Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 06 nov 2013, 11:54 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

:lol: Varför får jag bilden av Ingemar Stenmark i mitt huvud? "De e int lönt å förklara för folk som int begrip!"

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 11:59 
Börjar få trångt i skafferiet

Näää.

Nu argumenterar du oriktigt igen!

"vi har specificerat att vi jämför mot en kniv slipad till 25 grader per sida, vilket är vanligt för många jaktknivar."

25 graders eggvinkel på "andra jaktknivar" syftar på totala eggvinkeln och INTE per sida!
Jag hävdar att du får leta bra länge eller möjligtvis bland andra billiga kinaproducerade
"jaktknivar" för att hitta någon med en så extremt trubbig eggvinkel som totalt 50 grader..!

Kunde inte låta bli ändå...
men argumentera rätt så kanske vi kan få ett avslut på det här.

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 12:23 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

BushMan skrev:
Kunde inte låta bli ändå...
men argumentera rätt så kanske vi kan få ett avslut på det här.

Visst är det svårt.

Men man kan ju konstatera att den uppmärksamme köparen som gör lite bakgrundsresearch på Knv2 kommer att hitta fram till en del intressanta diskussioner och häpnadsväckande resonemang.

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 13:37 

Häpnadsväckande var ordet!

=)

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 14:15 
Skärmskyddsmäklare

Var det inte 30% bättre skärpa? Kan man verkligen påstå att en egg som har 30% mindre vinkel har trettio procent bättre skärpa?

Borde man inte vara tvungen att utföra ett skär-test där man mäter kraften som kniven kräver för att gå igenom något för att kunna uttala sig om skärpan?

Jag kan inte något om knivar med skulle en kniv med 30% mindre vinklad egg ens påstås vara 30% skarpare?

Intressant tråd annars... Personligen tycker jag att 750 kr för en kniv är hiskeligt mycket pengar.. vad är det för fel på morakniven som Jula säljer för 19 kr?

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 14:41 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Dava skrev:
Personligen tycker jag att 750 kr för en kniv är hiskeligt mycket pengar.. vad är det för fel på morakniven som Jula säljer för 19 kr?

Beroende på vad det är för kniv kan 750 kr vara ett bra pris. Men i nuläget vet vi inte det. Vi har bara tvålfagra löften som ingen litar tillräckligt mycket på för att vilja lägga ut pengarna för ett test. Och försäljaren är inte intresserad av att låta oss testa. Så det är inte utan att man börjar fundera på vad som inte berättas om knivarna i fråga.

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 16:00 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Vi tar till oss kritiken att vi varit otydliga med "eggvinkel" eftersom vi som någon mycket klarsynt påpekade har baserat vår beräkning på en "slipfasvinkel” (i brist på bättre ord) om 25 grader. Det ger helt korrekt en eggvinkel på 50 grader. Eftersom denna utfästelse uppfylls med så god marginal så är det inte otroligt att vi framgent låter 40 graders eggvinkel vara jämförelseobjekt.

Vi kommer självklart även att förtydliga detta på vår hemsida.

Stort tack för att ni bidragit till att förbättra vår produktinformation!

Rätt ska vara rätt och därför har vi även korrigerat tidigare inlägg för denna otydlighet. Dessutom har vi uppdaterat vårt resonemang baserat på en eggvinkel av 40 grader, för den intresserade läsaren, eftersom det verkar vara en eggvinkel många här på forumet kan relatera till för liknande knivar.

Bild
Bild

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 16:10 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Funderade också på att länka bilden från Tormek men skippade det....

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 16:23 

Det är inte många jägare jag känner som slipar sina knivar till 40°.
25-30° är mer normalt och jag tenderar att ligga mer åt 25° hållet.

Kock knivar slipar jag (och de flesta jag känner) till emellan 17-20° beroende
på stålkvalitén.

Den enda fulla V egg jag har slipat med så pass extrem eggvinkel som du anger var min farfars gamla rakkniv och den var då sannerligen inte någon lättslipad sak.
Det tog en hel evighet och det är ju inte så konstigt för om man vill behålla den fulla V eggen
så måste ju hela knivens sida slipas ner...

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 17:14 
Det skulle kanske samtidigt vara bra att korrigera det framträdande påståendet om att ni har en full V-egg, då det på era egna bilder tydligt framgår att det utöver den primära slipfasen även finns en liten sekundär slipfas längst ut. Denna extra slipfas antar jag är i en vinkel som är något större än de 5 grader som nämndes tidigare? Jag utgår från att ni inte på allvar menar att er kniv har en eggvinkel på 5 grader? (Eller ens 10 grader?) 20-40 grader brukar vara det normala.

Det vore kanske en mer korrekt beskrivning att säga att kniven har en V-slipning kombinerad med en liten sekundär egg för högre eggtålighet? Med andra ord en helt normal slipning som inte på något sätt avviker från hur de flesta vanliga knivar är slipade.

Kanske något i stil med: (Fritt fram att sno utan hänvisning.)
Citera:
Kniven har en primär bladvinkel som är 10(?) grader och levereras med en sekundär eggvinkel som är XX grader. Slutanvändare kan enkelt slipa om den sekundära eggvinkeln, för att anpassa kniven till olika ändamål.

Det här med primär och sekundär slipfas: Typiskt är den primära slipfasen den slipfas kniven har då den vårmebehandlas och härdas. Därefter ger man kniven den sekundära slipfasen för att färdigställa den. Det är därför det kallas primär och sekundär. Man gör först den primära, sedan den sekundära. För vissa knivar, exempelvis slöjdknivar, så har kniven kanske ingen sekundär slipfas alls. Bara den primära.

InläggPostat: ons 06 nov 2013, 19:47 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Scandigrind är ju en annan form av blad som också saknar den yttersta eggfasen, och som alltså är det man i internationella kretsar kallar en Sabre grind. Normalt för en sådan egg är att den ligger på dryga 20 procent.
Men som Skogsbonde säger.... Knv1 skiljer sig inte nämnvärt i eggutformning från andra jaktknivar, och jag kan nästan svära på att den har en brantare eggvinkel än många knivar från exempelvis Spyderco som har notoriskt snäv eggvinkel.

Så... i kort... den här skiljer sig inte från andra knivar, och knivstålet är tämligen ordinärt... varför då yvas över den som om den vore konstruerad som ett ljussvärd från en annan planet?! Blir ju bara oseriöst. Hade du beskrivit kniven i realistiska ordalag hade jag respekterat det, men då förståss... -då hade du ju inte kunnat lägga på 600% på priset ;)

InläggPostat: tor 07 nov 2013, 11:25 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Det slog mig att det mest relevanta testet givetvis skulle vara mellan F1, F1 kina kopia och Knv1. Då skulle Knv1 verkligen få bekänna färg och det skulle verifieras/falsifieras i vilken utsträckning det är en rip-off på F1 samt om det inte är något annat än en ommärkt F1 kinakopia eller inte.

Men nu har jag inte budgeten att göra ett slik test....
F1: 1150 kr
F1 kina: 100 kr
Knv1: 750 kr
+ frakt -> ungefär 2000 kr

Jag skall kolla med Fällkniven & Jaktkit om de är intresserade. Borde kunna bli en intressant artikel som man kan sälja in till lite olika tidningar (primärt Svensk Jakt eftersom jag redan frilansar för dem). För att få igång det hela la jag just en beställning på en F1 kinakopia.

InläggPostat: tor 07 nov 2013, 11:45 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Bollen är i rullning. Drog ett mail till Svensk Jakt med en beskrivning av en potentiell artikel kring ett dylikt test. Får se om de nappar.

InläggPostat: tor 07 nov 2013, 12:06 
Skärmskyddsmäklare

Jag kanske har missat något, men vad gör fällkniven värd 1150% extra från kinakopiorna?

InläggPostat: tor 07 nov 2013, 12:26 
Materialval, utförande, prestanda och namnet.

Om den verkligen är värd mer än 1000% mer går inte att säga objektivt, men en hel del är beredda att betala så mycket, eller mycket mer, för en F1. Min F1 3G kostade mer än 2000% mer än kinakopiorna. :oops:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Nästa