Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 13:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
Vill - såhär när jag ställer frågan - vara tydlig med att jag inte ämnar att röja någons opsäk genom min fråga, men det här är en sak som jag tänkt en del på efter att ha hängt här på forumet en tid och ni kanske kan hjälpa mig reda ut begreppen lite?

Flera av oss har skrivit i diverse trådar om att vi är beredda att försvara oss själva och våra egna och det som är vårt om SHTF och i värsta fall om vi blir WROL. Jag tror att det i och för sig är viktigt att ha tagit ställning till det och ha planerat någon form av aktionsplan - liksom för många andra aspekter av det här med förberedelser/beredskap, MEN - och jag tycker mig se en fråga här - hur är vi egentligen beredda att det ska gå till rent praktiskt?

Tränar du på någon form av närstrid/självförsvar? I så fall - hur? Tänker du dig använda dig av något slags vapen? Hur försäkrar du dig om att din taktik faktiskt fungerar och inte skadar dig eller de närmaste i din omgivning?

Min tvillingbror höll för några år sedan på med olika former av indonesiska kampkonster där bl.a. kniv användes. Han lärde sig en massa knivtekniker, både offensivt och defensivt och jag vill (utan att vara någon som helst expert på området) hävda att var relativt duktig. Samtidigt - majoriteten av skadorna han antingen fick vid träning, eller som "simulerades" var skador där han så att säga "skar sig själv" på olika sätt. - Där fingrarna glidit ned över bladet i en rörelse, där bladet "pekat åt fel håll" så att man kommit åt sig själv etc.

När jag själv - för snart 20 år sedan - fick utbildning i batongteknik som en del av min skyddsvaktsinstruktörsutbildning inom försvaret - var det flera som lyckades med att antingen trassla in sig i batongen på olika sätt, eller slå sig själva.

När jag sedan dess lett utbildning i närstrid/självskydd är det inte sällan den som själv tränar på teknikerna som skadar sig (sträckning vid kast, konstiga urledvridningar vid försök till arm/benlås etc.)

Jag antar att det är rätt vanligt att om dessa moment inte övas regelbundet, att man helt enkelt är rätt benägen att skada sig själv, i stället för att som det är tänkt - försvarar sig mot potentiella skador?

Jag undrar därför - ni som tänker kring det här med självförsvar i de här situationerna - hur tänker ni? Hur ofta tränar ni? Vad tränar ni på? Om man tänker sig att man t.ex. ska ha en kofot som vapen (det har vi ju sett i diverse zombiefilmer att det är populärt" - hur tränar ni "kofotsfäktning", liksom? Och hur går det? Skadar ni er någon gång själva när ni kofotfäktas? (Jag förstår att det inte är rimlig teknik - men ni hajar...) - och framförallt - vad ger det Er för erfarenheter och eller incitament att tänka om i era självförsvarstekniker?

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 13:39 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag säger att en polare gjorde ett praktiskt test med en övningskniv av gummi för ett antal år sedan mot en proffstränare i karate eller något i den stilen, jag minns inte, men killen var i allfall vältränad och jobbade med kampsport på professionell nivå sedan många år. (han själv är väl någonstans mittemellan tror jag)

Det tog inte många sekunder innan han fått in träffar som hade varit dödliga med en riktig kniv, efteråt frågade han tränaren om hur denne reagerat när han såg kniven, svaret blev något i stil med "Va? Vilken kniv?"

Om jag skulle bära kniv enkom i försvars syfte så skulle jag nog satsa på A-Force taktik eller liknande med fast and hidden hits och väl dolt axelhölster under skjortan eller motsvarande som garanterat inte går att rycka åt sig för en person i panik som rusar förbi... Mitt intryck är att det är vid situationer med desperata personer flest allvarliga incidenter inträffat.
man har i princip ingen tid och man får som regel bara en chans vid sådana tillfällen oavsett hur tränad man är i övrigt.

Min taktik skulle om möjligt vara att försöka plocka antagonisten på så lång distans det över huvud taget är möjligt...

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 13:56 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
Mizzarrogh skrev:
Min taktik skulle om möjligt vara att försöka plocka antagonisten på så lång distans det över huvud taget är möjligt...

.


Jo - så skulle nog även jag "vilja" ha det. Frågan är lite - så hur tränar man för det? Antar att man tränar med något slags skjutvapen/projektilvapen/kastvapen? Det skulle ju medge att man kan hålla distansen? Samtidigt - hur tränar man sådant för att minimera risken att skada sig själv?

Jag tror (av empiriska erfarenheter, men utan att kunna belägga min ståndpunkt med vetenskapliga källor här) är det en enorm skillnad från att "ha en tanke om taktik vid självförsvar" (såsom i "jag har min kniv och jag är beredd att använda den om något skulle hända") till praktisk färdighet (att utan att skära sig själv i en fight klara av att använda en kniv som ett effektivt vapen).

Min fråga från början - för att försöka förtydliga - är ställd som något slags "mittemellan" de två olika ytterpunkterna. Såsom i - "jag tror att vi alla har en idé om att vi kan/bör/ska försvara oss/de våra/våra ägodelar - men hur tränar vi på det?"

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 14:54 
Har funderat lite på det på slutet. Om man tänker sig ett hypotetiskt scenario:

Under en längre tid har samhället fungerat allt sämre. Kravaller i städerna och otaliga våldsdåd har gjort att undantagslagar har deklarerats och militär har getts befogenheter att hjälpa till att upprätthålla ordningen. Det har nu gått två veckor sedan strömmen försvann och radion och teven fungerar fungerar inte heller med det egna elverket vilket gjort att man kunnat dra slutsatsen att sändningarna upphört. Plötsligt hör man hundarna skälla i hundgården. Man tittar ut och ser en man från grannbyn vandra in på gårdsplanen. Ingen man betraktar som vän men heller inte fiende. Mannen knackar på och ber om något att äta. Bröd, mjöl, konserver eller vad som helst. Man förklarar lugnt att man tyvärr inte har något att avstå. Mannen står på sig om man förklarar igen att det inte finns något att hämta här. Man hinner uppfatta en förändring i mannen ansiktsyttryck innan kan kastar sig över en

I det fallet är ett skjutvapen inte till någon större hjälp. Möjligtvis en pistol men någon sådan har åtminstone inte jag tillgång till. En kniv är väl då vad jag närmast kommer att tänka på för att förbättra sina förutsättningar. Är verkligen ingen stridis och skulle det komma till närkamp ser jag risken som stor att jag skulle förlora.

Mizzarrogh skrev:
Min taktik skulle om möjligt vara att försöka plocka antagonisten på så lång distans det över huvud taget är möjligt...


Håller med, men det förutsätter ju att man på förhand vet att vederbörande har onda avsikter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 15:43 
Jag tränar inte fysiskt för "zombie-apokalypsen" med diverse handvapen etc.

Har tränat kampsport från och till under åren och sett några självförsvarsvideo's och krav maga. Men tränar inte aktivt på dom sakerna. Mer för att det är/var roligt.
Kampsporten och krav maga-teorin gjorde jag kände mig tryggare när man var ute på krogen i stora staden. Men ämnar först och främst att fly om jag skulle bli angripen.

Har läst att en "riktig" knivfight är över på under 5 sekunder och att man nästan alltid blir skadad. Bättre att lägga tiden på löpträning. :)

Indonesisk kampsport med kniv/batong (Kali) ser ju riktigt häftigt ut och är säkert roligt att träna, men jag tror man ska se det antingen som en sport eller som en ren anfallsteknik. Bättre att skapa ett moln av pepparspray och försöka springa därifrån än tappert försöka utöva dom teknikerna man lärt sig i lungan ro på kampsportsklubben.

I en postapokalyptisk värld är mitt föredragna närstridsvapen ett gevär med kikarsikte. :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 16:09 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Heinkel skrev:

Håller med, men det förutsätter ju att man på förhand vet att vederbörande har onda avsikter.



Jo, här har jag inte heller kommit fram till någon bra lösning som fungerar i urban miljö ännu (i allafall inte i ett icke krigs scenario)

Håller med TS om dilemmat att man, oavsett hur bra man är på någon kampsport eller motsvarande inte kan räkna med att antagonisten kommer att följa de regler man är van varesig det gäller uppgjorda eller omedvetet underförstådda regler.

Jag kan ju ta ett exempel på vad jag funderat över, om vi tar en fight med äldre tiders blankvapen så har vi ju en cirkel där det egna vapnet, tex ett långsvärd/Tachi/Katana, etc har en yttre räckvidd, efter den har vi den optimala räckvidden och en bit innaför den helt enkelt ett dödläge där det egna vapnet är mer eller mindre obrukbart om tex motståndaren kommit mycket nära, där får man då enligt skolan växla taktik till närkamp osv.

Har vi då tex en Glaive så ökar vår taktiska räckvidd att hålla motståndaren borta, kommer han innanför den praktiska räckvidden så var taktiken att tex hålla en värja mot stången så att man kan släppa detta vapen och använda värjan, kommer han ännu närmare gällde taktiker med närkamp och olika grepplåsningar osv.

Verkar dock som att gatuslagsmål och liknande inte skiljde så mycket från idag.

Sedan kan man ju sätta mer "uppgjorda" jämförelser, som att tex en person väl bevandrad i Combat Sambo skulle låsa en karatemästare och att en Aikidomästare skulle ta ut karatekillen med hans egen kraft osv. Här får man nog helt enkelt välja individuella taktiker när man uppnått detta stadium, jag ser dock både styrkor och svagheter med på förhand intränade mönster..
.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 16:43 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Tränade Krav Maga för något år sedan. Gillade det skarpt då det var väldigt "praktiskt" inriktat, tex att det var baserat på instinktiva rörelser i motsats till att göra på ett visst sätt för att det ger poäng i en tävling. Slutade för att jag inte kunde lägga den tid jag ville på träningen av olika skäl.

I mitt nuvarande jobb har jag haft tillfälle att öva vapenhantering med öh, kalla dom kompetenta människor. Även om jag har en bakgrund i försvaret är det mer än 15 år sedan och ringrostig var bara förnamnet. Hursomhelst var det oerhört lärorikt, hur många Chris Costa-videor man än ser på youtube går inget upp mot verklig träning.

Om jag skall försöka mig på någon slags analys av min förmåga har jag skjutvapen för korta, medel och långa avstånd och kan öva med dessa på en avsides skjutbana. Vad gäller ren närstrid, typ grannen som kastade sig över Heinkel, så skulle jag nog klara de flesta grannar med möjligtvis ett undantag. Vet inte vad han kan men dj-vligt senig är karln. Det jag saknar är övning på att slåss med tillhyggen typ kniv, aluficklampa, yxa eller stolsben.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 17:04 
Har tränat och testat diverse kampkonster. Jag tror att vid SHTF, om vi utesluter tillhyggen, så är den med bästa kondition som går segrande. Flesta fighter slutar med någon form av newaza och där har du antingen stor teknik eller ännu bättre uthållighet som avgörande faktor.
Man kan lista ut att det jag tror på är lika delar träning som kondition.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 17:05 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 19 jan 2014, 16:29
Inlägg: 65
Captain, jag får lite känslan att du blivit inspirerad av bla tråden här bredvid, den om en prepp-inriktad sjukvårdsutbildning, i meningen att du kunde vara potential att hålla en liknande utbildning för något slags självförsvar :D

Och om så är fallet, så visst, varför inte - så länge det finns ett intresse för det. Personligen tror jag att mer generell, och förvisso mer 'lättsmält' nytta finns i sjukvårdskunskaper. Men kanske om det skulle vara inriktat mer mot strategiska 'möten' på något vänster, snarare än ren karate. Å andra sidan kanske det också är intressant?

Bara spånar fritt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 17:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Som tjej tror jag att jag håller mig borta från närstrider med de som är riktigt desperata .
Så tränar med skjutvapen i alla former från krut , fjäder , luft och med sträng .
Så jag räknar med att kunna hålla mig mer dold och på avstånd försöka lista ut om man ska röja sig eller inte och kunna försvara sig från gömslet om det verkar vara nödvändigt

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 17:19 
Mitt motto rörande detta ämne: Fight hard and fight dirty.

Tränar självförsvar med en kompis på regular basis, vi övar mångt och mycket med pungsparkar, armbågsslag, stryptag, ögonattacker och många fler "fula" trick.

Tror dock att det bästa man kan göra inför självförsvar är att vara beredd på att satsa järnet i en sådan situation. Även om du inte vet ett dyft om kampsport med mera så är jag övertygad att du går segrande ur striden om du tillämpar extremt mycket aggression; övervåld skulle väl vissa klassa det som.

Att bara släppa alla hämningar och gå rent bärsärk och sparka och bita och riva tills sista bloddroppen är spilld är således min självförsvarsfilosofi.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 17:41 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
I mitt fall ingen träning! Får förlita mig på tyngd å möjligtvis råstyrka plus långa armar Å få hämningar :mrgreen: !

Konditionen som T-72 nämner tror jag är mkt viktigt! Inte för att jag själv har det men är väl ett viktigt mål för mig. Inte bara ur närstridssynpunkt utan i ett välbefinnande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 21:23 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 nov 2013, 17:29
Inlägg: 112
weekly skrev:
Captain, jag får lite känslan att du blivit inspirerad av bla tråden här bredvid, den om en prepp-inriktad sjukvårdsutbildning, i meningen att du kunde vara potential att hålla en liknande utbildning för något slags självförsvar :D

Och om så är fallet, så visst, varför inte - så länge det finns ett intresse för det. Personligen tror jag att mer generell, och förvisso mer 'lättsmält' nytta finns i sjukvårdskunskaper. Men kanske om det skulle vara inriktat mer mot strategiska 'möten' på något vänster, snarare än ren karate. Å andra sidan kanske det också är intressant?

Bara spånar fritt.


Då borde du kanske tänka på hur du tränar din intuition? :)

För att klargöra och ställa utom rimliga tvivel - jag är i bästa fall "tveksam" inom gebitet "närkamp/självskydd". För att inte använda det mer infanteriäckliga "kokt i bajs". :D

_________________
--
Vill inte vara rädd, vill vara förberedd!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 22:30 
Jag har lite kampsport kvar i kroppen fast det var lääängesen man utövade den hårt och ofta. I dagsläget då min kropp e lite trasig kan vi väl säga utan att ge bort för mycket info så hårda närkamper är nog inget för mig, men skulle jag få in några slag/träffar med mina 100kg bakom så kanske man kan göra nån skada på en angripare kanske. Däremot så tränar jag skytte med både långa och korta vapen för jag pysslar med målskytte och lite annat ju. I en extrem situation på nära håll så kan jag i alla fall få iväg ca 30 patroner på ca 6-7 sekunder och det kan ju vara bra om man ska avvärja en attack eller bara skydda sin familj. ( hoppas det aldrig kommer behövas någonsin )

På långa håll så kan jag nog prestera hyggligt på 400m i alla fall om man har en bra dag eller nåt. Men allt e ju relativt som vanligt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självförsvar - tränar ni för det?
InläggPostat: sön 02 feb 2014, 22:55 
50+ och lite trasig så jag måste se till att det inte blir nära eller se till att jag har hjälpmedel.

/MulenDag


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet