Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 04 jul 2013, 14:32 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Måste säga att du gör ett jävla bra jobb att promota en kniv som i stora drag enbart är en billig ripoff från en svensk design. Den får vara hur bra som helst, men att åka snålskjuts på Fällknivens design och goda namn är fel...

Marketing..... you´re doing it wrong!

:smack:

PLUS det enkla faktum att den kniv ni säljer går att köpa direkt från Kina för ungefär hundringen jämnt inklusive frakt. Att sen ta in dom för ett sannolikt lägre grossistpris och efter det sälja dom för 750kr, -DET tycker jag är att knulla svenska konsumenter i röven.

http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale ... 75188.html

Senast redigerad av Ongrid tor 04 jul 2013, 16:28, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 15:48 
Nybyggt utedass!

Svartfot skrev:
Hej!

Det är jag som är Magnus Collin, ägare till jaktkit.com och även den som har skrivit under avataren ”Svartfot” på robsoft (med anspelning på svartfotsindianerna som var pionjärer inom flera områden)

Mitt arbete med jaktkit.com har varit helhjärtat och mycket tid och kraft har lagts på att våra jaktprodukter ska hålla en mycket hög kvalitet samt att våra kunder alltid ska vara nöjda.

Därför tog jag kritiken på robsoft väldigt personligt när de som skrev inläggen inte testat våra produkter, inte varit kunder hos oss eller ens sett våra produkter i verkligheten.

Flera av mina inlägg skrevs tyvärr i affekt och borde ha skrivits på ett annat sätt eller inte alls. Jag är en passionerad jägare men har ingen media-/PR träning och agerad därefter.

Angående mina andra verksamheter:

Jag har alltid haft idéer och visioner, men även handlingskraft att förverkliga flera av dessa. Achievum Cables är ett av dessa projekt. Man kan tycka vad man vill om Hi-Fi branschen, men den intresserade läsaren kan själv verifiera att våra produkter även inom detta område fick toppbetyg av branschfolk (http://www.achievum.eu/cable-reviews.html) samt att vår tekniska artikel ”Why bi-wiring has no benefits” fortfarande anses vara en av de mest välunderbyggda och citerade på området. Det är synd om handlingskraft ska utgör grund för att bedömas som oseriös.

Angående jaktkit.com:

Troligen syns inte jaktkit.com på ”Alla bolag” etc eftersom det drivs som en Svensk enskild firma med tillhörande F-skatt och moms med mig som ansvarig.
Eftersom lagerhållning så väl som försäljning sker i Sverige så är det inte bara praktiskt utan även obligatoriskt att vara momsregistrerad i Sverige även om jag själv sedan flera år av familjeskäl bor i Belgien. Jag är självklart ofta i Sverige för så väl jakt som arbete även om den dagliga orderhanteringen sköts av andra.

Angående jaktkniv Knv1:

För vissa ändamål är VG-10 definitivt ett utmärkt stål.
Det stål vi använder är dock valt därför att vi tror att det är bättre i de flesta jaktsammanhang. De som väljer vårt stål gör det för att:

• Det aldrig delaminerar oberoende av belastning (hela jaktkniv Knv1 är gjord i ett homogent stycke, och inte av laminatstål). Man undviker också den korrosionsrisk som kan uppstå i övergången mellan de olika laminaten.

• I teorin håller VG-10 eggen bättre, men i våra tester har de praktiska skillnaderna varit försumbara. Samtidigt är vårt stål lättare att återskärpa med enkla medel vilket många av våra kunder tycker är en stor fördel. Vårt stål är dessutom väldigt resistent mot chipping/micro chipping (dvs att små fragment av eggen bryts av) vilket tyvärr inte är allt för ovanligt med VG-10 om man härdat stålet lite hårt och sedan skär eller bänder i ben och horn som det ofta blir vid jakt. Vårt stål är ett 440C liknande stål men med högre nivåer av Cr, Mo och V. Framförallt den ökade halten Molybden och tillsatsen av Vanadin ger den önskvärda effekten att eggen blir både hård och seg.

När det gäller kopia eller ej, så påstår jag absolut inte att vår kniv kommer att vinna några priser i originalitet och nyskapande.

Dock tror jag att man underskattar våra branschkollegor och konkurrenter. De är otroligt skickliga affärsmän så om de ansett att deras egen kniv hade originalitet och verkshöjd så är jag helt övertygad om att de skyddat den så som de har all laglig rätt att göra.

Den som tittar runt lite och läser på forum kommer i stället se att det fanns många utländska knivar som är mycket snarlika/närmast identiska långt innan liknande knivar ”uppfanns” i Sverige.

För den som funderar på om vår kinatillverkad jaktkniv kan vara lika bra eller bättre än en kniv tillverkad i Japan (det handlar ju i båda fallen om utländsk tillverkning) så kan det vara intressant att veta att det som i dag kallas ”japanskt svärdssmide” i allt väsentligt bygger på kinesiska tekniker utvecklade många hundra år tidigare.

Inom ramen för vårt "100% nöjd kund garanti" erbjuder vi till och med att betala returfrakten, om någon kund inte skulle vara 100% nöjd med någon av våra produkter. Vad jag vet har ingen annan så generösa garantier i vår bransch, så vi står för de utfästelser vi gör.

Den som har frågor eller synpunkter får gärna kontakta mig på magnus.collin@jaktkit.com eller +46 (0)739 010 962

Vänlig hälsning,

Magnus Collin
Grundare jaktkit.com

Det värsta av allt är ändå att du kommer hit och ska förklara och försvara dig när du redan har trampat i det blå klaveret på andra forum... Underligt beteende... Det där med "Svartfot" och att vara pionjär... Gäller det än, eller är det ok att sälja kopior i äkta pionjäranda? Ditt rykte är härmed inget värt här!

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 17:43 
The grey man
Användarvisningsbild

Inte ens namnet är unikt....Knv1.....please.... :smack:

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 18:47 
Luktar inte fotogenkök illa?

Jaktkit.com korståget verkar fortsätta, men för att citera en robsoft forumist "det går inte att tvätta sig ren i trycksvärta"
Det är inget annat än en kopia av bra svensk kvalitets produkt, det är något som inte går hem hos mej.
Jag läste första tråden som blev raderad på Robsoft, det hade snarare varit bättre för Jaktkit.com att bara låta det rinna ut i sanden än att komma med en massa hot grundlösa hot om ditten och datten! :evil:

/t

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 23:05 
Börjar få trångt i skafferiet

Ärligt talat Svartfot, vad snackar du för skit?

Vadå delaminering och spaltkorrosion...

Du pratar i nattmössan. Jag har ett antal laminerade fällkniven knivar och har aldrig själv upplevt det du snackar om och heller aldrig hört eller sett att någon annan har haft dina påstådda problem. Ett blad i 440C delaminerar ju förstås inte heller vid hög belastning FÖR DET GÅR RAKT AV och det oavsett om du har i mer Krom, Vanadin och Molybden. En av anledningarna till att Fällkniven har valt laminerat stål är just hållbarheten.

Så du tror på alvar att du kan smälla i oss att din Kines klarar av att tillverka ett bättre knivstål än VG10?!
Vad tar du oss för? Vi är flera knivtillverkare på det här forumet och många av oss är väl insatta i just ämnet knivstål.

Det är ju faktiskt rätt tydligt att du försöker sko dig på att smutskasta fällkniven med en massa falska påståenden.

En enkel fråga:
Vore det inte enklare att låta din Kines ta fram en egen design och sätta din logga på och således sluta upp att reta gallfeber på
knivkunnigt folk och istället kanske få upp försäljningssiffrorna istället för att vara så pinsam.

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 23:28 
förutom det som redan sagts så kom jag på mig själv att läsa fel allt för ofta, första gången var det omedvetet, men nu kan jag inte hjärnan få bort det

jaktkit heter det ju
men
ett ynka s till så
jaktskit

om just det är ett lämpligare namn är en helt annan sak
det hör hemma i gruppen felläsningar och namn man bör fundera på om man ska ha som företagsnamn
som ex
kuken
eller bilmodellen fitta
en stackars firma som håller på med hissar heter alt , dom blir nog inte glada när kunderna knappar in alt.com istället för alt.se

nå, sidospår, tillbaka till ämnet ni som vill och orkar

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 08:24 
Konservprovsmakare

Tittar längst ner på Jaktkit's hemsida och ser då att företaget är registrerat i Belgien. Har tänkt på detta ett tag och kan inte komma på någon bra anledning till detta. Är det ett bra sätt att komma undan vissa skatter? Ett belgiskt företag med en svensk frontfigur, var ligger ansvaret vid reklamation?

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 09:19 
Användarvisningsbild

Water skrev:
Tittar längst ner på Jaktkit's hemsida och ser då att företaget är registrerat i Belgien. Har tänkt på detta ett tag och kan inte komma på någon bra anledning till detta. Är det ett bra sätt att komma undan vissa skatter? Ett belgiskt företag med en svensk frontfigur, var ligger ansvaret vid reklamation?

Tittar du på svaret från jaktkits frontfigur så förklarar han där varför det är belgiskt och inte svenska . Om det är sant eller inte är upp till läsaren att välja lika väl som resten av historierna .

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 14:13 
mattermosgourmet

Det är inte lönt att försöka diskutera med en sån som Svartfot. Jag tror att vi alla har vår bild klar över vad det är för jäkla dålig stil och kopiering av F1 det är sen får han hålla på att svamla i evigheter om att det finns skillnader etc... Jag tycker moderatorn ska ta bort hans inlägg och banna honom härifrån.

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 16:08 
som jag ser det har han åtminstånde rätten att föra sin talan, även om jag inte tycker om hans sätt att marknadsföra sig så har man rätt till sin åsikt
så länge det inte går till ytterligheter så är det bättre att inlägget får vara kvar och disskusionerna fortsätter

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 16:30 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

grym skrev:
som jag ser det har han åtminstånde rätten att föra sin talan, även om jag inte tycker om hans sätt att marknadsföra sig så har man rätt till sin åsikt
så länge det inte går till ytterligheter så är det bättre att inlägget får vara kvar och disskusionerna fortsätter

Det håller jag med om fullständigt.

Jag kan för lite om tillverkning och olika stål men tycker det är lite upp till en själv som konsument om man vill köpa en kniv som det står Fällkniven på eller en kniv som det står Jaktkit på.
Namnen är inte så lika att man inte kan blanda samman dom om man inte är gravt dyslektisk eller lite bakom.

Har någon här hört talas om någon som blivit lurad att de faktiskt trott att de köpt en fällkniven kniv eller är det bara en full storm i ett vattenglas?

Visst kan det vara lite "fult" att norpa en design så där rakt av, men har man inte mönsterskyddat det så är det ju inte olagligt och det får stå Fällkniven till att svara varför de inte gjort det.
Sen kan jag förstå att man tar och kopierar greppet för det är väldigt skönt! Men man borde ju då ha valt en annan design på bladet så det inte hade gått att göra miste på det.

Men detta är bara detaljer, vad jag verkligen vill veta är om någon opartisk har köpt kniven och testat den, är den så kass som Bear Grylls knivarna från Gerber (sämsta kniven som jag testat men skönast grepp) eller är den så bra som en F1 från fällkniven?

Vad säger ni som kan lite mer om metallurgi osv om det angivna stålet i Jaktkits kniv, är det ett lämpligt knivstål? Är det en kniv som man skulle kunna betala 750 kr för om den inte såg ut som en Fällkniven?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 16:48 
Användarvisningsbild

För att undvika att det blir en lynchmob av hela grejen så bör ju även jaktkit få vara med och försvara sitt .
Hur han sen tar reda på chansen att vara ärlig och sluta med de här inövade svaren är en annan sak .

Bättre att få bådas sidor för att kunna bedöma och skapa sig en uppfattning av vad som sägs

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 18:14 
The grey man
Användarvisningsbild

Kanske lika bra att tråden tas bort och att dom som vill diskutera plagiat gör det med vederbörande via mail eller brev istället?
Risken är överhängande att det blir en rättsak av det tillslut och det finns andra forum som passar bättre till det än detta :|

Detta har ju inget med Survivalism att göra egentligen.

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 22:10 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Marulk skrev:
Kanske lika bra att tråden tas bort och att dom som vill diskutera plagiat gör det med vederbörande via mail eller brev istället?
Risken är överhängande att det blir en rättsak av det tillslut och det finns andra forum som passar bättre till det än detta :|

Detta har ju inget med Survivalism att göra egentligen.

Av det svar jag fick från Fällkniven är det någon åtgärd på gång. Vet inte riktigt vad för min kontakt där var väldigt förtegen.

InläggPostat: fre 09 aug 2013, 17:29 
det borde vara ganska lätt att kolla om jaktskits f1 kopia är en special eller en av dussinvarorna

tog och bestälde en bunta kopior, tänkte ha dom som allround , började plocka ner en för att göra en sak, och såg att det inte är en fultånge kniv i dess hållbara bemärkelse
för tången är svetsad mot bladet ca 1 cm in under skaftet
det gjorde mig besviken och lite glad ändå
för då vet man att kniven inte är ordentligt gjord, utan kinesern klantat sig ordentligt
hadde dom haft samma stål hela vägen igenom så kunde produkten varit ok, nu föll den som en gråsten

nå, dom går att ha till fularbeten, och råkar man tappa en eller ha sönder dom så blir man inte direkt lessen

undras hur dom tänkte, ta mera tid för att svetsa på en bit dåligt stål, där det hadde kostat ungefär det samma att ha samma stål hela vägen igenom :smack: :roll: :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Nästa