Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 22:05 
Samlar kokböcker från 1800-talet

En burk fiskbullar av Lidls eget märke med bäst före datum 2015-03-17 Öppnade den idag
Skakade om den, åt den kall. Gott var det, mätt blev jag, och inte heller dålig.

InläggPostat: mån 07 aug 2017, 23:31 
Kavli majonäs på tub. BF sept.2016. Smakar smask, flera timmar efter ätande tillsammans med svart kaviar från ABBA som gått lite förbi BF-datum mår jag finfint.

/MD

InläggPostat: mån 06 nov 2017, 15:15 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Jag och sambon åt pulver västkustsoppa (typ knorr) från 2012 häromdagen. Det gick finfint för mig men sambon fick väldigt ont i magen. Så bedöm själva hur tuffa ni är.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: fre 30 mar 2018, 21:40 
Börjar få trångt i skafferiet

Har ätit av en burk jordnötssmör med sista förbrukningsdag 2015-04-12 det är inga problem och smakar som vanligt

InläggPostat: fre 30 mar 2018, 22:27 
hittade ett paket finskt rågknäckebröd uppepå kylskåpet , 5 år över tiden
smakade lite mindre men allt helt ok,
den som är tunna stenhårda skivor

kommer nog lägga till det som kategori oförstörbart torrfoder

InläggPostat: fre 30 mar 2018, 22:46 
Finns staden kvar?

somvanligt skrev:
Jag och sambon åt pulver västkustsoppa (typ knorr) från 2012 häromdagen. Det gick finfint för mig men sambon fick väldigt ont i magen. Så bedöm själva hur tuffa ni är.

Det där kan ge problem med ens partner om den inte är lika hängiven... kolla bara på @år2

InläggPostat: lör 31 mar 2018, 00:52 
Bor numera i en bunker

Öppnat pulvermos förvarat i rumstemp med några år efter bäst före. Smakade som vanligt, och inga upplevda konsekvenser.

InläggPostat: mån 09 apr 2018, 23:00 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Bokmalen skrev:
Samma med läkemedel. Bäst föret betyder oftast inte att den på något sätt blir dåligt efter att datumet passerat, utan bara att det är så länge som företaget ifråga provat lagra och verifierat att medicinen fortfarande är verksam. Men eftersom man vill ut med en produkt på marknaden så fort som möjligt tar man naturligtvis kortaste möjliga testperiod.
Om man dessutom efter 15 år skulle konstatera att det inte är något fel på lagrad medicin, kommer man då att ändra bäst före? Tvivlar, eftersom de har jätteförtjänster på att apotek/sjukhus roterar sina lager. Säger ju sig självt, att om man ändrar från 2 till 10 års hållbarhet på förpackningen riskerar man att sälja 5 gånger mindre.

Jag åt några Diklofenak enligt doseringsangivelser när jag hade rejält ont av influensa för ett par månader sen och blev väldigt hjälpt av det. Kollade datumet nu på paketet och det gick ut 12-2013.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: mån 16 apr 2018, 12:05 
Jag har tappat kollen: vissa rissorter (t.ex. basmati och jasmine) och torkade bönor går att lagra i "evigheter". Hur är det med torkade linser? Quinoa, bulgur, couscous?

InläggPostat: mån 16 apr 2018, 14:23 
Bor numera i en bunker

År 2 skrev:
Jag har tappat kollen: vissa rissorter (t.ex. basmati och jasmine) och torkade bönor går att lagra i "evigheter". Hur är det med torkade linser? Quinoa, bulgur, couscous?

Jag vet inte hur det är i verkligheten, men jag lagrar dem SOM OM de de håller i evigheter. Dvs full dunkar med det efter hur mycket du vill köpa, förbruka av det när du känner för det, bry dig inte om bästföre. Blir säkert sämre med vitaminer etc.

Senast redigerad av pre mån 16 apr 2018, 20:39, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 16 apr 2018, 18:54 
pre skrev:
År 2 skrev:

Jag vet inte hur det är i verkligheten, man jag lagar dem SOM OM de de håller i evigheter. Dvs full dunkar med det efter hur mycket du vill köpa, förbruka av det när du känner för det, bry dig inte om bästföre. Blir säkert sämre med vitaminer etc.

Tack. Det låter bra. Nu när jag har blivit limbo och monterar ner min del av hemmet (för att ta ett och annat till BOL) blev det plötsligt intressant att långtidslagra en del av förrådet som annars har roterats flitigt. Jag ska fylla upp PET-flaskor nu och stoppa ner dem i rejäla plasttunnor. Får se hur pigga och duktiga eventuella gnagare är.

InläggPostat: tis 17 apr 2018, 20:35 
Ris mm i PET-flaska: skulle vilja jobba undan lite men saknar syreabsorbenter. Hur dumt är det att hoppa över dessa? Tycker ni att det är ett absolut måste?

InläggPostat: tis 17 apr 2018, 20:45 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

År 2 skrev:
Ris mm i PET-flaska: skulle vilja jobba undan lite men saknar syreabsorbenter. Hur dumt är det att hoppa över dessa? Tycker ni att det är ett absolut måste?

Inte om riset förvaras torrt.

InläggPostat: tis 17 apr 2018, 21:01 
Potatis skrev:
År 2 skrev:

Inte om riset förvaras torrt.

Tack! Jag har en hel del glasflaskor med bred hals och skruvlock. Det är väl förstås bättre att förvara i än plastflaskor?

InläggPostat: tis 17 apr 2018, 21:17 
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Plast är plast i stort. Bra och dåligt på många vis. Torrvaror står många år om dom får stå torrt och inga insekter kommer åt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa