Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Rengöring av dunkar vid vattenrotation?
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 18:23 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag sköljer ur mina dunkar med någon liter vatten med en skvätt klorin. Klorinlösniingen slår jag ut och sedan fylls dunkarna med kommunalt vatten. Jag har druckit vatten som har stått på lager i tre år utan att varken mage eller gom protesterade.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rengöring av dunkar vid vattenrotation?
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 21:10 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Lurker skrev:
Jag sköljer ur mina dunkar med någon liter vatten med en skvätt klorin. Klorinlösniingen slår jag ut och sedan fylls dunkarna med kommunalt vatten. Jag har druckit vatten som har stått på lager i tre år utan att varken mage eller gom protesterade.


Låter bra! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rengöring av dunkar vid vattenrotation?
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 00:27 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 12 jan 2017, 16:09
Inlägg: 70
Ort: Linköping
Våldsamt skakande med diskmedel och någon liter vatten. Det som är synd är väl den vattenmängd som går åt för att sedan skölja ur allt diskmedel och skum.

Egentligen skulle jag väl vilja klorera, men det kräver att någon pekar på en burk klor som fungerar och berättar exakt dos klor för att jag ska få arslet ur vagnen.

Blir jag riktigt lat så antar jag att jag kommer lägga undan dunkarna, skita i dem fullständigt och istället samla ihop en hög reningstabletter. På så vis kan de väl ligga i sitt mörka utrymme i en evighet tills jorden går under och renas när behovet finns. För att slippa tugga vattnet så skulle jag kunna byta och inspektera vattnet varje tidsintervall där ett år läggs på på intervallet efter varje godkänd inspektion (först ett år, sen två, sen tre-årsintervall osv). Nu när jag skriver det känns det ju som en superbra idé, vad tycker forumets experter?

För övrigt så har Clas Ohlsons dunkar en liten öppning (kork, tappkran och "slang" medföljer) och en stor öppning med kork. Genom stora öppningen kan man komma åt och diska på riktigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rengöring av dunkar vid vattenrotation?
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 16:23 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om du tar en dunk taget kan du återanvända det som rengöringsmedel i toaletter. Häll i och borsta. Och kanske även kakel eller vad man nu kan tänkas rengöra med diskmedel. Somliga säger man ska använda diskmedel till fönster, men jag kör med rent vatten.

Själv har jag inte mycket men har roterat det till vattning på balkongen en eller två gånger i sommar. Inga kemikalier. Har dunkarna i svart sopsäck utom en Donje med vid öppning som står i badrummet. (Tappkranen är lätt öppnad av misstag, så jag vill inte ha den någon annanstans.) Ska väl försöka göra en rotation innan det blir kallt så att det inte behövs just någon vattning.

rjuallined skrev:
Våldsamt skakande med diskmedel och någon liter vatten. Det som är synd är väl den vattenmängd som går åt för att sedan skölja ur allt diskmedel och skum.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet