Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: sön 07 okt 2012, 17:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jo, jag är nog benägen att hålla med dom som håller riskerna för försumbara... Känns lite som att forumet som helhet är duktigare än allmänheten på att hitta faror och problem som kan leda till katastrof, och det känns som att det gäller även här. Dom björnar jag varit nära har dragit som en avlöning när man kommit nära, och dom fåtal vildsvin jag kommit i kontakt med har reagerat på samma sätt. Det enda djur jag blivit jagad av är en älgko som jag nyss skjutit kalven för, och en älgtjur som nog var lite för kåt för att tänka klart... han insåg inte det negativa i idén att knalla fram och brösta sig framför en kille med bössa :nono:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: sön 07 okt 2012, 20:36 
ja man bör ora sig för vildsvin, en kompis blev attakerad av ett 145 kilos vildsvin oprovocerat, han gick på vägen till åtlen som låg längre bort och svinet kom ut bakom honnom, han hann skjuta den med någon meters marginal
(finns fördel med att vara beväpnad i skogen :rambo: )

hann behövde nya kallingar och hjälp dirket efter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: sön 07 okt 2012, 23:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Ongrid skrev:
Jo, jag är nog benägen att hålla med dom som håller riskerna för försumbara... Känns lite som att forumet som helhet är duktigare än allmänheten på att hitta faror och problem som kan leda till katastrof, och det känns som att det gäller även här. Dom björnar jag varit nära har dragit som en avlöning när man kommit nära, och dom fåtal vildsvin jag kommit i kontakt med har reagerat på samma sätt. Det enda djur jag blivit jagad av är en älgko som jag nyss skjutit kalven för, och en älgtjur som nog var lite för kåt för att tänka klart... han insåg inte det negativa i idén att knalla fram och brösta sig framför en kille med bössa :nono:


Oryx om k*t tjuren själv får välja? :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: sön 07 okt 2012, 23:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
geronimo skrev:
Skulle oroat mig om jag campat i afrika :D inte här :mrgreen:


Finns ju miljontals mygg ute i skogen har jag hört. De är väl vilda?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: sön 07 okt 2012, 23:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Ongrid skrev:
skogsstjärnan skrev:
Du har inte gjort lumpen som jägare.... eller ha öppen spis i ditt hus :D


Njae, alltså oavsett om du har öppenspis eller bedriver jägarstrid så kommer du förr eller senare att vilja sova... och då värmer ingen brasa efter en timme, för då har den slocknat. Skyddet mot vilda djur torde ju vara behövligt när man sover, för när man är vaken kan man hantera situationen ändå. Alltså är en brasa inget bra skydd.


helt riktigt, även om du bedriver det ena eller andra så vill du bara sova. Beror på hur stor brasan är. Precis som allt annat. Men helt riktigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 15:24 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Hittade denna notis idag och tyckte den passade in här

Vildsvin attackerar och skadar 4 personer

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 00:17 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Jag har bara mött vilda djur vid ett tillfälle, det var två vildsvin. Jag sprang åt ena hållet och de sprang åt andra hållet. Men shit vad rädd jag blev. Obeväpnad och helt oförberedd på att det skulle finnas vildsvin i skogen...

Tror att vildsvinen kan vara ganska bra att ha vid SHTF då de kan bli fin mat...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 02:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Mest redd för fästingar som är nästan osynliga men sprider sjukdomar, sen får akta sig för kåta åsnor ner man gör sina behov i skogen, såg en video på en gubbe som sprang och hade byxorna nere på youtube och åsna som sprang efter redo för sex. :lol: :lol: :lol:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: tor 29 nov 2012, 20:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 nov 2012, 18:50
Inlägg: 467
Ort: den blöta västkusten
Så kan de gå till i naturen hehe :lol: :lol: :lol: http://www.youtube.com/watch?v=ODMYcTJGRiY

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=b7mLUIDG ... r_embedded


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: fre 30 nov 2012, 00:02 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Oroa sig? Nej, inte alls. Ha respekt för? Helt klart. Utgångspunkten är att djuren är bra mycket räddare för dig än du är för dem. Sen finns det undantag, och situationer/anekdoter man kan peka på för att bli nervös.

Jag var ute i busken i Kanada för något år sedan, och vaknade under natten av något jag var övertygad om var grymtande och allmänt nalle-brummande. Halvsovande skrek jag ett par gånger så högt jag kunde, sen somnade jag om. På morgonen när jag skulle göra mina bestyr såg jag något som definitivt kunde tolkas som ett spår. Ett stort, stort triangelformat spår med tår... Resten av dagen såg jag till att väl märka alla platser som utgjorde enkla gångar genom det vildvuxna till min campingplats när jag pinkade...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: fre 30 nov 2012, 02:11 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Namnlös skrev:
På morgonen när jag skulle göra mina bestyr såg jag något som definitivt kunde tolkas som ett spår. Ett stort, stort triangelformat spår med tår...


T-Rex eller Velociraptor....Bigfoot ?
Grizzly kanske, det finns väl i kanada om jag inte är helt smurfad i smurfen ?

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: fre 30 nov 2012, 13:42 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Ragnarök skrev:
Namnlös skrev:
På morgonen när jag skulle göra mina bestyr såg jag något som definitivt kunde tolkas som ett spår. Ett stort, stort triangelformat spår med tår...


T-Rex eller Velociraptor....Bigfoot ?
Grizzly kanske, det finns väl i kanada om jag inte är helt smurfad i smurfen ?


Helt klart en Raptor! Tyckte jag då iaf...

När jag kollade i böcker efter jag kom hem måste jag säga att det mest såg ut som ett grizzlyspår, men området där jag var är det mest (bara?) svartbjörn - den mindre men farligare varianten.. Jag vet ju egentligen inte om det alls var ett spår, men ensam ute i busken med ytterligare en natt att spendera, markerade jag mitt revir bra tydligt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: lör 01 dec 2012, 00:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Ongrid skrev:
Horrorcore skrev:
Jag litar verkligen inte på björn. Skulle jag ge mig ut i skogen idag blir det med husvagn.


Då är du ju inte ute i skogen ;)

Björn är nog inte nåt stort problem, annat än att dom kan förstöra en hel del och dessutom skrämmas.... Ska vara väldigt otur om du råkar bli attackerad. En björn attackerar enbart när den känner sig trängd eller försvarar ett byte, och det kan ju hända om du kommer på den med att stjäla från ditt matförråd.

Jag skulle nog säga att älgar är farligare... särskilt nu i brunsten, eller när man skjutit en kalv och mamma älg är långsint och sur.


Jobbigt om de vill stjäla din husvagn med mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: ons 05 dec 2012, 18:58 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Dr Spoke skrev:
Min förmåga att bedöma risker har hållt mig levande hittills. Men visst: Om ni inte bara har livlig fantasi så har det väl hänt att nån gris blivit aggresiv även om jag fortfarande tvivlar på aggresivitetens omfattning. Hur som helst är riskerna löjligt små. Så små att man nästan helt kan bortse från dem.


"2012-12-04
Lennart vara nära att dödas i vildsvinsattack
Det jättelika vildsvinet rusade fram ur snåret. Lennart Weidinger, 56, hann inte reagera innan den rasande galten högg tag i hans ljumske. – Hade han tagit ett nytt tag hade det gått riktigt illa, säger han. "

http://www.metro.se/nyheter/lennart-nar ... ktlMHcUw2/

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ska man oroa sig för vilda djur när man campar?
InläggPostat: tor 06 dec 2012, 12:43 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 nov 2012, 11:08
Inlägg: 21
Jag tror personligen att man inte behöver oroa sig överdrivet mycket om att bli attackerad av djur i Sverige, Ser man till att dra ett snöre runt campen som sedan utlöser ett ljud från ett metalföremål nära sig så är man skyddad nog.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet