Hej!
Det är jag som är Magnus Collin, ägare till
jaktkit.com och även den som har skrivit under avataren ”Svartfot” på robsoft (med anspelning på svartfotsindianerna som var pionjärer inom flera områden)
Mitt arbete med jaktkit.com har varit helhjärtat och mycket tid och kraft har lagts på att våra jaktprodukter ska hålla en mycket hög kvalitet samt att våra kunder alltid ska vara nöjda.
Därför tog jag kritiken på robsoft väldigt personligt när de som skrev inläggen inte testat våra produkter, inte varit kunder hos oss eller ens sett våra produkter i verkligheten.
Flera av mina inlägg skrevs tyvärr i affekt och borde ha skrivits på ett annat sätt eller inte alls. Jag är en passionerad jägare men har ingen media-/PR träning och agerad därefter.
Angående mina andra verksamheter:
Jag har alltid haft idéer och visioner, men även handlingskraft att förverkliga flera av dessa. Achievum Cables är ett av dessa projekt. Man kan tycka vad man vill om Hi-Fi branschen, men den intresserade läsaren kan själv verifiera att våra produkter även inom detta område fick toppbetyg av branschfolk (
http://www.achievum.eu/cable-reviews.html) samt att vår tekniska artikel ”Why bi-wiring has no benefits” fortfarande anses vara en av de mest välunderbyggda och citerade på området. Det är synd om handlingskraft ska utgör grund för att bedömas som oseriös.
Angående jaktkit.com:Troligen syns inte jaktkit.com på ”Alla bolag” etc eftersom det drivs som en Svensk enskild firma med tillhörande F-skatt och moms med mig som ansvarig.
Eftersom lagerhållning så väl som försäljning sker i Sverige så är det inte bara praktiskt utan även obligatoriskt att vara momsregistrerad i Sverige även om jag själv sedan flera år av familjeskäl bor i Belgien. Jag är självklart ofta i Sverige för så väl jakt som arbete även om den dagliga orderhanteringen sköts av andra.
Angående jaktkniv Knv1:För vissa ändamål är VG-10 definitivt ett utmärkt stål.
Det stål vi använder är dock valt därför att vi tror att det är bättre i de flesta jaktsammanhang. De som väljer vårt stål gör det för att:
- Det aldrig delaminerar oberoende av belastning (hela jaktkniv Knv1 är gjord i ett homogent stycke, och inte av laminatstål). Man undviker också den korrosionsrisk som kan uppstå i övergången mellan de olika laminaten.
- I teorin håller VG-10 eggen bättre, men i våra tester har de praktiska skillnaderna varit försumbara. Samtidigt är vårt stål lättare att återskärpa med enkla medel vilket många av våra kunder tycker är en stor fördel. Vårt stål är dessutom väldigt resistent mot chipping/micro chipping (dvs att små fragment av eggen bryts av) vilket tyvärr inte är allt för ovanligt med VG-10 om man härdat stålet lite hårt och sedan skär eller bänder i ben och horn som det ofta blir vid jakt. Vårt stål är ett 440C liknande stål men med högre nivåer av Cr, Mo och V. Framförallt den ökade halten Molybden och tillsatsen av Vanadin ger den önskvärda effekten att eggen blir både hård och seg.
När det gäller kopia eller ej, så påstår jag absolut inte att vår kniv kommer att vinna några priser i originalitet och nyskapande.
Dock tror jag att man underskattar våra branschkollegor och konkurrenter. De är otroligt skickliga affärsmän så om de ansett att deras egen kniv hade originalitet och verkshöjd så är jag helt övertygad om att de skyddat den så som de har all laglig rätt att göra.
Den som tittar runt lite och läser på forum kommer i stället se att det fanns många utländska knivar som är mycket snarlika/närmast identiska långt innan liknande knivar ”uppfanns” i Sverige.
För den som funderar på om vår kinatillverkad jaktkniv kan vara lika bra eller bättre än en kniv tillverkad i Japan (det handlar ju i båda fallen om utländsk tillverkning) så kan det vara intressant att veta att det som i dag kallas ”japanskt svärdssmide” i allt väsentligt bygger på kinesiska tekniker utvecklade många hundra år tidigare.
Inom ramen för vårt "100% nöjd kund garanti" erbjuder vi till och med att betala returfrakten, om någon kund inte skulle vara 100% nöjd med någon av våra produkter. Vad jag vet har ingen annan så generösa garantier i vår bransch, så vi står för de utfästelser vi gör.
Den som har frågor eller synpunkter får gärna kontakta mig på
magnus.collin@jaktkit.com eller +46 (0)739 010 962
Vänlig hälsning,
Magnus Collin
Grundare jaktkit.com
Det värsta av allt är ändå att du kommer hit och ska förklara och försvara dig när du redan har trampat i det blå klaveret på andra forum... Underligt beteende... Det där med "Svartfot" och att vara pionjär... Gäller det än, eller är det ok att sälja kopior i äkta pionjäranda? Ditt rykte är härmed inget värt här!