MulenDag skrev:Så gäller det förstås att ha sina pengar i behåll också... Aktier, fonder, bankkonton - vad står sig under nedgången?
Odlingsbar mark och skog.

MulenDag skrev:Så gäller det förstås att ha sina pengar i behåll också... Aktier, fonder, bankkonton - vad står sig under nedgången?
Skogsbonde skrev:MulenDag skrev:Så gäller det förstås att ha sina pengar i behåll också... Aktier, fonder, bankkonton - vad står sig under nedgången?
Skogsbonde skrev:MulenDag skrev:Så gäller det förstås att ha sina pengar i behåll också... Aktier, fonder, bankkonton - vad står sig under nedgången?
Berra skrev:men om man optimerar mot penningbevarande över tid förstår jag vitsen med stora arealer.
grym skrev:men husen var sämre isolerade och verkningsgraden lägre i eldningen
jag hadde gärna haft ett litet modernt hus med bra kamin och kanske riktig vattenburen värme och en modern vadpanna ed acctankar
lägg till styrd ventilation med värmeväxlare så har man ett mycket bra utgångsläge för låg energiförbrukning
Arnulv skrev:att fixa 20-30 kubik ved varje år till sitt hus känns omöjligt om man inte har tillgång till moderna verktyg
MulenDag skrev:Arnulv skrev:att fixa 20-30 kubik ved varje år till sitt hus känns omöjligt om man inte har tillgång till moderna verktyg
Med glimten i ögat och rätt imponerad av vad folk har orkat: https://www.youtube.com/watch?v=Qvfw-QxuP50
För att återgå till frågan från början... Vad man menar med BOL är olika, jag använder det nog fel men vad ska man kalla en förberedd post-TEOTWAWKI-gård? Leva i en pyttestuga under knappa förhållanden går nog en begränsad tid men talar vi mer än en familj under mer än en generation måste det nog till en del. Meeen.... Det är klart, 20 år efter T är det nog gott om billig mark.![]()
/MD
MulenDag skrev:Det är klart, 20 år efter T är det nog gott om billig mark.![]()
Skogsbonde skrev:Vad är det som du tror gör att marken blir billigare 20 år efter T?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster