Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 21 feb 2009, 00:04 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
AtTheBusstop skrev:
Vikten är inte på något sätt optimal, tunga som bly.. Men det finns få saker som slår ett par riktigt goa yllefiltar när man är ute till skogs, må vara vid lägerelden, under ett skyfall eller på natten..


Och det finns inget som slår riktigt ylle när det gäller värmehållning och detsamma i väta..! :D Tyvärr så talar vikten emot allt, men ändå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 21 feb 2009, 19:51 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 14 feb 2009, 17:35
Inlägg: 24
smuggas skrev:
AtTheBusstop skrev:
Vikten är inte på något sätt optimal, tunga som bly.. Men det finns få saker som slår ett par riktigt goa yllefiltar när man är ute till skogs, må vara vid lägerelden, under ett skyfall eller på natten..


Och det finns inget som slår riktigt ylle när det gäller värmehållning och detsamma i väta..! :D Tyvärr så talar vikten emot allt, men ändå.



Jupps, det var det jag menade "under ett skyfall".. ;)

Jag har nog tom en gammal hemmasydd sovsäck i just gamla arméfiltar liggandes nånstans från min tid som lajvare eller vad man nu kallar det nuförtiden (på min tid hette det live ;)).. Nått djävulskt varmt att sova i var den..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 feb 2009, 01:13 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2008, 04:02
Inlägg: 25
Ort: V
Använder också försvarets sovsäck 2000. Är mycket nöjd med den(de). Kan tillägga att om man är storväxt så är sovsäck 2000 ett bra val då det är gott om plats. Väl värd investeringen om man sover ute ofta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 02 mar 2009, 17:21 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Mitt sovsäckssystem 2000 (försvarets) klarade utan någe som hellst problem sitt ultimata kyltest nu i vinter. Blev en köldknäpp i gryningen när ja och 2 kompisar va ute och slumrade under bar himmel för 1½ månad sen. Termometern visade att temperaturen hade krypit ner till -41 grader och enda som kunnde märkas va att de "brännde" i ansiktet av kylan men övriga kroppen hade de varmt och gott:) Att tillägga så snålade vi inte med isoleringen under oss, utan hade ett rejält lager med granris samt dubbla liggunderlag


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 03 mar 2009, 00:38 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Köper man riktiga grejer kan man lätt halvera vikten jämfört med sovsäck 2000... kanske något dyrare men inte överdrivet mycket.

PipeDream 800, -17 och ca 1800 kr, vikt 1150 gram
Marmot Arete, +4 och cirka 1900 kr, vikt 680 gram

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 11 mar 2009, 14:26 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Visade sig att den uppgiften på Arete +4 jag hittade inte stämde utan det var +6. Lite för övrigt inte på AddNature, jag har hittat flera felaktigheter på deras hemsida. Dubbelkolla med GetOut innan ni köper.

Efter att ha tillbringat helgen i Snugpak Elite 1 +5 då det var -4 ute så insåg jag att min -17 kommer bli för jäkla varm men att +5 var lite kallt. När det ligger nära nollan men inte under är det dessutom rätt fuktigt ute. Därför började jag kolla efter en syntetsäck som hade hyfsad vikt och volym. Dessutom som inte kostar så mycket eftersom jag handlat en hel del prylar redan denna året.

Valet föll till slut på Haglöfs Zensor Pro 3 Short som väger 1090 gram och har en komforttemperatur på +1 för män. Hade dessutom tur att en kompis sett den på rea på stan när jag berättade om mitt val och hittade den för 899 kronor. Går att komprimera riktigt bra och tog liten plats i ryggsäcken. Kommer användas i BOBen cirka 6månader om året.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 11 mar 2009, 19:57 
Jag har köpt en rejäl dunjacka på rea. 400:-. Köpte en lite onödigt stor storlek så att jag kan ta på den utanpå andra ytterkläder vid en rast när det är kallt. Bra huva har den också! Varm och go och hyfsat lätt. Jag kommer att ha den som värmeplagg i min BOB.

Bild

Dessutom har jag tänkt att den skall fungera som förstärkningsplagg i hängmattan när det är extremt kallt. Eventuellt tillsammans med ett tjockt ullfrotté underställ.

Bild

Bild

Sedan med 5 cm thermarest, underquilt och en vår/höst-säck från klasse dubbel över mig så tror jag att jag klarar mig större delen av året i Småland. Dessutom kan jag använda grejerna för att hålla mig varm även när jag inte skall ligga i sovsäck. Tillsammans blir det nog billigare och lättare än varma kläder OCH varm sovsäck.

Fast jag iofs inte testat denna lösning ännu. Det kallaste jag sovit ute i var knappt 10 minus i vinter. Och då hade jag ingen dunjacka eller ullfrotté-ställ, bara ett tunt fleece-ställ och de andra grejerna. Men det var ändå behagligt varmt, utom i ansiktet...

Vet inte riktigt hur man löser det med att frysa om näsan när man skall sova ute när det är kallt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 11 mar 2009, 21:55 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Då kan jag rekommendera en balaclava som denna: http://www.getout.se/item.asp?item=10857 eller en ansiktsmask som: http://www.getout.se/item.asp?item=4315

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Hittade en budget säck
InläggPostat: tor 12 mar 2009, 08:38 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Budgetsovsäck
Surfade runt på Jula:s hemsida och hittade denna budget säck som skall
klar av -15 grader. Skall fara dit och kolla hur de verkar...
Återkommer med mera info

Mycket bra pris... 199 kr

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=956064


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 12 mar 2009, 09:48 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Julas säck skall bli intressant att höra vikt och volym på. Verkar som bara fyllningen väger 1,2 kilo så frågan är vad skalet väger. Deras sovsäck Fusion Lite där väger skalet 0,9 kilo vilket skulle pressa upp denna säck över 2 kilo.

Sedan lär den ju högst troligt inte klara -15 men säkerligen -5 vilket ju tar dig mycket långt i de flesta delar av Sverige och årstider.

Men 199 kronor är ju klart prisvärt så att säga. Eventuellt dubbelt så tung som min men 10 gånger billigare :shock:

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 16 mar 2009, 10:59 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Kan ju spara in lite tid åt dig Morgan_cat genom att säga att den e förmodligen bara ren skit. Har själv kikat på säckarna när ja handlat annat på jula och skulle inte ens betala hälften av priset på säckarna. Dåliga dragkedjor, kass passform i luvan och sätta en extremtepm på -15 för en säck på 199kr, vet inte om man ska skratta lr gråta. Då skulle ja hellre lägga ut fyrdubbla pengarna på en -5 säck som förmodligen kommer att vara varmare och hålla längre än en vecka i fält. Ex Haglöfs Lim 5 serie. Som ordspråket lyder att svett spar blod, så spar bra kvalité svordommar och onödigt lidande...!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: mudular sleeping bag
InläggPostat: fre 24 apr 2009, 10:21 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 03 feb 2009, 18:33
Inlägg: 3
janne-kalle skrev:
Jag köpte en americansk sovsäck i två delar liknande den svenska 2000 säcken före jul av ett svenskt företag. den heter modular sleeping bag typ 2 ungefär.
Fick den igår.
betalade i förväg så det var ju bra att jag fick den för företaget kan jag inte googla fram längre, kanske någon som vet var man hittar det. Dom hade hundgrejjer oxå.
Ja ja sovsäcken ska i alla fall klara -46 c och kostade 1100kr, ett kap skulle man säga jämnfört med den svenska. Testade den i natt med öppen balkongdörr i rummet, blev +10 grader(väldig överlevnadssituation) med drag, hade fel säck på utsidan oxå. Jag svättades.
Verkar va en käck säck, inte så stor eller tung heller, ungefär dubbelt så stor som min gamla haglöf +5 graderssäck.


Import från Usa? Skulle gärna hitta den närmare Sverige, säcken kan man hitta för $150, men frakt från Usa är $94. Vore ballt att skära ned på den onödiga kostnaden.

Utvärderat säcken än? Betyg? Verkar ju hur smidig och effektiv som helst.

Edit: http://store.colemans.com/cart/us-gi-modular-sleep-system-mss-p-1326.html

Edit2: Oooooo... UK! Visst är det här samma säck? http://www.surplusandoutdoors.com/shop/camping-equipment/sleeping-bags/product-489904.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 14 jun 2010, 12:11 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
ursäkta att jag återupplivar tråden men det kändes onödigt att starta en ny.

jag funderar på vilket som är bättre. svenska militära sovsäcksystemet 2000 eller tidigare nämnda amerikandka säck (US GI Modular Sleep System )?
eller något annat kanske? kravet är att den ska klara minst -30 och hålla länge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: mån 14 jun 2010, 17:54 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
polarbear_ skrev:
ursäkta att jag återupplivar tråden men det kändes onödigt att starta en ny.

jag funderar på vilket som är bättre. svenska militära sovsäcksystemet 2000 eller tidigare nämnda amerikandka säck (US GI Modular Sleep System )?
eller något annat kanske? kravet är att den ska klara minst -30 och hålla länge.


Sovsäck är så personligt, jag tycker inte du skall köpa det osett, ut i butik och känn på de olika säckarna. Tänk på vikten, du ska bära dem, kanske ganska långt.
Sen beror det på hur lång du är, hur bred ;) du är, och hur klaustrofobisk du är. Jag vill ha gott om benplats men har ganska smala axlar. Andra har andra behov.

Ska du ha säcken i tält eller ska du ha någon form av bivvybag?

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäck
InläggPostat: tis 15 jun 2010, 10:07 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13 jun 2010, 14:46
Inlägg: 251
Ort: norrbotten
jag kan inte fara och klämma på nån säck då säckarna som säljs här inte klarar den norrländska vintern ironiskt nog.. :roll:
så jag måste beställa den. och efter en hel del efter forskning så har kommit fram till att någon av dom 2 tidigare nämnda säckarna skulle passa bäst.
den enda skillnaden är att den amerikanska säcken är både hälften så dyr och den har en yttersäck av goretex, så den verkar lite för bra för att vara san.
jag är varken kinkig eller klaustofobisk, och jag är vältränad men inte stor.
och jag bär hellre 1 kg mer sovsäck än att vara okoncentrerad pga en dålig nattsömn.
och jag ska inte ha den i varken ett tält eller bivybag. jag har en bra snöspade att gräva ner mig med. och på sommaren har jag en hammock, myggnät och en presenning som skydd.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet