Zombie skrev:Tja, svenskar är väl generellt sett välutbildade, språkkunniga och friska och välfödda, så som flyktingar sett skulle vi väl ha hygglig status i stora delar av Europa. De nordiska länderna har mycket gemensamt även om det är syskongnabb, så nog tror jag vi skulle ha förtur framför många andra. Problemet är väl att alla länder har dålig ekonomi och inte vill ha in mer folk att fylla på arbetslöshetssiffrorna med. Och om Sverige är hotat så är nog Norge och Danmark också hotat, de ligger ju geografiskt nära.
Scarecrow skrev:I händelse av krig där Sverige attackeras är det nog tveksamt om de andra nordiska länderna har så stort behov av genusskolade svenska web-redaktörer, henefierade högskolepedagoger och vapenvägrande flyktingar. Man kan hoppas att de stänger gränserna och skickar tillbaka alla dessa desertörer. Kanske kan de ordna någon form av manifestation mot den angripande makten?
Zombie skrev:Webredaktörer och högskolepedagoger är antagligen attraktiva och gångbara. Vapenvägrare är ofta högutbildade. Även om högre utbildning värderas lågt i Sverige är det uppskattat i andra länder. Nog tror jag det är lättare om man är högskolepedagog än om man är industriarbetare.
Scarecrow skrev:I händelse av krig där Sverige attackeras är det nog tveksamt om de andra nordiska länderna har så stort behov av genusskolade svenska web-redaktörer, henefierade högskolepedagoger och vapenvägrande flyktingar. Man kan hoppas att de stänger gränserna och skickar tillbaka alla dessa desertörer. Kanske kan de ordna någon form av manifestation mot den angripande makten?
Sandy skrev:Lite lustig rubrik till mitt inlägg kanske men svårt att komma på något bättre.
Alla preppar vi för olika saker och ens behov kan förändras över tid. Själv så börjar jag känna mig orolig över krigshotet ifrån öst och har således en plan att i händelse av krig fly till Norge eller Danmark och eventuellt fortsätta vidare om det nu börjar osa hett.
Inom ramen av det nordiska samarbetet så kan man ju fritt röra sig i norden och söka jobb i våra grannländer. Skillnaden mot övriga europa om jag förstår saken rätt är att där har man 90 dagar på sig för att skaffa inkomst, om det fallerar får man vackert åka tillbaka till Sverige igen, medans man inom norden inte har det kravet.
Men vad tror ni händer om nu Sverige blir anfallet och mängder av Svenskar söker sig utomlands, kommer man stänga gränserna till våra grannländer? Får man kanske söka asyl istället? Kort sagt vad är eran uppfattning om detta?
vdimittliv skrev:Lite vid sidan av det andra som sagts i tråden, men jag har svårt att se ett scenario där Sverige blir angripet militärt men som inte åtminstone på något sätt drar in också våra grannländer. Visst, det kan säkert finnas sådana scenarion också, men då är det antagligen mer regionalt inom landet och de som inte råkar bo eller befinna sig just där det händer just när det händer har nog hyfsat med tid på sig att analysera den specifika situationen och först därefter agera.
Zombie skrev:Webredaktörer och högskolepedagoger är antagligen attraktiva och gångbara. Vapenvägrare är ofta högutbildade. Även om högre utbildning värderas lågt i Sverige är det uppskattat i andra länder. Nog tror jag det är lättare om man är högskolepedagog än om man är industriarbetare.
Omnivore skrev:vdimittliv skrev:Lite vid sidan av det andra som sagts i tråden, men jag har svårt att se ett scenario där Sverige blir angripet militärt men som inte åtminstone på något sätt drar in också våra grannländer. Visst, det kan säkert finnas sådana scenarion också, men då är det antagligen mer regionalt inom landet och de som inte råkar bo eller befinna sig just där det händer just när det händer har nog hyfsat med tid på sig att analysera den specifika situationen och först därefter agera.
Kan hålla med till viss del men OM det hampar sig så att NATO och Ryssland blir extremt osams och helst vill undvika att förstöra egen mark så finns ju en lämplig plats att föra proxykrig på liggandes bekvämt mitt emellan. Sucks to be us.Förhoppningen står till att en stark motståndsrörelse snabbt växer fram. Vi flyr inte. Vi buggar in och hjälper till.
T-72 skrev:Jag förstår inte och delar inte den "negativa" bilden om Svenska män som blivande desertörer eller ett gäng henubildade genus/webbredaktörer.
Dagens krig handlar inte om att lyfta svärden eller slås ManoMan. En 52 kg's GMU tjej kan sänka många stora starka män med sin beväpning. Framtidens krig handlar om information, kunskap, riktade attacker och snabba förflyttningar. Vi bor i extremt stort land som blir omöjlig att kontrollera eller behärska.
Risken finns att vi förblir neutrala bufferzonen och tvingas ta hand om Danska och Norska flyktingar, igen. Hur ska "vi" ta hand om dessa då?
T-72 skrev:Jag förstår inte och delar inte den "negativa" bilden om Svenska män som blivande desertörer eller ett gäng henubildade genus/webbredaktörer.
Dagens krig handlar inte om att lyfta svärden eller slås ManoMan. En 52 kg's GMU tjej kan sänka många stora starka män med sin beväpning. Framtidens krig handlar om information, kunskap, riktade attacker och snabba förflyttningar. Vi bor i extremt stort land som blir omöjlig att kontrollera eller behärska.
Risken finns att vi förblir neutrala bufferzonen och tvingas ta hand om Danska och Norska flyktingar, igen. Hur ska "vi" ta hand om dessa då?
T-72 skrev:Jag känner många svenska män som är vältränade, starka och ser bra ut. Den stilistiskt dominerande skäggiga välvårdade metrosexuelle hipstern syns mycket i media men är långtifrån representativ för den manliga befolkningen i det här landet.
Dock du har rätt om tjejer, det borde satsas hårt på deras utbildning och vapenduglighet. I samtliga moderna krig har vi sett ökande övergrepp mot kvinnor. Lika mycket som den moderna kvinna behöver försörjas av en arbetande gubbe så ska tjejer och kvinnor inte vänta på att mänen ska försvara mot dem mot övergrepp och våldtäkter.
Återvänd till Överlevnadstänkande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst