Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 21:15 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Vad klarar man sig på? Ett år på minimiransoner, bara så man inte dör och kan komma igen om man får riktig mat efter året? 50 kg ris + 50 kg pasta + 12 l olja + salt + 385 vitamintabletter.

Det blir en halvdan portion ris och en halvdan portion pasta per dag.

Överlever man på det?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 21:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Lägg till någon billig köttdetalj och ketchup, så har du student lyxmat. :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 21:44 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Jag repeterar...

Överlever man utan bestående skador på 125 g ris (1 portion) och 125 g pasta (1 portion) + 3 cl rapsolja + 1 vitamintablett + fri tillgång på vatten och salt per dag under ett år?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 22:07 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Peppar skrev:
Jag repeterar...

Överlever man utan bestående skador på 125 g ris (1 portion) och 125 g pasta (1 portion) + 3 cl rapsolja + 1 vitamintablett + fri tillgång på vatten och salt per dag under ett år?


Du kan inte tillgodogöra dig proteinerna i den dieten pga brist på aminosyran lysin.
Får lägga till en 25Kg-säck gula/gröna ärtor eller linser, för att proteinet ska bli fullvärdigt.

Går du däremot all-in på ris och skippar makaronerna, så räcker det att komplettera 100Kg ris med 10Kg ärter/linser per år.

Kolla själv här: http://ww2.proteinkvalitet.se/#

Kalorierna har du nog redan kollat......

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 22:12 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Stor risk med sådan svältkost att man unnar sig lite extra då och då. Sen räckte det inte hela året...
En annan risk är att man dör av tristess.
Varför inte lagra lita andra gladare matkällor? Som konserver och torkade råvaror.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 22:42 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Räknade kalorierna i alla fall och fick det till 1320/dag på:
270g ris, 27g ärter/linser och 30g rapsolja

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: tor 09 aug 2018, 23:29 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Kommer jag att få bestående men av proteinbristen utan ärtorna?
Överlever man utan bestående men på ris, pasta, salt, olja och vitamintabletter?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 00:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En sak som jag aldrig har sett nämnas är hur man är. Jag tycker att det borde vara olika behov om man är 150 cm lång och klent byggd av naturen eller om man är 210 cm och har mycket skelett och muskelmassa att underhålla. Inte bara behovet av kalorier utan även dagsbehovet av vitaminer och mineraler borde ju vara olika.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 01:03 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Peppar skrev:
Kommer jag att få bestående men av proteinbristen utan ärtorna?
Överlever man utan bestående men på ris, pasta, salt, olja och vitamintabletter?


Kan man ersätta ärtorna med Lysintabletter? https://www.apotea.se/helhetsh%C3%A4lsa ... 00-kapslar

Överlever man utan bestående men om man under ett år lever uteslutande på pasta, ris, salt, olja, vatten, multivitamintabletter och Lysintabletter?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 02:29 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Ett år och du är överviktig så kan du nog överleva på det utan större meen.. Men risken finns att ditt immunförsvar försvagas och du enklare åker på sjukdomar.
Jag som smal o relativt vältränad(då).. jag levde på lite bröd, smör o lite kaviar.. middagen var pasta, lite lyx med två tre köttbullar eller en/två skivad o tärnad grillkorv i maten med ketchup.. någon multivitamin ibland i typ ett år när jag pluggade.. Jag hamnade på sjukhus för näringsbrist.
Så funderar du på att testa det i verkligheten, så se till att gå på läkarkontroller ibland... Det är inte kul att hamna på sjukhuset.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 13:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Allt låter genomförbart.
Har vi någon på forumet som nu eller tidigare testat olika dieter under lång tid eller alternativ kost/prepper/survival?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 17:43 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 22 apr 2018, 22:47
Inlägg: 20
Peppar skrev:
Peppar skrev:
Kommer jag att få bestående men av proteinbristen utan ärtorna?
Överlever man utan bestående men på ris, pasta, salt, olja och vitamintabletter?


Kan man ersätta ärtorna med Lysintabletter? https://www.apotea.se/helhetsh%C3%A4lsa ... 00-kapslar

Överlever man utan bestående men om man under ett år lever uteslutande på pasta, ris, salt, olja, vatten, multivitamintabletter och Lysintabletter?


Ja, det kan man överleva utan bestående men.

Psykologiska effekter som "food fatigue" eller initiala problem med hård eller lös mage är nog större problem än exakta näringssammansättningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 19:02 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Tack. Anledningen till frågan är att jag, med tanke på årets skörderesultat globalt tänker mig att lägga upp ett årslager av nödmat. Jag vill lägga upp det och glömma det i 20 år, det ska vara billigt och enkelt att skaffa och ta liten plats. Jag är osäker på om det kommer att behövas men i värsta fall, hellre än att svälta ihjäl om 15 år när det blivit global missväxt, Sverige är i blockad och allt gått åt helvete samtidigt som mina små odlingar ätits upp av maskar, rådjur, loppor och mögel.

Ris, pasta och tabletter har i praktiken obegränsad lagringsbeständighet om man lagrar det någorlunda.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 19:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Äter man bara kolhydrater så kommer kroppen att skrika efter protein och tvärt om . Har testat och vet .
Kolhydrater kommer även fast man äter en svältkost göra så att man ökar i vikt . Det ger en form av förstadie till diabetes . Man studerar bla svin och islandshästar just pga att de lever på öar och äter en begränsad kost , svältkost .
Om man däremot får i sig fullvärdigt med proteiner till så händer inte detta .
Sedan efter en svältkost över tid och återgång till normalkost kommer även då kroppen att lagra all näring så viktuppgången blir stor . Kroppen går in i ett mode där den tror att svält är det normala och kommer att spara allt till senare . Men det kommer en snebalans av näringsämnen och sjukdomar pga fel inmatning av näringsämnen .
Tarmarna kan skadas och då inte kunna ta upp vissa ämnen som de ska . Njurarna tar skada pga av att tarmarna inte fungerar osv , detta är bestående men för resten av livet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svältkost?
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 20:53 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Dweomer skrev:
Äter man bara kolhydrater så kommer kroppen att skrika efter protein och tvärt om . Har testat och vet .
Kolhydrater kommer även fast man äter en svältkost göra så att man ökar i vikt . Det ger en form av förstadie till diabetes . Man studerar bla svin och islandshästar just pga att de lever på öar och äter en begränsad kost , svältkost .
Om man däremot får i sig fullvärdigt med proteiner till så händer inte detta .
Sedan efter en svältkost över tid och återgång till normalkost kommer även då kroppen att lagra all näring så viktuppgången blir stor . Kroppen går in i ett mode där den tror att svält är det normala och kommer att spara allt till senare . Men det kommer en snebalans av näringsämnen och sjukdomar pga fel inmatning av näringsämnen .
Tarmarna kan skadas och då inte kunna ta upp vissa ämnen som de ska . Njurarna tar skada pga av att tarmarna inte fungerar osv , detta är bestående men för resten av livet .

Ovan är dravel, ursäkta mig. ”Spara på allt”, diabetes vid energiminus, islandshästar, skadade tarmar av oklar anledning...

Alla som undrar över hur kroppen och sinnet reagerar på svält kan lämpligen läsa The Minnesota Starvation Experiment.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet