Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 16:08 
Loggade in idag för att hitta lite erfarenheter kring prepping när man bor i lägenhet.

För ca 2 månader sen övertalade jag en vän och hans sambo att börja preppa. De är bara två st utan barn men med hund.
De bor i en stad och i 60kvm lägenhet.
Jag har varit där och försökt hjälpa dem planera utrymmen men sen tänkte jag idag kolla om det finns fler erfarenheter kring var man kan stuva in maten.


De är helt nya på detta så de´har mat för 1-2 månader och ca 100 lite vatten på flaska.

De har 2rok med en balkong som är öppen så att grannarna kan se in- Balkongen är inte stor.

Jag rekommenderade att börjar att stuva in maten som ska lagras i lådor under sängen. och maten de använder till vardags i kökssåpen. de har få skåp och ingen klädkammare.

Nu var jag där i lördags och gav de rådet att lägga maten längs bak i tex byråer och i tex poslinsskåp där man kan skjuta fram sakerna och lägga konserverna och riset bakom.

Vattnet har de problem med eftersom det blir en del dunkar och flaskor. Det la dem under soffan i vardagsrummet.

Är det nån mer som har andra erfarenheter av prepping i trångboddhet?

Även jag personligen blir snart tvungen att flytta till lägenhet så alla tips är välkomna :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 16:49 
Jag gjorde en rätt drastisk grej när jag bodde i lägenhet. Jag slängde all skit! :rambo:

Läste e-boken "Declutter your life" som jag fann rätt insiktsfull och underhållande. Behöver man verkligen t.ex 5 träslevar, 6 stekspadar, 3 rivjärn, 7 ugnsformar, 8 kastruller, 3 olika serviser, 30 diskhanddukar, 7 underlägg, 18 vinglas, 18 champagne glas och 18 ölglas? Just den tanken tog tag i mig då jag kom på jag inte haft mer än två personer på besök åt gången det senaste året. Blev liksom aldrig läge att använda alla vinglas OCH ölglas och laga middag med mina 8 kastruller till mina två gäster. Och senast jag fyllde jämt och fixade med kalas hyrde jag en byggdegård där det fanns serivis, kök och kaffebryggare och plats för alla.

När jag rensat och sålt prylarna jag inte använde i köket hade jag 2/3 tomt i alla köksskåp! Fick plasts med många konserver där då... :P

Sedan gick jag på garderoberna och donerade bort alla kläder jag inte använt på flera år. 3 tomma garderober blev resultatet.
Sen slängde jag och sålde i princip allt som stod i förrådet. Kommer knappt ihåg vad som stod där...

Efter det fanns det plats till mycket roliga behövliga prylar och det var en fröjd att städa lägenheten då det gick så snabbt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 21:49 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Vilka tidsramar siktar de på? Har man mat så man lever gott kommer säkert någon annan på besök. Har lite svårt att se det realistiska att bugga in >2 månader i en lägenhet och leva på förråden medans mobben drar förbi på gatan utanför och plundrar ICA...

Ett tips om man bor i lägenhet och inte har plats för stort vattenlager är att köpa expanderbara dunkar. Dessa tar liten plats när de inte används och om man får förvarning (exempelvis strömavbrott) så kan man fylla dem. Kan även tas med o fyllas på kommunens plats för vatten. Vattenfilter och kemikalier rekommenderas också, tar liten plats och höjer ens förmåga mkt för kortare problem.

Ett annat aber när man bor i lgh är lagring av bränsle. Ur brandskyddssynpunkt så får man ha max 10 l brandfarlig vätska i lägenheten (inget i källare och vindsförråd). Dock, man får ha en gasoltub på balkongen. Således gasoltub + campingkök kan vara en framkomlig väg. Uppvärmning av lägenheten är värre. Svårt att få uthållighet där när man inte kan lagra bränsle.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 22:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
@MartinM, tror att du har läst lite fel ang antal liter och blandat ihop siffrorna lite. jag tolkar det som lite mer bränsle men..

Jag vet inte om ett hus skulle vara mer lättförsvarligt mot en mobb än en lägenhet tillräckligt högt uppe med säkerhetsdörr?

Utrymmet kan vara en begränsade faktor helt klart samt uppvärmningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 23:13 
Bor inte i lägenhet längre men har tänkt lite på vad jag skulle ha gjort.

En riktig rensning i lägenheten kan vara en bra start. Behövs den där möbeln? Kan den ersättas med något smartare? Behövs allt som finns i köksskåpen och övriga utrymmen? Kan man ha det någon annanstans (i föräldrarnas villa/ rymliga fyra/ sommarstuga)? Det kan väl vara en kul utmaning att möblera om utifrån ett preppertänk? Det ska se normalt ut, om man har ett socialt umgänge, och samtidigt vara en förtäckt överlevnadskvart.

Kanske kan de fixa en garderob till trots allt? Eller "offra" en som redan finns? Det gäller ju att prioritera. Där kan de trava fruktlådor (ca 28*50 cm). Jag får plats med ca 14 påsförpackningar à ett halvt kilo ris, bulgur och liknande per låda/ ca 14 stora konserver (500 g) per låda. Det är lätt att ha överblick (lappar med innehåll/ sista datum på varje låda ("14 pkt linser, 2017"). Bananlådor kan vara ett alternativ.

Har de inget vinds- eller källarutrymme? Det skulle vara en bra plats för att lagra vatten på. Annars någon slags vattentunna på balkongen. Filtar, täcken och varma, lite sunkiga kläder är inte så stöldbegärligt så det skulle jag också lägga i det eventuella förrådet. Kuddar, mattor och liknande för att minska drag från fönster och golv likaså. Lite extra ljus och liknande.

I hallen har de alltid varsin väska färdigpackad med det viktigaste och rätt jacka (med bra saker i fickorna) och skor beroende på årstiden.

Utrymmet under sängen måste utnyttjas maximalt. Och de borde skaffa en kökssoffa med lock.

Har de bil gäller det att fylla den på något smart sätt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 23:17 
MartinM skrev:
Vilka tidsramar siktar de på? Har man mat så man lever gott kommer säkert någon annan på besök. Har lite svårt att se det realistiska att bugga in >2 månader i en lägenhet och leva på förråden medans mobben drar förbi på gatan utanför och plundrar ICA...


En pandemi: "mobben" dör som flugor på gator och torg. Med ett förråd drar man kanske i nödbromsen i tid och låser in sig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: ons 16 dec 2015, 18:58 
ingen aning på tidsramar. jag är bara glad att dem har fattat. verkar som att de köper det mesta bara för att "komma ikapp" och ha ett lager hemma.
Nu gick dem och köpte värmeljus för ett par hundra kronor som dem inte får plats med någonstans. det ligger i en påse i vardagsrummet :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: ons 16 dec 2015, 20:16 
Jag vet ju inte hur de bor men bor de i närheten av sötvatten och skaffar ett par små filter så räcker det med 2 x 6-pack med vatten och några fällbara dunkar som fylls när det händer något. Då får de loss en del plats för annat.

På balkongen kan de ha en dynlåda (googla det) som rymmer flera hundra liter grejer. Insyn på balkongen fixar man med lite kapellväv eller så om man vill slippa det. För grejerna under säng och soffa finns låga lådor med rull som förenklar saker.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: ons 16 dec 2015, 21:47 
Lite stor stöldrisk men en cykelkärra med kapell borde rymma (hyfsat dolt) iaf 20 kg torrmat. De flesta lägenheter brukar ha ett cykelförråd. Kan komma bli användbart vid en Bugg-out.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 00:14 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
Rent spontant så har jag själv tänk på något liknande detta.

Bild

Här kan man även dela in hyllplanen i partier och få som lådor i rad. Detta går att "bygga in" i lägenheten och få det att smälta in bra, och det är bara att skriva ner igen vid ev flytt.


En annan variant som täcker mera hela taket är denna.

Bild

Samma princip, men kanske bättre till nåt rum man inte använder så ofta om man har lite klen takhöjd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 01:41 
En Billy-bokhylla rymmer mer än man kan ana. Det gäller då att ha några dörrar också om den nu ska bli ett prepperförråd i t.ex. vardagsrummet... En bokhylla är ju inte så djup så det är en smidig möbel och tomma väggar tycks många ha.

Jag har några gamla Billy i matkällaren och en grovinventering vad en av dem innehåller är: ca 50 kg mjöl, ca 20 kg müsli, ca 25 kilo pasta, ca 20 kg ris/bulgur/linser/couscous, ca 6 kg kaffe, ca 50 burkar tonfisk, ca 40 mindre konserver (majs, tomat mm), ca 20 större konserver (bönor mm).


Senast redigerad av James Bonde sön 31 jan 2016, 01:46, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 22:47 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Nu vänder jag på steken.

Vindsförråd och källarförråd med möjlighet att förvara mat och dunkar med vatten i jämn temperatur? Matkällare och stort torkrum att torka tält och annan större utrustning och en rejäl tvättstuga?

Skyddsrum?

Inte en inglasad balkong som man får förvara bränsle och kanske ett elverk på?

Säkerhetsdörr utan brevlåda.

Betong och stål? Varje lägenhet är en brandcell.

Skillnaden är väl mellan lägenhet och lägenhet men jag förstår inte varför det är helt dåligt med lägenhet?

Nej men det kommer en mobb och tar mig? Jo man kanske inte om ni pratar med varandra, kallas visst grannsamverkan nu och sen senare i Shtf kallas det något annat. Tror nog att ett förstärkt hyreshus i förorten kan bara ganska svårt att ta över om grannsamverkan fungerar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 23:26 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Är det en äldre lägenhet med bra takhöjd kan man bygga ett upphöjt golv. Dels gömmer man sin prepping mer, dels är det mer estetiskt tilltalande än att fylla sin tvåa med Billys proppade med tonfisk.

Vind och källare är bör undvikas. Dessa är notoriska inbrottsrisker. Å andra sidan kanske pundaren inte stjäl så mycket mat i nuläget och when SHTF kan man ta upp konserverna i lägenheten?

Bild
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 00:14 
Läckra bilder och sköna lösningar Nisse. Har nästan lust att köpa en lägenhet.

Paret jag har i åtanke är några som sitter i en hyresrätt och som då inte har så vidare stora möjligheter att bygga om kvarten och som kanske heller inte har så mycket extra pengar att röra sig med överhuvudtaget. Här i tråden är det ett par sköna typer som sitter med en massa värmeljus i vardagsrummet. In med det i Billyn (som säker går att finna på Blocket/ vid containern).

I källare och vind kan man i stort sett inte ha någonting, med några få undantag. Där skulle jag ha större delen av vattenförrådet. Och sedan lite sunkiga kläder, schabbiga mattor och filtar som pundarna ratar. Detta kommer till användning när värmen ryker.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepping i lägenhet?
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 03:11 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 11:28
Inlägg: 303
Det sanitära och säkerheten är oftast det som är svårast att lösa i en lägenhet. Skräp och avföring blir fort en sanitär olägenhet. En längre bug-in blir nog svårt om kaoset på gatan är för stort. Få lägenhetskomplex har något naturligt skydd.

Tror inte att man ska förringa källare/skyddsrum och dylikt heller. Visst finns stöldrisken där men jag har haft tur med de senaste lägenheterna och kunnat lagra större mängd vatten, prylar samt mat. Det beror på helt enkelt.

_________________
/DP


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet