Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saker som GICK att lagra jättelänge!
InläggPostat: tis 17 apr 2018, 22:07 
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Potatis skrev:
Plast är plast i stort. Bra och dåligt på många vis. Torrvaror står många år om dom får stå torrt och inga insekter kommer åt.

Plast är i princip inte gastätt. Mjukare plast mer genomsläppligt generellt. Plast är mer eller mindre diffusionstätt
Skall det vara riktigt mening med syreätare bör man förpacka så diffusionströgt som möjligt.

Är det ett verkligt problem? Njae beror lite på hur lång tid man funderar på.
Syretillförseln är kraftigt bromsad men viss oxidering kommer ske över lång tid.
Jag har också mycket i bara plastförpackning.

InläggPostat: mån 23 apr 2018, 19:54 
Vilka rissorter håller sig längst? Basmati och jasmin har jag läst, men det var något mer som jag glömt.

InläggPostat: mån 23 apr 2018, 22:40 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

År 2 skrev:
Vilka rissorter håller sig längst? Basmati och jasmin har jag läst, men det var något mer som jag glömt.

Inte brunt ris som innehåller fett. Paraboiled sparar energi vid tillagning och mer näring (long grain) än vitt ris. Vitt ris innehåller minst arsenik och värst är fullkorn. Koka med mycket vatten och häll av om du ska äta massor med ris under SHTF. På det viset kan man halvera arsenikhalten. En del är rädda för mikrodjur (vad de nu kallas) och häller därför salt i riset de ska lagra. Eller frysa riset hårt innan.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: lör 05 maj 2018, 21:07 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

tyvärr kommer jag inte klara att ta reda på hur länge weissbeir håller men den sista låddan från tyskland är nu 3.5 år över bäst före och smakar bättre år från år

kommer nog göra en provianteringsrunda och bunkra så man kan fortsätta försöken i längre perspektiv

med pommes, berniersås och grillad dovhjortsfile så kommer provsmakningarna vara plågsamma, men vad gör man inte för att prova hur långe det går att lagra det? :mrgreen:

InläggPostat: fre 03 aug 2018, 15:25 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Roterade igår ett par hundra liter vatten, som blivit stående i drygt två år sedan de roterades senast. Förvaringen har skett i 20-liters Biltema-dunkar i ett källarrum, svalt ca 15 C och dunkelt (men inte kolsvart). Tidigare har jag roterat en gång per år, vilket funkat fint.

Det drygt 2 år gamla vattnet var helt kanonfräscht!! Ingen missfärgning, unken doft, partiklar eller algtillväxt. Provdrack något glas, smakade fint och jag är inte sjuk nu dagen efter.

Innan jag igår fyllde i nytt vatten i dunkarna sköljde jag ur dem med Klorin-lösning. Men det har jag aldrig gjort tidigare (tidigare har jag bara skakat ur med rent vatten) så det är inte kloret som är nyckeln till den långa hållbarheten.

Slutsats: Ofta rekommenderas vattenrotation var 6:e (eller t o m var 3:e månad), men detta tycks vara onödigt ofta.

InläggPostat: fre 03 aug 2018, 17:29 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

:up: Det är ingen sensation dock. Vatten blir inte dåligt om man inte packat dåligt. MSB och andra är rädda för att bli stämda. För dom finns det alltid en risk att allt blir härsket på 1 dag.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: lör 04 aug 2018, 22:30 
Torrjäst som gick ut för två år sedan har fungerat utmärkt till fyra brödbak i sommar.

InläggPostat: sön 05 aug 2018, 20:45 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

På tal om vatten...

Lidl bubbelvatten, märke Saskia, kolsyrat vatten med citronsmak i 2L förpackning.

Har haft tre st 6pack med utgångsdatum 2013 och 2014, har initialt stått på vinden, varmt på sommaren, sista tre åren stått i vanligt förråd, rumstemp året runt. Har alltid stått i totalmörker, aldrig öppnat.

Passerade visuella kollen (inget grumligt, inga synliga partiklar vid skakning) passera doft och dricktestet. Smakade fortfarande citron, fast väldigt lite kolsyra kvar. (testade lite från en flaska ifrån varje 6pack)

Enligt mig ett förväntat resultat (fast vindsförrådlagringen gör det tuffare).

InläggPostat: sön 05 aug 2018, 22:55 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

År 2 skrev:
Torrjäst som gick ut för två år sedan har fungerat utmärkt till fyra brödbak i sommar.

Jag har motsatt erfarenhet. Ett år efter BF-datum, trots upplösning i ljummet sockervatten och timmar av vila ville jästsvamparna i enstaka paket inte vakna till. Jag räknar numer med ½ år efter BF-datum för torrjäst och det har hållit varje gång. Har haft paket både i kyl och typ skafferi och inte fått säker funktion ett år efter BF.

InläggPostat: mån 06 aug 2018, 00:24 
Peppar skrev:
År 2 skrev:

Jag har motsatt erfarenhet. Ett år efter BF-datum, trots upplösning i ljummet sockervatten och timmar av vila ville jästsvamparna i enstaka paket inte vakna till. Jag räknar numer med ½ år efter BF-datum för torrjäst och det har hållit varje gång. Har haft paket både i kyl och typ skafferi och inte fått säker funktion ett år efter BF.

Då har jag haft stor tur med andra ord. jag har lite mer på lager och får testa framöver. Jag har kört det i en bakmaskin: bara lagt ner ingredienserna och tryckt på knappen och sedan plockat ur brödet tre timmar senare.

Jag är tveksamt till att det spelar någon roll, men dessa paket är köpta i Tyskland.

InläggPostat: mån 06 aug 2018, 02:16 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

År 2 skrev:
Jag är tveksamt till att det spelar någon roll, men dessa paket är köpta i Tyskland.

Mina var Kronjäst från Sverige. https://www.kronjast.se/produkter/kronj ... t-matbrod/

InläggPostat: mån 06 aug 2018, 08:49 
Har lärt mig äta med spork!

Peppar skrev:
År 2 skrev:

Mina var Kronjäst från Sverige. https://www.kronjast.se/produkter/kronj ... t-matbrod/

Då är det nog som du sa tidigare väldigt olika.
Jag använde häromåret torrjäst som "gick ut" 2010, så 6-7 år efter utgångsdatum.
Och det var inga som helst problem att väcka den.

Den påsen hade dock stått (ramlat ner) bakom lite andra saker där jag förvarar kryddor och sånt, så torrt, i fred, mörkt och i tämligen konstant temperatur.

InläggPostat: mån 06 aug 2018, 13:46 
Tränar vakthöns

Jag har både läst att det går fint att frysa färsk jäst, och att det absolut inte går, så temperaturen kan spela roll. (Jag har aldrig provat.)

Bokmalen skrev:
Peppar skrev:
Jag använde häromåret torrjäst som "gick ut" 2010, så 6-7 år efter utgångsdatum.
Och det var inga som helst problem att väcka den.

Den påsen hade dock stått (ramlat ner) bakom lite andra saker där jag förvarar kryddor och sånt, så torrt, i fred, mörkt och i tämligen konstant temperatur.

InläggPostat: mån 03 sep 2018, 20:57 
Hittade en liter UHT-mjölk, som gick ut i mars 2017.

Fetthalt: 3,5
Lukt: vanlig mjölkdoft
Konsistens: vattnig och klumpig
Smak: god, som vanligt
Hälsan efter konsumtion: oförändrad

InläggPostat: lör 08 sep 2018, 10:05 
Plockade fram en oöppnad fet yogurt naturell ur kylen till frukosten igår morse, som gick ut i midsomras. Inga konstigheter alls. Bara att röra om lite. God och fin.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 178 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa