte så går det inte speciellt bra på dagarna heller. Efter nån vecka med värmebölja blir man en zombie pga. sömnbrist. Bodde tidigare i stenhus och försökte vädra på alla möjliga vis, men det lyckades inget vidare.
Speciellt mycket el går det inte heller till AC för huset är välisolerat och värmskillnaden (delta T) är ganska liten. Bara 5 grader svalare gör underverk.
mvh,
Jaakko

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa modernt hus
InläggPostat: lör 18 jul 2015, 15:08 
Ok ok... Jag funderar på nån slags vedeldning i mitt moderna hus. Fine, kan vi släppa diskussionen om vädring och rör och ac och trähus nu eller ta det i en annan tråd?

Jag skulle vilja återgå till hur man preppar upp ett modernt hus.

En sak jag funderat på är att gamla timmerstommar stå i evighet (jaja, lätt överdrift) men jag vet inte hur länge en regelstomme står med samma grad av misshandel som en del gamla timmerhus klarar. Bara en sån sak som att mitt hus är en sån prefabvariant som är fabriksmålad med plastfärg. Det är jättebra och färgen har hållit sen mitten av 90-talet utan behov av ommålning. Nu börjar det dock bli dags och om det inte sköts så blir det rätt illa med fukt bakom plastfärg. Ska jag ta bort all plastfärg, eller panela om, och använda falufärg som jag har på bon och carporten? Falufärg lär finnas långt efter att moderna plastfärger inte kan köpas enkelt.

Om jag nu sätter in en kamin, ska det vara plåtskorsten eller ska jag försöka få till en murstock i mitt hus som inte alls är designat för det? Det blir väl ett rätt rejält ingrepp... Kanke enklare att bygga en kompletterande timmerstuga och ha murstock där.

Är det idé att dränera om sitt hus eller ska jag lägga pengarna på att lyfta det lite istället så dränering inte behövs? Nä, nu spånar jag bara men man kan ju fundera på massa grejer som är mer eller mindre vettiga.

Det som i alla fall måste fixas på något sätt är värme och matlagning så det måste till en vedspis på något sätt, eller i alla fall en kamin med kokplatta. Sen måste jag försöka lösa vattenfrågan för ett T-scenario. Elverk funkar ju bara så länge som det funkar, samma med pumpar och solpaneler med tillbehör. Försöka gräva en ny brunn närmare huset?

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet