Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 12:53 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
Jag kommer att tänka på ordspråket du behöver inte vara snabbare än isbjörnen som jagar dig barasnabbare än din långsammaste resekamrat.

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 14:08 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
Det är ett faktum att det uppträtt spontana norrsken innomhus och lokal antäning av möblemang när jag bytt sockar.
skämt åsido jag tycker att de som prioriterar skydd och vapen borde tänka om, jag menar inte att man behöver köpa en hel vapenbutik, bara tillräckligt för att inte bli den enklaste vägen. Para bellum

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 14:21 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
QUE DECIDERAT PAXEM PARA BELLUM
den som önskar fred ska förbereda sig för krig.

9x19

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 14:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu verkar det som om någon spammar här .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 18:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Dweomer skrev:
Nu verkar det som om någon spammar här .


Känns lite som att impulskontrollen var lägre än känslan av att komma på oerhört bra idéer som man måste dela med den övriga mänskligheten, och därav en hiskla massa inlägg efter varann :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 21:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Impulskontroll är svåra saker ibland ;-)

Fast ändå ODD - välkommen till forumet!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 23:05 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
ODD skrev:
Du har kanske rätt i vad shtf betyder i någon märklig ordlista, men om man använder utrycket " when the shit hits the fan " för att beskriva en ekonomisk förbistring används det fel oavsett ordlistor. Med all välmening skulle vi kunna säga såhär, prioritera gärna ekonomi och bunkra upp med föda och prioritera skyddet sist, det kommer ju att bli som att plocka mogen frukt. Efter ha jobbat och bevittnat upplopperna den senaste tiden känns diskutionen i denna tråden oaktuell.


SHTF betyder mycket riktigt shit has hit the fan.

Men det är inte specificerande på något särskilt, det kan vara punktering på en ödslig väg utan domkraft, eller bli tagen gisslan i ett bankrån, eller en nära vän som dör oväntat och gör dig oförmögen att fungera normalt.
Jag tror att det du söker efter är TEOTWAWKI The End Of The World As We Know It med en långvarig WROL Without Rule Of Law.
Det är den totala kollapsen och i ett scenario där det kommer fort, ganska populärt på amerikanska forum, här verkar de flesta tro på en annan utveckling, nämligen en långsam återgång till livet som det var vid förra sekelskiftet. Själv tror jag på en svikande ekonomi och hög arbetslöshet i icke produktiva sektorer.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 09:31 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
Jag är inte så bra på forumsetikett, sorry

Tycker det är kul med människor som bryr sig mer om regler än om ämnet, får mig att tänka på människor som spelar spel och båkar om reglerna i ett par timmar och sedan spelar spel i en kvart o sedan kallar sig för spelare, underhållande :D

Sen känns det bra att veta att detta var ett ekonomiskt forum där man pratar ett långsamt försämrat ekonomiskt klimat något som alla av idag är fullt medvetna om att det kan vara en trolig framtid.
Om sedan shtf betyder personliga bekymmer har det förlorat sin mening, och därmed användning som term.
När man hörde begreppet för en 10-20 årsedan för första gången användes det för att beskriva något stort inte om någon förlorat jobbet.

Lite extra kul är det att man om man tittar tillbaka på historien när ekonomin gått i botten till exempel i Tyskland, och hur mycket som sparade tillgångar i pengar haft betydelse i sådana lägen.

Min prioritering mellan 1-6 blir iallafall som följer
1. Skydd : ingen ide att äga något om man inte får behålla det
2. Föda för familjen : självförklarande
3. Vatten : självförklarande
4. Sanitet : sjukvård, antibiotika mm
5. Transport : Möjligheten att transportera familj och vänner från ett område där läget inte längre är säkert
6. Ekonomi : om den punkten ens ska vara med är jag osäker på i och med att den inte är specifik för en överlevnads situation, och i en överlevnads situation kommer jag inte fundera om jag har råd med något.



Har sedan i texten säkert brutit mot någon forumsnorm och stavat fel på ett par ställen o har jag inte gjort det så lägger jag till dessa (alldrig, barnsliig, swuvinalist) så att regelryttare också kan kommentera och få någon nytta av forumet. :lol:

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 13:41 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
ODD skrev:
Jag är inte så bra på forumsetikett, sorry

Tycker det är kul med människor som bryr sig mer om regler än om ämnet, får mig att tänka på människor som spelar spel och båkar om reglerna i ett par timmar och sedan spelar spel i en kvart o sedan kallar sig för spelare, underhållande :D

Sen känns det bra att veta att detta var ett ekonomiskt forum där man pratar ett långsamt försämrat ekonomiskt klimat något som alla av idag är fullt medvetna om att det kan vara en trolig framtid.
Om sedan shtf betyder personliga bekymmer har det förlorat sin mening, och därmed användning som term.
När man hörde begreppet för en 10-20 årsedan för första gången användes det för att beskriva något stort inte om någon förlorat jobbet.

Lite extra kul är det att man om man tittar tillbaka på historien när ekonomin gått i botten till exempel i Tyskland, och hur mycket som sparade tillgångar i pengar haft betydelse i sådana lägen.

Min prioritering mellan 1-6 blir iallafall som följer
1. Skydd : ingen ide att äga något om man inte får behålla det
2. Föda för familjen : självförklarande
3. Vatten : självförklarande
4. Sanitet : sjukvård, antibiotika mm
5. Transport : Möjligheten att transportera familj och vänner från ett område där läget inte längre är säkert
6. Ekonomi : om den punkten ens ska vara med är jag osäker på i och med att den inte är specifik för en överlevnads situation, och i en överlevnads situation kommer jag inte fundera om jag har råd med något.



Har sedan i texten säkert brutit mot någon forumsnorm och stavat fel på ett par ställen o har jag inte gjort det så lägger jag till dessa (alldrig, barnsliig, swuvinalist) så att regelryttare också kan kommentera och få någon nytta av forumet. :lol:


Du får mig att tänka på ett annat ordspråk.

"Argumentera aldrig med en idiot, de drar ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet"

Anledningen varför det kan vara viktigt att tala samma språk och använda samma uttryck till samma saker är för att man inte ska förbi kommunicera med varandra.
ODD:- "vi ses klockan 5?
Polaren:- "Ja det blir bra!"
Polaren:- "Vart är du, klockan är 5!"
ODD:- "när jag säger 5 menar jag alltid klockan 4, du var sen så jag gick" :smack:
Alltså inte något med att poängtera något litet, bara att försöka snällt visa att det kan vara av vikt att vi talar samma språk. Vilket kan vara särskilt viktigt när man när ny till något (förutsätter att du inte är direkt insatt i Survivalism eftersom du är ny på forumet och inte presenterat dig på något sätt i presentationstråden).

Sen talar vi inte enbart om ekonomi och detta är inte ett ekonomiskt forum, om du läst det i mitt inlägg så måste du nog läsa det en gång till...
Jag har sagt att för närvarande så är det en glidande ekonomisk nedgång som kan leda till kollaps som de flesta ser som det troligaste scenariot. Följt av pandemier, peak oil och lite annat, men det finns andra trådar om det så än en gång "använd sökfunktionen" bra sökord är "vad förbereder du dig för".

Sen brukar jag rekommendera dessa två trådar till folk som är nya då de innehåller mycket som är bra att läsa.

Rakkurajs framtidsscenario
Hyperinflation

Och om du inte vill "spamma" trådar med flera olika inlägg så kan man redigera sina inlägg genom att trycka på "ändra" nere i högra hörnet och lägga till det som du kom på senare.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 14:02 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
Precis för om man är ny i forum är man ny i survivalism bra resonerat :lol:

Förstod inte riktigt var du ville komma med vår lilla dialog i inlägget innan, men om du menade att vi ska förstå varandra genom att använda samma termer
så har du givet vis rätt.

Förstår att givetvis också att vi inte bara pratar ekonomi i en tråd som heter prioriteringsordningar under överlevnadstänkande tyckte fokus hamnade lite för mycket på det mundana och inte på det tråden såg ut att innehålla.


Ville bara tacka för välkomnandet förresten som jag fick en bit längre bak i tråden, glömde det i mitt allt.

"Argumentera aldrig med en idiot, de drar ner dig till sin nivå och slår dig med erfarenhet"
Jag ser ingen på detta forumet som en idiot snarare som personer med ett ganska utvecklat eget tänk, det är därför jag finner det konstruktivt att diskutera frågor som annars jag skulle skita i att prata om.


Ska se över presentationen trodde inte att man gjorde sådana här

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 15:06 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
ODD skrev:
Precis för om man är ny i forum är man ny i survivalism bra resonerat :lol:


"(förutsätter att du inte är direkt insatt i Survivalism eftersom du är ny på forumet och inte presenterat dig på något sätt i presentationstråden)"

Ja du vet inte vad SHTF betyder utan har en lös uppfattning av det men tillskriver det bara i riktigt dåliga scenarion på någon större nivå. Är tex en klorgasolycka eller cryptosporidium förorening ett SHTF scenario även om det bara drabbar 100 personer enl dig?

Sen har du inte presenterat dig så vad man vet om dig och dina eventuella kunskaper är ju 0(?), med detta i fokus så kan man inte anta något annat än att du är ny till detta, och det är inte något fel med det. Man kan vara tvärny och ändå ha topp tunnor erfarenhet som passar att applicera på detta.
Stämmer inte detta så måste du ju ändra min uppfattning på något sätt, en presentation är en bra början på att bevisa att du inte är ett troll.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 19:10 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
Jag har presenterat på min profil det jag önskar att beskriva, jag var liksom under uppfattningen att lite av poängen var anonymitet och att ingen skulle skulle söka efter vem jag var.
Och skulle jag lämna en cv skulle det inte bli så svårt att ta reda på vem jag är, och i nuläget vill jag inte det skrev bara om intressen.

Och min lösa uppfattning kom ur när det användes ur militär synvinkel i början av nittiotalet för att beskriva hur den då lede fi (som då var ryssen) hade invaderat och krossat svenskt försvar, och tillvägagångssättet vi skulle förhålla oss till efter det.
Så var det det användes då, men eftersom jag har en föråldrad syn på användningen så ska jag inte använda det på det sättet i fortsättningen.

Jag är ny för detta forumet, och är gammal inom survivalism fast att man är gammal i gemet betyder inget, jag har vänner som hållit på hälften så länge o är bra mycket bättre förberedda än vad jag är.

Vi borde kanske skapa en egen tråd för detta verkar det som eftersom vi glider bort från ämnet som i denna tråden borde vara prioriteringsordning och överlevnads tänk.

Menar inte att slå någon med erfarenhet, visste bara inte erfarenhet någonsin kunde vara ett negativt argument i en diskussion.

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 20:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
visste bara inte erfarenhet någonsin kunde vara ett negativt argument i en diskussion


Bara för att man har erfarenhet så är det ingen garanti för att man har "rätt" eller "vettig" erfarenhet ;)
Sen är det väl som Ulven säger, bra om man presenterar sig så att folk kan bedöma dom saker man skriver utifrån en kontext. En väl presenterad medlem, med eller utan erfarenhet, bemöts bra mycket mera öppet och förlåtande än nån som kan tolkas som ett troll.

För att återgå till topic, så har jag omprioriterat en aning... har flyttat över en del resurser från "skydd" till "sjukvård" och "verkstad". Inte för att jag tror mig ha ett dåligt "skydd" då... trots en lätt nerbantning :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 20:42 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 jun 2013, 23:44
Inlägg: 50
Ongrid när man sätter ut snarfällor brukar man prata om att djuren tar den enklaste vägen till målet, och så länge skyddet är gott nog eller i allafall inte ter sig som det enklaste vägen till målet så är det säkert gott nog.

Min bostad skulle behöva rustas upp en del iallafall ur skydds synpunkt, lämnade och sålde allt i flytten till stan.
Men det kommer att ändring på det.

Tur att man ser elak ut då, förstår inte varför, men skenet kan bedra.

_________________
NÖDVÄRNSRÄTTEN IS THE LAW!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperprioriteringar
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 21:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ja, skyddet är ju den enda grejen som man kan prioritera på det sättet att det åtminstone inte är sämre än alla andras. Själv hade jag tills för några veckor sen en sådan beredskap att det kändes överdrivet, men nu ligger jag nog på en bra nivå. Det räcker ju om man har ett system för "early warning" och lite att sätta emot vid händelse av konflikt, så lär folk välja en mjukare måltavla.
Vad jag däremot insett att jag saknar i stora delar är en vettig verkstad med möjligheter att reparera saker enkelt, så jag köper upp rätt mycket råvaror och maskiner nu.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet