Om du tror att det kommer ske förändringar som innebär att det blir bra att ha en gård på landet för att klara sig, då kommer det att gälla fler än bara dig. Och ju närmare det kommer desto dyrare kommer en sådan gård att bli.
Jag vill påstå att "en gård på landet" redan är för dyrt för att vara ekonomiskt försvarbart. Med andra ord köper folk för att få något mer än bara avkastning på sina pengar och priserna stiger. Det kan vara allt från plats för hästar till odlingsmöjligheter till jakt eller "bara" för att plöja ner papperspengar i realkapital inför den stora kraschen och köpa lite trygghet den vägen. Att gårdar idag är för dyra innebär att det redan är en del som är villiga att köpa till överpriser. Och jag tror inte att det kommer att bli färre när det gäller bra gårdar i bra lägen.
Med andra ord tror jag att det blir svårare för varje år att hitta en bra BOL. Och att du successivt får leta i allt mer avfolkade avfolkningsbygder allt längre norrut för att hitta intressanta objekt, med de problem det för med sig vad gäller möjlighet att försörja sig, få avkastning av produkter, arbete med att hugga ved och odlingssäsong.
Dessutom är tid en faktor som gör att en mindre bra gård kan göras bättre genom att man kan fixa problem. Antingen genom att bygga, köpa utrustning eller genom att hitta grannar att samverka med.
Med andra ord tror jag att det blir sämre och dyrare ju längre du väntar...