Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skolsäkerhet
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 16:12 
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Problemet med barn och ungdomar i riskzoner är att ingen vågar säga till eller ifrågasätta! Grannar är rädda, familjen själva är rädda eller bryr sig inte, skolan har ingen personal som kan se problemet eller bryr sig inte. Om en kille i tonåren som just "hittat sig själv" iklädd camo och softairgun springer omkring på gården, grannarna tycker att det är lite skrämmande och vågar inte fråga varför killen är omogen.
Ett exempel direkt ur min verklighet för nåt år sen, därefter hittades han på vinden i hyreshuset skärande sig själv i underarmarna. (Han lever och mår bättre nu i en annan familj nu). Men, alla vågar inte ifrågasätta och de som vågar är lite knäppa och bryr sig för mycket.
Kontentan är som tidigare andra tidigare skrivit, ansvarsbiten, sammanhållningen mellan grannar, språksvårigheter, kulturskillnader och attityder.
Hur ska man bygga om ett dysfunktionellt samhälle?

InläggPostat: fre 23 okt 2015, 16:18 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Citera:
Hur ska man bygga om ett dysfunktionellt samhälle?

Man måste ju börja nånstans... vi har en massa nyinflyttade (läs flyktingar) i byn, och det enda raka är ju att gå rakt på sak. -Vill ni komma på fotbollsmatchen med er grabb? -Vill ni komma förbi på grillkväll i kvarteret? -Hur funkar det i ert land? Här i Sverige brukar man göra såhär.
Eller kufarna som bor i källarn... -Hej! Hur e läget? Man ser dig inte så ofta numera. Vad är det för dataspel du spelar?

Men svenskar är bäst i världen på att sköta sitt eget, samtidigt som vi kräver att folk intuitivt ska förstå att vi vill att alla ska vara som oss.

InläggPostat: fre 23 okt 2015, 16:30 
Ongrid skrev:
Citera:

Men svenskar är bäst i världen på att sköta sitt eget, samtidigt som vi kräver att folk intuitivt ska förstå att vi vill att alla ska vara som oss.

Efter kvarts sekel i det här landet så vågar jag påstå " alla ska vara såsom den idealsvensken som egentligen ingen svensk är". ;)

Men det är en allvarlig fråga det här och lösningen är varken skyddsplator, vakter eller metalldetektorer.
Första steget borde vara någon form av teknisk lösning där man placerar fingertrycksläsare i varje klassrum eller korridor där samtliga vuxna och anställda kan enkelt skicka SOS till polisen. Dörrar som låses inifrån men öppnas lätt utifrån av behöriga samtidigt som polisen skyndar sig med dragna vapen in i skolan.

Men hur kan man lära barnen att skydda sig själva? Den som hjälper mig den frågan är värt en stor middag hos mig.

InläggPostat: fre 23 okt 2015, 16:57 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag lägger rätt mycket tid på att utbilda barnen inom olika kunskapsområden som jag tycker är viktiga. Att kunna första hjälpen är en sak, att vara riskmedveten är en annan, att kunna bedöma vettiga utrymningsvägar är en tredje.

Jag tror man får jobba på lång sikt... ett barn lär sig ju sällan allt på en dag.

Citera:
Efter kvarts sekel i det här landet så vågar jag påstå " alla ska vara såsom den idealsvensken som egentligen ingen svensk är".

Helt rätt!!! :lol:

InläggPostat: lör 24 okt 2015, 12:39 
Greyman

James Bonde skrev:
En fördel är att skolorna ska vara lätta att ta sig ur ur brandsynpunkt, så fönstervägen kan vara en bra väg bort från faran.

Inte nödvändigtvis så...
Oftast är dörren/dörrarna enda flyktvägen då fönstren i måånga klassrum är igenskruvade alternatvt öppnas med nyckel/handtag som inte sitter på plats utan finns förvarad någonannanstans. Detta ur säkerhetssynpunkt för att eleverna inte ska klättra/trilla/falla/avsiktligt hoppa ut och skadas eftersom det är långt till marken.

Så när en ev gärningsman kommit så långt som till klassrummet, ja då...

InläggPostat: sön 25 okt 2015, 10:53 
sneakpeek skrev:
James Bonde skrev:
En fördel är att skolorna ska vara lätta att ta sig ur ur brandsynpunkt, så fönstervägen kan vara en bra väg bort från faran.

Inte nödvändigtvis så...
Oftast är dörren/dörrarna enda flyktvägen då fönstren i måånga klassrum är igenskruvade alternatvt öppnas med nyckel/handtag som inte sitter på plats utan finns förvarad någonannanstans. Detta ur säkerhetssynpunkt för att eleverna inte ska klättra/trilla/falla/avsiktligt hoppa ut och skadas eftersom det är långt till marken.

Så när en ev gärningsman kommit så långt som till klassrummet, ja då...

Det har du rätt i när jag tänker efter. Kanske det blir en ändring där med i varje fall ett öppningsbart fönster t.ex. framme vid tavlan/ läraren. Ett sådant som bara "kan" öppnas vid fara och i så fall med brandstege förstås. Att trycka väldigt mycket på brandsäkerheten borde alltid gå.

InläggPostat: sön 25 okt 2015, 11:59 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Personligen tror jag inte heller att slutenhet och höga vallar skyddar, det kommer alltid att finnas blottor oavsett hur stark mur man vill bygga upp runt "borgen" (personligt pansar, skyddsgrindar, etc), utan att vi tvärtom borde skapa ett mer öppet samhälle när det gäller skola, daghem, osv.

Jag oroar mig betydligt mer för urspårade attacker på stan tex än på skolan.
Hur skyddar man ungarna där?

Man får nog tyvärr aldrig ett 100% skydd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2