Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sekt?
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 00:03 
Acceptera för en stund tanken att samhället kommer att haverera fullständigt.

Under förändringens tid som varar i något tiotal eller hundratal år råder kaos, svält och pandemier. Det blir folkvandringar, depressioner, mentala sammanbrott men inga stora krig. Efter förändringen landar vi i någon slags stabil tid med 5% av dagens befolkning där den teknologiska nivån är betydligt enklare än idag och delar av kunskapen försvunnen.

Jag tror att det blir värst under förändringen. Hur klarar man att hålla ihop ett gäng under kanske 50-100 år av kaos, elände och mental stress?

Jag har förstås läst en del av Orlovs tankar om samhällen som består http://cluborlov.blogspot.se/search?q=abide och även om jag inte gillar allt jag läser så har jag svårt att säga att han har fel. Vad innebär det? Är enda chansen för långsiktig överlevnad - tänk generationer - att ge upp sin individualitet och bli en del i ett kollektiv?
* Om nej; hur göra?
* Om ja; hur får man kollektivet att hålla samman?

Jag tror att det krävs ett mål som ligger utanför individen, kanske även utanför familjen, för att klara långvarig sammanhållning. Vart leder de tankarna... Sekter? Religiösa sekter? Jag tror inte att målet "vi ska överleva" räcker i längden, känns livet inte meningsfullt känns nog inte överlevnad särskilt meningsfullt heller.

Vilda diskussioner önskas. :mrgreen:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sekt?
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 08:23 
Man ska vara del av en grupp, pga vi är sårbara om vi är ensamma, men vid en HOMOGEN Grupp med HOMOGEN mentalitet ökar tryggheten, kunskapen och arbeta styrkan.
Personligen hade alltid stort intresse för beteende vetenskapen, hade varit med många sekter för studie intresse.
hur grupper bete sig? Vfr de är tillsammans? Vad håller de ihop?
Jag har studerat bland annat yehova vittnen, mormoner, sekter från Australien, mångkultur sammhället på en flyktingförläggning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sekt?
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 12:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Om man behöver ha ett så långt perspektiv som upp till hundra år så finns det mycket få konstellationer som med säkerhet kan hålla ut hela vägen...

Just nu kommer jag inte på en enda.

Den gemensamma överlevnaden tror jag personligen är en drivkraft god som någon. Vi är redan alla delar i ett kollektiv, samhället, och för överlevnad vid SHTF tror jag det viktigaste är att kunna skall ned detta till en storlek och förmåga som är självförsörjande och det kan vara allt från den lilla byn och uppåt. Då jag hyser viss aversion mot religiösa sekter är det i min värld uteslutet även om jag tror att just sådana sammanslutningar har stora chanser att klara sig över tid (kanske inte just på grund av religionen utan eftersom man ofta lättare accepterar en överhöghet och en central styrning och det tror jag är ett måste när det är kärvt).

Överlevnad i sig lär alltid kännas meningsfullt för det stora flertalet, det ligger i varje levande varelses natur.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sekt?
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 12:17 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Under den stora merparten av människans historia (>99%) så har vi levt i små klanliknande grupper med några honor och något fler hanar. Dessa
grupper har inte haft familjeband på samma sätt som vi har idag utan man hade ett slags kollektiv där alla var med och delade på allt. Detta gjorde
att man kunde överleva även på relativt små resurser och kunde undvika inre konflikter, eftersom begrepp som "ägande" och "familj" inte hade
någon betydelse och avundsjuka, girighet, svartsjuka etc därmed inte heller hade någon grogrund.

Förmodligen skulle en sådan klanorienterad grupp ha goda förutsättningar att överleva även efter SHTF, men det krävs då som sagt att man
gör sig av med föreställningar om "mitt och ditt" och slutar att tänka i termer av "familj" för att istället sätta klanens intressen i första rummet.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sekt?
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 14:50 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Skräck och umbäranden binder en grupp samman, trygghet och välmående får en grupp att splittras.

Vid svåra tider har man mer vilja att anpassa sig till gruppens behov för att få del av det gemensamma och den trygghet som finns där i.
Därför som folk ofta under svåra tider agerar bra i mindre grupper. Särskilt när det finns ett externt hot.

När man är trygg och allt är bra så klättrar man ofta på behovstrappan (Maslow, den har kritiserats men håller fortfarande ganska bra när man är på de nedre stegen, att det inte passar på alla de högre beror enligt mig oftast på att man har ett problem/rädsla som innebär att man egentligen är kvar på något av de nedre stegen och bara på "pappret" befinner sig högre upp) vilket innebär att man söker sig från gruppen för att göra sånt som man själv vill.

Vet inte om detta är svar nog men det är för mig hur grupper håller ihop och tvingas att göra så.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet