Kul att du ändrat åsikt, mycket bättre att investera i lite dyrare grejor som säkert fungerar än att spara pengar och i stället potentiellt betala med sin hälsa.
Blå triangel på orange botten är den internationella symbolen för civilförsvar vars bärare [eller objekt märkta med den] åtnjuter samma skydd som ex. de som använder röda korsets/röda halvmånens symbol, dvs. krigsbrott om någon börjar panga på dem):

(observera att det ingenstans står att triangeln måste peka uppåt, men det har blivit så, samma skydd bör man åtnjuta fastän den inte skulle se exakt "korrekt" ut)
Jag tror jag har skrivit om det förr, men jag har två stycken Scott Promask, köpte från lokal specialaffär (personskyddsgrejor, allt från klätterdon till hjälmar till öronproppar). I mitt fall blev det den eftersom den masken säljs som inofficiell civilförsvarsmask (någon "officiell" finns det inte, men den säljs i civilförsvarsversion vilket innebär att en mask jämte ABEK2-P3 filter säljs i förseglad grå plastlåda. Före den var Kemira Safetys Sari mask den som såldes i detta utförande (kom i början/mitten på 1980-talet som i sin tur ersatte Kemiras M71 mask som ersatte helmask M65 [så nu fick ni en historielektion också

]) och för att den är i mitt fall inhemsk av modernt snitt (bra egenskaper, stort synfält, lågt andingsmotstånd, låg halt av luft som åker av och an -> koldioxid [jmf. snorkel] etc.), den tillverkas i Österbotten. Två M71 masker tog jag till mitt föräldrahem så att jag har något där om det händer något då jag är där och hälsar på.
Men kolla vad era lokala järnhandlar kan beställa, bara det är en modern helmask som kan ta filter med standardgänga kan det inte gå fel (vill ni stöda svensk industri köp Sundström, annars om det räcker med europeisk så ta en tillverkad av ex. Scott/MSA Auer/Dräger etc.). Ebay kan man ta ifrån om man vågar, ta gärna och dubbelkolla med säljaren att det är ny/plomberad vara och inte något som han/hon bara "haft på sig en gång".
Angående detta att man ska testa sin utrustning eller inte; en dålig jämförelse är att en skyddsmask är som en kondom, dvs. förvara den i sitt fodral innan den behövs

Detta för att om man provar så lämnar man efter sig hudfett och annat i den (som kan göra att materialet åldras snabbare) som kanske går bort men mild tvållösning men bäst i alla fall att inte göra så. Detta med tillpassning är inte så hemskt viktigt, bara man har ett hum om hur man skall sätta på en helmask går det nog bra (har man aldrig gjort detta är det en annan sak, i en video som togs under testet SUOJA 2007 i Helsingfors där man provade ta ibruk ett skyddsrum där alla invånare i höghuset var med; visade hur en tvåpersoners patrull skulle ta sig ut ur skyddet för att uppsöka stadsdelens kommandoplats (på låtsas iof, ingick i övningsscenariot). En karl och en kvinna var frivilliga och kvinnan bar glasögon som hon inte tog bort [ingen begrep säga till heller, övningsledarna "fanns" ju inte där och kunde inte säga något] vilket ledde till att visiret immade igen och att i ett skarpt läge skulle farligheter ha läckt in). Som jag sagt tidigare kan man förstås ha en övnings- eller arbetsmask plus utrustning för skarpt läge.
Detdär med öronen är intressant, kan ju nog vara något. Kanske inget större problem bara man har regnrockshuva eller motsvarande eller öronproppar/kåpor?