Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Självkännedom
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 14:12 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
cake or death skrev:
[...den kanske vanligaste reaktionen i akuta krissituationer är att folk blir handlingsförlamade snarare än att de får panik. Jag vet med mig att jag har tendenser åt det hållet i stressiga situationer, men att jag samtidigt alltid har lyckats resonera med mig själv, i stil med "jo, det här händer. Ingen annan kommer att lösa problemet. Egentligen vet du vad du måste göra. Nu gör du det och tjafsar inte...]


Här sätter du fingret på något som är väldigt viktigt för var och en. Att fatta beslut är den enda vägen att reda ut situationer och lösa problem. Tyvärr så blir vi fostrade (och jag tror speciellt vi svenskar har blivit fostrade så under lång tid) att inte fatta beslut utan vänta på att "någon annan" skall lösa problemen som uppstår. Jag kommer i håg när polisen gjorde besök i skolan och skulle prata om "rätt och fel" och vi fick lära oss att om man bevittnade ex. ett brott så skulle man inte ingripa, utan observera och tillkalla polis. Ingrip inte! Detta gällde även väktare under lång tid. (I dag har vi tack och lov fått en lag som säger att vi är skyldiga att ingripa om vi kan, när någon far illa) Vi fostrades att låta "de som vet och kan" lösa problemen och uppkomna kriser.

Detta blev en otrolig svartvit kontrast då jag gjorde min vpl. Då fick man lära sig att ta egna initiativ, att det var nödvändigt för ens egna och kamraternas situation och liv. Som sk. KB-elev blev jag riktigt uppläxad under en av de första stridsövningarna, då jag skulle leda min pluton, bara låg och glodde och inte kunde ta till mig situationen. Övningsledaren röt vansinnigt år mig;-MEN GÖR NÅGOT FÖR HELVETE. FOLK DÖÖÖR JU!!! Ett beslut, oavsett hur dåligt det än är, är alltid bättre än inget beslut alls. Går det åt helvete, ska det gå åt helvete med musik!

Inställningen att fatta beslut har sedan hjälpt mig genom både mitt yrkesliv men även privat. Man motiverar sig med inställningen att detta är mitt ansvar. Jag utbildad att hantera detta och detta är jag betald för att hantera. Det är även så man jobbar med deprimerade personer. Vägen ut ur depressionen handlar om att bryta en nedgående spiral. Inget händer av sig själv om man inte gör något.

Det finns många motiverande ordspråk om detta

Ta tjuren vid hornen

Friskt vågat, hälften vunnet

Friskt kopplat, hälften brunnit

osv, osv...

Jag tror att det finns en tråd på forumet om sådana ordspråk!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självkännedom
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 22:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja. Jag blev sparkad av en häst en gång. Jag stod tillräckligt långt bakom hästen trodde jag, men så sparkade den och jag insåg att det gjorde jag inte alls. Jag såg hovarna i miniatyrstorlek komma sakta, sakta långt bort ifrån, och stod fastfrusen. Fast det fanns folk runt omkring som såg på som sa att jag kastade mig undan. Men det kunde jag ha svurit på att jag inte gjorde. Det måste i så fall ha varit så instinktivt att intellektet inte alls hängde med, utan bara stod kvar och tittade på det oundvikliga. Hovarna snuddade vid mig på två ställen men jag fick inte ens några blåmärken eller skrapsår. Jag vet inte om jag verkligen tog mig undan så exakt eller om hästen fick se mig och drog åt sig bakbenen.

cake or death skrev:
Från litteraturtipstråden. En intressant poäng i boken är att den kanske vanligaste reaktionen i akuta krissituationer är att folk blir handlingsförlamade snarare än att de får panik. Jag vet med mig att jag har tendenser åt det hållet i stressiga situationer, men att jag samtidigt alltid har lyckats resonera med mig själv, i stil med "jo, det här händer. Ingen annan kommer att lösa problemet. Egentligen vet du vad du måste göra. Nu gör du det och tjafsar inte."

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självkännedom
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 23:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mja. Jag har läst att nuförtiden ställer sig folk gärna och filmar istället för att hjälpa till om det finns skadade vid en bilolycka. Även om de blir uttryckligen ombedda att hjälpa till. Jag misstänker att det är vanligt.

Jag har också läst om någon som gjorde ett fint tryckförband åtdraget med en pinne, som stoppade blodflödet enligt konstens alla regler. Men det satt runt halsen. Handling kan ofta förvärra situationen. Man ska inte göra ont värre.

Charlie** skrev:
klipp
Ett beslut, oavsett hur dåligt det än är, är alltid bättre än inget beslut alls. Går det åt helvete, ska det gå åt helvete med musik!
klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självkännedom
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 20:05 
Charlie** skrev:
Går det åt helvete, ska det gå åt helvete med musik!


Sanna ord :lol: :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Självkännedom
InläggPostat: sön 15 okt 2017, 06:47 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag har uppfattat den här tråden som hur man hanterar olika stresspåslag. Stresspåslag får man när man blir angripen på något sätt, utsatt för fara eller bara hamnar i en jobbig situation som man inte vet hur man ska hantera. Själv är jag olika bra i de olika situationerna.

Sämst har jag varit när jag blivit verbalt angripen men det har ändå gått bra eftersom jag bara blivit passiv och blängt eller flinat tillbaka. Det gör jag ofta fortfarande men nu utan stresspåslaget. Dessutom är jag bättre på att svara och stå upp för mig själv i dom situationerna.

Bäst har jag varit när det hänt mig själv något allvarligt (vilket det tyvärr har gjort några gånger). Då har jag blivit kylig, analytisk och gjort det som är rätt att göra. Hur det är när andra råkar ut för något vet jag egentligen inte eftersom det bara varit småblessyrer att ta hand om och då har man ju inget stresspåslag.

Att bli angripen fysiskt, på riktigt, har jag heller aldrig råkat ut för, så jag vet inte. Jag har tränat en del kampsport men det är ju lek och inte på riktigt. Som barn slogs jag lite ibland men det är inte samma sak tror jag.

Vardagsjobbiga situationer hanterar jag bra men det är för att jag inte blir stressad över dom utan kan fortsätta vara lugn. När man är lugn är man smartare och kan fatta mer rationella beslut.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet