Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 23:07 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har fått äran att bli attackerad av skadeinsekter. Tror det handlar om Mott?
Rensade en gång i våras o trodde att jag blivit av med asen. Men fann nya nu i veckan :-g

Blir storensning! Tom in i en plastback fanns de. Kanske ifrån affären ?

Mkt slänga blir det :cry:

Antar att jag inte är ensam om denna typ av katastrof?

Tips!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 23:42 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Tyvärr måste du nog göra dig av med en del av ditt livsmedelsförråd. Det gäller torrvarorna som gryner, mjöl och ris.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 23:53 
Urd skrev:
Har fått äran att bli attackerad av skadeinsekter. Tror det handlar om Mott?
Rensade en gång i våras o trodde att jag blivit av med asen. Men fann nya nu i veckan :-g

Blir storensning! Tom in i en plastback fanns de. Kanske ifrån affären ?

Mkt slänga blir det :cry:

Antar att jag inte är ensam om denna typ av katastrof?

Tips!


Fick mjölmott i skafferiet i förra huset. Jobbiga äckliga jäklar som kan ge sig på mycket
Slängde all torrmat som var i skafferiet då.
Dom lägger ägg lite varstans så gäller att dammsuga och torka överallt i skåpet.
Finns indikeringsfällor så man kan se om man lyckats bli av med den sen.
Tar några veckor innan man är säker på att inga nya ägg kläckts
Fick mina fällor från Anticimex. Samma som dessa:
http://www.skadedjursfri.se/utrustning-och-tillbehor/indikationsfallor/feroset-tetra-stripe-2-pack.html
Mina torrvaror i lagret nu i täta burkar som även tejpförseglats så det inte skall finnas några springor.
Om du inte sett några sen i våras är det nog nya du fått hem som ägg i någon torrvara


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 23:59 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Charlie** skrev:
Tyvärr måste du nog göra dig av med en del av ditt livsmedelsförråd. Det gäller torrvarorna som gryner, mjöl och ris.


Jodå insett detta :cry: ! Men hur tacklar Ni andra detta apropå ohyra ifrån affären?
Som sagt inhandlat varor o lagt i plastback direkt o förseglat med tejp. Skall man ge en dust/sprayning med Radar innan man försluter??

Känns spontant som vissa förpackningar typ papper är sämre IOM kryputrymme finns. Typ mjöl havregryn socker o vissa pastafrp o risfrp. Kommer nog satsa helhjärtat på täta plastfrp där det går. Tyvärr är det svårare vad det gäller gryn mjöl o socker bla....

Tips mottages tacksamt! Inser att nuvarande kontimenerade frp måste destrueras.... :-g

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 00:11 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Exodus skrev:
Urd skrev:
Har fått äran att bli attackerad av skadeinsekter. Tror det handlar om Mott?
Rensade en gång i våras o trodde att jag blivit av med asen. Men fann nya nu i veckan :-g

Blir storensning! Tom in i en plastback fanns de. Kanske ifrån affären ?

Mkt slänga blir det :cry:

Antar att jag inte är ensam om denna typ av katastrof?

Tips!


Fick mjölmott i skafferiet i förra huset. Jobbiga äckliga jäklar som kan ge sig på mycket
Slängde all torrmat som var i skafferiet då.
Dom lägger ägg lite varstans så gäller att dammsuga och torka överallt i skåpet.
Finns indikeringsfällor så man kan se om man lyckats bli av med den sen.
Tar några veckor innan man är säker på att inga nya ägg kläckts
Fick mina fällor från Anticimex. Samma som dessa:
http://www.skadedjursfri.se/utrustning-och-tillbehor/indikationsfallor/feroset-tetra-stripe-2-pack.html
Mina torrvaror i lagret nu i täta burkar som även tejpförseglats så det inte skall finnas några springor.
Om du inte sett några sen i våras är det nog nya du fått hem som ägg i någon torrvara


Tack! För tipset! Jäkligt frustrerande som sagt! Blir en rejäl sanering i helgen som kommer.
Trodde jag lyckats ta kål på alla i våras IOM städning sanering av kök. O mkt slänga :cry: .
Men antingen överlevde någon eller så följde det med något ifrån affären . Kanske något o fundera på apropå lagringsbeständighet. En tanke som inte bara gäller mig. Surt o börja rota i förråden när de behövs på allvar.

Farlighet skada om man nu nödgas äta av angripen föda ifrån dessa insekter?
Inte för att det är aktuellt nu men. Om det handlar om liv o död? Några tankar?

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 00:14 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 16 nov 2016, 16:33
Inlägg: 42
Mjöl lägger jag alltid direkt in i en 5L fryspåse, någonting mamma lärde mig sen hon fick hem skit från affären.
Sockret också men det är egentligen för risken att det läcker.

Alla mina matvaror finns visserligen i köket, vill inte ha det i källaren.
Efter den här tråden ska jag försluta mera matvaror. :shock:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 14:13 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Jag fick mot. Så jobbigt. Efter det stoppade jag in varje mjöl, gryn, ris och pastapåse i Ikeas ziplock-påsar. Funkade utmärkt. Om någon hade ohyra så spred det sig inte. Nu gör jag inte så längre då det var mjölet från en särskild kvarn som hade motten. Och därifrån handlar jag inte igen...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tor 22 dec 2016, 22:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Mott också, tror det är vanligare från eko-mjöl där ohyran överlever.
Beställde en drös Lock&Lock burkar som är både luft och vattentäta. Förvarar mycket av torrvarorna i dessa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: mån 26 dec 2016, 10:32 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Resultat av Juldagens skafferi röjning.

Hittat trolig smittkälla? :-g En "plastfrp" innehållande fullkornsris. Oöppnad av mig men någonstans finns ett pyttehål. Skall undersökas idag innan förbränning! Allt innehåll mer eller mindre rörde på sig larver/flygande individer....

Slängt alla pappersförpackningar med ströbröd havregryn pasta osv...

De inplastade förpackningarna verkar ha klarat sig. Förutom då smittkällan!

Tagit ur konserver ur sina pappers/plast omslutningar. Typ 3 majsburkar som sitter inneslutna tillsammans. Då jag märkte att motten gömde sig på allsköns skrymslen.
Måste även tänka om nuvarande användning av utrymmet som tills nu använts som skafferi städförråd upplag osv.. Dvs en salig röra!

Konsekvenser för min del!

Bättre struktur. Ev frysa ned mjöl havregryn osv 1dygn eller 2 efter inköp i affär. Innan placering i tät plastback. Undvika pappersförpackningar i möjligaste mån, svårt IOM mjöl havregryn osv... En variant som ni nämnt är ju att placera förpackningarna i separata plast påsar!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: mån 26 dec 2016, 11:16 
Jag fick ohyra i glasburkar med gummiring (Ikea) som inte håller helt tätt. I dem hade jag müsli. Sedan dess har jag förvarar müslin i större glasburkar (för inlagd gurka o liknande från butiken) utan några problem. Torkad frukt funkar i Ikea-glasburkarna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: mån 26 dec 2016, 11:24 
Hur länge hade du haft den förpackningen hemma?
Tar ju lång tid efter man fått hem en förpackning som råkat haft några ägg med sig.
Första generationen lär nog vara ganska nöjda med att först som larver leva och äta runt inne i förpackningen.
Som flygande individer kanske dom stannade där också. Dom vill ju lägga ägg där det finns mat
Efter det börjar det hända saker då varje hona kan lägga 100-300 ägg.
Ca 1 vecka för äggen att kläckas och sen lever larverna en månad innan dom förpuppas.
Först när denna generation är flygfärdig är det nog man upptäcker motten om man inte öppnar förpackningen som är smittad
Larverna kommer ju att ta sig vidare när det börjar bli trångt eller dåligt med mat

Är ca 12-13 år sen jag fick dom i skafferiet och då var det i en mjölpåse jag upptäckte dom.
Samma sak där att det fullständigt kryllade av dom i den påsen. Var en påse som blivit stående och säkert stått där i ett par månader
[url]
http://www.expressen.se/leva-och-bo/gor ... yran-mott/[/url]


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 14:50 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Fullkornsriset har jag säkert haft i över ett år. Hittade ett hål i förpackningen.

Var idag o bunkrade upp en del nytt IOM katastrofen hemma! Fann då när jag skärskådade o klämde på rispåsarna i plast att det var pyttesmå hål på alla :hm: Skall det vara så? Affären i fråga City gross. Hålen satt lika på alla förpackningarna. Så det rörde sig inte om sabotage.
Kan det ha någonting med fukt att göra?

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 14:53 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Glömde lägga till fundering apropå detta med hålen.

Vad sker med riset om man då vaccumförpackar det själv?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: tis 27 dec 2016, 15:04 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Urd skrev:
Fullkornsriset har jag säkert haft i över ett år. Hittade ett hål i förpackningen.

Var idag o bunkrade upp en del nytt IOM katastrofen hemma! Fann då när jag skärskådade o klämde på rispåsarna i plast att det var pyttesmå hål på alla :hm: Skall det vara så? Affären i fråga City gross. Hålen satt lika på alla förpackningarna. Så det rörde sig inte om sabotage.
Kan det ha någonting med fukt att göra?

Urd


Jag skulle tro att hålen är till för att luften skall kunna pysa ut när påsarna staplas på varandra, annars riskerar man att påsarna spricker. Vill man ha förpackningar utan hål, så får man köpa vakuumförpackat ris.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skadeinekter Mott!
InläggPostat: ons 17 maj 2017, 02:32 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag förpackar alla torrvaror som är små, dvs typ allt utom pasta, i dunkar av olika storlek. Skyddar bra mot insekter och har bra packningsgrad. Kommer lite då och då över gratis begagnade femliters saftdunkar som jag rengör och sedan använder.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet