Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 09:59 
eftersom vi har en 18650 tråd så tänkte jag vi kör en motsvarande på r6 AA batterier med, denna tråden om dom laddbara modellerna

i stort sett så kan man dela in dom i två huvudgrupper
gamla vanliga och dom nya som har låg självurladding

tidigare har vi ju kollat på eneloope som har vrit fruktansvärt jämna i kapacitet
legat runt specen +- aningen

nu provar jag lite ikea ladda
har kört 12 st igenom laddaren och det är inte riktigt lika bra
en som är på specen på 2 Ah
en som låg på 1.89 och sesten runt 1.95

när jag snurrat runt det ett varv så ska jag prova dom sämsta och bäste en gång till och se om det gör någon skillnad om på omladdning nummer två

det har från rc folket kommit en del om problem med dom nyare sorterna, att dom spontandör i betydlig mera än dom gamla
så raporter om det vore intressant

och om dom gamla modellerna så kan jag säga av bitter erfarenhet att dom inte tål att självurladdas mer än några få gånger
har dom gjort det så tappar dom kapaciteten ordentligt och självurladdningen blir bara värre och värre

återkommer i tråden och hoppas fler skriver om sina erfarenheter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 10:54 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Det verkar som att dom ändå skiljer sig väldigt lite i kapacitet, helt inom felmarginalen enligt mig, nån procent hit eller dit är väldigt lite trots allt. Jag har själv en hel hög med "Ladda" och är mycket nöjd med dom till priset och prestandan sett.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 11:13 
Jag har en massa LADDA också och tycker att de är riktigt bra. Väl i klass med eneloop 3, när det gäller kapacitet. Precis under 2000 mAh. Men förmodligen tar de slut efter färre cykler. Och som sagt, relativt sett mycket billigare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 11:28 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
och om dom gamla modellerna så kan jag säga av bitter erfarenhet att dom inte tål att självurladdas mer än några få gånger
har dom gjort det så tappar dom kapaciteten ordentligt och självurladdningen blir bara värre och värre


Är det inte så att ett NiMh batteri råkar ut för sk polvändning om det är så att man laddar ur det för djupt och obönhörligen skadas?
Dvs självurladdning ner till noll torde skrota ett batter ganska snabbt.

Samt att det har en minneseffekt och tappar kapacitet om man laddar det för tidigt, alltså sätter i laddaren innan man nått tillräckligt djupt i urladdning?

Så om man ska få ett batteri att överleva länge så bör det helt enkelt undersökas med jämna mellanrum och toppas upp i laddning när det nått ner till ett visst volt tal?
/vet inte exakt hur mycket det ska laddas eller exakt hur djupt det ska laddas ur, ovan är bara tumregler jag fått lära mig.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 12:55 
nimh har inte någon nämnvärd minneseffekt, det var nicd som hadde det

det jag tror mig veta händer är att materialet i cellerna växer igenom isoleringen mellan dom, det är därför man ofta kan chocka igång nimh batterier
ex vanliga r6 på laddning med 10-20A i några sekunder åt gången
ska läsa på lite mer om det, var ett antal år sedan jag läste något om det

det där är en sak som jag själv tror på är skillnaden mellan bra och dåliga batterier, där man i bra batterier har det kemiskt renare/bättre batterier som håller längre

för hittils så har det varit att billighetsbatterierna dör fortare än dom bättre


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 15:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Minneseffekten i NiCad-batterier är gravt överdriven... den härrör från experiment med satelliter där solpanelerna hade exakt samma soltid varje laddning, och som då efter tusentals laddningar gav en minneseffekt. Normalt användande ger inte samma problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 16:04 
Jag har märkt att nimh som används sällan har relativt låg kapacitet om man bara laddar och sedan använder.

Om man istället laddar, laddar ut och laddar igen, så blir det mycket högre kapacitet. Jag har laddare som kan göra detta automatiskt åt mig. Kallas "condition", "refresh" eller "exercise".

Men det "sliter" ju lite extra på batteriet eftersom det har begränsad livslängd baserat på antal ladd-cykler. Jag försöker rotera samtliga mina LSD nimh så att de inte blir liggande oanvända för länge.

Jag laddar mina icke LSD ungefär var 3:e månad. Det är främst några D/R20 som jag har för elektriska sorkskrämmor och liknande. Jag har även några icke LSD AA med hög kapacitet. De är bra, bättre än LSD, om man skall ut med GPS eller använda något annat som är strömkrävande och man kan ladda batterierna precis innan man skall ut och man räknar med att förbruka laddningen inom en eller ett par dagar. Annars använder jag numera AA LADDA i adapters där 3xAA blir ett D/R20 batteri. Eftersom självurladdningen är mycket mindre varar ett sådant kombinerat batteri oftast mycket längre än icke LSD D/R20 i exempelvis radioapparater, trots att kapaciteten på D/R20-batteriet är mycket högre än kapaciteten på de tre AA LADDA. 11 000 mAh jämfört med ca 6 000 mAh. Det är naturligtvis för att mycket av kapaciteten på icke LSD nimh går förlorad genom självurladdning. Idag skulle jag aldrig köpt de där laddningsbara D/R20-batterierna...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 20:35 
kollat alla 16 ladda från ikea
2 st på 2 ah
2 st strax under 2 ah
8 st runt 1.95 ah
4 st runt 1.85 ah

ok, men kunde varit bättre , såg en sak till, ikeas batterier är märkta med tillverkningsdatum, dom jag köpte var strax över året gamla :down:
ska prova att köra om kapacitetstestet på dom med lägst kapacitet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: sön 23 nov 2014, 17:04 
ok, körde en runda till med dom som var ca 1.85 och dom är nu uppe i 1.95 -2.02

så helt ok nu

ska köpa ett par förpackningar till med dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 22:48 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Förut så hade jag en mp3-spelare jag använde ständigt... eftersom jag ofta var ute på resa så hade jag en liten mobil laddare med usb-utgång som gick på AA-batterier för att kunna ladda mp3-spelare men även högtalare o d vid behov. Vid behov blev ständigt, numera laddar jag mestadels via batteri faktiskt, mobiler, högtalare, o s v. Dock så har jag fått överge AA-batterier av olika orsaker.

Något jag lärde mig om laddningsbara AA batterier är:

Sammanfattning:
-De suger

Specificerat:
-Använder du de dagligen så kommer du upptäcka att det blir en vetenskap att hålla isär batterier som är i olika stadier på livscykeln. Själv körde jag med färgmarkeringar.
-Kapaciteten sjunker rätt fort.
-Du kommer inte ladda ut dom 50% vilket de sannolikt mår bäst av. Du laddar ur dem helt.
-De dör snabbare än du tror... vid daglig användning så är du snart utan batterier.
-Ett batteri som en avancerad laddare säger är laddat kan innehålla mycket eller lite ström.
-Du kan aldrig lita på att du har ett schyst batteri i när du bytt batterier i en apparat utan måste alltid ha en uppsättning extra som du inte heller kan lita på.

Ersättning
-Jag har en portabel batteribank av ett bra märke, i mitt fall, Anker med 20.000mAh med 12v-uttag, usb-uttag. Den är intelligent och känner själv av vilken laddström den kan använda på ansluten utrustning och den har framför allt en display som korrekt visar hur många procents laddning som återstår. Pris? 6-700kr på Amazon. Helt okej och den har hållit betydligt längre än småbatterierna gjorde, lättare att sköta. Tyvärr har inte alla apparater usb-laddning till dessa kör jag med vanliga alkaliska batterier och med ett hyggligt förråd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: tis 25 nov 2014, 23:39 
Jag har inga problem med mina R6.

Det gäller att ha en bra laddare som kan ladda ur och ladda upp, för att "motionera" batteriet. Dessutom är det bra om laddaren kan tala om kapaciteten i klartext. Det gör det enklare att sortera batterierna och snabbt sortera bort batterier som börjar bli dåliga. Eller direkt "motionera" dem och se om man kan få dem att återhämta sig några cykler.

Det gäller att skilja på LSD/Eneloop/LADDA/Ready2Use och "vanliga" nimh. LSD=Low Self Discharge, låg/långsam självurladdning. Vanliga nimh kan ha klart högre kapacitet än LSD, men skall man ha användning för den kapaciteten så skall man utnyttja den de närmaste dagarna, annars äter självurladdningen upp den extra kapaciteten. Jag har sådana batterier till min GPS när jag är ut och geo-cachar eller kollar i skogen. Då kan jag ladda batterierna precis innan jag skall ut och de ger då mycket bättre livslängd för GPS:en under dagen. Behöver sällan använda reservbatterier på en hel dag.

Jag har kasserat en hel del "vanliga" nimh. Men jag har ännu inte haft anledning att kassera ett enda LSD-batteri! Ett par av dem har fått märkbart sämre kapacitet, men de fungerar fortfarande utmärkt i exempelvis fjärrkontroller. Typiskt har LSD en förväntad livslängd på minst ca 500 cykler (IKEA LADDA, Eneloop Pro) upp till 2500 cykler (en del nya Eneloop) så om man har några batterier som man roterar med så handlar det typiskt om flera decenniers användning. Förmodligen kommer det att komma helt ny och överlägsen batteriteknik långt innan jag har slitit ut mina LSD-batterier. Om inte TEOTWAWKI kommer först...

Jag sorterar mina batterier efter laddning i analyserande laddare i tre korgar beroende på kapacitet: A=Som nya, B=Nästan som nya, C=Märkbar försämring. B är ca 10-15% mindre än ny kapacitet. C är mer än så.

Sedan använder jag A och B för sig, utan att blanda. C brukar jag motionera en eller två extra gånger och då har mina LSD hittills alltid hamnat i A eller B... Några gamla "vanliga" har jag som sagt fått kassera, de blev inte bättre efter motion, eller de gick inte att ladda alls.

Är det bara jag som har haft tur med mina LSD, eller är det fler som inte har behövt kassera en massa LSD?

Som batteribank använder jag en Coolook PB2000 för USB med 4 st 3400 mAh Panasonic NCR18650B li-ionbatterier. Jag har sneglat på lite andra alternativ för fler 18650 som klarar lite fler spänningar, men har egentligen inget behov idag. Jag tror inte heller att en batteribank som går på R6 är så bra i jämförelse med exempelvis li-ion.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 08:40 
alla mina har överlevt, men som sagts innan i tråden så har en del modellflygare råkat ut för spontandöda lsdbatterier


tänkte ta upp en liten sak om laddning

på samma sätt som urladdning så är laddning något som blir bättre ju långsammare den är
ex finns det laddare som laddar på 15 minuter, vilket sliter på batterierna och ger kanske 60-80% laddning
perfekt för ungars lek med modellbilar

men om man har batterier som man är osäker på så kan man ladda dom med låg ström under längre tid
en sak i sammanhanget är laddverkningsgrad
om man har ett nimh batteri och det är på 1 Ah så behöver man stoppa in ca 1.6 Ah , vilket många glömmer vid all energiberäkning (blybatterier ca 1.2)

förr räknade man med 10 timmars laddtid
ex för 1 Ah batteriet så körde man 0.16A under 10 timmar
eller ännu hellre 0.08A under 20-24 timmar

fördelen är att batterierna vid låg laddstöm inte tar skada av lite överladdning, vilket blir till värme, vid höga strömmar så blir batterierna helt enkelt för varma


har man okända batteripack, ex 9v batteri , så kan man köra med mycket låg ström under lång tid för att se till att alla celler blir fulladdade, ex
9v 200mAh (0.2Ah) , man tar en laddström för 36 timmar 0,2 * 1.6 / 36 = 0.0088A och kör det i 48 timmar för att vara säker på att det verkligen är fulladdat

då kommer man till ful-laddning (en edit då man inte kan se skillnad i svenskan på ful laddning och full laddning
,fulladdning/fulladdning :lol: )
ett sådant 9v batteri kan man ladda enkelt från 12v batteri med ett motstånd
12.4v -9v = 3.4v , 3.4/0.0088 = 386 ohm, så ett 390 eller 470 ohms motstånd två eller tre dagars laddning

på samma sätt kan man ladda ex två r6 på fulsätt, ex
att om man inte har något annat sätt göra det, ta en lampa från bilens bromsllampa, sätta i serie med batterierna och bilbatteriet och kunna nödladda sina batterier, man kan göra samma sak med mobiltelefonsbatterier av nyare sort, men det kräver lite mera tanke på hur mycket ström man får


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: sön 07 dec 2014, 09:50 
köpte på mig lite mera batterier (har en sak som kräver 8st batterier som jag nu kör med laddbara istället, men jag har inte lust att byta flera gånger per år som man skulle vara tvungen med dom gamla sorterna som självurladdas efter några månader)

denna gången var batmerierna från ikea färskare, april 2014
fick 2.04 2.04 2.04 och 1.97 Ah, så godkänt, ska annvända dom lite och prova igen

som det ser ut nu så ska jag byta ut alla laddara till den här typen, och fylla på med några var år framöver, tills det inte går längre :notme: (:) ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 11:05 
httade en abnormalitet i ikeas batterier, en på 2.22 Ah , ska prova den igen, annars var dom sista jag köpte bra,

tydligen behöver man motionera även gen 2 av nimh, men det är helt ok


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: r6 AA tråden , laddbara
InläggPostat: lör 27 dec 2014, 11:31 
i ikeas r6 så hittade jag två st som låg över 2.15 Ah


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet